Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

räv med helmantel

Featured Replies

Publicerat

håller verkligen med dig där telge, man vet inte för att man har läst,.

men i teorin så ska "varmintkulor" explodera vid träff för att undvika genomskott..

Gott nytt år på dig!

• Svar 60
  • Visningar 13,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jag jagar räv på åtel använder 308 Vulkan och dom blir på plats.

Publicerat
håller verkligen med dig där telge, man vet inte för att man har läst,.

men i teorin så ska "varmintkulor" explodera vid träff för att undvika genomskott..

Gott nytt år på dig!

Vill önska dej och alla andra detsamma :D

Publicerat

Telgetok gå in på dogbegone.com så kanske du lär dig nå nytt! Tänk va utvecklingen går frammåt;)

Gott Nytt År!

Publicerat
Telgetok gå in på dogbegone.com så kanske du lär dig nå nytt! Tänk va utvecklingen går frammåt;)

Gott Nytt År!

Med all respekt !!! Jag gör det inte i kväll men jag kanske gör det en annan dag :D Finns så MYCKET sidor att läsa på nätet...

Asså..jag har inte tjabbat om blöta kulor,bondade,eller helmantlade...jag vill läsa om erfarenheter av skribenter som har erferenhet från antal skjutna djur,inte vad man kan läsa sej till.......

Jag som jagat i snart 40 år..sköt min första hare vid exakt tolv år med en hagelbock,anser fortfarande att jag egentligen är noll kunnig.. Att jag sedan jagat i tiden utan datorer kan väl endast ses som en liberal frihet.. jag frågar och frågar mest hela tiden.

Men jag baserar inte mina kunskaper eller tyckanden från nåt forum på Internet eller sidor som handlar om ballistiska mätningar eller kulbanor i helhet.... Vill jag fråga om sk."blöta" varmintkulor vill eller hoppas jag på ett någorlunda väl avägt svar..inte nån hänvisning till en ny internet adress 8)

Publicerat

Har skjutit flera rävar med fmj men slutade efter en sårlig historia. Kan göras hur lång som hälst men ska försöka att banta så mycket det går. Har åteln på 90m, 30-06 fmj. 15 des kl 22,00 pangade på en räv som teknade träff sen for den som en oljad blixt. Väntade 1 tim, räven hadde gått över en väg 1km från åteln med blod i spåret. Gick konstigt med ett fram ben också. Samtidigt började det att snöa. Nu blev det brådis, hem efter hagel sprutan och skoter. Spårade räven 500m, stötte räven ur sår lega,såg den ej men mycke blod i legan. Full gas efter räven pga det till tagande snöandet. Tog inn på den när det var öppet, förlorade när det var trångt. Kl 24,00 vräkte snön ner så jag fick av bryta spårandet 4km från åteln. Slog en stor ring runt tappet. I säng kl 02,30. Då hadde det slutat snöa. Upp kl 06,00 kollade ringen, inget spår ut. Inget spår ut på tre dyngn. Fjärde dyngnet komm det 40cm snö så då tappade jag kollen. Pangade sju rävar till som var oskadda. Den 10 mars fick jag en mager räv tik som hadde ett konstigt fram ben. Flådde den och konstaterade att den hadde skada både i bringa och ben. Syntes väl att benet hadde varit av men hadde läkt. Hon hadde mycket brosk i bringan, revbenet på samma sida som ben brottet var läkt men hadde varit av. Jag tror att det var samma räv. Dom är otroliga överlevare, men nog hadde hon haft det tufft. Hon var nog tvungen till baka till samma åtel för att hungern var stor trots att hon viste riskerna mer änn någon annan räv.

Efter detta annvänder jag enbart bly och varmint kulor till räv. Hadde kulan gått 2-3cm högre hadde jag och räven sluppit den här historien eller om jag hadde använt en varmint kula.

Publicerat

Hur många jaktdagar har du på ett år?  Har väl sprängt typ 40 kråkfågel! Men även sprängt 2 rävar av typ 20 (men d var små valpar!) me nosler balltip!varför Ifrågasätter du nästan alla inlägg? Borde de inte finnas kunnigt folk på ett sånt här forum? Eller dom andra?

