Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fundering igen !!!

Featured Replies

Publicerat

Först...gott nytt på er :D

Efter att jag läst vakskyttetrådar om rävjakt blir jag lite nyfiken på vad som sker i våra marker.

Jag har frågat och fått svar i trådarna och det är jag tacksam för :D 

Till min fundering.. Det säjs att om man jagar och skjuter rävar för åtel blir inte rävarna på marken färre utan kanske till och med fler !!! (Garanterad viltvård som suger kan man ju tycka då :()

Det heter att revir rävar skjuts bort så att nya "revirlösa" individer kommer in utifrån..Jahapp..då är det väl så då da...

Delfundering...Vid vakskytte finns ju oxå en eller flera åtlar som drar.. Inte blir rävarna färre av detta heller på den egna marken..

Alltså vad som händer vid vakskytte vid åtel är att man får in fler rävar på sitt "eget" och på så sett minskar populationen hos andra..Hur långt bort andra är har jag ingen aning om,ej heller hur långt en räv kan vandra.

I detta fall så gör man ju andra en tjänst medan man själv gör sej en otjänst ??? ???

Delfundering....I och med att man har åtlar,kan man förse rävar med så pass mycket mat under säsong att dom inte bryr sej om att jaga själva? I så fall vad händer när åtelhögen tar slut och man inte hunnit skjuta bort alla rävar som ständigt väller in... Grannmarkerna töms ju nu kanske ;)

Fattar självklart att om alla inom ett större område, finns ju  typ älgskötselområden som är relativt stora skulle göra samma sak så skulle ju stammen av räv förmodligen rejält minskas,men som enskilda jaktlag försöka panga räv vid åtel för att på så sätt främja viltvården rent lokalt kanske mera stjälper än hjälper.

Sen finns ju lockjakten..där lockar man ju inte in med luktande åtelhögar utan mera med vackra melodier ;D

Här kan man anta att även här skjuts revir rävar så att nya individer kommer in men man lockar i alla fall inte med mat.

I skogen har jag inte funderingar som dessa..där lever jag efter devisen en död räv är en bra räv och får jag bara chansen att skjuta en räv gör jag det direkt utan att fundera vidare över det.

Det är mera framför datorskärmen såna här tankar dyker upp då och då ;D

Så vad tror ni mina vänner,är jag ute och cyklar nu igen ;)

Publicerat

Hmmm...tänkvärt..

Har inget bra svar än, måste fundera vidare ett tag.. :-

Publicerat

Vill hissa detta ämne igen .....

Hallå..ingen som har ideer ???

Publicerat

Påminner inte så lite om debatten om vildsvinsåtelns vara eller inte vara, och lika svår att hitta något vettigt svar på ....

mvh AL

Publicerat
Påminner inte så lite om debatten om vildsvinsåtelns vara eller inte vara, och lika svår att hitta något vettigt svar på ....

mvh AL

Har jag iofs inte läst men tanken kan ju vara att vildsvin skjuter man för matens skull medans rävarna gör man likadant med...fast man skjuter rävarna av en annan orsak 8)

Publicerat

Så , Du äter alltså inte räv? ;D

Träffade för länge sedan en gubbe från Stjärnhov, gammal skräddare, nu död sen många år. Han berättade att under krigsåren 39-45 när tyget var ransonerat, och kön av sådana som ville ha kläder ändrade va obefintlig, försörjde han familjen med skinnberedning. Som betalning togs räv o grävling kropparna som han packade i säckar för att sändas med järnväg till Stockholms partihallar, där dom såldes för nånn krona stycket. Det blev sedemera kuppongfria kötträtter på stadens krogar. Så med rätt kryddning så..... möra måste dom i allafall ha varit efter den behandlingen !

Förlåt, vimsade iväg ......

Men om Du har både räv o gris åtel då blir grannarna glada för Du lockar över räven och förbannade för att grisarna försvinner, då är det ju någon slags jämnvikt, åtminstone på den fronten. ;)

AL

Publicerat

Där jag jagar är ett stort näs mellan två stora sjöar .

Där jagar vi med åtel oxå. Skjuts väl tio tal på åtel .

Sen lägger vi drag åtlar för att släppa stövarn vid så man har färska spår

. Brukar vara ganska minnimalt med räv slutet på mars .

Sen har vi nästan inge skabb heller så hos oss funkar det bra med åtlar. Ca 1500 hektar på näset 

Publicerat

Hissar tråden ett sista försök...sen får jag väl fråga på Robsoft i stället.....

