Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltvatten

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Örjant för fan, ska du köra på med detta så kolla med våtmarksfonden!!! De pysslar inte med något annat än just detta.. de kan kanske snurra upp Lst som inte alltid har björnkoll på saker och ting har jag fått lära mej the hard way :rolleyes::P

Och varför inte munk? Grejen är att det är synnerligen viktigt att kunna reglera vattenmängden själv.. Du måste kunna sänka vatten nivån om ngr år då viltvattnet växt igen fullkomligt och låta det ligga i träda ett tag, därefter höjer du vattnet igen så blir det åter näringsrikt och produktivt. Dessutom finns en vinst i att höja det i etapper, du kan styra en hel del av etableringen av kaveldun och annat trevligt som ankorna uppskattar.

Mvh!

Ringde ansvarig för Våtmarksfonden, någon Von Essen ang detta och de sysslar endast med större projekt. Han rekommenderade sin bror, någon annan von Essen som konsult för detta och brodern åkte gärna från Skåne för att titta på min mark. Spontant kändes det dyrt. Hmmmm, luktade lite svågerpolitik. :lol::P

Visa rekommender inte munk då det kan läcka i sidorna, det jag har fått som rekommendation är ett ytrör, som man kan kontrollera vattnet med. Men jag vet inte, måste ta reda på mer fakta i ärendet.

• Svar 50
  • Visningar 22k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Sådär, jag har röjt hela området men ska hitta en lämplig maskin att gräva ut det med....

• Dröjer det för länge, får du röja det igen...

• Jo, det är sant!.... Fördjävligt, men sant...

Publicerat
  • Författare

Nu är alla papper ifyllda, inklusive kartan, och inskickade så får vi se.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag pratat med Länsstyrelsen i Södermanland ang mitt viltvatten. Enligt dom har de skitmycket att göra men kommer med besked under juli.

Men tydligen är det så fiffigt att när man ansöker om samråd och ej har hört någon inom 6 veckor, kan man sätta igång enligt någon lag under § 12, 12 stycket, allt enligt tantalua på länsstyrelsen så dom har redan överskridit sin svarstid då jag skickade in ansökan de 5 maj. :D:o

Publicerat

Start up the engine and dig it :D

Eller du kanske redan är ute och gräver?

Spännande projekt. :o

Publicerat

Lite kul att följa denna tråden, då jag har en god vän som gjort ett liknande projekt. Han grävde en liten sjö och i anslutning till den en kräftdamm.

Här finns inplanterad regnbåge och abborre, och jag har inte fått kläm på än vad det är för ytterligare fisk som hittat hit, men har lovat att undersöka det, men jag tror att det är Elritsa som hittat hit.

Vad gäller utloppet, så var det inte ett alternativ att kunna justera vattennivån, då det redan från början var bestämt att inplantera ädelfisk. Rymningsrisken måste tas i beräkning.

Vi gjorde som så, att utloppet går genom en 2-kammarbrunn, där vi lagt ett galler dikt mot skiljeväggen inne i brunnen. Detta funkar mycket bra, och samlar inte på sig så mycket skit.

Vad beträffar minken, så finns 3 fasta fällor runt sjön, och de behövs... :huh: Kräftor och ällingar ligger högt på deras meny. De tar fisk också, men inte av några besvärande proportioner. Lättaste maten först.

Större problem är kanadagässen, då de periodvis fullkomligt invaderar sjön och förstör allt vad ph- och kvävebalans heter.

De är dock läraktiga, och försvinner ett tag efter att man plockat bort någon eller några, då och då.

Publicerat

Hittade denna tråd idag, mycket intresant do vi går i viltvatten tnankar hemma!!

Är det någon som har en aning om vad ett normalvatten kan kosta, behöver inte gräva så mycket utan mest dämma upp en damkant, så har jag ett viltvatten klart, en munk o lite annat givetvis men behöver inte gräva så mycket= midre penningar.

