Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Den perfekta vapengarderoben

Featured Replies

Publicerat

Jag är ganska ny i jaktsvängen examen tagen 2006.. har idag

Antonio Zoli Hagelbock

Remington 597 22lr

Hqv 1900 9,3*62

På g en Hqv 1640 6,5*55

På önskelistan en halvautomat hagel med slug pipa eller en pump, och nog är det väl så att gräset ofta är grönare på andra sidan men jag känner mig nöjd som det är faktiskt.

• 2 weeks later...
  • Svar 177
  • Visningar 65,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Och den listan står sig än i dag. Den lätta hagelpangen har bytt skepnad, och det har kommit in en 6XC pipa - men i stort är det samma då som nu. Så som polismyndigheten numera använder gardero

• Ryssen seglar bara förbi- och skrattar.

• Inget artilleri,inget luftvärn och en motoriserad stridsgrupp om 150 man...det är vad ryssen käkar till frukost;) /Mike

Publicerat

Jag har vad jag tycker fåttihop en väl fungerande garderob till min jaktutövning.

Den består av följande.

1. Zafer halvauto 12/70

2. Sluggpippa till ovannämda

3. CZ 453Varmint 22LR

4. BRNO ZH104 Kombi 12/70-7X57R

5. Husqvarna mod 640 8X57 IS Kortad till 47cm Appel vridmontage orginal bok kolv med limbsaver Kikaren dubblar med en fast monterad diopter.

6. BRNO ZG47 30-06

7. Husqvarna mod 146 uppbrotchad till 9,3X62

Publicerat

Som relativ gröngöling när det gäller att äga vapen själv så är min garderob alldeles lagom för mina behov!

1. Winchester M670A .30-06 (Älg, rådjur + ev. björn)

2. Husqvarna 6,5*55 model okänd (Rådjur, toppfågel, räv)

3. Winchester .22 Magnum bygelrepeter (Fågel med trädskällare, övning)

4. En gammal klassisk cal .12 sidasida (Drevjakt på rådjur, fågel, hare)

• 2 weeks later...
Publicerat

Rolig tråd det här!

Behoven är förstås olika med det är en väldig skillnad på behov och begär :D När jag läste till jägarexamen tänkte jag lite kaxigt att vad i helskotta ska man med mer än 4 vapen till?

Nu har jag haft jägarexamen ett år och har 5 vapen i skåpet, 30-06an har jag fått av svärfar, en gammal primitiv sak som inte skjuter särkilt bra på långa håll men bra nog för drevjakt, på den sitter en 2,5X20 glugg med grova riktmedel som också duger helt fint till drevjakt. Min "finbössa" Winchestern 6,5-55 med en 4-12X50 glugg på skjuter finfint och används endast till småvilt med klass 2 ammo. Kommer naturligtvis användas till klass 1 vakjakt om jag får möjlighet och laddar lite tyngre. HDF 22an är perfekt till träning, med den hemsnickrede pipvikten gör den rätt för sig på löpande mål också. Torparbössan, Suhl kal 12 med hel och halv borrning, är perfekt till skogsjakt. Den blev senast kompletterad med en halvautomat som är lysande vid duvjakt och liknande, tål stålhagel och har choker. Denna billiga garderob täcker mina behov väl, om jag skulle önska förbättringar är det snarare på optiksidan än vapnen.

Publicerat

Tyvärr så kan jag bara konstatera att den perfekta gaderoben finns inte i min värld. Får man väl det man tänkt sig är den perfekta ja då hittar man snart något mer som man behöver ha in. När man väll fått in det då finns det något man inte vill ha kvar. Efter det vill man ha in nått nytt igen osv.....

