Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Era bästa tips på TJT kennlar?

Featured Replies

Publicerat

Vi är ute efter en ny allroundhund som kan byta av våran Golden sen om några år. Har just börjat kika runt bland olika kennlar och tar gärna emot lite tips på riktigt bra sådana. Har ni egen kennel så får ni gärna berätta om era egna hundar också  :) Vi har väl redan börjat sikta in oss på ett par kennlar men det kan ändå vara intressant att se vilka tips man får här också.

Vi söker en hund för jakt ovan jord främst. Föräldradjuren ska ha lagom korta drevtider (ca 5-20 min) med BRA skall och med skärpa att ta sig en gris.

Har ni tips?

Mvh PW

Publicerat
  • Författare

Tackar! Ska kika in där. Glömde dock säga att det är dags för denna TJT att göra entré i hemmet hösten/vintern 2008 alt våren 2009  :)

Publicerat

Tackar! Ska kika in där. Glömde dock säga att det är dags för denna TJT att göra entré i hemmet hösten/vintern 2008 alt våren 2009  :)

När det är dags så går du in på tjtklubbens hemsida och kollar om det fins några intressanta kullar för dom kullarna är föräldrarna startade på jaktprov och avelsgodkända enlig tjtk rekmondationer

Publicerat

Och hittar du en väldigt bra så slår du till lite tidigare ;) det är som med tjejer, går inte tveka vid bra tillfälle ;) ;D

Publicerat
  • Författare
När det är dags så går du in på tjtklubbens hemsida och kollar om det fins några intressanta kullar för dom kullarna är föräldrarna startade på jaktprov och avelsgodkända enlig tjtk rekmondationer

Självklart vill jag att de uppfyller klubbens avelskrav  ;) Eftersom jag själv är intresserad av prov osv också så är det en klar fördel med uppfödare som själva sysslar med sånt.

Publicerat
  • Författare
Och hittar du en väldigt bra så slår du till lite tidigare ;) det är som med tjejer, går inte tveka vid bra tillfälle ;) ;D

Mmmm,.. självklart. Lite därför jag är ute i god tid,.. dvs redan nu. OM det nu skulle dyka upp något just nu hos någon bra kennel som inte planerar någon kull till nästa höst,.. ja, då kan vi ta en tidigare. Vi har liksom ingen benhård tidsplan att hålla oss till som tur är. Ingen som har fler tips på kennelnamn då än,...?  :)

Publicerat

Hivlingens kennel, husses kennel, parolurs, viltskräckens, nattrajens

Publicerat
  • Författare
Hivlingens kennel, husses kennel, parolurs, viltskräckens, nattrajens

Tackar! Två av de var de jag kikat på själv hitills ;) Bra!  ;D

Publicerat
Självklart vill jag att de uppfyller klubbens avelskrav  ;) Eftersom jag själv är intresserad av prov osv också så är det en klar fördel med uppfödare som själva sysslar med sånt.

Det är bra men du ska inte bara titta på dom stora kennlarna ofta finns det personer som bara tar någon kull då och då och inte bara sprutar ut valpar (som jag inte tror är bra) för dom som inte har så många hundar så är ofta hundarna riktigt bra för då får hunden jaga riktigt mycket. Det finns ett ordspråk jag tycker är bra och det är kvalitet framför kvantitet

Publicerat
  • Författare
Det är bra men du ska inte bara titta på dom stora kennlarna ofta finns det personer som bara tar någon kull då och då och inte bara sprutar ut valpar (som jag inte tror är bra) för dom som inte har så många hundar så är ofta hundarna riktigt bra för då får hunden jaga riktigt mycket. Det finns ett ordspråk jag tycker är bra och det är kvalitet framför kvantitet

Oki, ska ta med den saken i beräkningen. Vore kul att få se hundarna live på praktiskt jakt för i slutänden är ju sånt viktigast. men det är ju inte det lättaste att ordna.

Ni som har bra koll på tyskarna då,.. finns det några provformer förutom gryten där man har chans att komma med och titta? Kanske är svårt att ha publik med på såna prov?

Publicerat

fältproven brukar man kunna följa med på

Publicerat
  • Författare
fältproven brukar man kunna följa med på

Tack. Noterar datumen för de i mina trakter då. Ska väl ta kontakt med klubben/avdelningen i mitt område också  :)

Publicerat

Samme verkar vara superseriös..

Har sett riktigt fina papper på parningen han nyligen gjorde i Skåne.....

Publicerat

Ett tips är att gå ytterliga ett steg nu när du väl har bestämt ras, vilken slags TJT vill du ha?

Korta drev 1-5 min eller lite längre 15-30 min?

Stor följsamhet, risk för mindre sök m.m.?

Vissa blodslinjer har riktigt tydliga skillnader i tex följsamhet och drevtid.

Publicerat

Nattrajens är då vi mycket nöjda med

Publicerat
Samme verkar vara superseriös..

Har sett riktigt fina papper på parningen han nyligen gjorde i Skåne.....

Jag har tingat en tikvalp från den kullen! ;D

/ Janne

Publicerat

Finns ju lite kennlar att välja på ;D. Och så är det nog mer av vikt att se vad det är för föräldradjur, än vad det är för kennelfrefix.

