Publicerat December 29, 200718 yr ja som rubriken säger,,har klantat bort mej med mina sako blyspets och har hittat ett par helmantlar av den gamla sorten alltså med ganska trubbig nos´,,hur går det att panga räv med dom?kommer ju inte åt nå andra skott nu allt e ju stängt,,kanske ska säga att de e en 6,5
Publicerat December 29, 200718 yr Håller med föregående! Finns många som har skjutit räv med helmantel men jag tror faktiskt att det är fler som har skadskjutit med helmantel! Men men. Sitter träffen där den ska så är det inget problem!! //"TB"
Publicerat December 29, 200718 yr ??? ??? ??? Finns nog olika anledningar varför man väljer bly eller helmantlad..antar att det har att göra med om man vill tana skinnen efteråt eller inte..
Publicerat December 29, 200718 yr Har skjutit en med varje sort s.a.s....en med varmint kula och en med FMJ....båda slog ihop på stället....men vill man vara på den säkra sidan så är definitift en varmintkula/blöt blyspets att föredra...med en varmintkula så brukar dessutom kulan stanna kvar i kroppen så onödig skinnförstörning blir ett minimum. /Fredde
Publicerat December 30, 200718 yr Har skjutit en med varje sort s.a.s....en med varmint kula och en med FMJ....båda slog ihop på stället....men vill man vara på den säkra sidan så är definitift en varmintkula/blöt blyspets att föredra...med en varmintkula så brukar dessutom kulan stanna kvar i kroppen så onödig skinnförstörning blir ett minimum./Fredde Intressant...så du menar att en varmintkula inte slår igenom..... Faktist har jag aldrig testat blöta kulor överhuvudtaget.. De rävar jag skjutit med kula har jag gjort med vanlig blyspets !!!!! Och där brukar baksidan läs utgångshål eller det som finns kvar av baksidan inte vara nåt att skrapa och tana direkt Varmit kulor...hmm..... Måste man ändra mycket i kikaren då..skjuta in menar jag.. Ena dagen vanlig blyspets nästa dag helmantel och dagen efter blöta varmintkulor ???? Fan..jag har ju bara en studsare.... De rävar jag skrapat och tanat är för diverse olika kalibrar i hagelbrakare + fällor....
Publicerat December 30, 200718 yr skulle nog sj undvika en sådan kula!. utan hålla mej till någon som expanderar!. just för det är så väldigt liten träff yta!.. bättre räven blir kvar på plats!.. MVh
Publicerat December 30, 200718 yr jag skulle aldrig tveka att gå till åteln om jag BARA hade helmantel. hade jag däremot blystpets eller plastspets så skulle jag alltid ta dem istället för helmantel. jag skjuter helst inte med helmantel, har gjort det en gång och räven blev inte på plats, men det fungerar säkert om man skjuter ett perfekt skott. men som sagt, blyspets eller varmint i första hand.
Publicerat December 30, 200718 yr Fan..jag har ju bara en studsare.... Ojojojoj....dags att gå till affär´n
Publicerat December 30, 200718 yr Asså...i vapenskåpet finns det hagelvapen i olika varianter..det är ju dessa man jagar med till 80%. Dock kan tilläggas att jag funderat på en ren grisbössa i 9,3..... Som bekant har vi vapen i skåpet som lämpar ändamålet vars vi bor i landet.... ;D ;D
Publicerat December 30, 200718 yr En bekant sköt på en stor räv en vinternatt med jaktmatch och räven studsade upp och for iväg. Dom spårade den 200 meter bort där han hade krypit in i en lada och levde (dock medtagen) och sköts ihjäl. Har för mig att träffen iofs satt något bakåt men hade det varit en traditionell blyspets hade räven varit slut.
Publicerat December 30, 200718 yr Intressant...så du menar att en varmintkula inte slår igenom..... Faktist har jag aldrig testat blöta kulor överhuvudtaget.. De rävar jag skjutit med kula har jag gjort med vanlig blyspets !!!!! Och där brukar baksidan läs utgångshål eller det som finns kvar av baksidan inte vara nåt att skrapa och tana direkt Varmit kulor...hmm..... Måste man ändra mycket i kikaren då..skjuta in menar jag.. Ena dagen vanlig blyspets nästa dag helmantel och dagen efter blöta varmintkulor ???? Fan..jag har ju bara en studsare.... De rävar jag skrapat och tanat är för diverse olika kalibrar i hagelbrakare + fällor.... beror lite på kaliber och hastighet på kulan...en klen kaliber .17/.22 i hög fart (1000m/s+) så brukar kulan inte orka igenom....räven jag sköt med Speer TNT kulan (varmint kula) hade bara ett ingångshål, då var det kaliber .243win i 1010m/s...ca 120m var skotthållet. /Fredde
Publicerat December 30, 200718 yr Go kväll, min egen erfarenhet är att helmantel i och för sig dödar räven om skottet sitter där det skall men att flyktsträckan kan bli väldigt lång även med bra placerade träffar. Varmintkulor innebär att flyktsträckan blir mycket kortare, oftast blir rävarna på platsen men någon enstaka gång har jag varit med om flycktsträckor på upp emot 50 m även med varmintkulor (40 gr BT i 22hornet). MVH Henrik
Publicerat December 30, 200718 yr Go kväll, min egen erfarenhet är att helmantel i och för sig dödar räven om skottet sitter där det skall men att flyktsträckan kan bli väldigt lång även med bra placerade träffar. Varmintkulor innebär att flyktsträckan blir mycket kortare, oftast blir rävarna på platsen men någon enstaka gång har jag varit med om flycktsträckor på upp emot 50 m även med varmintkulor (40 gr BT i 22hornet).MVH Henrik Min fråga är...knallar kulan genom kroppen och suddar ut ett säljbart skinn ???