Nä det är inte ens lönt att försöka styra upp det. Det måste vara en sjukdom. Kan det vara två vapenkromosomer istället för en? :D

MVH/Jocke

• 11 months later...
Publicerat

Varför dog denna tråd ut? ^_^

Nåja.. Min framtida vapengarderob ser ungefär ut så här:

Det jag undrar och vill ha synpunkter på är vilka vapen som är optimala? Och vilken optik är optimal? Men detta beror helt på vilken sorts jakt jag skall utföra, dvs. all. B)

Jag kommer (som jag tjatat en hel del om) få en gammal hederlig Huskvarna i 8x57JS. Vet inte om det är en m96 eller m98, men tippar på m98... På bössan sitter det en Leupold VX I 3-9x40 som sikte. Kommer nog använda denna till älg, björn, rådjur, räv, grävling, bäver och fågel nu från början...

Senare så kommer jag nog köpa mig någon begagnad småviltstudsare i .22lr som jag kommer att använda till kråkfågel, mås och övriga tillåtna predatorer... Ingen aning på kikaren till denna, men öppna riktmedel räcker säkerligen.

Senare kommer jag förmodligen skaffa en bättre bössa till fågel än min 8x57JS. Vet ännu inte vilken kaliber denna kommer att vara i kaliber .222 eller .223 m.m. är nog ganska passande... Riktmedel till denna blir nog en bättre än på älgdräparn. Kanske även går vaka räv, grävling m.m. med denna.

En begagnad hagelbock låter också som ett passande inslag i vapengarderoben... T.ex. kaliber 12 eller liknande borde vara bra. Hare, räv, mård, fågel och andra predatorer kommer nog kunna jagas med denna.

Sedan blir det lite knepigare... En bössa med pipbytessystem borde kunna tjänstgöra som både älgbanebössa samt björnbössa på kortare håll(Öppet riktmedel). Trevliga kalibrar till denna borde 6,5x55 och 9,3x62 eller 9,3x57 vara. Vet ännu inte vilken av de grövre kalibrarna jag skall satsa på... Kanske byter VX I till denna och sätter en riktig kronjuvel till kikare på 8x57:n som t.ex. Zeiss eller Schmidt & Bender.

Till bössorna kommer nog Quick Release (QR) baser och ringar införskaffas så jag kan välja fritt om jag skall ha öppna riktmedel eller ett bra/sämre sikte på. Jag framgår även till att detta intresse kommer vara livet ut och därför blir min vapengarderob inte i en lågbudgetvariant, men just nu i studenttider har jag varken lust eller ekonomi till bättre optik eller nya gevär.

Med vänliga hälsningar Christer.

Publicerat

Min garderob är perfekt!!!! För jag har en Browning bock ^_^

Publicerat

Hmmmm...........perfekta garderoben.........hmmmmmmmmmmm

Jo den är inte långt borta. Den består idag av följande:

Franz sodia bockdubbelstudsare i den oortodoxa kalibern .30-06. ett arvegods som kommer att finnas kvar och den skjuter riktigt bra. är försedd med ett Swarovski 3-9x36 och ett Aimpoint 5000. Används till jakt på älg, gris etc.

Krieghoff drilling modell trumph i kaliber 16+16+7x57R. Oxå ett arvegods som ska stanna. Kommer att få ny kolv och framstock under vintern. Hakmonterad Leupold 2-7x35. används till blandjakten på älg, rådjur, räv etc

Merkel drilling modell 32 i kaliber 12+12+5,6x50R Mag. Hakmonterad Leupold 6,5-20x40 !. Används till rådjur, fågel och predatorjakt. Finns oxå en Krieghoff instickspipa i kaliber 22 WM inpassad till denna. Bössan som fäller mest vilt.

Simson Lyx kipplauf i kaliber 7x57R med vridmonterad Swarovski PVI-2 3-12x50. Används til smyg- och vakjakt. Kommer att få stanna ett bra tag.

Sako Varmint M/591 i kaliber 7mm-08. Leupold Vari-X III 6,5-20x40 Target monterad med Sako optilock ringmount.

HVA helcustombygge baserat på en 648 i kaliber 8*57JS. Numera 8-06. Ny klaasisk kolv i fin oljebonad valnöt, öppna riktmedel av egen tillverkning, Leupold 2,5-8x36 i Talleyfäste. Oak- and Leather-case. Referensobjekt i mitt bössmakeri som dock fick följa med mig till Namibia.

