Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa idag!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Grattis till pangen! Vad blir det för kikare på'n?

Tackar!

Kikaren blir en Bausch&Lomb Elite 3000 3-9x50.

Iofs så är den i största laget, jag har den nu på 308:an, grymt bra vak och toppfågelkikare, men håller på att affärar åt mig en Helia CT 3-10x50, som ska få byta plats med B&L:en.

22:an kommer även att utrustas med korta benstöd, eller rättare sagt så flyttar jag över benstöden på den pang om behöver det bäst för tillfället.

Publicerat

Hej crowfear! Nu har jag inte skjutit så många rävar med 22wm,

men kan rekomendera just PMC predator! dom fungerade fint på

dom rävar jag skjöt. Lycka till!

Publicerat
Menar du att precisionen är sämre i 22WM än 22LR.. ??? ???, det var faktiskt en nyhet för mej, jag har ju som sagt ingen erfarenhet av 22WM. :-[

Jo oftast.. men med lite tur så finner du en 22wm som skjuter som en medioker 22lr och då är du homefree oavsett. Vet att jag med rätt stor säkerhet legat och skjutit flugor som landade på den tavla jag sköt på med 22lr tidigare, det gick inte med min gamla 22 wm. Men som sagt, finner du rätt plugg så ska den väl hålla en fem-krona ut på 80 meter kanske? Går nog att strypa ytterligare kanske..

Till räv spelar det ingen som helst roll och en kråka på 130 meter torde inte vara några problem heller.

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hej crowfear! Nu har jag inte skjutit så många rävar med 22wm,

men kan rekomendera just PMC predator! dom fungerade fint på

dom rävar jag skjöt. Lycka till!

Tackar för infon, ska helt klart prova den nu när det är fler som tipsat om den. :)

Mvh

Publicerat
  • Författare
Jo oftast.. men med lite tur så finner du en 22wm som skjuter som en medioker 22lr och då är du homefree oavsett. Vet att jag med rätt stor säkerhet legat och skjutit flugor som landade på den tavla jag sköt på med 22lr tidigare, det gick inte med min gamla 22 wm. Men som sagt, finner du rätt plugg så ska den väl hålla en fem-krona ut på 80 meter kanske? Går nog att strypa ytterligare kanske..

Till räv spelar det ingen som helst roll och en kråka på 130 meter torde inte vara några problem heller.

Mvh!

Hmmm...jag tror nog att det blir ett större inköp av ammo och en rejäl utvärdering av vilken/vilka som går som dom ska, testar i lite olika väder, varma och kalla patroner osv...så får vi se vad som passar mej och bössan.

Bössan ja...det är ju en MARLIN!!, så jag är inte orolig!! ;D ;D...

Mvh

Publicerat

Olika väder? Verkar överambitiöst, se bara till att du har ungefär samma förutsättningar när du skjuter så fixar det sig. När du funnit din favvoplugg så kan du provskjuta den i kyla för att få grepp om hur det påverkar träffläget, skulle tro att den fortfarande skjuter bra men att den ändrat sig i höjdled.

Rock on!

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Olika väder? Verkar överambitiöst, se bara till att du har ungefär samma förutsättningar när du skjuter så fixar det sig. När du funnit din favvoplugg så kan du provskjuta den i kyla för att få grepp om hur det påverkar träffläget, skulle tro att den fortfarande skjuter bra men att den ändrat sig i höjdled.

Rock on!

Mvh!

Lite otydligt skrivet av mig.. :-

Jag menade i olika temperaturer..

Mvh

Publicerat

har hafft 3st 22magnum och dom har skjutit 5kronor på 100m alla 3 ;D

så att dom skulle skjuta dåligt vet jag inte men ammon måste passa!

till räv funkar den utmärkt på avstånd ut till 100m

men ammon jag annvänt är winchester hp i 1:a bössan i2:a så skjöt remington bäst i 3:je så skjöt oxå remington bäst och sämst i 2,3 an så skjöt " TNT" 100m så var spridningen över 1dm

samme

Publicerat
  • Författare

TJOOOHOOO!!!  NU ÄR DEN HEMMA!!!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

I morgon blir det provskjutning, Delsbo hade bara två sorters hålspets hemma (och helmantel), jag köpte en ask CCI Maxi-Mag HP 40grs, och en ask Federal HP 50grs att börja testa med så länge. :D

Skruvade på en Helia CT 3-10X50.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nääähäpp...det var tydligen inte meningen att jag skulle ha den bössan... :-

Nu har jag skjutit med 5 olika sorters amm, olika stöd, testat med 2 av mina Helakikare, mm mm mm.

Det går inte att få bössan att skjuta tätare än 7cm på 80 meter......suck.... :-[

jaja.., jag ska lämna tillbaka den på Torsdag och tror att jag skall ta en Sako P75 i 22Hornet som dom har på hyllan där, istället.

Känns lite bättre att kunna påverka lite själv genom handladdning och kulval, med 22WM är man ju lite mer låst på ammosidan.

Synd, för jag gillade verkligen Marlinen som sådan, men det var väl min tur att få Måndagsexet den här gången... ;)

Publicerat

Ja, för jisse namn. Lämna tillbaka den bössan.

Sätter skotten på strax under en snusdosa på hundra meter med CZ452 med både CCI och Winchester, och där är nog gränsen för vad man kan kräma ur en 22WM.

Publicerat
  • Författare

Japp! den ska tillbaka. :)

Måste erkänna att jag är lite sugen på en CZ452:a jag också..

Publicerat

Jag är mycket nöjd med den. Den lämnar definitivt aldrig vapengarderoben.

Enda "minuset" är att säkringen går åt fel håll! Det funkar ju, men man vänjer sig inte vid det..ja..inte jag i alla fall...men det är ju jag, det...  ;)

Publicerat
  • Författare

Hihi..ja, det är tur att man inte idkar snabbskytte alá hagel med den, då hade man nog lindat bösskrället runt ett träd till slut.. ;D

Publicerat
  • Författare

Då var Marlinen återlämnad och licensansökan på Sako P75 22Horny.....öööhhh....Hornet menar jag... inlämnad till länsman. ;D

Alltid denna väntan...... :-

Publicerat

vilka kulor är bra till en hornet ???

räv, tjäder , kråka det blir väl mest kråka med tanke på avataren ;D

nääää nu ska jag ut och prova tuta räv en stund ;D ;D ;D ;D

samme

Publicerat
  • Författare
vilka kulor är bra till en hornet ???

räv, tjäder , kråka det blir väl mest kråka med tanke på avataren ;D

nääää nu ska jag ut och prova tuta räv en stund ;D ;D ;D ;D

samme

Varmint varmint varmint och åter varmint!!! ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare
Ja, för jisse namn. Lämna tillbaka den bössan.

Sätter skotten på strax under en snusdosa på hundra meter med CZ452 med både CCI och Winchester, och där är nog gränsen för vad man kan kräma ur en 22WM.

Bäcka! Jag köpte en CZ 452 Varmint i 22LR  i dag också. ;D ;D ;D