Publicerat December 30, 200718 yr Min fråga är...knallar kulan genom kroppen och suddar ut ett säljbart skinn ??? Ditt svar är två inlägg upp....
Publicerat December 30, 200718 yr Min fråga är...knallar kulan genom kroppen och suddar ut ett säljbart skinn ??? Beror nog mycket på vilken kaliber man skjuter med.
Publicerat December 30, 200718 yr Ditt svar är två inlägg upp.... om du genom statistik fört böcker eller anteckningar över dina sålda rävar,hur många har du behövt kassera pga. genomskott ????? Rent procentuellt sett ?????
Publicerat December 30, 200718 yr om du genom statistik fört böcker eller anteckningar över dina sålda rävar,hur många har du behövt kassera pga. genomskott ?????Rent procentuellt sett ????? ingen...dvs 0%.....men pälsförstörningen har varit 0% om man inte räknar med det kaliberstora ingångshålet.....Men för mig personligen så spelar det ingen roll igentligen...jag säljer inte pälsarna... Sen kan du inte lita till 100% att kulan stannar i kroppen varje gång....beror lite på var det tar hur mjukt/hårt motstånd den möter osv...och precis som Sajmon säger....det beror lite på kaliber också.
Publicerat December 30, 200718 yr Författare jaja jag var då ut å lockade lite i em men de blåste såå kallt,,får kanske prova imorrn bitti
Publicerat December 30, 200718 yr ingen...dvs 0%.....men pälsförstörningen har varit 0% om man inte räknar med det kaliberstora ingångshålet.....Men för mig personligen så spelar det ingen roll igentligen...jag säljer inte pälsarna...Sen kan du inte lita till 100% att kulan stannar i kroppen varje gång....beror lite på var det tar hur mjukt/hårt motstånd den möter osv...och precis som Sajmon säger....det beror lite på kaliber också. Tja..får väl fråga så här i stället då.. Hur många rävar har du skjutit med dessa kulor ? Man lixom förväntar ju sej en diger hög av rävar/skinn från en person som skriver som du gör...
Publicerat December 30, 200718 yr Tja..får väl fråga så här i stället då.. Hur många rävar har du skjutit med dessa kulor ?Man lixom förväntar ju sej en diger hög av rävar/skinn från en person som skriver som du gör... Har jag påstått att jag skjutit många rävar???....tror inte det...inte sist jag kollade iaf....men jag har kompisar som skjuter räv med varmintkulor....jag läser på forum (både detta och andra) där folk redovisar effekten av varmintkulor.... Men enligt dig så ska man alltså inte dela med sig av information som man inte själv har upplevt i mänger/upprepade gånger?...trots att jag iofs har skjutit räv med varmintkula och med helmantlad kula.... skriver som jag gör?....jag skriver det jag vet alternativt har hört från personer jag litar på....villket säker många personer på detta forum (och andra forum) gör... Jag har väl inget för att sitta och ljuga för folk?
Publicerat December 30, 200718 yr Författare kanske inte behövde fråga frågan då ;D med tanke på att jag har skjutit massor med räv men aldrig med helmantel utan hagel eller 22wm hålspets men de e ju inte olaglit eller nått å skjuta me helmantel så ja bestämde att ja kör på det nu för vi har ju snö så ja kan spåra lätt OM den nu skulle få för sej att fara iväg btw en kompis ringde nu,,ska fara på esök på räv i morgon bitti påskjuten med 222blyspets
Publicerat December 30, 200718 yr Telge, jag tänkte inte ge mig in i diskutionen men... När man laddar med "varmintkulor" så gör man det för man helst inte vill ha genomskott.. dom ska i stort sett explodera vid träff så att du kan få ett fint och snyggt skinn..det behöver inte betyda att det alltid blir den effekten. pratar defenitift inte av egen erfarenhet eftersom jag aldrig skjutit ett vilt med en sån kula, men det är ändå det som är tanken med "varmintkulor" jag tycker inte att antalet rävar fredde har skjutit är relevant i diskutionen, han försökte bara förklara varför man använder sådana kulor. varmintkulor ska det inte bli genomskott med PUNKT.
Publicerat December 30, 200718 yr Sk.varmitkulor är väl jävligt mjuka kulor som mer eller mindre exploderar vid träff..vare sej i mjuk eller hårda delar ??? Skall det diskuteras effekter av kulskott mot rävar,hoppas i alla fall jag att den jag frågar har lite av erfarenhet från det verkliga effekterna i skog och mark,inte det man läst sej till på diverse sk.jaktforum...... Fan...blir så trött på att läsa experter utala sej om både det ena eller andra med en limit om endast ett fåtal djur skjutna... Det snackas om kulor och restvikter..det snackas om kulbanor (som man kan läsa sej till) ;D Va fan...... Det snackas om mycket !!!! En sak vet jag...jag har lärt mej att ju mer jag kan..ju mindre kan jag... Forumjakt i all välmeende.....