Publicerat Januari 10, 200818 yr Då Brno 222:an har flyttat till sin nya husse i Arvika, så började 22-abstinensen genast komma krypande... :-[ Efter två svettiga nätter så åkte jag till Delsbo Vapen och inhandlade en Marlin 925M i 22WMR, jag har aldrig haft en 22 magnum tidigare, men tror nog att den är en mycket potent rävdräpare, och ett bra komplement till 308:an på rävvaket.. BäckaBengtsson, du skjuter väl en del räv med 22WM om jag förstått det rätt, vad kör du med för amm då? Kanske några fler som skjuter räv med 22WM?? Ska nog ha mycket skoj med den här bössan!! ;D ;D /Janne
Publicerat Januari 10, 200818 yr Skön kaliber men jag tycker dock att räckvidden är aningen kort för räv....om man då inte sitter på åtel. Hade en Bingham i den nämnda kalibern för ett tag sedan som var tänkt för räv o skogsfågel men jag tycker att träffbilderna blev kassa på de aktuella avstånden. Kanske bara var min bössa som strulade men men.
Publicerat Januari 10, 200818 yr Då Brno 222:an har flyttat till sin nya husse i Arvika, så började 22-abstinensen genast komma krypande... :-[Efter två svettiga nätter så åkte jag till Delsbo Vapen och inhandlade en Marlin 925M i 22WMR, jag har aldrig haft en 22 magnum tidigare, men tror nog att den är en mycket potent rävdräpare, och ett bra komplement till 308:an på rävvaket.. BäckaBengtsson, du skjuter väl en del räv med 22WM om jag förstått det rätt, vad kör du med för amm då? Kanske några fler som skjuter räv med 22WM?? Ska nog ha mycket skoj med den här bössan!! ;D ;D /Janne Hört talas om en 30.30 oxå....
Publicerat Januari 10, 200818 yr Kanske bara var min bössa som strulade men men. Absolut, bingham är väl inget höjdarvapen direkt. Med 22 wmr så är det ingen omöjlighet att skjuta 3 skottare i storlek med en femma på 100 meter. Kanske några fler som skjuter räv med 22WM??Ska nog ha mycket skoj med den här bössan!! ;D ;D Ang. kulval så kan du använda de ammo som är gjord för skadedjur, typ PMC Predator, Federal TNT, m.m. Jag har själv avlivat en skadskjuten räv på ca 20 meter med PMC Predator, skottet tog i bogen och det blev inget utgångshål.
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Hört talas om en 30.30 oxå.... Joooo...det vart ju att jag köpte en Marlin 336 i 30-30R också.... ;D
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Skön kaliber men jag tycker dock att räckvidden är aningen kort för räv....om man då inte sitter på åtel.Hade en Bingham i den nämnda kalibern för ett tag sedan som var tänkt för räv o skogsfågel men jag tycker att träffbilderna blev kassa på de aktuella avstånden. Kanske bara var min bössa som strulade men men. Jo den är tänkt till främst åteljakt så avståndet kommer att ligga under 100m.
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Absolut, bingham är väl inget höjdarvapen direkt.Med 22 wmr så är det ingen omöjlighet att skjuta 3 skottare i storlek med en femma på 100 meter. Ang. kulval så kan du använda de ammo som är gjord för skadedjur, typ PMC Predator, Federal TNT, m.m. Jag har själv avlivat en skadskjuten räv på ca 20 meter med PMC Predator, skottet tog i bogen och det blev inget utgångshål. Tackar för dom tipsen!
Publicerat Januari 11, 200818 yr Joooo...det vart ju att jag köpte en Marlin 336 i 30-30R också.... ;D Hepp! Har du provskjutit den än? med vilken ammo? träffbilder? Kanske läge för en ny tråd? ;D /Micke
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Hepp!Har du provskjutit den än? med vilken ammo? träffbilder? Kanske läge för en ny tråd? ;D /Micke Nä, jag köpte den ju igår, och lämnar in licensen idag, så det är denna jäkla väntan i vanlig ordning.. :-[
Publicerat Januari 11, 200818 yr Mysig kaliber, fina och nätta bössor! Relativt billig plugg så köp en ask av allt typ och prova, om inte annat så är det rätt kul! Skjut in den med vad som helst och sen häftar du upp en j-la massa luftgevärstavlor med vit 10:a och så skjuter du fem skott av varje sort. Spännade att skåda resultatet, se till att du har gott stöd så dina grupper avspeglar patronens prestanda och inte ditt eget vingel ;D Mvh!
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Tackar HS, det var ett bra råd som jag skall följa! Ser på fotot att S&B utmärker sig som vanligt..... :-
Publicerat Januari 11, 200818 yr Tackar HS, det var ett bra råd som jag skall följa! Ser på fotot att S&B utmärker sig som vanligt..... :- Ska ner till delsbo om nån vecka å hämta nya bössan ;D en weatherby ;D grymmt bra vapenaffär tycker jag... Har hört dom som har skjutit räv med 22wmr å det var inget att rekomendera men på åtel har man tid till bra skott så det funkar nog bra tror jag......