Träning sker medelst ett Luftgevär FX Cyclone. 4 magasin varannan kväll året om.

Vad som ev kan komma att förändras är:

Merkeldrillingen om någon smidig kombi dyker upp.

Sakon ska bytas ut mot en svs i kaliber 20. Sauer & Sohn, HVA eller helst en engelsman.

8-06:an kan bli föremål för utbyte mot en dubbelstudsare i 9,3x74R eller en dubbelstudsardrilling i kaliber 8x57JRS och 20.

Publicerat

Så här ser min garderob ut

sabatti 6,5

remington five 22

zoli 6,5/12

husqvarna 310as

Det jag saknar är en hagelbock och en lite grövre studsare typ 8,57

Sedan finns det ju mycket man vill ha men som med allt annat sätter ekonomin stop.

Publicerat

hej,

"perfekt" är ett ord i ständig förändring beroende på utveckling och kanske främst tillgång på kapital... ;)

jag tycker min garderob är ganska optimal för svensk jakt - vackra vapen med erkänt bra konstruktion och slitstyrka tillsammans med förstklassig optik, måttfullt "lagom" för allt :P

men den dagen jag köper mig en egen wachtel eller kleiner munsterländer så kommer ett komplement - en kort och smidig merkel 96K -drilling 20/7x57R alt. en kortad sako 75 .308w med 1,1-4x24 -kikare att ha som hundförarvapen :)

Publicerat

Kan nog påstå att vapen biten i min garderob är tämligen komplett, men nöjd är man aldrig skulle jag tro.

Vad mitt största problem har blivit är att jag inte kan bestämma mig för vilken optik jag ska ha på repektive vapen.

Som det nu känns så skulle jag ha ett par tre kikare till varje vapen för att vara nöjd och då kommer min plånbok att vara tämligen tunn en lång tid frammåt :)

1. Brno 22LR
  2. Sako 222
  3. Sauer 7x64
  4. Geco 9,3x57
  5. Miruko bock 12/70
  6. Beretta Urika II 12/76

/Lasse

Publicerat

Den perfekta garderoben - den borde väl vara en smula större va?

Men utifrån mitt eget högst personliga perspektiv:

1 En bra dubbelstudsare i kaliber 9mm+ i flänshylsa. För älgen, annan drevjakt efter klöv.....

2 En cylinderrepeter med pipbytessystem, och ett knippe gluggar i snabbfäste till varje pipa. För älgbanan, som reservvapen eller vad man man nu tycker man behöver den till. För med drillingen nedan lär den knappast bli utsliten.... Pipor och kaliber efter behov och smak men nått lättladdat i klass1- för älgbanan och nått grövre i klass1++ för tex grisvaket om man nu inte vill sitta med dubbelkanonen.

3 En bra drilling och den ska vara kort, nätt, lätt, välbalanserad och smidig. Klass 1 runt 8mm med flänshylsa och med ett hakat kikarsikte typ 4x40 eller 6x40 av lite kvalisort (läs europe).

4 En 22LR kan man inte vara utan. Till övning, plinking, kråkor, råkor, kaniner, vildkatt - ja kort och gott allt det där man bara gör då och då.

5 En lätt smidig hagelbössa, kaliber lite vad som helst men med en vikt runt 2,5 kg. Välbalanserad, rapp, snygg SvS med engelsk kolv och ejektor. För duvor, fasaner, kråkor, ankor och sällskapsjakterna. Ska inte laddas med mer än max 28 gram....

6 En lite tyngre stabilare hagelpang minst 30" pipor 12/76 för banan och för gäss och annan mer stationär jakt.

Och det är ganska exakt vad jag brukar släpa runt på.... Även om objekten i listan ovan ändras lite då och då, så har den här listan stått sig ganska länge nu.

/T

Publicerat

Valfri 30-06a med kvalitetsoptik samt en kaliber 12 hagelbössa..

Snackar vi kaliberkombinationer är väl här i Sverige 6,5x55 samt 9,3x62 bra val.

