Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Äntligen är Ruger 1:an i 416 Rigby hemma

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Tog isär och satte ihop Rugern förut då jag haft skum i pipan över natten, och gillar inte att det letar sig ner i mekanismen  >:(

För den som inte provat kan jag avslöja att en normal studsare har en vital del, och en Ruger 1:a har drygt 15  ;D

Jag satte ju ihop den när jag fick den, så det var ingen fara på taket. Konstruktionen med blocket, hävarmen, ejektorn, hanen, mm. är fullkomligt genialisk - inget snack om det. Den jävligaste detaljen är utan tvekan ejektorn som har en borrad försänkning i sidan, i vilken en "skruvfjäder" huserar inuti en liten metallhatt. Denna fjäder har till syfte att hela tiden pressa ejektorarmen i sidled mot hylsan, så att den greppar så bra som möjligt hela tiden, samt att den kan glida över hylsranden och in i urtaget. Denna fjäder i sin hatt ligger och pressar mot insidan på lådan.

Detta får till följd att om man drar ut paketet rakt ner som man ska och inte är försiktig så säger det SPROING! så flyger fjäder och hatt all världens väg. Det vill man inte ska hända på fel ställe, för då har man verkligen en enkelskottare sen...

• Svar 53
  • Visningar 8,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Detta du nämner nu är ett problem för mig, som ämnar ha min bössa mycket utomlands... Finns det Ingen enkel lösning för att få bort en väsentlig del vid transport? Ska man behöva ha med sig en verktygslåda i packningen också....?  :-[

Publicerat
  • Författare

Räcker med en spårmejsel och en tunn ståltråd/pinne för att lösa det hela, men visst är det många delar.

Publicerat

..bli inte förvånad om det står en skäggig farbror på farstutrappan en sen kväll, men en bösspipa i ena näven och en påse med skrot i den andra och ber om hjälp med ihopsättningen...  ;D

Publicerat
  • Författare

Hjälper alltid en Ruger No 1-broder i nöd  ;)

Publicerat
..bli inte förvånad om det står en skäggig farbror på farstutrappan en sen kväll, men en bösspipa i ena näven och en påse med skrot i den andra och ber om hjälp med ihopsättningen...  ;D

På Tekniken på högstadiet så fick vi göra olika projekt. Jag tog jag med gräsklipparmotorn för att plocka isär, rengöra och sätta ihop. Plocka isär gick bra. Rengöringen gick bra. Hopsättningen... gick... men det blev en massa delar över. De måste ha varit onödiga för motorn gick lika bra utan dem...

Publicerat

F*n, jag vill ha en #1 i 243winchester >:( ;D

Publicerat
  • Författare

Idag var jag på banan för första gången med pjäsen. De två första skotten i stående var ganska festliga, för smällen är helt enkel enorm. På videoupptagningen på mobilen så hör man knallen i drygt 2-3 sekunder - jag vet inte om det verkligen är så eller om mobilen fick fnatt, men samma visa under tre filmade skott  ;D

Laddningen var en 410 grains Woodleigh i 743 kronograferade sekundmeter, vilket resulterar i dryga 7300 Joule, och det märktes bakom kolven vill jag lova. Det här var en av få gånger en bössa sparkar mer än jag trott, och då väger den ändå 4,4 kg.

Hur som haver - efter 28 skott i bänk med min 300 Win Mag (TSX 168 går riktigt fint!) så var det dax att skruva på kikaren på Rugern och skjuta i bänk med den. Det gick fint att skjuta avslappnat faktiskt, men det rister till nåt otroligt. Jag upplever den som värre än 458:an med 500 grains kulor i bänk. Bakkappan och det tilltagna ögonavståndet till Leupolden gjorde dock upplevelsen relativt angenäm (man SKA skjuta grovsingar med ett leende!). Jag sköt först på 100 meter men hittade inte tavlan, så vi drog ner till 50 meter och då sköt jag en "tvåklöver" och en treklöver, så bössan går helt klart bra.

