Publicerat Januari 2, 200818 yr Sådär. I lördags trillade valpen in genom dörren här hemma. Ganska mysig liten krabat. Dock envis som synden, vilket även var med i beräkningarna såklart. Men ni som har och har haft valp av rasen TJT, VAD ska man göra för att få den att tänka på annat? När hon fått för sig att hon ska in hos grannarna(morsan o farsan) så står hon där på trappan så fort man tar ut henne.. Hon bryr sig inte om något annat då hon får för sig något. Charmigt till viss del förstås, men i längden kan man ju bli lite trött när man ska ut på en liten piss o skitrunda o så studsar hon iväg till deras trappa och ställer sig o gnäller mot deras dörr. Hon har även fått för sig att människonäsor är mums! Men vad är det som gäller egentligen? Ska jag vara envisare(vilket verkar omöjligt)och lyfta bort henne eller ska jag helt enkelt försöka hitta på något hon tycker är så fruktansvärt spännande att hon inte vill gå och göra annat hela tiden(vilket också verkar svårt)? Fruktansvärt envis sort måste jag säga. Tar gärna emot tips om vad dom gillar för leksaker osv då hon inte intresserar sig för leksaker alls nästan? Och såklart tipsen om vad man ska göra som motattack till en 9.5veckas ENVIS ENVIS tyskvalp?? Kort fattat: Något hon fått för sig så släpper hon helt enkelt inte ur huvudet, vad göra?
Publicerat Januari 2, 200818 yr Finns nog bara ett sätt, var envisare. Det var det enda som hjälpt på min som valp, och fortfarande
Publicerat Januari 2, 200818 yr Är det första hunden? Visst var envisare, det är du som går ut med hunden inte hon som går med dig, för det behöver man inte vara brutal bara konsekvent, vill hon stanna vid deras trappa och inte du så går du bara, när kopplet tar slut så följer hon med och då ger du henne en liten bekräftelse på att hon finns. Finns en uppsjö av saker att lära Barbro Börjesson har skrivit en hel del vettigt om du söker litteratur i ämnet.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare första egna hunden ja. Hur klokt det är att skaffa tysk som första egna hund behöver ej ifrågasättas då det redan är "för sent" + att jag är nöjd nog. och har velat haft en tyskJT sen några år tillbaka. Jag ska försöka vara snäppet envisare bara fast det verkar omöjligt.
Publicerat Januari 3, 200818 yr första egna hunden ja. Hur klokt det är att skaffa tysk som första egna hund behöver ej ifrågasättas då det redan är "för sent" + att jag är nöjd nog. och har velat haft en tyskJT sen några år tillbaka. Jag ska försöka vara snäppet envisare bara fast det verkar omöjligt. Någon måste vara den första och varför då inte en hund man vill ha istället för att köpa något att lära sig lite på och vad gör man med den sen då, visst lär man sig och gör misstag men så är det med allting här i världen. Lycka till med tyskjaktterror och hör gärna av dig igen om du funderar på något.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Jag tycker det bästa fysiska verktyget för att forma en hund är kopplet. Om du vet att hunden kommer att tex hoppa mot någonting som den inte får, gå förbi med hunden och låt den försöka hoppa, PANG! Ett ordentligt ryck i kopplet EXAKT när den försöker hoppa. Säg ingenting. När hunden visar en reaktion på din korrigering, ögonkontakt, ger fan i att hoppa eller sätter sig ner, då kommer berömmet på en gång. BRA! Gå vidare och prova igen
Publicerat Januari 3, 200818 yr Författare Jag tycker det bästa fysiska verktyget för att forma en hund är kopplet. Om du vet att hunden kommer att tex hoppa mot någonting som den inte får, gå förbi med hunden och låt den försöka hoppa, PANG! Ett ordentligt ryck i kopplet EXAKT när den försöker hoppa. Säg ingenting. När hunden visar en reaktion på din korrigering, ögonkontakt, ger fan i att hoppa eller sätter sig ner, då kommer berömmet på en gång. BRA! Gå vidare och prova igen tackar för det tackar för det. Däremot bör man vara försiktig med valpnackar har jag förstått så det där rycket ska vara ganska milt men så att dom förstår vinken iallafall. Man vill ju inte att valpen ska få whiplash eller hur det nu stavas. Det är också en sak jag ska pröva på vid envishetens uppvisande. Däremot verkar hon fatta att hon inte kan rymma när hon är i kopplet. Bara ibland..
