Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Telges toppjakt !!

Featured Replies

Publicerat

;D ;D värkar som ni ha haft det bra ute skogen :D fortsatt skit jakt på dej  ;D

• Svar 67
  • Visningar 6,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

äntligen fick jag tillbaka datan från telge och jag kan bekräfta att han skjuter grymt bra för vem tror ni träffade med ett skott på 196m vid testskjutninge innan  jakten ???

. jag var det inte >:(

mvh ,samme

Publicerat
jag var det inte

mvh ,samme

Trodde jag inte heller!! ;D ;D ;D

/ Janne

Publicerat

burro hygglo >:(

samme

Publicerat

God lycka imorn Telge! Hoppas verkligen att ni får en tupp!

Publicerat

Fan Telge, du jagar dig ju runt forumet....snacka om att kunna dra en slipsten... ;)

Skitjakt på dig.

/Oskar

Publicerat

Hej alla vänner på detta forum...jag är hemma nu igen.

Tja.jag tar det hela från början då.. Stack hemifrån vid 14-tiden för att slippa alla köer genom Stockholm då jag avskyr dessa. Färden genom vår Kungliga huvudstad gick galant,var bara lite orolig att jag inte skulle hitta rätt då staden Stockholm och undertecknad inte håller samma nivå om stress i trafiken. Jag lixom vill färdas mera på byavägar.. ;D

Surrade med Samme på telefonen och meddelade att jag passerat "träsket" så/och min färd gick vidare norrut..

Efter Uppsala  och ytterligare 4,5 mil passerade jag Munkarbo och tänkte på Thomas Mamre som bor där.. lite senare fick jag se en skylt som det stod Tierp/Gimo på och tänkte på Mikael och Jokha.. Tittade på trippmätaren som jag nollställt hemma och såg att jag åkt i 20 mil !!!!

Fan pojkarna bor ju i norrland  !!!! :o :o :o :o

Efter Gävle kom snön... Körde lite fel där då jag gick efter Eniros kartor som visade sej sög fullt ut...jävla Eniro,dom ville ha mej åka tillbaka mot Västerås istället för mot Sundsvall norrut. Hade jag åkt mot Västerås hade detta inneburit en skitlång omväg :o Nåja efter samtal med Samme....(numera kallad "jaktguiden" ) ;D ;D ;D Så fixade detta sej också och jag var på rätt väg igen :D

Väl framme så möttes jag av jaktguiden och Johanna  samt Gustav + 2 TJT som visade sej vara riktiga gosedjur :D

Telgetok hade ständigt en eller två Tyska jakt terriers i knät mest hela tiden..tror fanimej att jyckarna vart kära i mej ;D

Nåja kära och kära kanske är överdrivet men kelgrisar var dom..Kan ärligen säja att jag rejält reviderat min uppfattat om terriers i största allmänhet..Har nu träffat Roggmans terrier samt Sammes terriers och så vitt jag vet är dom snälla hundar mot människor än ;) ;) ;)

Jaktguiden ja...Jag kom till ett hus som andades hundar,jakt och fiske !!! Mannen är galen ..helt klart ;D ;D ;D

Aldrig har jag sett ett hus som har så mycket saker att titta på inom jakten och fisket.. Var det inte hemgjutna kulor i olika kalibrar i drivor i diverse hinkar så var det tamejfan fiske flugor överallt ;D....

Nätterna sov jag i en säng mitt i detta inferno av alla dessa prylar och mojänger..kan säja att jag somnade med ett förnöjsamt leende båda nätterna..

Samme...du är fanimej min idol.. ;D ;D

Forsättning om själva jakten kommer senare 8)

Publicerat

Jakten nästa dag var ju lixom högintressant ;D

Dock var det regn i luften..ja inte som föll utan det mera "hängde där...Typisk morkullejaktsdag alltså..ja ni vet :D

Om det nu varit på sommaren naturligtvis... ;D

Dagen började med kontrollskjutning av medhavda vapen..alltså mitt ;)

Jaktguiden satte upp en tavla på en gammal förfallen lada på en åkerlapp och frågade om det var OK att beskjuta denna från 200 meter..enligt avståndsmätare var det exakt 194 tror jag...eller 196...kommer fan inte ihåg ???