Apertins

Aurburgens

Av Ingla

Birkdal´s

Björntomtas

Brusebäcks

Bäckåsens

Caprinus

Dark Russell´s

Denbis

Domarhedens

Folehedens

Fredrikshalls

Gamekeeper´s

Germanicas

Glömseruds

Gränsjägarens

Hivlingens

Hultets

Hundnäsets

Hunterpals

Hutracers

Husses

Hästmurens

Häxjaktens

Infernos

JaktChamps

Jakt Xstas

Jaktgranats

Jaktklippans

Jaktkryddans

Jaktlivets

Jonssons

Kettu Express

Klapps

Klevasjöns

Klippmarkens

Klockartorpets

Knutstorps

Larsellsgårdens

Linmoor

Lustjaktens

Mellanbergs

Mosjöns

Nattrajens

Nyckelvattnets

Nyebys

Ofcourse

Ohlsbargas

Parforce

Parlour´s

Passbos

Pax Mariae

Plösmyrans

Quorum´s

Raros

Rockmyrens

Ronöholms

Rotvältans

Rovalecos

Ruskprickens

Råbockens

Rävpiskans

Rävdrevets

Rävstigens

Samete´s

Samjos

Schoones

Sibbofjärdens

Sissarens

Skimmelbergs

Skradarves

Skärtorps

Spanters

Spök´s

Stenkasernas

Stibybergets

Stretens

Sub Terram

Svinborstens

Södergrens

Taggebollens

TakeABoar

Terry Line´s

Tjottes

Tjywans

Tren Chant

Tribiani

Tyas

Viarps

Viltskräckens

Viltstråkets

Viltvikens

Vinbergets

Vindstorps

Västerdrevets

Zilur Ringens

Zinthos

Ähåsens

Har säker glömt någon kennel, och så finns det de som har sina första kullar utan att ha kennel reggad.

Publicerat

--- >:(

Publicerat
hittils är jag riktigt nöjd med min valp från Infernos kennel. Har inte jagat annat än kattor med henne. Men det syns redan att hon har bra näsa ;) Tyvärr finns det inga jaktprov på hennes föräldrar. Men jag vet ändå att Mor & far till henne är duktiga räv o gryt o klövviltsjägare.

Valparna från deras tidigare kullar har visat stoooort intresse för allt vilt som varit aktuellt för dagen.

Dom har en kull i året. På hösten, därav orsaken att tiken deras inte gått jaktprov då dom haft kull varje höst. I år vet jag inte hur det blir. Modern till min valp har haft sina 5 kullar nu. och dom ska flytta och rusta i år dom som har kenneln, så det kanske inte blir någon kull i år(med nya tiken). SVCH är väl den jaktliga meriten dom har. + massa utställningar. Valparna däremot har lite mera på benen.

Hursomhelst, jag valde valp därifrån pga deras småskalighet och jag kom bäst överens med dom. Dom har det som intresse, inte som produktion av valpar som många tyvärr har....

Slit mig inte i örona nu.

Nej man får ju välja valp vartifrån man vill utan att bli tagen i örat ;D  Jag har  ju halvsyson till din; Infernos Kattja. Skulle gått elitprov med henne i somras men hade inte möjlighet att åka pga familjeskäl.

Publicerat

Rätt så rätt Gunilla. Men du vet att många tycker att föräldrarna ska vara meriterade hit och dit och det ena med det andra. Det är ju bra.Men jag antar att även du vet hur det går till på Svenska sidan när det gäller jaktprov och domare.... Jag behöver inte ha föräldrar till valpen som är SJCH.. Jag vet ju hur deras tidigare avkommor jagar osv. jag antar att du är  nöjd med kattja?:)

Publicerat

Själv var jag, min familj och samtliga jaktkamrater mycket nöjda med min tik från Gamekeepers.

De har trevliga hundar och både Kenth och Christina är mycket sympatiska och hjälpsamma personer. De har dock delat på sig men kenneln verkar de driva vidare.

Jag har själv beställt en ny valp därifrån i veckan då min egen omkom under helgens jakt :'(

Helgens tråkigheter...

Gamekepper´s Kennel

Publicerat

Tråkigt med Hilma, beklagar sorgen!

Hoppas du får en ny vän snart.

Hälsningar Pertan

Publicerat
  • Författare

Tack alla för alla intressanta tips! Jag _tror_ att jag funnit min typ av hundar,..i alla fall känns det så och det är väl det man också ska gå efter när man är grön i en ny hundras. Inte bara info som får styra utan även magkänslan och när jag är ny i en ras så blir meriterna viktiga som komplement till det övriga. Så meriterade hundar vill jag ha;)

Sen tänker jag som så, att finns det risk för lite långa drevtider så får jag arbeta mer med lydnad och följsamhet när valpen är liten;) Vill inte ha allt för korta drev heller liksom,.. hunden måste ha styrka att hålla i ordentligt när så krävs, men den ska kunna släppa när dreven lämnar såten.

Har tagit kontakt med två kennlar än så länge så får vi se vad det slutar med sen. Har fyra kennlar på listan så här långt och hoppas att det ska räcka. tack igen för all hjälp!

:)

Publicerat
  • Författare
Själv var jag, min familj och samtliga jaktkamrater mycket nöjda med min tik från Gamekeepers.

De har trevliga hundar och både Kenth och Christina är mycket sympatiska och hjälpsamma personer. De har dock delat på sig men kenneln verkar de driva vidare.

Jag har själv beställt en ny valp därifrån i veckan då min egen omkom under helgens jakt :'(

Helgens tråkigheter...

Gamekepper´s Kennel

USCH! Läste,.. förstår att det måste kännas hemskt.  :'(