Hoppa till innehåll

"Plinkning" med klass 1 vapen !?


Smygar´n

Recommended Posts

@Smygarn.

100 och 550m, funkar alldeles utmärkt men som sagt..

Ska göra några till men då blir det "hål" i plåten för upphängning..

Måla plåtarna vita så syns träffarna på mkt. långa håll.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Okej har nu provat en variant av en "22 snurra" fast i lite grövre mått.

Tyvärr hade jag glömt vanliga kameran så ni får ha lite överseende med kvallan på korten, speciellt "makro" bilden.

Försökte att sprida på skotten så man skulle se tydligare vad kulorna ställde till med

Vapen: Vixen 222á

Ammo: Hornady FMJBT 55gr och Nosler varmint 40gr

Avsånd: 100 meter

Matrial i plattorna: SS 1312

DSC00028.jpg

Som ni ser blev det ordentliga kratrar <_<

DSC00035.jpg

Dom tre "ytliga" kratrarna är Noslern dom andra Hornadyn

DSC00033.jpg

Baksidan

DSC00031.jpg

Och massakern på den lilla

DSC00032.jpg

Det var enligt planerna att använda mjukt stål så det inte skulle bli en massa "otrevligheter" och

har skurit ut ett gäng plattor så det är fort gjort att byta ut dom.

Ska prova till våren "DEN GROVE" <--bastarden jag skrev om i början av tråden.

Samt att provskjuta på den mindre på längre avstånd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag har fått låna en snurra med lite olika figurer av 8mm plåt, av en bekant ^_^ Är dock lite orolig för rikoschetterna.. När jag skjuter på 50m med 22lr så hör jag rikoschetterna vina genom luften, så det känns inte helt säkert <_< Vad har ni för erfarenheter av rikoschetter från sådana mål?

Sen har jag funderat lite på hur långt avstånd man kan skjuta med 22an. Nu är det nog inget högkvalitetsvapen jag har, och så påverkas väl de små kulorna ganska lätt av vind mm?..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått låna en snurra med lite olika figurer av 8mm plåt, av en bekant ^_^ Är dock lite orolig för rikoschetterna.. När jag skjuter på 50m med 22lr så hör jag rikoschetterna vina genom luften, så det känns inte helt säkert <_< Vad har ni för erfarenheter av rikoschetter från sådana mål?

Att de svider satan om de träffar kläder, tar det på bar hud så kan de slå hål

Sen har jag funderat lite på hur långt avstånd man kan skjuta med 22an. Nu är det nog inget högkvalitetsvapen jag har, och så påverkas väl de små kulorna ganska lätt av vind mm?..

2-300 meter är inte omöjligt att skjuta på, mest en fråga om vapen/optik/vilja/målets storlek

En reflektion över detta med snurror/plåtmål, tanken är att ytan på målet skall vara så hård att kulan går sönder, dvs man ser ett grått moln av blydam efter träff, med 22 lr sker detta egentligen bara under 100 meter.

Ovanstående är inte min kunskap, det är sådant jag har läst mig till, enkom det om rikoschetter är egen upplevt.

/Chris

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fått låna en snurra med lite olika figurer av 8mm plåt, av en bekant ^_^ Är dock lite orolig för rikoschetterna.. När jag skjuter på 50m med 22lr så hör jag rikoschetterna vina genom luften, så det känns inte helt säkert <_< Vad har ni för erfarenheter av rikoschetter från sådana mål?

Sen har jag funderat lite på hur långt avstånd man kan skjuta med 22an. Nu är det nog inget högkvalitetsvapen jag har, och så påverkas väl de små kulorna ganska lätt av vind mm?..

skjut med hollopoints så slipper du rikoshetterna =) nog kan du ju skjuta ut till 100 med ett miniatyr gevär.

har 2 plinker tavlor som jag sätter på 75-100 meters vallen som jag plinkar med 22 pistolen :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjut med hollopoints så slipper du rikoshetterna =) nog kan du ju skjuta ut till 100 med ett miniatyr gevär.

har 2 plinker tavlor som jag sätter på 75-100 meters vallen som jag plinkar med 22 pistolen <_<

Att skjuta på 100 meter med .22 pistolen, är det verkligen någon idé?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill inte förstöra det roliga men de flesta skjutbanor tillåter inte skytte på plåt/metall mål <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...