Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen är Ruger 1:an i 416 Rigby hemma

Featured Replies

Publicerat

Efter en tids glädjelöst irrande sen Ruger 1:an i 7mm RM jag hade alldeles för kort tid i höstas, har jag nu kommit tillbaka in i matchen igen. Utan att bli alltför långrandig så har en 1:a i 375 lockat ganska länge, men när 1:a i 416 Rigby gick under klubban för en ganska modest slant häromveckan så var valet mycket enkelt - it was a deal too good to let down!

Idag fick jag hem skönheten, otroligt varsamt paketerad, givetvis i två prydliga paket. Med verktyg, hylsor, hylshållare, kikarringar, och lite annat så känner jag mig väl rustad (dessutom har jag ett par askar 416-kulor kvar sen Rem Mag:en). Det är f.ö. ingen rolig känsla att ha en bössa i kaliber 30 som grövsta pjäs, kan jag meddela. Förre ägaren har haft fin framgång med besten och jag ska försöka föra arvet vidare, så att säga.

Pipan är nåt av det mest brutala jag sett - den är kort och gott massiv! Vikten på bössan fick jag till dryga 4,3 på badrumsvågen, men ska väga den mer noggrannt ikväll. Då jag hade en ny prefit Limbsaver liggande hemma så bytte jag bakkappa direkt på bössan. Originalkappan är helt klart snyggare, men lite mer kolvlängd och dämpning gör mig gott. Det ska bli kul att montera gamla VX-III 2,5-8x36:an som förtjänstfullt levererat både på förra 300:an samt 458:an. Numera sitter den på 22:an och det ska det givetvis bli ändring på. Bilderna får tala för sig själva nedan...

Ruger_Rigby1.JPG

Ruger_Rigby2.JPG

Ruger_Rigby3.JPG

...samt givetvis den obligatoriska cartridge lineupen - 30-06 vs 416 Rigby  8)

30-06_416_Rigby.JPG

• Svar 53
  • Visningar 8,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Satan så läcker! Må ni ha ett långt och lyckligt förhållande, annars kan jag ta över henne ;) ;D ;D

Mvh Micke

Publicerat

Fin bössa. Jag blev sugen på den när jag såg annonsen.

Dessa modeller med den speciella förstocken är riktigt läckra.

Jag hade planer att köpa en No1 i 375 H&H från torsbo. Men tyvärr så räckte inte pengarna till både en No1 och hundförarbössan (Rem 700 Titan) som jag nyligt köpt.

Publicerat
  • Författare

Ja, de är lite lagom udda och exotiska tycker jag. Fick bössan nästan totalt demonterad eftersom blocket är vital del. Fördelen är att jag numera förstår hur bössan funkar och kan plocka isär och sätta ihop den  ;)

Att den är kamrad för en ohyggligt charmig patron gör definitivt inte saken sämre, fast en 375:a är ju i princip lika trevlig fast ett år yngre än Rigbyn om jag inte är felunderrättad. Vi ska se hur det går med rekylen. Rigbyn går att ladda upp till nära nog Weatherbynivå, men jag tror säkert att 410 grains kula i dryga 730 m/s kommer duga alldeles utmärkt  ;)

Publicerat

Bara liite avis ;D 

Publicerat

Grattis! :D Det är ju en viss skillnad mellan 30-06 och 416 rigby. ;D Det är v äl inget som flyr ifrån Dig if ortsättningen utan blir på plats. ;D

Publicerat

Exabit,

grattis till en riktig klassiker! Nu är du rätt välklädd, med 223 rem, 300 win mag och en 416 rigby saknar du i mina ögon bara en 308 win ;) men nu är jag kanske inte helt objektiv! :-* 6.5x47 blir väl knappast någon jaktbössa antar jag?

Däremot vill jag se en bild på hela bössan för att kunna bedöma proportioner och inte minst för att se förstocken!

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Stämmer - 6,5:an blir ren clay and paper puncher  ;)

300-pipan lär bytas ut mot Jaktmatchpipa i 308 efter resan - det känns ganska vettigt tror jag.

Vad gäller bild så har jag ingen vettig bakgrund att plåta hela bössan mot (använde en fotpall till de andra bilderna). Det enda jag kan erbjuda är förre ägarens bild som han hade på Blocket (här ser man oxå den i mina ögon snyggare men mer smärtsamma bakkappan). Det framgår dock inte av den här bilden hur biffig pipan är - det måste man se och känna på live.

Ruger_No_1_416_Rigby.jpg

Publicerat

Nä men vad ända in i...  ;D

Jag satt precis och totade ihop en tråd om Ruger No1!

Ja, ja...då blir det 2...

Då kan jag ju fråga dig här vad som fick dig att välja denna bössa? Och Grattis förresten!

Publicerat
  • Författare
Då kan jag ju fråga dig här vad som fick dig att välja denna bössa? Och Grattis förresten!

