Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Plinkning" med klass 1 vapen !?

Featured Replies

Publicerat

Någon här som har provat på att "plinka" med klass 1 bössan?

Funderat lite på vad man ska pyssla med för hobby jobb (givetvis under rasterna  ;) )

Och tänkta att det skulle vara trevligt med självmarkerande mål till både klass 1 & 2 bössorna på

200 meters vallen..

Har påbörjat med ett projekt..

Publicerat

har skjutit mycket plinking m 45-70, 444marlin 22lr

samme

Publicerat

Har aldrig testat, men väl funderat på det :)...har tillgång till skjutbana med allt från 50m vall till 500m vall....skulle vara skoj att ställa upp ett mål på 400-500m och skjuta lite på det....höra "klinget" ;)

ska väl egentligen inte vara så värst komplicerat att bygga....svetsa ihop en ram av lite rör (så det ser ut som en gungställning) svetsa på kättingar på "gungställningen" och kanske karbinhakar i ändarna på kättingarna för att kunna fästa valfritt mål....t.ex en fyrkantig plåtbit av lämplig tjocklek...

Frågan är väl igentligen hur pass tjock plåt man måste ha för att kunna skjuta med t.ex en 300WM på målet utan att stansa hål i den ???...man vill ju inte ha för tjock plåt heller pga vikten.

Publicerat
  • Författare

Den här första bygget blir av 2 runda plattor a´la 22 snurra modell GROV.

Plattorna är skurna av 50mm plåt med 30mm armeringsjärn i mellan varandra.

Dia. (~10cm samt 20cm.)

Sedan armar ut som ska sitta fast på lager (för rätt snurr med 7mm ;) ) samt någon sorts ställning som

är ihopvikbar.

Funderar på att nästa (om nu det här blir lyckat) så ska jag ta och ta en orr samt en tjäder silhuett med träffområdet snurrbart..hmm..  kan ju funka..

Får väl slänga in nå bilder om det blir succé  ;D

Publicerat

Aldrig tänkt på...

Tror ni att man ska vinkla målen lite framåt i överkant för att få rikoschetterna ned i backen? Eller skulle det inte ha någon betydelse?

Publicerat
Aldrig tänkt på...

Tror ni att man ska vinkla målen lite framåt i överkant för att få rikoschetterna ned i backen? Eller skulle det inte ha någon betydelse?

Det är nog inte en så tokig idé...dessutom slipper man reflexer från solen vid skytte en dag med "medsol"....

Men jag tror att det funkar utan att vinkla den...i.o.m att plåten "hänger och dinglar" i kättingar/vajrar (i det mål jag hade tänkt mig) så borde plåten "absorbera" träffen utan att rickoschettera den tillbaka mot skytten, eftersom målet inte är statiskt utan kan gunga när det träffas.....men det kan säkert vår Skytte-guru Henrik svara på :)

Publicerat

Ja, ja är lite inne på "pendeln" just för rikoschettrisken vid dess kalibrar och hårda kulor. En pendel känns som den ytterligare trycker ned kulan vid träff, tvärt emot vad en snurra skulle göra om man skjuter på den övre plattan, som då vill lyfta kulan i stället...

Hoppas Henrik hittar denna tråden. Vill ut i verkstaden...  ;D

Publicerat
Ja, ja är lite inne på "pendeln" just för rikoschettrisken vid dess kalibrar och hårda kulor. En pendel känns som den ytterligare trycker ned kulan vid träff, tvärt emot vad en snurra skulle göra om man skjuter på den övre plattan, som då vill lyfta kulan i stället...

Hoppas Henrik hittar denna tråden. Vill ut i verkstaden...  ;D

precis, en pendel/"gunga" är nog det optimala

Henrik, var är du ;) ;D

Publicerat
  • Författare

Ni har så rätt så..

Det får bli att kapa bort en av dom, den större av dom kanske absorberar mer av energin än lillen..

