Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Telges toppjakt !!

Featured Replies

Publicerat

Håller på att packa just nu.. Immedel för optik och glasögon,kompass.snödräkt,vapen och ammo samt kläder och snöskor + lite till......

Skall bli jäkligt spännande det här,jag skall till Härjedalen och ska där försöka skjuta mej en Tjäder vilket jag aldrig gjort tidigare :D

Åker iväg om ca.2 timmar,har lite att fixa innan ...

Hört att vädret inte är det bästa just nu men så är det ju alltid,dom där guld dagarna för jakt och fiske inträffar inte allt för ofta 8)

Egentligen skiter jag i vädret,det kommer bli kul ändå nu när jag äntligen får chansen :D

Det här tillfället har jag väntat på i många år nu,och det är tack vara detta forum som jag fått chansen att nu åka iväg.

Samme på forumet hörde min bön och har nu bjudit upp mej till hans hem i Hälsingland,vet att vi förövrigt har mycket att snacka om utöver jakten..fiske kan man oxå surra om.. ;D

Tänkte använda denna tråd igen och lägga in lite bilder från min resa + naturligtvis lite text ;D

Håll nu tummarna för att min "mentor" får se en sörmlänning breaka loss i glädjedans runt en stendöd tupp !! ;D ;D

• Svar 67
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Skit jakt på dig då !!!!!!!!

Mvh..

Publicerat

skit jakt på dej då

Publicerat

Japp! Ha det gott och ta många trevliga bilder.

//Roggman66

Publicerat

Håll hårt i bössan o lycka till ;D

Mvh.

Publicerat

He-he, hoppas på 2 meter snö :-* :-* ;)

Good luck!

Publicerat

Ha de så kul!!

Önskar att jag kunde hänga med er, men jag var ju ut och jagade toppfågel med Samme förra helgen så jag får väl nöja mig me det så länge.

Gör inte som jag gjorde bara...missa pippin.. :-

Publicerat

Hoppas vädret blir bra då denna jaktform hör till en av dessa som är väldigt väder beroende.

Önskar dig riktigt bra jakt så du får testa hur underbart härlig denna jakt kan vara

Publicerat

...ja, ja...alla jagar tupp....utom jag....

Lite bilder i alla fall, som du sa, kan du se till att visa  - som tröst för en tuppsaknande själ... :'(

Publicerat
...ja, ja...alla jagar tupp....utom jag....

Lite bilder i alla fall, som du sa, kan du se till att visa  - som tröst för en tuppsaknande själ... :'(

Det lät illa.. :'( Så då får du en inbjudan du också. Välkommen att höra av dig till mig om du vill jaga topptjäder!

Publicerat

...OM jag vill... ;D

Det hade varit en upplevelse. Har gjort så mycket på så många ställen, men har faktiskt ingen aning om hur dessa toppjakter går till mer än jag läst i tidningar och inte minst i detta forum, och vilken utrustning man skulle plocka med sig. Antar att man skulle få lära sig åka skidor igen.... :-[

Det hade varit mäktigt att hålla en tjädertupp i näven....

Publicerat
...OM jag vill... ;D

Det hade varit en upplevelse. Har gjort så mycket på så många ställen, men har faktiskt ingen aning om hur dessa toppjakter går till mer än jag läst i tidningar och inte minst i detta forum, och vilken utrustning man skulle plocka med sig. Antar att man skulle få lära sig åka skidor igen.... :-[

Det hade varit mäktigt att hålla en tjädertupp i näven....

Som sagt: det är bara att säga till så ordnar det sig!

Publicerat
Hoppas vädret blir bra då denna jaktform hör till en av dessa som är väldigt väder beroende.

Vad håller du som favoritväder?

Hoppas att du telge får en trevlig upplevelse!

Publicerat

Om allt velat sig väl sitter du just nu o spanar ut över de vita vidderna genom ångorna från en varm kopp kaffe medans du betraktar en vacker tjädertupp liggandes framför dina fötter.

