Publicerat Januari 21, 200818 yr 6,5 alaska eller vulkan ,kommer ej ihåg men nån av dem. Det finns ju liknande fall med älg oxå !!
Publicerat Januari 22, 200818 yr En fråga till killen med TJT. Är det för att hitta jobb till dina hundar du använder helmantel? Om inte varför då? Det kan ju knapast vara för skinnet med dagens priser. Bara lite nyfiken varför? Själv ser jag ingen anledning att inte använda bly eller varmint kulor. Mvh Danne.
Publicerat Januari 31, 200818 yr jag kör med h-mantel för det har funkat i flera år för mej(25 år) och rävarna har dött så om det skulle hända att det blir skadskjutning så då får hundarna rycka in, vilket inte hänt många gånger samme
Publicerat Januari 31, 200818 yr Visst dör älgar av en 222:a, men jag tycker det är att be om trubbel att skjuta räv med helmantel.
Publicerat Mars 26, 200818 yr jag använder bara helmantel till räv och jag säger bara, tar det så är det slut! Ingen bra idé att säga det här men har även skjutit räv med .22lr och flyktsträckan var ca 20m.
Publicerat Mars 26, 200818 yr Om man viste att alla skott tog exakt där man vill skulle man inte behöva kraftigare cal änn 22lr. Men nu klarar inte alla att plasera en 22lr mitt i hjärnkontoret på en älg på 100m. Ett bra plaserat skott bakom bogen på 50m finns det inte en enda älg i sverige som klarar av en 22lr heller men det är nära mellan sukse och fjasko då. Och på en räv som man inte ska stoppa upp eller ta till vara på skinnet finns det ingen annledning att skjuta med helmantel, förr eller senare så tar det inte exakt där man vill och då är en varmint kula oslagbar.
Publicerat Mars 26, 200818 yr ja det du säger är rätt å självklart ska man använda en expanderande kula om man vill vara säker. Själv tar jag vara på skinnen å då är det inte roligt med ett utgångshål på 1dm (men det finns ju kulor som inte ger sån effekt) men jag kommer nog fortsätta med helmantel tills jag inte känner mig kapabel att sätta en kula i snusdoslocket på 80m med stöd. Vet någon nån fabrikstillverkad varmintkula( vill inte skicka på en bäver en vanlig älgsmäll, för dom behöver jag i höst ) Norma ballistics tip, några erfarenheter?
Publicerat Juni 23, 201412 yr Jaga aldrig med helmantlad kula, till för övnings skjuta med. Det är snålheten som bedrar visheten.