Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Toppjakts kulor

Featured Replies

Publicerat

Tillbaka från testskjutning med Norma 80gr FMJ och Bössan gillar dessa, 6skott inom 25mm trots regn å blåst ,var ca 2-5m/s i ren sidovind så samlingen låg 15mm till vänster på 80m, Nu sköt jag som jakten kommer att bedrivas, alltså liggandes med ryggsäcken under bössan..Lämnade ett överslag på 30mm då de blåste för mycket för att testa ut mot 150m..Så jag får lita på teorin om kulbanan från Normas hemsida tills jag hinner testa mer..

sköt på skoj lite med Sako fmj oxå och nog märks det på 243an när det gått lite skott utan rengöring :o Nu har Loppormen jobbat så det ska bli kul att testa på fågel om det är bättre klösa i dom här än Sako fmj..

Publicerat

Hej Påer..

Tänkte höra om nån av er har några tips i laddningar, kulor, kulvikt och sånt i kaliber 308 win för toppjakten? kanske nån av er använder den?

Har nyligen skaffat en ny pang i den kalibern så jag var nyfiken om ni hadde info om de?

Publicerat
Tillbaka från testskjutning med Norma 80gr FMJ och Bössan gillar dessa, 6skott inom 25mm trots regn å blåst ,var ca 2-5m/s i ren sidovind så samlingen låg 15mm till vänster på 80m, Nu sköt jag som jakten kommer att bedrivas, alltså liggandes med ryggsäcken under bössan..Lämnade ett överslag på 30mm då de blåste för mycket för att testa ut mot 150m..Så jag får lita på teorin om kulbanan från Normas hemsida tills jag hinner testa mer..

sköt på skoj lite med Sako fmj oxå och nog märks det på 243an när det gått lite skott utan rengöring :o Nu har Loppormen jobbat så det ska bli kul att testa på fågel om det är bättre klösa i dom här än Sako fmj..

Norma är laddad med Hornady 80gr. kula och den är känd som en riktig tjäder slägga så får du skadeskjutningar med den är det inte kulans fel. Ända nackdelen med den kulan är att den har dålig BC. inte så att det stör kulbanan så mycket på jägarmässiga håll men vindavdriften blir betydligt större också

Hej Påer..

Tänkte höra om nån av er har några tips i laddningar, kulor, kulvikt och sånt i kaliber 308 win för toppjakten? kanske nån av er använder den?

Har nyligen skaffat en ny pang i den kalibern så jag var nyfiken om ni hadde info om de?

Har inte jagat med den kalibern själv men vet dem som använder Lapuas helmantel 123gr samt Scenar 155gr. med framgång.

Publicerat
Hej Påer..

Du kanske skulle lära dig vad som är fram och bak och var någonstans man trycker av på en bössa först? ;)

Publicerat

jag slår ett slag för normas 130gr DL kula laddad till ca 865m/s har den klarat avstånd mellan 80-310 m med moderat köttförstöring.

Publicerat

Nu har jag skjutit 7 orrar med hornadys 80-graniare och visst är det bra effekt. 2 rejäla sprängningar och 2 halvt.. Nästa säsong kommer jag att ladda den mjukare eller byta kula

Publicerat

Till Lars.. okej, tack för tipset, har hört från olika hålla att de ska funka med framgång!

Och till dej Jakobj.. Så är jag lite förvånad att "du" var så påhittig, de var ju till och med roligt och dessutom va dej!!! Att ett gasmongo som du kan skriva en HEL rolig mening, helt otroligt! Du är stor på dej nu, minns du i fjlo? Med dämparen och allt, då du satt på skjutbana i skräddarställning långhårig och smutsig och grät för att musköten din sköt snett? de var de andra bullar! ;D ;D  ;D

Publicerat
Till Lars.. okej, tack för tipset, har hört från olika hålla att de ska funka med framgång!

Och till dej Jakobj.. Så är jag lite förvånad att "du" var så påhittig, de var ju till och med roligt och dessutom va dej!!! Att ett gasmongo som du kan skriva en HEL rolig mening, helt otroligt! Du är stor på dej nu, minns du i fjlo? Med dämparen och allt, då du satt på skjutbana i skräddarställning långhårig och smutsig och grät för att musköten din sköt snett? de var de andra bullar! ;D ;D  ;D

Hmpf! >:( Du får sova i förrådet när du kommer hit. Eller i bilen. ;)

Publicerat

hahah... ja vet vilka trådar man ska dra jag ;D ;D ;D ;D

Publicerat
hahah... ja vet vilka trådar man ska dra jag ;D ;D ;D ;D

Jo du är väl van att det är något litet och trådsmalt då du drar i den..

