Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diameter på Hagel?

Featured Replies

Publicerat

Sköt nog nära nog något hundratal änder med trapskott denna säsong, visst håller in hållen något, men det blir lätt så då man själv står där efter jakten med ansvar för att ta in all skammad fågel.

Är lätt allergisk mot magnumsvamlet, man tappar som någon signatur skrev hastighet och det i kombination med att man tror sig kunna fimpa tex en räv på upp emot 50 meter gör skyttet ruskigt vansligt. Även om haglen har kapacitet att döda ut på det hållet så är det inte riktigt lika enkelt att träffa bra om det går fort.

Min favvopatron på rådjur är Winchester Super X.. tror de är 36 gram us 3 och det funkar utmärkt.

Till fågel så räcker mina kära Rio 28 grams blytrap till allt utom trut på lite längre håll.

Mvh!

Publicerat

Tack Hipshot för medhållet! Har man skjutit några tusental fåglar så inser man att det är överreklamerat med tunga laddningar. Trettiosex gram hagel räcker för att peta hål i allt vilt som är lovligt för hagel inom de håll som ett hagelgevär är avsett att användas. Bara att justera grovleken efter storleken på viltet.

Publicerat
Tack Hipshot för medhållet! Har man skjutit några tusental fåglar så inser man att det är överreklamerat med tunga laddningar. Trettiosex gram hagel räcker för att peta hål i allt vilt som är lovligt för hagel inom de håll som ett hagelgevär är avsett att användas. Bara att justera grovleken efter storleken på viltet.

E' osäker ifall vi har mycket olika åsikter, men tidigare här i denna topic verka det som om du nappa tag mot det jag skrev om magnum patroner. Jag förespråka inte laddningar över 40 g iaf. Och tycker att det e' viktigt att haglen har fart. Har aldrig haft hagelgevär med borrning för större än 12/70.

Jagar endera med drillingen 12/70 3,5-3,7 mm 36 g för rå, hare o. räv. Med bocken skjuter jag 32-36 g 3-3,3 mm på fågel, 36-40 g 3,3-4,0 mm för rå, hare o. räv. Använder för det mesta 36 g i bocken, men ibland har jag använt Federals 40 g med kopparplätterade hagel. Vet inte utgångshastigheten, men tror att den e' åtminstone vad den snabbaste 36 g patronen ger. Den patronen i min bock möjliggör skott på rå ända till 35 m. Har nämligen en gång i "misstag" (fel bedömning) skjutit ett rådjur  på ca. 38 m. Träffen ca. 10 hagel blev så att säga i revbens området med genomslag. Det blev dessutom knall och fall, fastän djuret hann uppfatta mig och öka farten innan skottet. Tänker inte ändå medvetet skjuta med den patron/vapen kombinationen på längre än 30 m.

Med drillingen håller jag max avstånd 25 meter och då skall det vara sidoskott. Sköt engång snett framifrån med 1/4 pipan med 3,5mm 36 g på ca. 22 meter, som tur hade jag kulan att rädda situationen med. Borde ha förstått att ens använda den trångare pipan för att få en bättre träff.

Har provat traplerduvspatroner på änder, men fastän man sköt på rimliga håll så blev skottverkan otroligt dålig. Samman sak med kråkor. Men när man satt i 3,0-3,3 mm 32 g så börja fåglarna att dö som dom skall.  ???

Publicerat

När jag läser ovanstående inlägg, så inser jag att MrMauser har mer rätt än jag hoppats på i en annan tråd i detta forum...

Jag ger mig, MrMauser....

Publicerat
Har provat traplerduvspatroner på änder, men fastän man sköt på rimliga håll så blev skottverkan otroligt dålig. Samman sak med kråkor. Men när man satt i 3,0-3,3 mm 32 g så börja fåglarna att dö som dom skall.  ???

Hepp!

Då kan jag med total säkerhet fastställa att felet är bakom kolven! Och då menar jag inget illa.. Skjutit ruskigt mycket kråka med 24 grams blytrap och det går utmärkt. Det enda jag kan uppleva är att ut mot de längre hållen så är det bra med lite trängre borrning. Allt inom säg 25-30 meter är stendött givet att man sköter sitt.

Sen tror jag det är en god portion psykologi i detta.. Har en 28 grams laddad blytrap som jag stortrivs med och har skjutit massor med änder med dem. Jag tror stenhårt på dem och gillar dem skarpt och ankorna trillar snällt.

Edit: Fetstor brasklapp! Du menar inte STÅLtrap patroner? Då blir det genast en annan sak då haglen är för lätta för att göra det de ska på lite längre håll!

Mvh!

Publicerat

hipshot om nån borde veta vilka laddningar som funkar till fågel, vet ingen som rapporterar in så mycket fågel som han....

Publicerat

Jag väljer den laddning som garanterat ger 8-10 hagel i djurets vitala delar på det maximala avståndet jag tänker skjuta på. Jag begriper mig inte på småhagelivrarna - varför vill man sätta många hagel i djuret? Man kan ju inte mer än döda det. Helsnett att skjuta rådjur med påtagligt små hagel.