Publicerat
Har skjutit flera rävar med fmj men slutade efter en sårlig historia. Kan göras hur lång som hälst men ska försöka att banta så mycket det går. Har åteln på 90m, 30-06 fmj. 15 des kl 22,00 pangade på en räv som teknade träff sen for den som en oljad blixt. Väntade 1 tim, räven hadde gått över en väg 1km från åteln med blod i spåret. Gick konstigt med ett fram ben också. Samtidigt började det att snöa. Nu blev det brådis, hem efter hagel sprutan och skoter. Spårade räven 500m, stötte räven ur sår lega,såg den ej men mycke blod i legan. Full gas efter räven pga det till tagande snöandet. Tog inn på den när det var öppet, förlorade när det var trångt. Kl 24,00 vräkte snön ner så jag fick av bryta spårandet 4km från åteln. Slog en stor ring runt tappet. I säng kl 02,30. Då hadde det slutat snöa. Upp kl 06,00 kollade ringen, inget spår ut. Inget spår ut på tre dyngn. Fjärde dyngnet komm det 40cm snö så då tappade jag kollen. Pangade sju rävar till som var oskadda. Den 10 mars fick jag en mager räv tik som hadde ett konstigt fram ben. Flådde den och konstaterade att den hadde skada både i bringa och ben. Syntes väl att benet hadde varit av men hadde läkt. Hon hadde mycket brosk i bringan, revbenet på samma sida som ben brottet var läkt men hadde varit av. Jag tror att det var samma räv. Dom är otroliga överlevare, men nog hadde hon haft det tufft. Hon var nog tvungen till baka till samma åtel för att hungern var stor trots att hon viste riskerna mer änn någon annan räv.

Efter detta annvänder jag enbart bly och varmint kulor till räv. Hadde kulan gått 2-3cm högre hadde jag och räven sluppit den här historien eller om jag hadde använt en varmint kula.

Hmm..jag börjar fatta att sk. varmit kulor inte är så tokiga ändå.....

Frågan är fortfarande hur dessa "spökar" till det i inskjutningen med de andra jaktammon.

Måste man svänga helt om i sin handladdning ????

Publicerat

Telgetok! Var tog ditt svar vägen? Vågar du inte stå för vad du skriver? Finns för många av dom! Bra me folk som står för d dom säger!

Publicerat
Hur många jaktdagar har du på ett år?  Har väl sprängt typ 40 kråkfågel! Men även sprängt 2 rävar av typ 20 (men d var små valpar!) me nosler balltip!varför Ifrågasätter du nästan alla inlägg? Borde de inte finnas kunnigt folk på ett sånt här forum? Eller dom andra?

Va ????????

Vänligen precisera dej mera...

Kan hjärtligen tala om för dej att jag tyvärr inte jagar idag så mycket som jag vill...tiden räcker tyvärr inte till med familj ,hus,båtar samt möten på barnens olika skolor... ja sen skall man jobba oxå >:(

Förr i tiden jagade jag ca.5 dagar i veckan..numera kanske 2-3 :( Fast skall erkännas ibland endast 1 :()

Hinner helt enkelt inte,,,ja sen skall man ju fiska oxå....

Kunnigt folk..javisst :D Vilka som är det märker jag relativt snabbt ;D

Publicerat

Finns moderna vapen där d går å byta kikare! Blaser,Merklel,Sako,Tikka,Å Alla andra oxå! Två sikten som gör ett å samma jobb? Men olika jobb! Kanske ett vrid löser mesta!

Publicerat

I dag använder jag 222 till räv, norma 50gr fmj till mat vilt. Norma 50gr bly till räv för dom samm skjuter. Har även provat sierra 50gr smp-vm, den är det mer efekt i änn normas 50gr bly men den går högre i minn pang. Sugen att prova hornadys A max 50gr för att se om den samm skjuter. Är det någon som provat den på räv?

Publicerat

Utdrag från Jägareförbundets sida:

"Varmint förekommer i olika sammansättningar vid beteckning av kulvapen och ammunition och betecknar (vanligen finkalibriga) flackskjutande vapen med ammunition i höga projektilhastigheter. En typisk varmintpatron är därför ofta höggradigt kött- eller skinnförstörande vid jakt."

Att ladda en kula i 6,5x55 som du använder med en kula så mjuk och en hastighet så anpassad så att kulan inte går igenom en räv på normala håll och samtidigt bibehålla en bra kulbana torde vara ganska vanskligt.

Helmantel använder jag aldrig, och själv skjuter jag räven med 22WM.

Publicerat
I dag använder jag 222 till räv, norma 50gr fmj till mat vilt. Norma 50gr bly till räv för dom samm skjuter. Har även provat sierra 50gr smp-vm, den är det mer efekt i änn normas 50gr bly men den går högre i minn pang. Sugen att prova hornadys A max 50gr för att se om den samm skjuter. Är det någon som provat den på räv?
'Kul om man hittar laddningar som slår hål i hål oavsett vilken kula eller laddning man använder.