Jag gissar på att mitt viltvatten kommer att bli ca 130x70 eller något sådant, inte säker, vore gött med inplantat av ällingar där sedan.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jag vet inte kostnaden men en riktig munk går på en slant. Kolla på http://www.bjalbomunken.se/presentation.htm

Jag har fått det skriftliga godkännandet av Länstyrelsen och ska se om jag mäktar med att börja med detta i slutet av sommaren eller om jag tar tag i detta nästa sommar. Grann marken har byggt ett hus med bergvärme och har gjort en damm ca 600 m från där jag har tänkt att mitt viltvatten ska vara så det kan bli skitbra för änderna. Han har lagt ett rör i vallen och tänkte reglera det med ett ytrör istället för en munk. Han har också grävt ur en djupränna så att fiskarna ska kunna trivas, han får genom strömmning av en bäck genom sitt vatten.

Ytterligare en granne har ett gammal igenväxt damm/vattensamling som han vill ta fram igen ifall att jag bygger mitt viltvatten och då har vi tre stycken vatten inom en kvadratkilometer. Det kan bli fina kvällsträck på änder det då allt blir klar. :D:D

Fruns morbröder ska komma till oss under semestern och beräkna kostanden. Vi ska fixa till vägen också. Det börjar kosta att ha en egen skogsfastighet. ;):D

Publicerat
Jag vet inte kostnaden men en riktig munk går på en slant. Kolla på http://www.bjalbomunken.se/presentation.htm

Jag har fått det skriftliga godkännandet av Länstyrelsen och ska se om jag mäktar med att börja med detta i slutet av sommaren eller om jag tar tag i detta nästa sommar. Grann marken har byggt ett hus med bergvärme och har gjort en damm ca 600 m från där jag har tänkt att mitt viltvatten ska vara så det kan bli skitbra för änderna. Han har lagt ett rör i vallen och tänkte reglera det med ett ytrör istället för en munk. Han har också grävt ur en djupränna så att fiskarna ska kunna trivas, han får genom strömmning av en bäck genom sitt vatten.

Ytterligare en granne har ett gammal igenväxt damm/vattensamling som han vill ta fram igen ifall att jag bygger mitt viltvatten och då har vi tre stycken vatten inom en kvadratkilometer. Det kan bli fina kvällsträck på änder det då allt blir klar. :D:D

Fruns morbröder ska komma till oss under semestern och beräkna kostanden. Vi ska fixa till vägen också. Det börjar kosta att ha en egen skogsfastighet. ;):D

Vore mycket intresant att veta vad priset för grävningen kan bli /kvadrat vattenspegel, givet att du får räkna upp ditt pris lite då det är släkten som gräver :D

Jag är såå sugen jag med menkommer inte riktigt till skott, kan ju vara så att vi har ca 80-100´000 plantor kvar att sätta innan det är avklarat. :D

Publicerat
  • Författare
Vore mycket intresant att veta vad priset för grävningen kan bli /kvadrat vattenspegel, givet att du får räkna upp ditt pris lite då det är släkten som gräver :D

Jag är såå sugen jag med menkommer inte riktigt till skott, kan ju vara så att vi har ca 80-100´000 plantor kvar att sätta innan det är avklarat. :o

Jag kollar med dom vad "vanlig" kostnad skulle ha blivit.

Grattis på födelsedagen, förresten. B)B)

Publicerat

Vet inte om detta varit uppe redan men kolla om det finns någon som bygger hus eller golfbana i närheten.. De kan vara synnerligen intresserade av schaktmassorna från din grävning, vet några som fått viltvatten helt gratis då andra varit i behov av jorden!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Vet inte om detta varit uppe redan men kolla om det finns någon som bygger hus eller golfbana i närheten.. De kan vara synnerligen intresserade av schaktmassorna från din grävning, vet några som fått viltvatten helt gratis då andra varit i behov av jorden!

Mvh!

SKa kolla det, vi tänkte bygga själva inom en sådär 5 år. Har kollat hus på http://www.limatimmerhus.se/ (Heden, Spira eller Tandö). Jag är riktigt sugen på ett schysst timmerhus som ska byggas på en naturlig platå i en sluttning med utsikt över viltvattnet. Kan bli riktigt bra. ;):P

Publicerat
Jag kollar med dom vad "vanlig" kostnad skulle ha blivit.

Grattis på födelsedagen, förresten. ;):P

Vad snällt av dig,,, tack så mycket..

• 1 year later...
Publicerat

Hur går det för dig. Alltid roligt med hur det fortgår. Jag har gjort samma projekt

men har det inte på denna sidan.

