Publicerat Januari 9, 200818 yr Jo, ju mer man skjuter ju mer kommer in, är ju en sanning med modifikation. Det är väl ett dylikt resonemang som skjutit sönder både rådjurs och älgmarker, så egentligen så vet de flesta att det är en nötningsprocess där man i början upplever en fantastisk tillströmning men att viltet till slut drar det kortaste strået. I fallet räven är det ju det vi vill. Att det skulle vara en risk att man drar till sig räv i helt fel tid, som du är inne på, är faktiskt inget jag tänkt på av 3 anledningar: [li]Får upprepa just det faktum att man i början på säsongen skjuter räven tidigare på dygnet, detta torde inte vara en erfarenhet enbart begränsad till Boråsområdet, tycker jag....men i det här forumet så vet man aldrig. ;D[/li] [li]Som sagt, min åtel är ingen utfodringsplats. Där finns alltid lite att äta - det är för min del själva konsten med en åtel, att vara envis och lägga ut lite varje dag, istället för mängder mera sällan.[/li] [li]Jag ser mer till de rävar jag skickat vidare till "andra sidan"... Skjuter jag undan ett antal vid varje åtel, så räknar jag kallt med att de är betydligt större till antalet än de som har mod att flytta in hos mig...[/li] Sedan finns det säker många som tycker att allt det här är jättefel och hemskt dumt, men så har jag utvecklat min vakverksamhet ända sedan pojkåren, och är ganska nöjd med resultatet. Erkänner också gärna att vakpassen de sista åren när skabben lugnat sig, blivit betydligt färre än lockpassen, som passar bättre in i dagens stressiga tempo...
Publicerat Januari 9, 200818 yr [li]Får upprepa just det faktum att man i början på säsongen skjuter räven tidigare på dygnet, detta torde inte vara en erfarenhet enbart begränsad till Boråsområdet, tycker jag....men i det här forumet så vet man aldrig. ;D[/li] Nädå , jag har samma erfarenhet. Men i mars när natten inte är så lång ,får de rävarna oxå lämna jordelivet. Ska börja lite med lockjakt jag med så kanske inte man behöver sitta i kojan varje helg.
Publicerat Januari 9, 200818 yr Telge tror du inte att om man skjuter bort hemma rävarna som lärt sig vart dom ska jaga kid och annat smått och gott. Det ger plats för nykommlingar som inte har samma koll ?
Publicerat Januari 9, 200818 yr Telge tror du inte att om man skjuter bort hemma rävarna som lärt sig vart dom ska jaga kid och annat smått och gott.Det ger plats för nykommlingar som inte har samma koll ? Ingen aning faktist.. Egentligen tror jag inte det är svårt för nån räv att hitta killingar...dom är listiga dom små rackarna