Jag finner det komiskt att det gratuleras när man köpt en ny bössa, men jag tackar och bugar likväl  ;)

Det är en otroligt lång historia att det blev just en sån här. Finns många influenser och bössbyten som ledde fram till detta köp. Jag hade ingen som helst förhoppning om att finna en i 416 Rigby och så dök denna upp för endast 6 lakan med verktyg, hylsor, mm. Det var bara att slå till som sagt.

Har alltid vurmat för just Ruger 1 men av olika anledningar blev det ingen förrän i höstas (7mm RM). En bössa som tyvärr snabbt byttes in alltför snart då jag köpte mitt Blaser-kit. Har fluktat på 375:orna på Torsbo ett antal gånger men slog aldrig till. I huvudet bär jag en svartvit bild på Elmer Keith som sitter och skjuter i bänk med en 1:a i 458 Win Mag, med sin 10 gallon hat och den eviga cigarren i mungipan. Rugern kamrades inte i 416 på den tiden, men hade den gjort det hade Keith garanterat skaffat sig en. En repeterbössa kan bli lite stor och klumpig i 416 men en Ruger 1:a är alltid rätt!  ;D

Publicerat

Ja...grattis är nästan fel...när någon får tömma plånboken... Men man gratulerar till ett bra val! Och pris..! Jag får pynta nästan 3000:- till. Och så får man väl skaffa ett annat kikarsikte. Vill inte ha det i vägen för omladdningen, och de som ligger här hemma har nog för kort ögonavstånd... ;D

.375 funkar dock rätt bra. Har inte ens skjutit med en No.1 någon gång, så jag vet inte om de sparkar mer eller mindre än de repeterstudsare jag haft i kalibern, men snart vet jag...

Värsta jag haft var en 458WM och den var brutal.

Publicerat
  • Författare

Grövsta 1:an jag skjutit med var en 45-70 och den var mycket mild och go.

Av vikten på de 1:or i 375 jag känt på så är min uppfattning att de borde vara mycket väl anpassade till just den patronen, men det är bara en "kvalificerad" gissning. Har svårt att tro att man skulle ta så mycket stryk av dem. I värsta fall kan man alltid byta ut bakkappan.

Publicerat

Ja. Jag monterade faktiskt en "Absorb-all" på 9,3x62'an. Det satt en bakelitflis bak, och den var inte snäll att skjuta liggande med... tyngden på No.1 är dock betydligt större, så man hoppas på lite mjuka, fina smekningar... ;D

Publicerat

Ännu en som skådat ljuset.. ;D

Skämt å sido, 1:orna är mycket trevliga. Fin pjäs du skaffat dig. Har en dylik i 338 Win.Mag. själv och visst, liggandes vill jag nog helst inte skjuta med den men i bänk så går det fint..Även om rekylen är liiiiite mer påtaglig än i 6,5:an laddad med Jaktmatch.. ::) Om det funnits utrymme i såväl plånbok och vapengarderob *tvi, tvi, tvi, salt över axeln* så skulle en riktig grovsing inte suttit fel. En 458 Lott skulle jag kunna tänka mig..

Publicerat
  • Författare

Tackar  ;)

Utan att verka märkvärdig eller så har jag skjutit liggande både med 340 Wby med 250 grains kula i 870 m/s och 458 Win Mag med 500 grains kula i 640 m/s. Det var faktiskt förvånansvärt milt men jag hade aldrig provat utan riktiga bakkappor eller en tillstymmelse till bröstmuskler  ;D

Publicerat

Tänk ett custombygge med en gammal Hva bakelitbakkappa á la 1640 och med bayersk stock... ;) ;D

Publicerat

exabit när ordnar du blykulor till denna bössa?

har en kompis som har  ;D ;D, den borde bli alldeles perfekt till det mästa med blykula i farter runt 650-700m/s och stor meaplat

samme

Publicerat
  • Författare
exabit när ordnar du blykulor till denna bössa?

Vi får se när det blir ordning på kulgjutandet  ;)

Publicerat
En repeterbössa kan bli lite stor och klumpig i 416 men en Ruger 1:a är alltid rätt!  ;D

Om jag förstår de amerikanska siffrorna rätt så väger en CZ 550 4,3 kg. Men visst är Rugerns charmig. Jag funderade på en sådan ett tag när jag sprang på just en CZ till rätt pris, komplett med ~70 hylsor.

Välkommen till "klubben" ;-)

Publicerat
  • Författare

Tack!

Så du har en CZ i 416 Rigby? Bilder sil vous plais!  :)

Publicerat
Bara liite avis ;D

Lite?

Publicerat
  • Författare
Lite? Skulle byta bort tjejen mot den där  ;D

Let's talk... Har du oxå bilder på din liggande på en fotpall?  ;D

Publicerat

Ska försöka fixa i helgen  ;D

Publicerat
Så du har en CZ i 416 Rigby? Bilder sil vous plais!  :)

Den ser förskräcklig ut. Kolven är jobbad på, förmodligen med en motorsåg och yxa av en blind man. Jag håller på med en ny i Boberglaminat. När den är färdig så kommer det bilder - försök bara att stoppa mig ;-)

Publicerat
Let's talk... Har du oxå bilder på din liggande på en fotpall?  ;D

;D ;D ;D ;D