Du kan kolla in det på http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39&t=73007

Publicerat

Ett tips kam vara att söka bidrag det gjorde vi när vi gråvde ur en gammal igenväxt damm hemma och det bekostade merparten så det kan läna sig

• 6 months later...
Publicerat

Då startar vi upp en gammal tråd igen :lol:

Nu sitter jag och försöker hitta en användbar munk att placera, grävaren kommer för hoppningsvis inom snar framtid och då är det bra att ha alla grejor på plats.

Tillstånden är klara från LST och ett litet bidrag från skogsstyrelsen är åxå godkänt.

Något bidrag från LST blev det inte då de tyckte att dammen blev för liten och att den inte låg på rätt ställe :D

Eller rätt ställe men ändå fel för att få bidrag..

Änder är beställda och även om jag inte kan släppa i dom i min dam så får de ett nytt hem i grannens naturliga lilla pöl.

Hur går det för dig Örjan?

/Lasse

Publicerat

Nu sitter jag och försöker hitta en användbar munk att placera, grävaren kommer för hoppningsvis inom snar framtid och då är det bra att ha alla grejor på plats.

Tillstånden är klara från LST och ett litet bidrag från skogsstyrelsen är åxå godkänt.

Något bidrag från LST blev det inte då de tyckte att dammen blev för liten och att den inte låg på rätt ställe :D

Änder är beställda och även om jag inte kan släppa i dom i min dam så får de ett nytt hem i grannens naturliga lilla pöl.

/Lasse

Blev det Skåne ankor?

Publicerat
Blev det Skåne ankor?

Jajamensan tack för tipset.

Leverans i Juli men det kan vara ok då de inte ska jagas (inte mycket i vart fall) i höst.

/Lasse

Publicerat
  • Författare

Något bidrag från LST blev det inte då de tyckte att dammen blev för liten och att den inte låg på rätt ställe :lol:

/Lasse

I och med att Frugans morbror drog till Norge 1/8 förra året så vart det inget. Han skulle jobba där i 5 år men något sket sig så han är tillbaka och han ska kolla på detta i sommar. Vi får grävningen gratis och behöver endast betala för bränslet så det är ju ganska trevligt. Samtidigt är det så jäkla många andra projekt på gång så jag vet inte hur vi ska hinna med allt.

Publicerat
I och med att Frugans morbror drog till Norge 1/8 förra året så vart det inget. Han skulle jobba där i 5 år men något sket sig så han är tillbaka och han ska kolla på detta i sommar. Vi får grävningen gratis och behöver endast betala för bränslet så det är ju ganska trevligt. Samtidigt är det så jäkla många andra projekt på gång så jag vet inte hur vi ska hinna med allt.

Visst är det stressigt att vara lantbrukare :)

Det blir nog bra ska du se när det blir färdigt, gratis grävning är ju inte alls fel.

/Lasse

• 3 weeks later...
Publicerat

Riktigt kul att följa denna tråd .. .

Hår går det med viltvattnen ? :D

Någon som vet någon bra ädelfisk som reproducerar sig så man inte behöver sätta i fisk hela tiden ?

Är så att jag tänkt gräva ur en mindre sjö som kommer bli ca 100-150 x 50-80 m,som enligt förra ägarna ska det vara sand botten om man bar får bort allt på botten (Massa löv och pinnar) .

Men jag har i alla fall tänkt ha någon sorts ädelfisk i ...

Men efter att jag läst lite om olika fiskar t.ex forell så verkar det som om dom inte kan reproducera sig i alla sjöar/dammar...

Har just nu några And familjer som ska få växa till sig innan jag börjar med grävandet .

• 8 years later...
Publicerat

Hur gick det med Viltvattnet Orjant? @orjant

Publicerat
  • Författare
11 hours ago BollnäsViktor sa:

Hur gick det med Viltvattnet Orjant? @orjant

Sådär, jag har röjt hela området men ska hitta en lämplig maskin att gräva ut det med....

Publicerat
3 hours ago orjant sa:

Sådär, jag har röjt hela området men ska hitta en lämplig maskin att gräva ut det med....

Dröjer det för länge, får du röja det igen...

Publicerat
  • Författare
10 hours ago lindgren sa:

Dröjer det för länge, får du röja det igen...

Nähä....

Publicerat
10 hours ago orjant sa:

Nähä....

Jo, det är sant!....

Fördjävligt, men sant...