Om inte så svär o domiderar du säkert över dessa förbenad brälappar som man måste slåss med för att ta sig fram där de e kullar eller lite tätare skog :)

Om ja e jaksugen idag? De e bara förnamnet!

Publicerat

Jag tror han får det svårt våran telgetok han är en 25-80m skytt å här är det andra avstånd som gäller men har han tur så kanske han får in en tupp på 80m :-* 8) ;) ;D 

Mvh.

Publicerat
Vad håller du som favoritväder?

Hoppas att du telge får en trevlig upplevelse!

Ända jag med säkerhet kan säga är bra är vindstilla,sedan om jag ska se till naturupplevelsen är 10-15 grader och sol fin upplega bäst.

Skall jag se till att fylla frysboxen är favorit vädret vindstilla 10-15 grader och mulet med låga moln och fin upplega.

PS: Jag hoppas Telge har fått sin tupp vid denna tidpunkt så han bara kan njuta resten av jakten och se flera fåglar som en bonus

Publicerat
Jag tror han får det svårt våran telgetok han är en 25-80m skytt å här är det andra avstånd som gäller men har han tur så kanske han får in en tupp på 80m :-* 8) ;) ;D 

Mvh.

Ähh.... klart Telge kniper en tupp inte är det så att toppjakten är utpräglat långhållsskytte heller mitt snitt avstånd brukar ligga runt 130meter det fixar Telge lätt tror jag

Publicerat
Ähh.... klart Telge kniper en tupp inte är det så att toppjakten är utpräglat långhållsskytte heller mitt snitt avstånd brukar ligga runt 130meter det fixar Telge lätt tror jag

Ja vi håller ju tummarna i alla fall  ;D

Mvh.

Publicerat

Japp jag håller mina med och lider på jobbet idag första dagen på länge med riktigt fint väder och man får inte jaga  >:( :'(

Man brukar säga att ett jägarliv är för kort för fina middagar och dåliga hundar,det håller jag med om men vill lägga till arbete också

Hoppas Telge har samma väder som här då blir det en fin dag oavsett om han lyckas skjuta eller inte

Publicerat
Ända jag med säkerhet kan säga är bra är vindstilla,sedan om jag ska se till naturupplevelsen är 10-15 grader och sol fin upplega bäst.

Skall jag se till att fylla frysboxen är favorit vädret vindstilla 10-15 grader och mulet med låga moln och fin upplega.

Ok, såg att det fanns en hel tråd om ämnet. Ska inte förstöra Telges tråd något mera.

Känn ingen press nu Telge men vi alla väntar på bilder på din fågel!! :D :D

Publicerat

Mvh.

DEN var inte snäll...men kul!! ;D

/Janne,som vet vilka avstånd Telge kan komma att möta på den marken... ::)

Publicerat

Jaha nu är det inte skjutljust längre så jag törs släppa tummarna som antagit en mörkblå nyans nu ;)

Hoppas man får läsa om en glad Telge snart

Publicerat

Hejsan ,Telge här på Sammes datorburk..... ;D

Har sett 3 tuppar idag men på mycket långa håll tyvärr.

Det har varit skare här och det låter som knäckebröd när man tassar fram :(

Fåglarna har dragit innan man kommit in på moderata håll dryga 200-250 meter :(

Just nu snöar det och Samme tror på kanonväder i morgon...så jag stannar en dag till ;D

Här är det hur trevligt som helst..har bla. käkat tjädergryta nu ikväll,har oxå träffat värdens elakaste hundar--TJTni vet ;D ;D ;D

Dom sitter mest i mitt knä och vill bli klappade bakom örat :D :D :D

Snällare hundar får man leta efter..

Samme mutar mej just nu med ett glas virre såklart ;D ;D ;D ;D

Må gott alla för det gör jag :D  Fortsättning följer i morgon.

Ps.Samme hälsar

Publicerat

Det låter ju ganska okay..passa dig för di små svarte dom är livsfarliga...för det har jag läst ::)

Publicerat

Fortsatt skitjakt! Hoppas du lyckas nu!