Publicerat Januari 3, 200818 yr Finns en hel del saker man kan göra för att befästa ledarskapet och rangordningen. Små bagateller kan tyckas men hunden fattar att det är JAG som bestämmer. Konsekvens är absolut nödvändig. Att inte äta innan jag sagt var så god. Att inte gå ut eller in genom dörren innan jag sagt ok , likadant i bilen. In eller ut bestämmer jag.Om hunden är normalt funtad etablerar du ganska snart ögonkontakt med hunden i dessa situationer. Då kommer de förlösande orden till hunden. Envisare än hunden orka säga nej en gång mer än vad valpen vill göra det förbjudna. Annars får du gilla läget. Du har ju trots allt köpt en TJT ;D Får väl på fan igen för det men skoj har ingen dött av ;D ;D
Publicerat Januari 3, 200818 yr Däremot bör man vara försiktig med valpnackar har jag förstått så det där rycket ska vara ganska milt men så att dom förstår vinken iallafall. När hunden visar en reaktion så är rycket bra, annars öka. Du lär ju känna hunden eftersom, hur hård den är och vid vilken nivå korrigeringarna ska ligga.
Publicerat Januari 3, 200818 yr Som terrierägare sedan 15 år, så har jag konstaterat att det som funkar bäst för mig och jyckarna är att vara lugn, konsekvent, envis och bestämd. Hårda tag på en terrier resulterar nästan alltid att det brinner till och voila, så har man en låst, förbannad liten sak :-X Jag är dock av den (i vissa sammanhang) udda uppfattningen att hundarna ska vilja lyda. Inte lyda för att de är tvingade. Tillägg: Det är ju nu under valptiden som du ska lägga grunden till framtidens kontakt och samarbete mellan dig och hunden + att valpen är ju rätt ny i hushållet och behöver lite tid att komma in i era rutiner.
Publicerat Januari 4, 200818 yr Finns en hel del saker man kan göra för att befästa ledarskapet och rangordningen. Små bagateller kan tyckas men hunden fattar att det är JAG som bestämmer. Konsekvens är absolut nödvändig. Att inte äta innan jag sagt var så god. Att inte gå ut eller in genom dörren innan jag sagt ok , likadant i bilen. In eller ut bestämmer jag.Om hunden är normalt funtad etablerar du ganska snart ögonkontakt med hunden i dessa situationer. Då kommer de förlösande orden till hunden. Envisare än hunden orka säga nej en gång mer än vad valpen vill göra det förbjudna. Annars får du gilla läget. Du har ju trots allt köpt en TJT ;D Får väl på fan igen för det men skoj har ingen dött av ;D ;D Helt riktigt. Har man en tyskterrier så får den inte klätra i rangordning i familjen. Min är väldigt sosial med människor men de tar inte en sek för henne att ställa om när hon hittar något jaktbart ;D De finns mycke att läsa på nätet om dresyr osv. Lyssna hur andra har gjort med sina hundar men bestäm själv hur du vill göra Vänta bara inte för länge med dresyren för ju äldre dom blir ju längre tid tar de att lära och med de en större risk att misslyckas :-
Publicerat Januari 4, 200818 yr Författare Som terrierägare sedan 15 år, så har jag konstaterat att det som funkar bäst för mig och jyckarna är att vara lugn, konsekvent, envis och bestämd.Hårda tag på en terrier resulterar nästan alltid att det brinner till och voila, så har man en låst, förbannad liten sak :-X Jag är dock av den (i vissa sammanhang) udda uppfattningen att hundarna ska vilja lyda. Inte lyda för att de är tvingade. Tillägg: Det är ju nu under valptiden som du ska lägga grunden till framtidens kontakt och samarbete mellan dig och hunden + att valpen är ju rätt ny i hushållet och behöver lite tid att komma in i era rutiner. jag skrattade högt när jag läste det där och kände igen mig med en gång.. jag slängde en bit oxfilé i komposthinken idag.. HON blev helt tokig och jag fattade inte vad fan hon skulle in i sopskåpet att göra med VÅLD! så jag nojsade nej nej nej många gånger och "kastade" iväg henne, hon blev argare och argare, JAG blev också argare och argare och fattade inte vad i h-e det var frågan om! så jag lade henne på rygg och skällde lite på henne när hon gjorde sitt sista försök. Hon blev precis skogstokig i 10 sekunder innan hon istället började pipa och tyckte jag skulle låta henne gå in i skåpet. när jag så småningom fattade att det måste vara köttet som doftar choklad i hennes snok så kastade jag ut det i soptunnan och hon blev lugn! Så det där med att man ska vara lugn men bestämd osv osv funkar bäst, även fast man får i nerverna och tappar behärskningen ibland.. Jag slår henne inte, ifall någon tolkar detta som misshandel av henne! tar henne lite i nackskinnet och gör ett kort knyck och säger ett kort och tydligt "NEJ". Det är det vanligaste och hon börjar fatta vad jag menar. Men när det gällde oxfilé á la sophink så lyssnade hon inte Mvh C-A
Publicerat Januari 4, 200818 yr Författare Just nu kör jag "dressyren" att jag helt enkelt försöker lära henne sitt, ligg, hit, NEJ framförallt! Samt att när hon springer iväg på äventyr så försöker jag att inte följa efter.. Men hon siktar alltid på vägen så man blir ju tvungen ibland. Men om hon går någon annanstans så gömmer jag mig en bit ifrån så att hon söker upp mig. Efter en halv minut kommer hon på att husse är borta och då kommer paniken! Kanske hon lär sig att inte springa ifrån mig när jag inte vill på det sättet. vad tror ni? Idag har hon lärt sig "ligg". tog tre försök sen satt det! Fruktansvärt vad tyskarna verkar lära sig fort.