Publicerat

maddog du verkar ha fastnat för dl kulorna ,det är ju roligt att någon kollar upp sånt som man säger ;D. hur har det gått efter du började med den?

samme

Publicerat
maddog du verkar ha fastnat för dl kulorna ,det är ju roligt att någon kollar upp sånt som man säger ;D. hur har det gått efter du började med den?

samme

bara 1st trasig, en uppenbar kvistträff med tumling då fågeln bokstavligen gick i tusen bitar.

Publicerat

hohoho.. vad fyndig du är idag jakobj!! ;D

Men både du och jag vet ju vem av oss som är lemuren och alfahannen.. och ta inte på dej alfarollen nu, du vet ju att det inte bara är din rock som är för kort ;D ;D ;D ;D

Publicerat
bara 1st trasig, en uppenbar kvistträff med tumling då fågeln bokstavligen gick i tusen bitar.

Här är en tjäder jag sköt sönder med limmad DL igår... Inga kvistar!

Snett bakifrån, 224 meter. Snett bakifrån är de absolut mest oberäkneliga skotten tycker jag. Det kan bli sprängning och det kan bli skärskott, De absolut flesta skärskotten får jag vid skott i denna vinkel!

Har använt den här kulan snart två hela toppjaktssäsonger och är supernöjd! Ibland mosar den till lite väl mycket men inte mer än Scenar tex. Självklar slår den sönder ibland vid bakifrån och framifrån skott men det gör nog alla kulor och sönderskjutningen på bilden är ganska lindrig jämfört med hur det kan bli ibland.

Har som jag tidigare skrivit haft klart fler sprängningar på avstånd över 200 m än under av någon märklig anledning???

Publicerat

Hej,

ni som har erfarenhet av Hornady 80 grains FMJ på fågel, vilka hastigheter skjuter ni den i? Själv har jag ingen erfarenhet av den kulan på vare sig tjäder eller orre men det vore intressant att höra vad ni har för uppfattning om vilka farter som lämpar sig?

MVH

Henrik

Publicerat

Använde den i min PPC laddad med 28grains N133 testade inte den över crongraf men runt 900-920 gissar jag.

Sköt väldigt mycket fågel med den laddningen och den fungerade ypperligt vet dem som laddat denna i 6br. och 243 över 1000m/s då kommer sönderskjutningarna som ett brev på posten. Så en väldigt fin fågel kula så länge farten inte blir 4siffrig lite trist BC. annars väldigt bra

Publicerat

jakobj, vilken fart har du på kulan.

när jag bytte verktyg till 6,5x55 skand så hade det verktyget en skön sideffekt den klämmer till DL kulan på spetsen. sedan dess har jag fått bättre resultat.

men det var även före det långt bättre än scenars sprängfasoner.

Publicerat

Tack Lars!

Jag jagar numera dessvärre inte toppfågel särskilt ofta men jag brukar komma iväg någon gång per säsong.

Jag har därför inget renodlat toppjaktsvapen i min garderob utan hoppas på att min lilla vixen i 6x45 skall visa sig fungera skapligt.

Kulan som då gäller blir Hornadys 80 grainare som jag får bäst precision i om jag håller hastigheten till 880 m/s. Eftersom jag inte prioriterat toppjaktsladdning ännu har jag i o f s bara provat laddningar med N200 tillsammans med den kulan än så länge, kankse kan jag hitta både fart och precision med ett annat krut ???

Det verkar inte som jag behöver oroa mig för sönderskjutningar vid de hastighetrna i alla fall..

MVH

Henrik

Publicerat
jakobj, vilken fart har du på kulan.

när jag bytte verktyg till 6,5x55 skand så hade det verktyget en skön sideffekt den klämmer till DL kulan på spetsen. sedan dess har jag fått bättre resultat.

men det var även före det långt bättre än scenars sprängfasoner.

Det är fabriksladdat. Fält, 900m/s enligt asken.

Publicerat

fasen synd att du inte handladdar du borde gå ner lite i fart, kulorna är svin billiga också 1,90kr st.

tror att du skulle få bättre precision också som bonus. ;)

Publicerat
fasen synd att du inte handladdar du borde gå ner lite i fart, kulorna är svin billiga också 1,90kr st.

Jaså inte mer, vet du va dom kostar i kaliber .30? Vad heter dom igentligen?

Publicerat
Jaså inte mer, vet du va dom kostar i kaliber .30? Vad heter dom igentligen?

dom heter bara norma diamond line. jag kanske måste tillägga att man köper dom i 1000 pack eller 500 pack av skytteombud.

Publicerat

okej.. jodå de visste jag!! men tackar för upplysning!

Publicerat

Ja ibland känns det som att man skulle varit handladdare. Särskilt eftersom jag använder 7x33 också och den ammunitionen är inte billig!

Publicerat
okej.. jodå de visste jag!! men tackar för upplysning!

aha du menar vilken kula det är igentligen, ja det är varken berger eller sierra i 6,5 helt otroligt nog är det normas egna kula men i .30 vet jag inte till 100% men det är väl sierra. 6mmbr och 6XC är berger