Måste ändå säga att för mig är kombinationen 243w samt 338wm mer lockande.. :)

Publicerat

hej,

ähh, det skulle bara bli en massa velande varje morgon huruvuda dubbelstudsaren, repeterstudsaren eller drillingen är lämpligast för dagens jakt om vapengarderoben var större :rolleyes:

det jag har idag känner jag mig mycket nöjd med, men jag tror att det beror på att jag personligen hellre väljer "kvalité framför kvantitet"...

Publicerat
hej,

ähh, det skulle bara bli en massa velande varje morgon huruvuda dubbelstudsaren, repeterstudsaren eller drillingen är lämpligast för dagens jakt om vapengarderoben var större :rolleyes:

det jag har idag känner jag mig mycket nöjd med, men jag tror att det beror på att jag personligen hellre väljer "kvalité framför kvantitet"...

Du tänker som mig du....

Publicerat

Den perfekta vapengarderoben för mig är valfria kulvapen och en B25 F1 eller ett rent custombygge från FN :lol:

Publicerat
hej,

ähh, det skulle bara bli en massa velande varje morgon huruvuda dubbelstudsaren, repeterstudsaren eller drillingen är lämpligast för dagens jakt om vapengarderoben var större ;)

Nä, skitenkelt. Vid minsta tvivel ta drillingen. Är det grisjakt med hund - ta DS. I övriga fall ta en av hagelbössorna. Repetern har man i alla fall bara på banan, det ser så uselt ut med en sån i markerna...... Och det beror mest på att de flesta banor inte gillar 9mm+ på kulorna egentligen, jag skulle kunna skjuta guld med min DS men de flesta banor skulle kasta ut mig med de plommonen den skickar iväg.

Man kan ha kvalitet och kvantitet. Det finns knappast något land som har så billiga kvalitetsvapen som sverige. Passa på medans tid är, snart nog har utlänningarna tömt alla skrotbunkar......

/T

Publicerat
(...)

Senare kommer jag förmodligen skaffa en bättre bössa till fågel än min 8x57JS. Vet ännu inte vilken kaliber denna kommer att vara i kaliber .222 eller .223 m.m. är nog ganska passande... Riktmedel till denna blir nog en bättre än på älgdräparn. Kanske även går vaka räv, grävling m.m. med denna.

(...)

Till bössorna kommer nog Quick Release (QR) baser och ringar införskaffas så jag kan välja fritt om jag skall ha öppna riktmedel eller ett bra/sämre sikte på. Jag framgår även till att detta intresse kommer vara livet ut och därför blir min vapengarderob inte i en lågbudgetvariant, men just nu i studenttider har jag varken lust eller ekonomi till bättre optik eller nya gevär.

Börjar ha tankar på en gammal hederlig Sako Vixen i .222... Är det någon av er som har en sådan och rekommenderar den?

Publicerat

Ledsen att jag kapar tråden liten men tänkte ställe en snabb fråga

Är en nybliven jägare som för ögonblicket har en gammal belgare svs och måste såklart ha en studsare med och funderar på en CG 3000 6,5 55. Men har hört lite ryckten hit och dit om att ja bör välja en grövre kaliber ifall den blir klass 2.

Så vad har ni hört? skulle 6,5 kunna bli klass 2?

Själv vill jag inte tro på det.

Publicerat
Ledsen att jag kapar tråden liten men tänkte ställe en snabb fråga

Är en nybliven jägare som för ögonblicket har en gammal belgare svs och måste såklart ha en studsare med och funderar på en CG 3000 6,5 55. Men har hört lite ryckten hit och dit om att ja bör välja en grövre kaliber ifall den blir klass 2.

Så vad har ni hört? skulle 6,5 kunna bli klass 2?

Själv vill jag inte tro på det.

Det vet man aldrig, det är val igen om ett år. Kan mycket väl bli blyförbud då.

Kvittar vilket för din del eg, eftersom att du i sådana fall har en mycket fin klass 2 bössa allafall. Bara komplettera med en grövre då. Om oturen skulle vara framme..och MP kommer till makten.

Publicerat
Det vet man aldrig, det är val igen om ett år. Kan mycket väl bli blyförbud då.