Nackdelen med vajer eller kätting blir att då kulan kan fara i sidled samt att den blir nog så livlig kanske.

http://www.youtube.com/watch?v=mwzDzX4XP7E...feature=related

Nu vet man ju inte vilket avstånd han sköt på men jag blev övertygad om att min 50mm plåt kommer att räcka till :)

Publicerat

Jaha. Nu tror jag vi kommit fram till den optimala mojängen, grabbar.. ;D

En "halv" vippa tål nog ett mindre lyckat skott också, en vajer ryker direkt om man eldar på med elefantbössan...

Det blir till att fatta svetsen i morgon, och provskjuta till helgen.

Men är inte 50mm att ta i...? Är grejjerna så vassa...? ;D ;D Bara detta är ju kul att prova...

Publicerat

Hej,

frågan var jag var kan enkelt besvaras. Jag och hustrun var på BB men denna gång visdae det sig vara falsklarm ;) Det är nära nu!!

Eftersom det gick väldigt fort förra gången vågar vi inte vila på hanen utan åkte tydligen för tidigt :-[ (Det faktum att jag var i Peking förra gången det var dags gör att mitt track record inte är klockrent. :-* Nåväl, nog med ursäkter.

Ni behöver inte vara oroliga för rikoschetter så länge som målen kan ge efter för skotten. Den typ som jag använt mest (bortsett från våra svenska tryckluftsmanövrerade mål) är det man brukar kalla för "gongs" d v s en fritt hängande platta oftast upphängd i kätting men så länge den rör sig vid träff så spelar upphängningen mindre roll. En annan variant är fjäderbelastade mål som "reser" sig igen efter träff. De rikoschetter jag varit upplevt beror oftast på sten i backen eller på tjälen, jag kan faktiskt inte dra mig till minne än enda rikoschett som orsakats av reaktiva mål.... kanske börjar man bli glömsk :-

Jag sitter lite stressigt till just nu och har svårt att hinna med en riktig fördjupning men det enklaste är väl att ge herrarna en länk till de ledande leverantörerna av "reaktiva mål" inom det amerikanska taktiska skyttet.

http://www.lvsteeltargets.com/main.htm

Jag har ingen riktig kunskap om vilket material som är lämpligast att tillverka dessa mål i men jag skulle säga att de målen jag skjutit på varit max 15-20mm tjocka och de har inte deformerats värre än att de kunnat fixas till med en burk sprayfärg. Vissa av de målen är det utan tvekan skjutna långt över 10 000 skott på utan problem. De mål vi använde hängdes som regel upp i armeringsjärn som däremot inte klarar en direktträff även upphängningskedjan är att betrakta som förbrukningsmaterial.

MVH

Henrik

Publicerat

Men det går väl inte att använda vilket bonnajärn som helst?

Har följt en del trådar där våra norska vänner skjuter på "gongs" i vackra dalar i Norge. Tror det är uteslutande nån form av slitplåt som används, typ Hardox 400.

Publicerat

Det var den bästa ursäkt jag någonsin hört...

Fan, vad kul!!

Nu kommer jag att vänta i spänning på att höra ifrån dig vad det blir av det hela... ;)

Tackar för infon, och nu känner jag mig mogen att gå från teori till praktik. Det här måste testas...

Publicerat

klockren ursäkt Henrik! :-*....Supergrattis....hoppas det "är dags" snart! :)

Ska fixa lite material och sen är det bara att dra fram svetsen från under arbetsbänken 8) ;D

Publicerat

Kul, jag är lite avundsjuk som inte vare sig har kompetens eller grejor för att fixa till egna mål.

Jag kan inte undanhålla er en berättelse från en kille som skjuter på "plinking" mål (i detta fallet så kallade "poppers" som är fjäderbelastade)

http://accurateshooter.net/alberta308.html

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tog 50mm vanligt varmvalsad för det låg i skärmaskinen :) sedan 30mm kamstål till upphängningen.

