Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diameter på Hagel?

Featured Replies

Publicerat

Vad skulle ni rekomendera att använda för hagel till rådjursjakt? jag är inte ute så jättemycket och är väldigt ny som jägare och köpte precis mitt första hagelgevär, ett Merkel Suhl 8 kaliber 12. Vad tycker ni funkar bäst?

Mvh

Magnus

Publicerat

Behövs inget grövre än US 3

Publicerat

inte grövre än US3  :D

du skullekunna ha US5

Publicerat
inte grövre än US3  :D

du skullekunna ha US5

.... och Du behöver inga "super magnum" patroner, 30 - 32g hagelladning räcker. ( Och dom är mycke skönare att skjuta med)

MVH  AL

Publicerat

36-40 g 3,7 mm. Mindre hagelladdning än 36 g är lerduvspatroner ;). Undrar varför det ofta i sverige pratas om att det e' skönare/bekvämare att skjuta med lätta laddningar. Tex 36 g ger i mitt tycke ingen som helst rekyl att snacka om. Jag förespråkar inte kraftigare patroner än 12/70 40 gr, men varför minimalisera när man skjuter på större vilt än fågel, för det e' väl meningen att maximera effekten på träffarna.

Publicerat

En patron med mera hagel än 36 gram i cal 12/70 har oftast lägre fart än en laddad med mindre hagelvikt. Jag har laddat hagelskott under ett antal år och gränsen för max hastighet ligger någonstans vid 36 gram enligt laddata. Vinsten med att stoppa in sådana där jättemagnum patroner är försumbar om man håller sig inom gränserna för skotthåll med hagel. När jag sköt som mest vilt med hagel så använde jag 28 grams trapskott och dom dödade en tjäder utan problem bara träffen satt rätt. Har aldrig själv skjutit rå med hagel men jag har skjutit bort minst en ny bil med hagel på bana och på fågel. En träff är en träff och då spelar inte tre fyra gram så stor roll. Välj en snabb patron som skjuter jämna träffbilder, tar det så dör det om hållet inte är för långt. Måste man kompensera dåligt skytte med magnumpatroner så lägg pengarna på övning istället.  :-X

Publicerat
En patron med mera hagel än 36 gram i cal 12/70 har oftast lägre fart än en laddad med mindre hagelvikt. Jag har laddat hagelskott under ett antal år och gränsen för max hastighet ligger någonstans vid 36 gram enligt laddata. Vinsten med att stoppa in sådana där jättemagnum patroner är försumbar om man håller sig inom gränserna för skotthåll med hagel. När jag sköt som mest vilt med hagel så använde jag 28 grams trapskott och dom dödade en tjäder utan problem bara träffen satt rätt. Har aldrig själv skjutit rå med hagel men jag har skjutit bort minst en ny bil med hagel på bana och på fågel. En träff är en träff och då spelar inte tre fyra gram så stor roll. Välj en snabb patron som skjuter jämna träffbilder, tar det så dör det om hållet inte är för långt. Måste man kompensera dåligt skytte med magnumpatroner så lägg pengarna på övning istället.  :-X

I Finland kallas inte 36 g för magnumpatroner, utan 12/76 eller 12/89 med över 50 g heter magnum.

Jag har prövat det mesta iom att det funnits såna som sagt, att tex lerduvspatroner e' bra för änder, skitsnack. Varför skall man skjuta patroner med effekten i så att säga i underkant. Varför överhuvutaget då bära på en tolva, ta hellre en cal 28 så blir vapnet lättare och patronerna tillräckligt små. Det skadar väl inte att ha lite extra hagel ifall misstaget kommer tex att man bedömmer avståndet fel. Och om hållet e kort så kan man placera skottet så att överloppshaglen inte slår sönder för mycket.

Men såklart om man e' vek och inte tål rekyl, så dåså..., men min åsikt e' att för djurens skull så skall det hellre vara lite overkill.