Skribenterna där kanske vet mer än er på detta forum.

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
I skogen har jag inte funderingar som dessa..där lever jag efter devisen en död räv är en bra räv och får jag bara chansen att skjuta en räv gör jag det direkt utan att fundera vidare över det.

Det är mera framför datorskärmen såna här tankar dyker upp då och då ;D

Så vad tror ni mina vänner,är jag ute och cyklar nu igen ;)

Japp, enligt min erfarenhet, så är du ute och cyklar en liten sväng  ;)

Vi skjuter mellan 20 -  30 rävar/vinter här på vår åtel och nog märks det att det är till gagn för småviltet. Inte heller får vi fler rävar hit..

Skogsrävarna är ju mycket skyggare än byarävarna och går inte gärna in till åteln = det är rävarna i närområdet som kommer och även dessa som skjuts.

Under vår/sommar flyttar nya (oftast ungrävar) in på de revir som blivit vakanta under vintern och så har man en skjutbar rävstam även nästa vinter  ;)

Publicerat
Japp, enligt min erfarenhet, så är du ute och cyklar en liten sväng  ;)

Vi skjuter mellan 20 -  30 rävar/vinter här på vår åtel och nog märks det att det är till gagn för småviltet. Inte heller får vi fler rävar hit..

Skogsrävarna är ju mycket skyggare än byarävarna och går inte gärna in till åteln = det är rävarna i närområdet som kommer och även dessa som skjuts.

Under vår/sommar flyttar nya (oftast ungrävar) in på de revir som blivit vakanta under vintern och så har man en skjutbar rävstam även nästa vinter  ;)

Kul med en åsikt..kan säja äntligen :D

Har du läst grabbarnas vakjakts trådar om just räv skyttet...???

Jag fick min ide till denna tråd därifrån 8)

Publicerat

Nej, jag har nog inte läst den ännu och det är ju mycket möjligt att många inte har samma erfarenheter som jag, men de erfarenheter jag har efter x antal års vakande och spårande av räv, så uplever jag att det är som ovan skrivet i alla fall..

Man kanske ska ta och kika vad grabbarna anser  ;)

Publicerat

Hmm.. Vilken tråd är det då?? Finns ju ett antal rävtrådar ju  ::)

Publicerat
Nej, jag har nog inte läst den ännu och det är ju mycket möjligt att många inte har samma erfarenheter som jag, men de erfarenheter jag har efter x antal års vakande och spårande av räv, så uplever jag att det är som ovan skrivet i alla fall..

Man kanske ska ta och kika vad grabbarna anser  ;)

Japp du får väl kika runt litet......

Publicerat

Läste en gammal jaktmarker och fiskevatten tidning idag och där stog det

"att om en räv skjuts bort från reviret tidigt på säsongen hinner det komma dit en ny räv ganska snabbt.

Men senare på säsongen när rävstammen har blivit glesare, och det skjuts en räv då så kanske det tar längre tid innan reviret fylls på.

och då om man skjuter en räv sista jaktdagen räv är tillåtet så kanske någon rådjurskilling klarar sig innan reviret återtas av räv".

men om det hära jag läste ska gälla så gäller det ju att rävstammen inte är allt för stor runt om kring reviret.

mvh ;)

Publicerat
Läste en gammal jaktmarker och fiskevatten tidning idag och där stog det

"att om en räv skjuts bort från reviret tidigt på säsongen hinner det komma dit en ny räv ganska snabbt.

Men senare på säsongen när rävstammen har blivit glesare, och det skjuts en räv då så kanske det tar längre tid innan reviret fylls på.

och då om man skjuter en räv sista jaktdagen räv är tillåtet så kanske någon rådjurskilling klarar sig innan reviret återtas av räv".

men om det hära jag läste ska gälla så gäller det ju att rävstammen inte är allt för stor runt om kring reviret.

mvh ;)

Och då tätnar genast mysteriet ännu mera.. För hur kan man veta hur det står till med rävarna kring reviret ??? ??? ???

Publicerat

Kan kanske jämföra med att skjuta bort revirkråkorna på våren. Risken då är att reviret invaderas av stryk- kråkorna. Dvs. att du får mkt mer kråkor än om revirparet fått vara kvar.

Publicerat
Och då tätnar genast mysteriet ännu mera.. För hur kan man veta hur det står till med rävarna kring reviret ??? ??? ???

Man spårar och ringar i markerna under vitern givetvis  ;)

Detta kan emd fördel göras i samband med anna jakt, såsom toppjakt..