Efter 10 skott i bänk var jag rätt mör men hade ingen huvudvärk konstigt nog. Summa summarum kan man konstatera att laddningen jag körde idag knappast är användbar på exempelvis älgjakt, utan jag kommer nog leta upp en lättare kula, neråt 340 grains, och köra med en "rimlig" laddning.

Konstigt, tankarna på att pressa upp Rigbyn i Weaterbyprestanda bara försvann  ;D

BäckaBengtsson: du gjorde nog ett klokt val då du beställde din i 375  ;)

Publicerat
Idag var jag på banan för första gången med pjäsen. De två första skotten i stående var ganska festliga, för smällen är helt enkel enorm. På videoupptagningen på mobilen så hör man knallen i drygt 2-3 sekunder - jag vet inte om det verkligen är så eller om mobilen fick fnatt, men samma visa under tre filmade skott  ;D

Laddningen var en 410 grains Woodleigh i 743 kronograferade sekundmeter, vilket resulterar i dryga 7300 Joule, och det märktes bakom kolven vill jag lova. Det här var en av få gånger en bössa sparkar mer än jag trott, och då väger den ändå 4,4 kg.

Hur som haver - efter 28 skott i bänk med min 300 Win Mag (TSX 168 går riktigt fint!) så var det dax att skruva på kikaren på Rugern och skjuta i bänk med den. Det gick fint att skjuta avslappnat faktiskt, men det rister till nåt otroligt. Jag upplever den som värre än 458:an med 500 grains kulor i bänk. Bakkappan och det tilltagna ögonavståndet till Leupolden gjorde dock upplevelsen relativt angenäm (man SKA skjuta grovsingar med ett leende!). Jag sköt först på 100 meter men hittade inte tavlan, så vi drog ner till 50 meter och då sköt jag en "tvåklöver" och en treklöver, så bössan går helt klart bra.

Efter 10 skott i bänk var jag rätt mör men hade ingen huvudvärk konstigt nog. Summa summarum kan man konstatera att laddningen jag körde idag knappast är användbar på exempelvis älgjakt, utan jag kommer nog leta upp en lättare kula, neråt 340 grains, och köra med en "rimlig" laddning.

Konstigt, tankarna på att pressa upp Rigbyn i Weaterbyprestanda bara försvann  ;D

[RUGER 1 I KALIBER 416 RIGBY, GES NYTT HEM UTAN KRAV PÅ MÅNATLIGT UNDERHÅLL/cchunter]

En annons som verkar passa dig som handen i handsken idag Rikard,  ;D

Skämt åsido hoppas att du vänjer dig och att man kanske kan testa bössan någon gång.

Publicerat
  • Författare
[RUGER 1 I KALIBER 416 RIGBY, GES NYTT HEM UTAN KRAV PÅ MÅNATLIGT UNDERHÅLL/cchunter]

En annons som verkar passa dig som handen i handsken idag Rikard,  ;D

Skämt åsido hoppas att du vänjer dig och att man kanske kan testa bössan någon gång.

Den här bössan stannar! Jag ber att få citera NRA-mannen Charlton Heston: "You'll have to pry it from my DEAD HANDS!"  ;)

Självklart får du prova bössan, men den lär knappast orsaka nån pulshöjning hos dig, medan en 100 kilos blekfis som jag skakar till i bänken  ;D

Magnus sköt oxå ett par skott och sa "ja, nu vet vi varför han sålde den iaf"...

Publicerat

;D

Ja, det räcker nog för mig...  ;)

Publicerat
  • Författare

Tog några snuttar med mobilen i söndags. Beklagar om man inte kan se filmen pga formatet (3GP). Jag försökte konvertera till .wmv men då tas halva filmen bort i den oregistrerade versionen  >:(

http://hem.bredband.net/ehsriol/video/Rigby1.3GP

http://hem.bredband.net/ehsriol/video/Rigby2.3GP

Så här låter det när man spänner sig i bänk  ;D :

http://hem.bredband.net/ehsriol/video/Rigby_Magnus.3GP

Publicerat

Fina filmsnyttar exabit! :D

Publicerat

exabit nu har du ju haft bössan i en vecka , är det inte dax att byta nu  ;) ;D

Publicerat

Jag hade inga problem att öppna filerna och begrunda den kärleksfulla knuff som ni utsattes för, dessvärre fick jag inte ljudet att funka  :(

Det såg mysigt ut!

