Publicerat Januari 16, 200818 yr Vad skulle ni säga var den Perfekta vapengarderoben? Själv känner jag ibland att det kanske finns en lucka. Blir man någonsin nöjd eller fortsätter man jaga efter nya vapen? Kombinations vapnens vara eller icke vara. Vad tycker du?
Publicerat Januari 16, 200818 yr Det är väl som med prylsamhället i övrigt..en del letar grejer hela tiden, och andra ser inte ens behovet. Men för att svara på i alla fall en av frågorna, så kan jag nog säga att jag i dag är nöjd med min vapengarderob. Den har haft snart 30 år på sig att utvecklas till något som passar just mig, och min jakt - och Gud vet att det vandrat många vapen genom den..! När lagen kom om 6 vapen vart jag ursinnig, men med åren så ser jag att det täcker upp bra för mig. Jag har den Perfekta vapengarderoben! För mig...
Publicerat Januari 16, 200818 yr Jag kommer nog alltid att köpa ny vapen : Men som det känns just nu är jag på god väg till en perfekt garderob för mig. Tikka t3 battue 9,3x62 Sako hunter .243w Brno 452 american 22lr Har en cal.20 på g och jag ska ha ett klass ett till (Mest troligt en zg47) och slutligen en kombi ev. drilling Jag har haft 26-27 vapen tror jag under 11år så mest troligt kommer det att bli ändringar ;D
Publicerat Januari 16, 200818 yr husqvarna 9,3x57 liege 12/70 winchester 22lr det kommer komma 6mm.BR 308WM 6,5 till tävlingarna beretta eller perazzi 12/76 till tävlingar pistol till gryt samt fällor 22lr drilling eller kombi med exter pipset
Publicerat Januari 16, 200818 yr jag tycker att min garderob passar mig perfekt men av optik och utrustning finns det en hel del på önskelistan.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Blir nog aldrig nöjd, vet inte hur många gånger jag köpt vapen o bytt utan att ens provskjuta dom.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Blir nog aldrig nöjd, vet inte hur många gånger jag köpt vapen o bytt utan att ens provskjuta dom. ;D ;D ;D
Publicerat Januari 16, 200818 yr Ja jag är nog inte så dålig själv som sålt ett vapen och sen köpt tillbax det :- /M.
Publicerat Januari 16, 200818 yr Blir nog aldrig nöjd, vet inte hur många gånger jag köpt vapen o bytt utan att ens provskjuta dom. jag har letat i mitt minne och jag har aldrig provskjutit något vapen jag köpt.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Jag har just fått igen min k hornet och min 22lr från smeden. Efter att ha lagt ut över sju tusen på rugern och bytt pipa för ytterligare 6 och konstaterat att bössan inte skjuter eller fungerar tillfredställande fortfarande så har jag lämnat in den igen. Pipan satt lös och patronläget rev gods från hylsan och dessutom var det någon grad i bössan som gjorde att hylsan fastnade vid lite hårdare laddningar. Fick nu igen båda bössorna tretusenfemhundra fattigare, felen är åtgärdade och pipprofilen normal och återställd men upptäcker att horneten klickar och 22 lr bössan inte kastar ut hylsorna istället. Båda felen har jag åtgärdat själv nu men jag är inte nöjd med precisionen då jag inte får dom under en enkrona med horneten ändå. Min krico 22lr skjuter nu äntligen bra nu men en Walther lotharpipa kostade 3500 och att fixa till den efter en det förra pipbytet kostade strax över tusen. Hade jag lagt dom pengarna på en annan bössa had jag fått minst en ny. Jag är tokless på rugern och ångrar att jag inte köpte en vanlig Brno istället. Fick storstryk på banan av en kompis som äger två bössor som han fått nästan gratis. En .308 och en 22 hornet. Med en bössa inköpt för tusen kronor utan blånering och med en kolv som sett ut att ha legat på sjöbotten innan restaurering sköt han treskottsträffbilder runt 10 mm på 80. Det klarar inte jag med mitt 20000 kr bygge som det är nu. Fy f-n vad less jag är just nu på bössorna.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Skratta du , själv försöker jag hitta namn på sjukdomen ;D Bytar sjuka ;D Mvh.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Bytar sjuka ;DMvh. Lät likt ett fruntimmer i en affär, köper utan att förstå varför och inte ens prova innan : överskott på östrogen ;D ;D ;D
Publicerat Januari 17, 200818 yr Lät likt ett fruntimmer i en affär, köper utan att förstå varför och inte ens prova innan : överskott på östrogen ;D ;D ;D ;D ;D ;D Mvh.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Då mitt intresse för vapen är betydligt svalare än intresset för det vapnen används till så lider jag nog inte av någon konstig bössbacill. På studsarfronten är jag nöjd. Har ett kort, smidigt vapen som jag skjuter bra med och som är perfekt då jag går som hundförare på älgjakten, Blasern. Har morfars 6,5 som är utrustad med en bra kikare till all annan studsarjakt, rå, räv, fågel, mm. Denna skall jag fixa till lite grand med bättre trycke, plastbädda, nya kikarklackar osv. Sen är den iordning och redo att följa mig genom livet. Har en kombi, Brno 3xx, som används till jakt på rå då hund används. 12/5,6x52 R. Denna skall kompletteras med vettig optik, sedan är det vapnet färdigt för framtiden. Har även två hagelpipset till Brno:n, ett skeet-set och ett "vanligt". För den lilla renodlade hageljakt jag bedriver räcker det gott och väl. Har en Laurona sbs cal 12 och en bingham 22lr som aldrig används. Arvegods som samlar damm. Så vapnen är jag nöjd med. Det blir nog inga nya sådana som det känns just nu. Däremot vill jag ha ett sadelmontage extra till blasern med en bra kikare. Jag skulle även vilja ha två kikare till 6,5:en, en vakkikare och en med hög förstorning för toppjakt och prickskytte. En bra handkikare står även det på önskelistan. Så det blir optik, inte vapen som kommer kosta flis framgent.... /Mvh Jonas
Publicerat Januari 17, 200818 yr Tror inte det finns en(1) perfekt vapengarderob, vi jagar på olika sätt och vi trivs med olika modeller och kalibrar, kikarsikten är vi nog mer överens om vad som är bra och dåligt, men jagar man bara i dagsljus så behövs det ingen jättekikare utan en liten smidig och optiken behöver inte heller vara topp. Finns mycket kvar att önska än så länge och särskilt inom optiken :
Publicerat Januari 17, 200818 yr Författare Man anpassar helt klart vapengarderoben efter jakten och hur mycket man jagar. Men visst är det intressant med folks åsikter och funderingar kring vapnen.