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Ska ner till delsbo om nån vecka å hämta nya bössan ;D en weatherby ;Dgrymmt bra vapenaffär tycker jag... Har hört dom som har skjutit räv med 22wmr å det var inget att rekomendera men på åtel har man tid till bra skott så det funkar nog bra tror jag...... Jag trivs bra med att handla av Delsbo Vapen, dom är inte billigast, men det är aldrig några problem att fixa fram det man vill ha. Ja som sagt, på åteln har man ju oftast tid på sig för att få till ett bra skott och avstånden är ju kända, så det blir nog bra.. Dessutom så är det inte bara räven som ska pangas på åteln, det är en ansenlig hög med snattande kråkor, skator och nötskrikor som också ska få sitt av blyet, skjuter fjäderfäna nu med 22LR, men 22WM gör ju samma jobb, fast bättre, då hållen kan bli lite långa för 22LR ibland.. :- Dessutom så verkar det finnas roligare amm. till 22WM än det gör till 22LR..bara det motiverar ju ett köp!! ;D ;D Vad är det för Weatherby-pang du köpt? /Janne
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Hipshot! Vad var avståndet när du sköt på luftgevärstavlorna? / Janne
Publicerat Januari 11, 200818 yr Jag trivs bra med att handla av Delsbo Vapen, dom är inte billigast, men det är aldrig några problem att fixa fram det man vill ha.Ja som sagt, på åteln har man ju oftast tid på sig för att få till ett bra skott och avstånden är ju kända, så det blir nog bra.. Dessutom så är det inte bara räven som ska pangas på åteln, det är en ansenlig hög med snattande kråkor, skator och nötskrikor som också ska få sitt av blyet, skjuter fjäderfäna nu med 22LR, men 22WM gör ju samma jobb, fast bättre, då hållen kan bli lite långa för 22LR ibland.. :- Dessutom så verkar det finnas roligare amm. till 22WM än det gör till 22LR..bara det motiverar ju ett köp!! ;D ;D en weatherby mark v 300a...europa modellen med 24" pipa.vet att pipan inte är optimal för kalibern men den blir mer smidig att bära runt på.ringar sitter orginalmonterad.pris=6900 :)dock behöver kolven snyggas till lite.. Vad är det för Weatherby-pang du köpt? /Janne
Publicerat Januari 11, 200818 yr Författare Låter bra! Angående kolven, så vet du ju att du har nått att göra när säsongen är över.. ;D ;D
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare vackert gevär som verkar skjuta lika vackert. Marlinbössan eller Weatherbyn... ??? ;D
Publicerat Januari 12, 200818 yr Hur har du lyckats med att få licenstanterna så välvilligt inställda? Du har ju en och annan bössa..Själv så har jag ett smärre h-lvete med byråkraterna i Umeå...
Publicerat Januari 12, 200818 yr Vad vvar avståndet när du sköt på luftgevärstavlorna? 50 meter.. Hmm fan vet om inte 22lr m subsonicplugg är det vettigaste iaf till flygfäna? Smällen från 22wm lär ju ha lite avskräckande verkan på flygfäna.. Men är hållen långa så är valet enkelt. Förvänta dej dock ingen 22lr precition i 22wm, brukar sällan skjuta så bra men till räv duger det gott!!! Mvh!
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare 50 meter..Hmm fan vet om inte 22lr m subsonicplugg är det vettigaste iaf till flygfäna? Smällen från 22wm lär ju ha lite avskräckande verkan på flygfäna.. Men är hållen långa så är valet enkelt. Förvänta dej dock ingen 22lr precition i 22wm, brukar sällan skjuta så bra men till räv duger det gott!!! Mvh! Tackar! Ja det blir lite dryga håll på några av åtlarna, och dom ligger så pass öppet, att jag kommer inte åt pippisarna med hageln heller, och att ta dom med kaliber .45 eller .30 känns liiiiite overkill.. :- Menar du att precisionen är sämre i 22WM än 22LR.. ??? ???, det var faktiskt en nyhet för mej, jag har ju som sagt ingen erfarenhet av 22WM. :-[
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Hur har du lyckats med att få licenstanterna så välvilligt inställda? Du har ju en och annan bössa..Själv så har jag ett smärre h-lvete med byråkraterna i Umeå... Som svar på din fråga, så citerar jag mig själv från en annan tråd. Vad gäller vapnen, så är det i ärlighetens namn hustrun som äger Tikkan, Kricon, Valmet:en, Winchestern och Mossbergarn, men eftersom hon, inför Gud, präst och hela församlingen, lovade att allt hennes var mitt, då vi vigde oss, så anser jag att jag har full tillgång till hennes vapen när jag så önskar.....det har jag också........om jag frågar först..... Det märkliga är, att hon säger sig inte kunna komma ihåg, att hon gett nått sånt löfte, men hon var väl så gripen av stundens allvar, att hon har glömt det, det stackars värnlösa livet...... Därför anger jag helt fräckt, att jag har dessa vapen....för det har jag ju! Håll med om att det är bra att ha en fru som också jagar! Mvh Janne ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Publicerat Januari 12, 200818 yr Aaah, smart...Får mao vara en riktig darling gentemot kvinnfolket mitt och övertala henne att ta jägarexamen mao.. ;D
Publicerat Januari 12, 200818 yr Författare Aaah, smart...Får mao vara en riktig darling gentemot kvinnfolket mitt och övertala henne att ta jägarexamen mao.. ;D Precis! Det är värt allt extra "besvär"!! ;D ;D