Saken var den att jag skulle skjuta precis som jag gjort hemma innan jag åkte iväg..bara det  att jag skjutit in på hundra med 5 cm överslag liggandes med stöd av nån jävla ryggsäck som hela tiden var för låg... >:(

Nu var det 200 meter helt plötsligt ??? Lovar att jag kände mej rätt kissnödig vid detta tillfälle..

Sagt och gjort..jag la mej ner i snön ..tog ryggsäcken som stöd och gjorde precis som jag gjort hemma innan jag åkte iväg på detta äventyr... Pang !!!!!!

Hur gick det frågade jaktguiden ??? Vete fan svarade jag...(tavlan var ett A4 med en svart punkt stor som en enkrona !!!

Ialla fall så stolpade vi fram till tavlan och fann att vi inte kunde se nått hål i A4 pappret :(.....

Jävla skit tänkte jag och skämdes en aning :- Nu vet ni säkert alla att telge och långa avstånd inte är signifikant så det var väl inget konstigt ändå...

Som vi stod där och stirrade på den opunkterade A4.an så sa jaktguiden...kolla här !! träffen sitter i det svarta !!!!

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Nu ville inte Telge skjuta mera då han inte ville förstöra denna "magi" som uppkommit i denna stund,utan avböjde vänligt men bestämt att detta fick räcka som provskjutning för denna dag ;D ;D

Fortsättning följer...

Publicerat

Nu skulle ett berg äntras.. :D Måste passa på att säja att jag nu helt plötsligt befann mej i ett sagolikt vackert landskap med en fantastisk natur.. Bergen och dalarna..avstånden över milsvida skogar uppifrån berget var slående 8)

Tror fanimej att vi bara hade gått 10 minuter innan jaktguiden såg första tuppen i topp !!!!

Måste bara passa på innan..Jag kallar medvetet Samme för jaktguiden då han kallar mej för "stockholmare" ;D

Allt med glimten i ögat förståss ;),som då han mumlade att när jag för andra gången lyckats skvätta litet på snödräkten när jag skulle pissa ..för typisk "stockholmare" ;D ;D ;D

Jaja..pissar man i motvind antar jag att man får skylla sej själv ;)

Tuppen ja..den drog på ett avstånd enligt avståndsmätaren på ca.250-300 meter :( Kan säja att skaren var extemt svår denna dag som det även senare skulle visa sej..

To be continued !!

Publicerat

Provar med lite bilder emellan

Publicerat

Du skulle ju bli jaktskribent..!

MER MER!!  ;D

Publicerat

mer..

Publicerat

mer..

Publicerat

mer..

Publicerat

Men snälla människa, kom till skott!!! Vill läsa och se bilder från jakten innan jag går och lägger mej  >:( ;D

Jamenar vill se lik alltså..

Mvh!

Publicerat

Nya friska tag mot nästa tupp..Fast nu började mina glasögon imma igen..svor mellan tänderna över optikerfirmor som säljer immedel som inte funkar för 5 öre >:( >:( >:(

Skulle behövt torkarglas på dessa jävla glasögon...små regnade gjorde det oxå ibland så även pappret man torkade av både kikare och glasögon med blev även det blött..

DÄR sitter ett tupp sa min mentor.. var..var ??? som vanligt såg jag knappt ett skit under långa stunder >:(

Torka,torka..sen smyga..jo,nu såg även jag tuppen på sisådär 300 meter..Vi såg en sten 100 meter längre fram och gick bakom den mot tuppen 300 meter längre fram..Väl framme var pippi borta..tweety.gif

Tja..sen gick vi i timmar..

Sen sa Samme.... vi gör nåt wild and crazy... och knallade in i ett nytt parti och se där...en tupp igen :D ;D ;D

Nu hade det blivit lite av snöstorm och Jaktguiden sa till stockholmaren att smyga själv...

Efter inrådan smög jag mej framåt och kom så småningom i läge och sköt....efter lite mankemang av en förvirrad skytt som skjuter ett antal ggr.på samma tupp som har den goda viljan att sitta kvar och låta sej beskjutas gång på gång utan att behaga sej att ramla ur trädet och i stället ledsna på alltihopa och flyga därifrån står Telge kvar med ett antal tomma hylsor på backen ???

Hållet var dryga 200 meter enligt avståndsmätare senare... Har nu fått mej en lektion dagen efter hur en studsare i kal.30.06 slår på långa håll beroende på om man sitter eller ligger och skjuter..