Vänligen,

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tja, alltså - det är ju inget märkvärdigt precis. Ljudet tillför dock en hel del tycker jag, speciellt smällen och Magnus hysteriskt roliga skratt. Sen förekommer det en del infantil konversation, but we made it up as we went along without no script  ;)

Publicerat

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Publicerat
  • Författare

Bössan lever onekligen på övertid. Dags att dra till Torsbo och "titta lite"...  ;)

Publicerat
  • Författare
Bössan lever onekligen på övertid. Dags att dra till Torsbo och "titta lite"...  ;)

I fredags åkte jag med "Mr 9,3x62" till Torsbo och tittade lite. Kände igen en del bössor som stått i mitt vapenskåp  ;D

Kollade in min gamla Ruger 1:a i 7mm samt en i 243. Jag måste säga att det är en ENORM skillnad i "vispighet" mellan dessa och Rigbyn. Inte så konstigt med tanke på viktskillnaden förstås. 7mm:aren och ffa 243:an är nog ypperliga att trava omkring med som pürschbössor, men jag kan inte förlika mig med 243:ans låga vikt och baktunga balans. Å andra sidan lär inte Rigbyn vara nån dröm att gå några längre sträckor med, men vikten är definitivt nödvändig när det smäller, och det är ju lite av tanken med bössan  ;)

I övrigt klämde jag en på rostfri Marlin Guide Gun och den var verkligen supermysig då den var insliten och repeterade som en oljad blixt. Jag hoppas att licenstanten snarast skickar min licens på den blånerade Guide Gun jag köpte på Blocket för några veckor sen. 99 st 45-70-hylsor är sedan igår kväll "knallade och klara" för testladdningar.

Efter att ha lämnat affären med ett par burkar krut och lite annat smått och gott konstaterar jag att jag är nöjd med min vapengarderob och att det inte direkt fanns nåt i vapenhyllorna som lockade. Nöjdhet är en bra känsla  :D

Publicerat

Argh...då åkte du nästan förbi mig, ju..! Jag kunde ju sponsrat resan lite om du svängt in med ringarna.  ;)

På tal om tyngden på bössor...kände du på Mekels kipplauf? Måste vara första bössan med balsa som stockträ...Hade jag haft ett gods i Skåne så skulle jag köpt en sådan också - i en snäll pyrschkaliber... ;D

Publicerat
  • Författare
På tal om tyngden på bössor...kände du på Mekels kipplauf?

Den som låg på "bordet" när man kommer in i kasunen? Japp. Vi snackar VM i vispighet. Jag trodde först det var nån som tappat ett sugrör från McDonald's  ;D

Publicerat
Jag trodde först det var nån som tappat ett sugrör från McDonald's  ;D

;D ;D ;D

Du är väl "vispig" hela du...  ;D

Det är en bössa man kan knalla omkring med hela dagen, och inte märka av förräns man hör "klonket" när kolven slår i skithus-stolen...man tänker inte på att den hänger på ryggen...

Men visst känns Ruger No1 maffigare... Det blir en fin pyrschbössa den 16'e augusti i år. Vi får se vem av oss som fäller första bocken i år...  ;D

Publicerat
  • Författare

Jag var nyss på banan och smällde av 7 st. Hornady RN 400 framför 103 grains MRP-2. Rekylen var något mildare än sist, men det är fortfarande en rejäl hästspark. Jag övade lite snabb omladdning à la älgbana, och jag tror inte alls det är några problem att hinna med löpen med fallblockaren  :)

Publicerat

Trevlig film föresten och grattis till din fina byssa!

Har precis skummat igenom din länk och undrar vilka bössor/pipor du har för tillfället och om du tycker du hittat ljuset ;)

Tycker alltid det är lika intresant att läsa din tankegångar kring bössbytena.

Publicerat
  • Författare
Tycker alltid det är lika intresant att läsa din tankegångar kring bössbytena.

Tack! Du måste ta mig fan vara en av ytterst få som tycker detta!  ;D Annars är det mest gliringar för hela slanten...