Publicerat Januari 24, 200818 yr Har funderat länge på att skaffa mig en till bössa och då i någon "mellan" kaliber. Typ klass tre eller två. Det lutar nog mot klass två för att få så stort användnings område som möjligt. Laddar inte själv men vill ha mycket ammunition att välja på. Gärna flackkulbana med bra presition men det vill väl alla ha. Vad kan ni rekomendera för kaliber och bössa? Har tittat lite på en tikka t3 i 222 men inte bestämt nått än. Hade en remington 700 med sporterpipa förut och var INTE nöjd med den. Den var tung som ett as och hade inge vidare presition. Den var i kaliber 222 så man har börjat tvivla lite angående den kalibern. Vill gärna ha svar och kloka råd. MVH
Publicerat Januari 24, 200818 yr Hade en tikka 222 som skjöt hål i hål med normas egna skott. Böt till 6,5 för att klassa upp mitt allround vapen ! Tror 222 vanligen skjuter väldigt bra.
Publicerat Januari 24, 200818 yr Vet inte riktigt vad du ska ha den till men jag ser två val.. antingen någon snormysig Sako Vixen i kal .222, finns en modell med sugrörs pipa som är nätt och mysig som f-n! Eller en .243:a i något vettigt fabrikat.. Mvh!
Publicerat Januari 24, 200818 yr Har pangat ett par bockar med vixen 222...vet inte varför men jag gillar den inte !! O ja..min fars vapen igen !!! Tycker den slog sönder lite väl mycket.. Menar ..har skjutit bock med 300 wby..och där kan man ju acceptera det.. Dock det roliga. men den enda bocken med 300 (tror) jag..kommer fan inte ihåg...men det jag kommer ihåg är att det endast vart ett hål,rakt igenom..mellen benen i bröstkorgen !!! Tur..visst ;D ;D ;D
Publicerat Januari 24, 200818 yr Skulle jag köpt en beggad 222:a hade det blivit en Sako Vixen. Riktigt fina vapen. Hade jag velat ha ett nytt vapen i klass II så skulle valet bli en Remington LTR eller Remingtons nya Model 700™XCR™Compact Tactical. Båda i kaliber 223 rem.
Publicerat Januari 25, 200818 yr Så många tycker illa om .222, men jag har haft den kalibern i 4 vapen, och jag har då aldrig råkat ut för dålig precision vid bra förhållanden. Nackdelarna har för mig varit att det inte får blåsa för mycket, och att det Måste vara absolut rent skotthåll. Något jag syndar med vid andra kalibrar... :- Vad gäller köttförstörningen så ska man undvika att träffa bog och överarmsben på ingångssidan, så anser jag inte att det är något skada skedd. Har hittat rådjur på skottplatsen nästan färdig-urtagna...men det har också lett till en ruskigt snabb död, och slaksidorna går till hundarna ändå. För mycket hinnor.... .243 gillar jag inte riktigt. För stor rekyl för så lite kraft. Det vapen jag hade - ett enda i denna kaliber så jag är en usel måttstock på denna - slog faktiskt mer än min 6,5x55.
Publicerat Januari 25, 200818 yr .243 om man laddar själv. Annars är risken stor att du inte hittar en patron som går bra i din bössa. Helt duglig jaktprecision med dom flesta patroner iofs, men det är ju aldrig kul med serier på 40mm@100m.. .222 har helt klart potential att klara höga precisionskrav bara du hittar rätt bössa+ammo. Vilket är lättare med .222 än .243. Chansen större med .222 att du hittar rätt. Personligen också då måste jag tillägga att jag gillade inte att skjuta med .222 på rådjur. För lite död och för lite marginal. Under 100 meter kan man ju känna sig trygg, men om du vill dra iväg en salva på 200 meter är nog en .243 bättre. Kort fattat: Duger jaktprecision ca 40mm~ så SKA du skaffa .243, inget snack om saken. Du blir inte missnöjd. Vill du ligga mer i bänk och nöta med ganska bra prec, så skaffar du en .222. Det du kan bli missnöjd med är döden i den.