Publicerat

Ut till 35 meter dödar en 28 grams us 7 trappatron en and utan problem och en us 5 patron med 34-36 gram hagel tar ihjäl en tjäder med vingarna utslagna oavsett vinkel på 35 meter med kvarts borrning. Jag har skjutit ca 200 000 skott med mirokun och berettan innan jag bytte till halvautomat och jag skjuter massor med fågel varje år och av dom 36 tjädrar 30 orrar och över hundra ripor som föll för hunden förra året så behövdes inte någonting över 36 gram. Jag har fällt kanadagäss på avstånd långt över jägarmässiga med us3 i 36 grams laddning. Under mina första år som jägare sköt jag ungefär 150-250 änder varje år som fördelades ut till mormor och släkt det mina syskon och mamma inte klarade av att ta rätt på själva. Allt med 32 och 28 grams trapskott. Däremot ger jag inte ett skit för stålhagel som jag anser är ett djävulens påfund. Min labrador som dog för sex år sedan hade ett helvete att hämta all fågel som inte dog av bra träffar. Träffade man nog bra behövde hon inte hämta den stålblästrade sönderskjutna pippin heller. Ser man tillbaks i tidernas begynnelse så sköts massor med fågel med myckel lätta laddningar och då pratar vi tusentals fåglar om dagen på dom engelska godsen. Att jag väljer en tolva framför en tjugo beror mest på ammunitionspris och just den anledning att 28 gram hagel i en tolva är lika mycket som 28 gram i en tjugo. Det gör att hagelpelaren blir längre i en cal tjugo och då minskar farten och mängden randhagel ökar vilket gör att genomslagskraften för enskilda hagel minskar.

Det är inte bara chockverkan som dödar viltet utan det krävs att haglet kan nå vitala delar i viltet vilket görs av nog hög hastighet. Ballistiskt så är inte ett runt klot något vidare utan snarare bland de sämre formerna. Att bli omruskad av en 56-64 grams magnumladdning första smällen befrämjar garanterat inte ett bra andraskott och definitivt inte ett tredje det vet jag av egen erfarenhet. Som jag skrev så använd pengarna till träning iställt för att sprida onödigt med bly. Skjuta gräsänder med splittergranat ger ingen mat i frysen utan bara blodsprängda köttslamsor och det helt i onödan.

Publicerat

US 1 provat US 3 och det funkar också om det är lite mer krut bakom ;)

Till eftersök så brukar det åka i ett buckshot 7,5mm, en viktig sak är att provskjuta innan så man vet hur hagelsvärmen beter sig med bössan.

Publicerat

Jagar nu för tiden rådjur med US3 (3.5 mm hagel) har förr testat både grövre och klenare hagel men kör nu bara med 3:or av den enkla anledningen att det funkar bra. Till eftersök använder jag oftast lite grövre hagel, då man ibland tvingas att skjuta genom buskar och annat.

Publicerat

Hur långt in i ett rådjur går ett us3 hagel? Blir det genomskott eller stannar haglet innan det når skinnet på andra sidan?

Publicerat
Hur långt in i ett rådjur går ett us3 hagel? Blir det genomskott eller stannar haglet innan det når skinnet på andra sidan?

Beror ju lite på men en stor del av haglen stannar i skinnet på utgångssidan. Ser du någon fördel med genomskott?

Publicerat

skjuter det mesta med 12/89 66gr us6,tycker det funkar kanon

Publicerat

Nej absolut inte. När haglet går igenom lämnas ju resten av rörelseenergin i backen bakom och det är ju ingen vits med det. Jag har använt grova hagel på fågel vid några tillfällen och jag tycker bara att det blir blodigare kött och mera sönderskjutet. Rådjurets päls dämpar säkert effekten av hagelskottet ganska rejält och jag är bara nyfiken på andras erfarenheter eftersom jag inte har egna. Alla rådjur jag skjutit har fallit för 6,5mm kulor i olika utformning och jag är lite kluven till att använda hagel på ett så pass stort djur som rådjur men tydligen fungerar det ju bra.