Har även fattat att man får olika träffbilder beroende på var och hur man håller i stocken på studsare när man skjuter på långa håll i kal.30.06.

Orkar inte mera nu...tar detta i morgon.

En sak är säker..jag lärde mej mycket om långskytte med kal.30.06 på denna resa

Publicerat

De hoppas ja.....  ;D ;D ;D

Publicerat

Ändå vaken....

Morgonen efter åkte vi upp till en skjutbana byggd uppe i skogen med fast bänk i betong som nån snubbe byggt som gillar att skjuta bänkskytte !!!

Nu jävlar skulle det testas.. Patroner hade legat i byxfickan så tempdelen hade jag koll på.

Jag sköt med stöd över ryggsäcken liggandes över cementbänk sittandes på en stol på hundra meter..EXAKT !!! Och fann att kulorna tog 1 dm klockan 10 över riktpunkt. Tempen ute var nu ca.-4.

OBS Jag hade ingen hand under stocken på studsaren utan lät stocken vila på ryggan med handen lite slött vid sidan om kolven,dock med kontakt. Kan noteras att träffbilden såg helt OK ut. Dock var väl inte träffläget helt ok >:(

Vad i helvete ?????

La mej sedan på backen och jobbade upp samma rygga till lämpligt stöd med samma temp på patronerna och sköt på EXAKT samma avstånd..(kan skilja) 1 dm +- i längd till samma tavla på samma sett som jag skjutit in hemma innan med vänster hand under stocken ungefär på mitten och sköt nästan hål i hål klockan 12      5 cm över  !!!!

Huga,,,Tuppen jag sköt på tog jag stöd mot en stenbumling..iofs över ryggan men ståendes eller halvståendes..

Dock utan handen under stocken...har jag kommit fram till nu efteråt...tror jag ??? ???

Vet att första skottet höll jag om pipan ovanifrån strax framför kikaren..månne jag tryckt ner pipan  i stocken månntro ???

Knepigt det här.

Men man lär sej förmodligen..hoppas jag :-

Publicerat

Idag var det finväder trodde vi..En dm nysnö och strålande sol. Snö som döljer ljudet av skare som knarrar och sol som bländar tuppar ;D ;D ;D

Bara det att det blåste satan.. Min jaktguide sa att inte fan sitter det tuppar i toppar nu,,,fan dom blir ju sjösjuka ju ;D

Vi gick och gick...jaktguiden frågade gång på gång om stockholmaren var trött..men int fan var stockholmaren trött då han ständigt gick bakom i snöspåren som guiden gjort innan ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Hur som..en helg att aldrig glömma.

Jag har lärt mej massor av guiden,,tex.att man kan redan från början hälla i rödvin i stekgtytan utan att det blir beskt som jag tidigare trott när man brassar käk..

Vafan !!!!! guiden råkade vara kock oxå ;D

Väl är jag hemma igen vid min dator,och tackar vänligen för den gästfrihet jag mötts av hemma hos Samme och Johanna.

Som ni redan vet så är ni mer än hjärtligt välkommna hem till mej och min familj,så kanske vi kan hitta på nån annan form av jakt här hemma hos mej..

Stockholmarn ;D

Publicerat

Trevlig läsning och fina foton Telge! :D Det har varit en innehållsrik helg förstår jag och lärt Dig ett och ett annat också. :D

Publicerat

Spännande läsning och fina bilder  ;D

Synd att inte vädrets makter var med er bara...  :-

Publicerat

Vilken följetong...spännade läsning. Bra med erfarenheter, man blir klokare för var dag! Nästa gång trillar nog tuppen. Fina bilder!

Publicerat

Mycke trevlig läsning telge j...a synd att du inte fick ner tuppen :(

Mvh.

Publicerat

Grattis till en trevlig helg, synd att du inte fick tuppen. :'( Men nu växer nog begäret än mer och lyckan blir ännu större när du lyckas nästa gång!

Publicerat

ja roligt hade vi i alla fall fast det inte blev någon tupp, man fick ju en ny kompis på köpet ;D

och som jag sa till stockholmarn så är han välkommen hit närsom helst på jakt

nu blir det bråda dagar för jag vart bjuden ner till telge på lite annan jakt så skjuta in på 80m  ;D ;D ;D

väl mött

mvh ,samme