Kvittar vilket för din del eg, eftersom att du i sådana fall har en mycket fin klass 2 bössa allafall. Bara komplettera med en grövre då. Om oturen skulle vara framme..och MP kommer till makten.

Tack för svar.

Ja man får väl vara glad för de då.

• 6 months later...
Publicerat

Städdag här hemma idag på sambons begäran, självklart ;)

Men då finns det tid för att tänka igenom drömgaderoben :o

Precis som jag konstaterade 2008 då jag sist skrev i denna tråden så får man aldrig en parfekt vapengaderob utan man kan bara stimulera begäret för stunden :lol:

Så här skulle min drömgaderob se ut för dagen.

1. Schultz&Larsen M65DL kaliber 7x57. Detta vapen är ju på G och kommer troligen bli färdigt under året. Toppat med en Zeiss 2,5-10x50 i Apel vridmontage med ett 2,5x sikte upptill och Recknagel Räz, öppna riktmedel så är detta den givna allroundbössan!

2. Schultz&Larsen M60J kaliber 375HoH. Ett vapne för den eventuella Afrikatrippen eller annan trip där man ska skjuta stort vilt på nära håll. Typ vattenbuffel i Australien osv. Toppad med ett Leupold 1-4x20 eller liknande, givetvis i Apel vridmontage för att kunna utnyttja de öppna riktmedlen ifall buffeln attackerar

Här är en bild på en likadan bössan som såldes på Widforss auktion för några år sedan.

V08_544.jpg

3. Schultz&Larsen M65DL kaliber 243Win. Toppad med ett Zeiss Conquest 4,5-14x44 eller liknande och laddad med kulor i 55 - 60grs klassen så blir det bra medicin på rävlocket.

Här har vi en bild på en sådan:

img_5163.jpg_thumbnail1.jpg

4. En fin SvS är ju ett måste i gaderoben, säger han som aldrig har uppskattat hagelvapen innan :rolleyes: Livet tar märkliga vändningar ibland ;)

En Aya av finare modell, helst en nr1 eller nr2 skulle varit mums men det duger med en något enklare model som t.ex den här som såldes på widforss nu hösten 2009. kaliber 12/65 eller 12/70.

H09_472.jpg

5. Då jag börjat att intresera mig för att tävlingsskjuta sporting och eventuellt skeet så måste man ju bara ha en bra skeetbock. Typ som den här FN bocken som såldes våren 2009 på Widforss.

V09_997.jpg

6. Det sista vapnet skulle få bli en 22L.R, inte så satans noga vad är för något men en Anschütz i lite tyngre modell hade inte suttit fel ;)

Inte någon orelistisk vapengaderob på något vis utan det är väll ungefär såhär jag sikta på att ha den innan man börjar skaffa ungar osv. för sedan kan man väll glömma omstruktureringar bland vapnen B)

MVH/Jocke

Publicerat

Ju färre vapen desto bättre för då lär man sig att hantera dessa.

Det är iallfall något jag strävat efter i alla år som det ser ut just nu så är de vapen som andvänds :

Min Merkel drilling är vardags vapnet då jag går med hund,

på rena Klass ett jakter så är det dubbelstudsaren även den en Merkel, tidigare så var det min Manlicher i 30-06.

30-06:an är numera mitt primära vapen för vak & smyg den har ersatt 222:an som tillbringar sin mesta tid i skåpet.

Skulle egentligen göra mig av med min 222:a & minst en hagelbössa för de andvänds inte.

//Lasse D.

Publicerat

Min perfekta vapengarderob skulle se ut såhär:

Tikka t3 .308 (redan fixadxD)

sako Quad .22lr

Beretta 686 kal 12

kombi (vet dock ej vilken sorts). 12-7*57

Blaser r93 luxus 9.3*62

Blaser r93 pipa 6.5*55

Blaser r93 pipa 222rem

Fabarm dubbelstudsare 8*57 js

Publicerat

Kanske en konstig fråga men finns det verkligen någon perfekt vapengarderob? :lol: Jag menar, det kommer ju hela tiden nya och bättre vapen. ;)