Publicerat

håller med ari! från hare till rådjur går 6or utmärkt! 12/89or altså,

Publicerat
skjuter det mesta med 12/89 66gr us6,tycker det funkar kanon
Självklart funkar det ju "kanon" för det är ju vad det är. Med us6 gör det över ett halvt tusen hagel i en patron. Allt under 35 meter är oätbart men man ska vara duktig skytt för att träffa fågel i flykten på dom avstånden men självklart så dör det som finns inom den kärven. Jag får fem vanliga patroner för den kostnaden som läggs ut på en magnumpatron.
Publicerat
Nej absolut inte. När haglet går igenom lämnas ju resten av rörelseenergin i backen bakom och det är ju ingen vits med det. Jag har använt grova hagel på fågel vid några tillfällen och jag tycker bara att det blir blodigare kött och mera sönderskjutet. Rådjurets päls dämpar säkert effekten av hagelskottet ganska rejält och jag är bara nyfiken på andras erfarenheter eftersom jag inte har egna. Alla rådjur jag skjutit har fallit för 6,5mm kulor i olika utformning och jag är lite kluven till att använda hagel på ett så pass stort djur som rådjur men tydligen fungerar det ju bra.

Då är vi inne på samma linje. När det gäller kula är det en ennan sak det där med genomskott. Vad gäller hagel på rådjur så är det inga som helst problem om man inte tummar på skotthållen. De slår oftast i backen direkt eller efter 10-15m. Däremot är det ingen höjdare att göra eftersök på hagelskjutet vilt då blodflödet ofta uteblit eller är minimalt, det är dessutom svåtr att konstatera träff eller bom. Jag gör alltid ett seriöst eftersök på rådjur som fått en hagelskur efter sig, även om skottplatsen visar nada och skkytten tror att det var bom. Träffar man bara med ett enda hagel kan detta vara tillräckligt för att djuret ska gå en plågsam död till mötes.

Publicerat
Självklart funkar det ju "kanon" för det är ju vad det är. Med us6 gör det över ett halvt tusen hagel i en patron. Allt under 35 meter är oätbart men man ska vara duktig skytt för att träffa fågel i flykten på dom avstånden men självklart så dör det som finns inom den kärven. Jag får fem vanliga patroner för den kostnaden som läggs ut på en magnumpatron.

Vad har du för skott när dom är så billiga?betalar ca 10 kr per skott(12/89)........men du,intressen ska kosta.

Åjag skojjade bara,inte skjuter jag allt med dom skotten. ;)

Publicerat

Jag vet inte men jag upplever att ett grovt hagel som går rakt igenom gör att fågeln kommer ner flaxandes och kan dyka eller ta sig undan. Ett finare hagel som stannar i kroppen och oftast är det mer än ett som går hem när man skjuter med mindre hagel gör paket av dom och det är dött i smällen. Ari, Inte kasta ut köttben på det sättet var en snäll forumnist nu! :-*

Publicerat

Köpte storpack av 35 grams 5 or för några år sedan 2kr/st eller om det var 2,5kr. nåja 1500 patronr var det i alla fall. Sedan har jag handlat tusen 32 g 6;or till förhöstjakten. Börjar tryta i lagren snart men nu har jag ingen kötthund utan en rokie som jag ska jaga in så ammon kommer nog att räcka några år till.

Publicerat

Har jagat (o gör fortfarande) massor med gås och annan fågel med vänner från Finland, dom är som tokiga i magnumpatroner, minimum 42g helst 56g. En morgon tog jag med min kronograf, efter avslutad jakt fick dom provskjuta "muskedundren". Snacka om att se ut som fågelholkar, deras magnumpatroner hadde genomgående 20-25% lägre utgångshastighet än mina 32g Jaktia fågel.

Åter till ordningen, trådskaparen har tydligen en sida/sida och 42g laddningar i en sådan är inte roligt, specielt inte vänsterpipan. Försök för guds skull INTE skjuta 12/76 i Merkeln.

Rådjur har så stort träffområde, så vilken hagelstorlek som helst ger tillräckligt många träff.

Det viktigaste är AVSTÅNDET, hagel oavsett storlek o mängd är för korthåll, skjut innom 20 meter och rådjuret är ditt.