Publicerat Januari 4, 200818 yr Som sagt terriers reagerar lätt så :-X Lugn och envis är kvalitetsegenskaper när man är terrierägare.. Att gömma sig är bra och när hon då "hittar" dig, så ska du vara överlycklig och väldigt berömmande = Kul att komma till husse/matte och vara med honom/henne. Det kommer du att ha nytta av i framtiden (edit eländigt stavfel )
Publicerat Januari 4, 200818 yr När min valp skulle smita så sprang jag ikapp henne och bultade omkull henne med foten samtidigt som jag bannade henne. Hon tror än idag 1,5 år senare att jag är snabbare än henne ;D
Publicerat Januari 5, 200818 yr Så länge man är 100% säker på att man hinner ikapp så är det helt ok att springa ikapp valpen, har man gjort det några gånger och visat att man inte tycker om att springa ikapp den, så tror dom att man alltid klarar det ...men bevisa aldrig att dom är snabbare sedan!! för då är det kört!! En TJT är envis...och fortsätter att vara det, den kräver dressyr livet ut, kommer alltid att testa av och till om det verkligen är du som bestämmer denna dag också.
Publicerat Januari 5, 200818 yr Författare det jäkliga är ju att hon ser det som en sport att springa ifrån mig och göra förbjudna saker. men jag har slutat springa efter nu som sagt. Bara om det bär utåt gatan. För blir jag arg på henne så ignorerar hon mig bara.. känns bättre för mig att gömma mig när hon sticker. Lite lustig sort det där. Jag har haft en knepig hund förut som fortfarande inte är vettig.. Men det här tar nog pris det i envishet och galenskaper men charmigt charmigt! Tjejen börjar få lite problem med psyket dock då hon inte över huvudtaget är hundvan. :
Publicerat Februari 3, 200818 yr finns nog en hel del TJT som fått en bly plugg i nacken av ägare som flippat ur på detta vackra men psykiskt störda djur en jakt vän har en och hunden är underbar att jaga med men totalt osocial och den hunden har en varning till sedan får den ett piller av mig har bitit både mig och min 5 årige son nu kommer alla att säga att det är ägaren som gjort djuret så men han har nog jagat med hund i 30 år och minst 10 olika hundar så han är riktigt hundvan jag tycker personligen att TJT är en mkt vacker hund men med en hjärna som en pitbull
Publicerat Februari 3, 200818 yr vet inte varför men han bet både mig och sonen hemma hos min kompis i köket . det var inte som vi busade eller skoja med hunden den bara klippe till bakifrån
Publicerat Februari 3, 200818 yr Min biter inte ens om man busar upp henne, fast då är hon ju inte som andra TJT : Enda gången hon nafsat är när pojken springer ifrån henne efter att ha busat me henne, då nafsar hon han i baken. Men aldrig bitit utan anledning, då hade hon dött tvärt.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Författare om en vuxen hund biter människor är det väl ägaren som slarvat anser jag. oavsett hundvan eller ej..däremot inte så mkt att göra om man lyckats ställa till med sån hund.. tiken: bitandet har i stort sett upphört nu.. bara när hon är hungrig o får i nerverna som det kan smälla ´lite ^^ o det har hon efter husse tror jag... :
Publicerat Februari 9, 200818 yr jo i samband med mat ska man ju inte busa med dom men dessa bett är absolut inte i samband med varken jakt eller mat och kan hålla med dig i att det kan vara ägaren slarvat men inte i detta fallet då ägaren är extremt hundvan