Förutsätter dock att man har tillräckliga marker och inte reviren finns inne på grannmarken..

Publicerat

Den här tråden har jag missat helt Telge.

Att det inte gör nytta att skjuta en räv :    Beror på vad man vill uppnå.  Det blir en räv mindre som härjar bland småviltet.

Och det är inte säkert/troligt att de andra revir rävarna släpper in nån ny räv. Men deras avkomma kanske får en plats i reviret då och på så sett håller kvar deras gener.

Skjuter man många rävar så reviret står nästan tomt är det inte så konstigt att det snart intas av nya rävar.

Eftersom det är ett revir just där så måste det va gynsamt för rävar att leva och föda upp valpar där.

Och det där med rävar som står och väntar på ett revir.

Revir lösa rävar letar ständigt efter ett ställe att få slå sig till ro på.

Och det är bara att hoppas att de inte finner en partner så fort att de hinner para sig den vintern/våren.

Så jagar man säsongen ut så borde man minska antalet födda kullar på och i kring sin egen mark och det är när räven har valpar som de gör mest skada på de övriga vilt stammarnas avkommor.  (som jägaren oxå ska skörda av)

Så skjuter man 1 räv eller 20 rävar så är det dem mindre plus deras ev avkomma.

Orkar inte skriva mer nu.       

PS. jag har märkt en stor uppgång på hararna men inte på rådjuren.

Mvh..

Publicerat
Den här tråden har jag missat helt Telge.

Att det inte gör nytta att skjuta en räv :     Beror på vad man vill uppnå.   Det blir en räv mindre som härjar bland småviltet.

Och det är inte säkert/troligt att de andra revir rävarna släpper in nån ny räv. Men deras avkomma kanske får en plats i reviret då och på så sett håller kvar deras gener.

Skjuter man många rävar så reviret står nästan tomt är det inte så konstigt att det snart intas av nya rävar.

Eftersom det är ett revir just där så måste det va gynsamt för rävar att leva och föda upp valpar där.

Och det där med rävar som står och väntar på ett revir.

Revir lösa rävar letar ständigt efter ett ställe att få slå sig till ro på.

Och det är bara att hoppas att de inte finner en partner så fort att de hinner para sig den vintern/våren.

Så jagar man säsongen ut så borde man minska antalet födda kullar på och i kring sin egen mark och det är när räven har valpar som de gör mest skada på de övriga vilt stammarnas avkommor.  (som jägaren oxå ska skörda av)

Så skjuter man 1 räv eller 20 rävar så är det dem mindre plus deras ev avkomma.

Orkar inte skriva mer nu.       

PS. jag har märkt en stor uppgång på hararna men inte på rådjuren.

Mvh..

Hej..kul att du uppmärksammade tråden till slut..undrade just vart du tagit vägen ;)

Jag hänger "nästan" med i ditt resonemang men inte fullt ut.

Om man tex.har åtelhögar på sin egna mark och förmodligen jagar på dessa ända fram till 15 mars som jakt tiden är här i alla fall, och sedan inte nogrannt städar undan alla spår av den,så drar den ju i värsta parningstiden !!!! Inte helt lyckat innan föryngringen..

Tusan..jag har svårt att förklara mej idag tydligen :-

Publicerat

Först och främst...

Man gör sig ingen otjänst med att skjuta en räv på marken.

Spelar ingen roll hur man gör det, din lilla filosofi stämmer lika bra överallt.

Vad gäller åtlingen, så är det ju inte en regelrätt utfodring vi pratar om. Mina åtlar ska mer vara "intressanta" platser för räven. Idag så finns det dessutom ganska hårda regler om vad vi får lägga ut, så det största jag åtlar med är räntorna efter älgjakten - vilka iofs grävs ned och utgör basen av luktåteln - och rävskrottarna som blir under säsongens gång.

Slö, slapp och likgiltig som jag blivit med åren, så är det faktiskt hundmat som är basen i min ätbara del av åteln.

Vad gäller att man lockar in rävar på marken, så visst hittar jag räv där nästa år, men min erfarenhet är att jag skjuter undan rävarna efter klockan....dvs, i början på säsongen skjuts rävar på kvällen och i slutet så kommer de tassande på morgonkvisten, helt enkelt för att jag skjuter de första varje gång jag sitter på pass.

Detta har i alla fall jag tolkat som att man skjuter bort djuren från marken.

Nu rensar man ju inte bort alla, och det skulle jag heller inte vilja, så inflyttning och föryngring ger ny jakt nästa år - men under våren har jag allt gett småviltet ett försprång på mina egna marker, det är jag övertygad om.