Som någon skrev här tidigare, eftersök på hagelskjutna rådjur är inte roligt.

Lycka till AL

Publicerat
Har jagat (o gör fortfarande) massor med gås och annan fågel med vänner från Finland, dom är som tokiga i magnumpatroner, minimum 42g helst 56g. En morgon tog jag med min kronograf, efter avslutad jakt fick dom provskjuta "muskedundren". Snacka om att se ut som fågelholkar, deras magnumpatroner hadde genomgående 20-25% lägre utgångshastighet än mina 32g Jaktia fågel.
Som jag skrev ovan. Någonstans runt 36grams laddning är max vad som går att ta ut i en cal12 utan att börja göra avkall på farten. Finns några 40 grams laddningar som fortfarande går så snabbt det är möjligt utan att hagelkärven splittras av fart och resterande gastryck. Jag vill ha snabba laddningar med en förladdning som öppnar fort. Dom bästa har filtförladdning men är nästan omöjliga att få tag i med plasthylsa. Tyvärr så blir det en kompromiss då filten ger lägre farter men kärven öppnar sig snabbare.
Publicerat

Hej,

nu är jag ingen vän av hagel mot rådjur trots att jag genom åren skjutit ganska mycket rådjur med just hagel.

Det funkar bra om man är omdömesgill, men samtidigt har min erfarenhet tydligt visat att det är väldigt lätt att saker och ting går fel när man använder hagel på rådjur. Som ett exempel jagar jag på en mark som är på dryga 200 ha, utav olika anledningar har vi inte skjutit några rådjur med hagel på över tio år på den marken. Marken bär en väldigt stark rådjursstam varför vi skjuter en hel del rådjur där, jag vill påstå att idag har runt 1/3 av de rådjur vi skjuter där hagel i sig. På båda sidor har vi jaktgrannar som anser att det i stort sett är skamligt att skjuta på rådjur om de inte har hund efter sig och på dessa marker skjuts säkert 90% av rådjuren med hagel. 

En vettig rekommendation baserat på egna och andras erfarenheter är 32-36 gram hagel, storlek US 3-5 och 1/4-1/2 trångborrning samt att HÅLLA IGEN PÅ AVSTÅNDEN.

Det effektivaste enligt min erfarenhet är att hålla avstånden till max 25m och att hålla i halsen.

MVH

Henrik

Publicerat
Rådjur har så stort träffområde, så vilken hagelstorlek som helst ger tillräckligt många träff.

Japp jajamensan!

Små mål kräver många hagel.

Stora mål kräver inte alls så många hagel.

Även om man har kraftiga laddningar med massor av hagel så blir det egentliga småviltet sällan sönderskjutet då de allra flesta haglen sitter utanför målet.

Att beskjuta ett rådjur med tyngre laddningar än 36gram är att medvetet förstöra råvaran,har tyvär sett allt för många rådjur beskjutna med 42-56grams patroner där det inte gått att stycka ut en endaste köttbit utan hagel i.

Min favoritpatron för rå är (Var?) Gyttprps Röda 12/65 30g Us1.

/Micke

Publicerat

Hå hå, ja ja....

Detta tjat om hagelgrovlek... Förstår inte detta alls. Jag svär på att jag dödar en elefant med stålhagel US9 om jag får sätta mynningen där jag vill.

Skjut rådjuret i halsfästet på 25m med en vanlig hagelpatron i US1, och det blir på plats. Enkelt.

Sen kan vi krångla till det lite om du vill verka lite förmer än andra. Då kan du ladda med US7 - det går jättebra, men korta ner hållet ordentligt och skaffa en bra köttkvarn och en livförsäkring som täcker blyförgiftning, eller - ja - det måste vara bäst... Skjut med stålhagel, inte grövre än US6, för det ger lindriga skadskjutningar....

Alltså allvarligt.

Inte fan laddar jag med en patron som ger lindriga skadskjutningar. Jag laddar med en patron som dödar, och som ger mig ett kvalitativt livsmedel att ta med hem.