Själv har jag efter år av laborerande hittat den perfeka laddingen  mellan Lapuas 12 grammare i blyspets och jaktmatchen.... Dom slår så tätt jag förmår att skjuta i bänk i alla fall ;D

Skall minsann köpa in lite blöta kulor för att testa för vintern-vårens rävlock med Nordik Predatorpipa ;D

Måste i dagarna skjuta in studsaren i vilket fall som helst.....skall på toppjakt minsann ;D ;D ;D :D :D

Publicerat
Utdrag från Jägareförbundets sida:

"Varmint förekommer i olika sammansättningar vid beteckning av kulvapen och ammunition och betecknar (vanligen finkalibriga) flackskjutande vapen med ammunition i höga projektilhastigheter. En typisk varmintpatron är därför ofta höggradigt kött- eller skinnförstörande vid jakt."

Att ladda en kula i 6,5x55 som du använder med en kula så mjuk och en hastighet så anpassad så att kulan inte går igenom en räv på normala håll och samtidigt bibehålla en bra kulbana torde vara ganska vanskligt.

Helmantel använder jag aldrig, och själv skjuter jag räven med 22WM.

asså jag blir lite fundersam...varmit kulorna..hittar dom aldrig vägen ut ????

Publicerat

När jag provade sierra 50gr smp-vm så fick jag genom skott med en låg laddning. När jag sen öste på med en hårdare laddning så gick den inte i genom. Har provat speer 110gr varminter i 30-06 (över 1000m/s) gick räven av  :o

Publicerat

Går trådarna långt? Liten kula hög fart,Varmint kula Putts väck!! Kan va fel stavat! Snälla telgetok Skaffa en uppfattning!!!!!!!!!!!!!!!GottNyttÅr! Alla jaktare!

Publicerat

Telge, provade en 35 grain v-max på vattenfylld 2,5 l saftdunk. Avstånd 5 m fart ca 1000 m/s, inget utgångshål. Förutom i sidorna på dunken som formligen exploderade.

Hur sätter man in en bild, skulle vilja visa hur det kan se ut med varmintkulor?

Publicerat

aV42BAyA.jpg

Lite osmaklig bild men så kan ett utgångshål se ut om man skjuter med varmintkulor.

Men, den här räven sköts med en 60 grain sierra kula som har en hård bakdel just för djupare penetration, farten 1050-1100 m/s i en 6 PPC.

Dom kulorna ger genomslag vid vilken vinkel som helst!

Skulle nog knappast se ut så här med Nosler´s BT eller en v-max.

Publicerat

eskimo1, tack för dina inlägg...Intressant läsning ;)

• 3 weeks later...
Publicerat

hittade tråden precis

jag annvänder fmj om jag ska välj`!

och en fråga till han med skotern vet du inte att eftersökshund ska finnas innom 2tim?

med en skarp hund så hade det löst sig tror jag

mvh ,samme

Publicerat

Ja du skarp hund med höga ben då, mycket höga. Snö djupet var över 1m, glömde jag nog skriva. Annars hadde jag gått till polaren, har lånat hans räv hund flera gånger när det är efter sök på räv. Otroligt skarp och bra men jag skrev ju att jag skulle banta så mycket det bara går, annars så hadde jag skrivit änn  ;)

Publicerat
Slog en stor ring runt tappet. I säng kl 02,30. Då hadde det slutat snöa. Upp kl 06,00 kollade ringen, inget spår ut. Inget spår ut på tre dyngn.

Om man inte har ett utspår från en ring efter 3 dagar. Varför fortsätter man inte att spåra då för?

//"TB"

Publicerat

Därför att spåret hadde snöat över, det var därför jag inte kunde fortsätta spåra. Slog en stor ring för att se om räven eventuelt skulle gå ut så jag kunde fortsätta spåra. Det gjorde nu en räv, men efter spårning visade det sej att den räven var frisk i alla ben. Nått mer ni undrar??

Publicerat

Okej, då förstår jag!

Huvudsaken man gör så gott man kan!

Skönt du fick tag på räven till slut!!

//"TB"

Publicerat

Kan berätta en sak om att spåra räv.

Sköt på en räv som drog sig därifrån med hjälp av fram benen.

Gick hem efter hund , va där igen efter ca 40min spårade ca 300m där hade räven dragit sig in under en gran och legat endast en blodfläck va kvar.

Räven hade sen rest sig på alla fyra och gått där ifrån utan att halta och utan blod.

Fortsatte i spåret som efter ett tag fick sällskap av ett till rävspår och sen ett till.

På en kulle hade dessa tre rävar sprungit runt runt och alla tre ut spåren värkade friska. (spåra alla en bra bit)

Jag tror att blodlukten kan ha gjort de andra två rävarna nyfikna därför hade de sprungit runt runt på kullen .?

Fann aldrig räven  :'(

Jag va säker på att ryggen va av eller att bakbena va trasiga.      Kanske bara va en tutsh.???? 

=  Inte alltid så lätt att spåra upp en räv..!!