Chockeffekten är det ingen längre som tror på - håll med om att det är märkligt med en fysiologisk effekt som är så stark att den kan döda men som inte har kunnat bevisas kliniskt  ::)

Jag utgår alltså från antalet hagel - och jag ser gärna att haglen passerar genom ett rådjur eller lägger sig på pälsen på bortsidan. Energiavgivning är ointressant i sammanhanget, jag vill bara slippa bita sönder tänderna. Detta gör att jag hellre har 117 stycken 1:or i en 46-grammare än 119 st 3:or i en 32-grammare, särskilt om jag kan hålla hastigheten hög i patronerna genom att använda stora mängder långsamt krut (Alliant Blue Dot  8))

Således:

1-3:or till rådjur, och till gås om det vore lagligt

5:or till hare och räv, och till gås eftersom det är lagligt

7:or till småknytt typ duvor och kråkor mm.

MVH!

/HerrBerg

Publicerat

Är ingen hageljägare direkt.

Har bara vart på en ända andjakt.

Laddade med 24g trappskott. Och fick då höra att man måste minst ha 5or i loppet för de ska dö.

För mig 10 skott senare gick jag hem med 7 änder och 1 gås.  ;D

De som sköt med 5or och 3or hade inte ner en fågel.

Så när vi gick mot bilen va jag tvungen att fråga vad det va de sa till mig när jag kom med mina 24gramare.  :D  :D  ;)

Ingen fakta direkt men ack så kul....

Publicerat
Hepp!

Då kan jag med total säkerhet fastställa att felet är bakom kolven! Och då menar jag inget illa.. Skjutit ruskigt mycket kråka med 24 grams blytrap och det går utmärkt. Det enda jag kan uppleva är att ut mot de längre hållen så är det bra med lite trängre borrning. Allt inom säg 25-30 meter är stendött givet att man sköter sitt.

Sen tror jag det är en god portion psykologi i detta.. Har en 28 grams laddad blytrap som jag stortrivs med och har skjutit massor med änder med dem. Jag tror stenhårt på dem och gillar dem skarpt och ankorna trillar snällt.

Edit: Fetstor brasklapp! Du menar inte STÅLtrap patroner? Då blir det genast en annan sak då haglen är för lätta för att göra det de ska på lite längre håll!

Mvh!

Nej det var bly för länge sen innan man hade ens hört om stålhagel.

Men ok, ni som e' nöjda och glada med trappatroner på änder må göra som dom vill och vi som inte tror på det får vara nöjda med rikitga jaktpatroner. Det e' ju inte bort från någon att man skjuter med olika system. De ju lite liksom samma sak som att en patron passar ett hagelgevär men inte en annan. Man skall ju pröva sig fram till det som lämpar sig bäst för en.

Publicerat

Herr Berg. Jag har också testat blue dot och hemladd 42 grams us7 Min erfarenhet av det är att kvarvarande gastryck "trycker hål" i kärven så att mitten blir tom och det bildas en krans av hagel. Inget Du råkat ut för? Bästa hemladdade var med Hi skor 800 och 36g us 7 hemgjutet. Ruskig fart och massor med hagel som spred mycket. Fungerade kanon i bocken. 28 grams gyttorp t3 var under ett antal år mina favouriter annars.

Publicerat
Vad skulle ni rekomendera att använda för hagel till rådjursjakt? jag är inte ute så jättemycket och är väldigt ny som jägare och köpte precis mitt första hagelgevär, ett Merkel Suhl 8 kaliber 12. Vad tycker ni funkar bäst?

Mvh

Magnus

US 3 är bra. Något som också är värt att tänka på är förladdningen, speciellt om man har en trång äldre bössa. Min Husqvarna Eckermann är kraftigt trångborrad. I den är det en klar fördel med filtförladdning som öppnar mer jmf med plastförladdningar. Jag använder Gyttorp Röda 30 grams 3:or (har köpt på mig en massa, tillverkningen har upphört). De ger snygga och jämna träffbilder.

Gyttorp har ny patron som de kallar Gyttorp Traditional. Den har filtförladdning och 35 grams laddning. Kanske något som är värt att prova om Merkel är kraftigt trångborrad?

Publicerat

Tänkte precis tipsa dig om Gyttorp Traditional, mycket behaglig patron!

Jag har skjutit rådjur med både US 3 och 5, märker inte någon skilland mer än att haglen från trorna penetrerar mer.

Skjuter nästan bara med filt förladdade patroner i min Sauer & Sohn, jag har ca trångborrning 1/2-3/4 i min, då med filtförladdningar.. stoppar jag i patroner med plastförladdningar håller svärmen ihop sig något mer.

Men du behöver absolut inte mer än 35-36 gram hagel. Föredrar själv Gyttorp Röda 30 grams men de finns ju tyvärr inte mer. så hitta en patron med runt 32-35 gram hagel, gärna filt förladdning, så kommer du klara dig LÅNGT!  ;)