Publicerat Januari 17, 200818 yr Det finns ju olika kategorier av vapen: Nödvändiga för den jakt jag bedriver: 1 st Blaser offroad i .308 kortad pipa (48cm) med en Ase utra ljuddämpare (conquest 6.5-20x50, swarowski 2.5-10x56 samt aimpoint micro) samt 1 extra pipa .22 WMR (Leupold 2-7x28 ultralight). 1 st urika cal 12 (ev. extra slugpipa samt aimpoint för vildsvinsjakt i varmare land) 1 st drilling (klass 1) blaser 7x57R, 20, 20 (Leupold 2-7x28 ultralight samt öppna riktmedel) Sedan finns det "nödvändiga" vapen: 1 st custombyggd långhålls skjutare i 6.5x47 Lapua (SoB 5-25) 1 st Hanbössa husquarna Kal. 12 1 st Merkel dubbelstudsare 9,3x74R (aimpoint) med extra pipset för hagel Kal. 20 /Johan
Publicerat Januari 17, 200818 yr Ja...hmmmm.....Jag har på 2 år ägt 5 st 3-12*56 Zeiss Victory Varipoint ;D ;D Det är inte så att jag har flera åt ggn ;D ;D utan helt enkelt impuls sålt--köpt annat--ångrat mig--köpt en ny Varipoint ;D ;D ;D Vill väl intala mig själv att den jag har nu kommer stanna ngr år. För mig skulle en perfekt vapengarderob bestå av; 1. 22Long R93 pipa (övningsskytte och möjligtvis en och annan skata fr. köksfönstret) 2. 243 el 222 R93 pipa (räv,toppfågel,rådjur) 3. 270WSM R93 pipa (Pyrsch/vakjakt på rå,hjort, älg, gris) 4. 9,3*62 R93 pipa (Åtel+drevjakt på klövvilt) 5. Blaser R93 Luxus kolv (drev. rörliga jakter) 6. Blaser R93 Offroad kolv (pyrsh+vak, benstöd monterade) 7. Hagel 12 (hundjakt på rådjur, räv) 8. Hagel kaliber 20 Ultralight (rådjur,hare, räv, fågel) Detta skulle täcka det mesta tror jag....MEN jag skulle nog inte ha råd att köpa ngn ammunition på ett par år ;D ;D ;D
Publicerat Januari 17, 200818 yr Man anpassar helt klart vapengarderoben efter jakten och hur mycket man jagar. Men visst är det intressant med folks åsikter och funderingar kring vapnen. Japp...finns till och med dom som vill leka indianer Annars så håller jag med dej fullt ut
Publicerat Januari 17, 200818 yr Jag tycker min garderob är rätt lyckad för mina typer av jakt.... Den syns här nedan i min signatur....dock kommer rugern att begåvas med en bättre stock, samt bäddas...Tikka M55:an skall nog inte vara i den kalibern så länge...den kanske ska bli en "långhållsbössa" i annan kaliber när pengar och lust finnes.... Det som saknas i dagsläget är en bössa i kaliber 17HMR för bisamjakten...men den jakten är inte föräns till våren...så det är ingen panik, än...
Publicerat Januari 18, 200818 yr Min ser ut som följer... Beretta 686 S 12/70 : Allt i allo J.Saive Sida/Sida 12/70 : Smidig skogsbössa Krico Lightsporter 22LR + Bushnell Trophy 3-9x40 : Busbössa på grisbanan och även duvpluppare av rang. Sako 75 Finnlight 308w + Tasco WCPlus 3.5-10x50 : Reservbössa, fd favorit. Sako 75 Hunter 9.3x62 + Zeiss 1.5-6x412 #1 : Nya favoritbössan. Skulle vilja ha en drilling som utfyllnad på sista platsen, helst en 20/70x2 - 8x57JRS. //Micke
Publicerat Januari 18, 200818 yr vad gäller Klassettfronten är jag nöjd. På hagelfronten så planerar jag dock att byta ut turken mot en amerikansk pump : På klass-fyrafronten så står det tyvärr stilla, bössan är out of order :'(
Publicerat Januari 19, 200818 yr den perfekta vapengarderoben!... Finns den ???.... va man än har så kommer man nog alltid vilja ha något mer!.. eller något nytt som kommer ut!.. ;D ;D ;D Mvh
Publicerat Januari 19, 200818 yr den perfekta vapengarderoben!... Finns den ???.... va man än har så kommer man nog alltid vilja ha något mer!.. eller något nytt som kommer ut!.. ;D ;D ;D Mvh Håller med, när jag köpte min 358 NM tänkte jag att nu jävlar har jag en keeper. Tja, 2 år senare har jag nyss sålt den för ett nytt 375 bygge :