Lockjakt vänder sig till helt andra individer än åtelrävarna. Möjligt att det är dessa som kommer sent på säsongen, men vid lockjakt har i alla fall aldrig jag skjutit någon liten eller sjuk räv. Det är de stora grabbarna - handjur mycket överrepresenterade - som kommer på lock.

Kombinationen av dessa båda jaktformer tror jag är en god medicin mot allt för många rävar på markerna. Det är otroligt effektiv - inte lika trevligt som att skjuta för hund, men effektivt...

Publicerat
Hej..kul att du uppmärksammade tråden till slut..undrade just vart du tagit vägen ;)

Jag hänger "nästan" med i ditt resonemang men inte fullt ut.

Om man tex.har åtelhögar på sin egna mark och förmodligen jagar på dessa ända fram till 15 mars som jakt tiden är här i alla fall, och sedan inte nogrannt städar undan alla spår av den,så drar den ju i värsta parningstiden !!!! Inte helt lyckat innan föryngringen..

Tusan..jag har svårt att förklara mej idag tydligen :-

Mesta parningen sker väl i februari och en bit in i mars.

Skiljer kanske lite från år till år.

Det brukar synas här på forumet när parningen drar igång , folk raporterar in räv skrik osv.

Mvh..

Publicerat
Mesta parningen sker väl i februari och en bit in i mars.

Skiljer kanske lite från år till år.

Det brukar synas här på forumet när parningen drar igång , folk raporterar in räv skrik osv.

Mvh..

Nåja säkert en geografisk förklaring till var man bor i landet..

Åtelhögen då ????

mvh Telge

Publicerat
Först och främst...

Man gör sig ingen otjänst med att skjuta en räv på marken.

Spelar ingen roll hur man gör det, din lilla filosofi stämmer lika bra överallt.

Vad gäller åtlingen, så är det ju inte en regelrätt utfodring vi pratar om. Mina åtlar ska mer vara "intressanta" platser för räven. Idag så finns det dessutom ganska hårda regler om vad vi får lägga ut, så det största jag åtlar med är räntorna efter älgjakten - vilka iofs grävs ned och utgör basen av luktåteln - och rävskrottarna som blir under säsongens gång.

Slö, slapp och likgiltig som jag blivit med åren, så är det faktiskt hundmat som är basen i min ätbara del av åteln.

Vad gäller att man lockar in rävar på marken, så visst hittar jag räv där nästa år, men min erfarenhet är att jag skjuter undan rävarna efter klockan....dvs, i början på säsongen skjuts rävar på kvällen och i slutet så kommer de tassande på morgonkvisten, helt enkelt för att jag skjuter de första varje gång jag sitter på pass.

Detta har i alla fall jag tolkat som att man skjuter bort djuren från marken.

Nu rensar man ju inte bort alla, och det skulle jag heller inte vilja, så inflyttning och föryngring ger ny jakt nästa år - men under våren har jag allt gett småviltet ett försprång på mina egna marker, det är jag övertygad om.

Lockjakt vänder sig till helt andra individer än åtelrävarna. Möjligt att det är dessa som kommer sent på säsongen, men vid lockjakt har i alla fall aldrig jag skjutit någon liten eller sjuk räv. Det är de stora grabbarna - handjur mycket överrepresenterade - som kommer på lock.

Kombinationen av dessa båda jaktformer tror jag är en god medicin mot allt för många rävar på markerna. Det är otroligt effektiv - inte lika trevligt som att skjuta för hund, men effektivt...

Godkväll BB..bytt skägget mot snåla smålänningar..

Asså..fattar jag trögt eller..efter att ha läst "dom vakna om nätternas sitta still jägare" i deras trådar som är dom ju övertygade att ju mer räv man skjuter ju mer räv kommer in...Capish !!!! För åtel då !!!!

Säj att man ruttnar och inte pallar sitta och vaka räv i slutet av februari eller in i Mars där skinner börjar bli ruggigt dåliga rent kvalitetsmässigt...vad händer lixom då da..????

Publicerat

Du har ett stim feta rävar som springer runt.  ;D

Fatta du inte det själv  :-*

Mvh....

:D :D :D

Publicerat
Du har ett stim feta rävar som springer runt.   ;D

Fatta du inte det själv  :-*

Mvh....

:D :D :D

Är lite trög ibland :-[ :-[ :-[ :-[

Asså jag menar att jag fattar nu..... :-X