Nog för att man kunde ta Hardox 600 / Weldox 900 men känns som för "ogo´" nu i test stadiet. 

Tips från coachen: "Leta inte på "poppers" på Google..blev något helt annat än vad jag va intresserad av :P "

Blir inte heller lagrad för även det kändes som overkill, får väl ta en bild på "the thing" efter jag har blivit klar.

Bra länk du kom med Henrik, och vi godtar din ursäkt  ;) ;)

Dom använde sig inte av någon grovplåt som jag har tänkt till min..

Någon här inne som har en .50BMG och behöver "plinka" av sig lite???  ;D

Publicerat

En 7 mm RM borde väl sätta den plåten i gungning ;)

Publicerat

Det vore kul om ni som börjat med projekt med plinking mål också kunde visa upp slutresultatet och erfarenheter från skyttet. Vad funkar respektive vad som inte funkar.

Själv har jag bara använt diverse olika mål som skytt, jag har ingen riktig kunskap om vad som kan vara lämpliga material att joba med.

Den materiallära man fått sig till livs inskränker sig till den materialläran man genomled på teknisk linje för snart 25 års sedan och då var jag dessvärre inte så uppmärksam som man borde varit ;)

MVH

Henrik

Publicerat

Gjorde en egen variant en gång i tiden då jag hade en 22wm, det var en gammal soffa som skulle eldas upp och den var lite trög säkert något flamdämpande mtrl, stommen brann ganska bra och resten behövde hjälp av bensin, ställde upp colaburkar fyllda med bensin på soffan och vid träff så öppnade burken sig på ett ganska dramatiskt sätt, varpå bensin inte läckte ut utan gav en stor effekt direkt ;)

Om nu någon mår illa av att ha förstört miljön på detta sätt så var det blyad bensin fanns inget annat och hade burkarna gått att panta så hade det inte funkat efteråt, nu är det 20 år sen och det var roligt!

Om man vill vara miljövänligare så kör på E85 och glasburkar, samla ihop skärvorna och lämna i återvinningen.

Publicerat

hat testat med ballonger på snö hyggen när det blåser= svårt och skit roligt

lika på vatten

bildäck med en skiva i som du kan kolla efter träff som rullas i någon backe av en kompisdet finns hur många som hellst det är bara fantasin som sätter gränser

mvh, samme

• 3 weeks later...
Publicerat

Go Kväll!

Jag är nyfiken på hur det har gått med de egentillverkade målen. Har det hunnit bli något skytte?

Henrik

Publicerat
  • Författare

Jo då dom är klara men har haft så otroligt mycket nu en tid med allt ifrån bilköp till massor med jobb och sjuka barn.

Ska med lite tur försöka få mej ut i morgon för lite test.

Får nog ta med kameran och ta lite kort..bara tiden finnes så..

Publicerat

Målet är klart. Inväntar .375'an för testet... Ska man prova, så ska det göras rejält.  ;D

• 2 months later...
Publicerat

Amrox 14 mm. 400*400

Gammal rejäl "bonnkätting" 2* 600mm

25 mm armeringsjärn. 4* 1700mm

12mm armeringsjärn 1st 110mm

Hyffsat portabel.. :D (ca 50 kg)

Byggde precis som en gungställning.

2 uppochnervända V + en "tvärslå" hängde plåten i kättingen (efter snurrat den runt tvärslån)

Svetsade fast 2 grova "hakar" för att fästa kättingen i..

Voila...

Men... nästa gång blir "hål" i plåten istället för "hakar".. fick inte loss kättingen efter träff i kedjan :D

Tål "nästan" vad som helst (så länge man håller sig i träffområdet).. :D

Resterna av kulorna sitter i marken direkt under "gongen"..

Skjut, träffa, måla...

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Låter bra det, skäms själv lite pga den dåliga uppdateringen men kommer att prova till helgen min variant om det torkar upp något så när så man kan ta sig någonstans.. :angry:

@ John Doe.

På vilket avstånd har du prov skjutit på?