Publicerat Januari 25, 200818 yr Författare För rådjur använder jag kombin. En merkel sl3 12/308. Den DÖDAR. Den nya bössan är tänkt till det 22lr är för liten för. Hur är det men ammunitions val till 223? Är det en "ladda hellst själv kaliber" eller?
Publicerat Januari 25, 200818 yr Hur är det men ammunitions val till 223? Är det en "ladda hellst själv kaliber" eller? Det finns betydligt mer fabriksladdat till 223 än till 222. Köper du en 223 så se till att du helst köper en med en räffelstigning som klarar av de tyngre kulorna (tex 1-9"). Då kan du iaf skuta kulor upp mot 75 grain.
Publicerat Januari 25, 200818 yr Har nog visat dessa förr men det bevisar att att .243 är kinkig med vad man matar den med, men hittar man rätt finns de få kalibrar som presterar som en 243W. I mitt fall en customiserad Heym SR20 med Lothar Walther semi sporter pipa. Gillar inte kulor under 100 grains men Megan funkar ypperligt. Serierna nedan är skjutet med benstöd dvs jägar mässigt stöd på 80 resp 300 meter under icke vindstilla förhållanden. Seeing is beliving. Bli kompis med din 243, lite utmaning men....
Publicerat Januari 25, 200818 yr Inte alltid galant med benträffar med V0 940 m/s. men en 22-550, .222 eller 6,5 med 130 grains hade absolut inte varit skonsammare. Det är en lysande stopper med 100 grains kulor.
Publicerat Januari 25, 200818 yr Det finns betydligt mer fabriksladdat till 223 än till 222. Delvis sant,de amerikanska tillverkarna har ett betydligt större utbud av .223 än av .222 rem. De europeiska har ett betydligt större utbud av .222 än av .223 rem. /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr Personligen också då måste jag tillägga att jag gillade inte att skjuta med .222 på rådjur. För lite död och för lite marginal. Det du kan bli missnöjd med är döden i den. Jag måste få fråga hur många rå du skjutit med .222? Liksom BB har även jag haft 4 bössor i kal .222 rem och har nu en i .223 rem. Aldrig någonsin har jag varit missnöjd med effekten eller känt att jag haft för lite marginal och då är nästan alla djur skjutna med 3,2-3,6grams kulor. Har använt kal .224 under 20 år och lär fortsätta med det i 20 till 8) Om man konstant ligger på 200m eller mer och skjuter rådjur får .243 ett rejält övertag med avseende på vindavdrift och kulbana,under det spelar dom i samma liga. /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr Vad skiljer de två? för och nackdelar? Väldigt kortfattat så skjuter .223 rem kulor i samma viktklass 100ms snabbare än vad .222 gör. Dessutom har nya .223 studsare oftast en räffelstigning som klarar tyngre kulor(dock har de flesta amerikanska studsare fortfarande stigning för lättare kulor ) /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr Mr Mauser alltså marginaler och trygghet. Då pratar jag tillfälligheter som ett grässtrå osv. Vindar som inte varit med i beräkningarna. Sköt ett rådjur t.ex med 222. Exakt 100 meter och kula drog iväg 10 cm pga vinden.. Gick bra den gången. Knall o fall. En annan gång vetefan vad som hände.. Fick dra 2 skott, annars skulle jag aldrig hittat djuret. Visst dör dom av .222. Anledningen att jag inte kanske gillar kalibern är väl fördomar pga min okunskap om olika kulor på den tiden. Fick inte genomskott med dom jag använde då. Men pga domdär händelserna så slutade jag lita på bössan. och litar inte jag på bössan så skjuter jag också sämre. Men varför .243? Den har flackare bana. Tyngre kulor. Skjuter 15 mm utan problem på 150 meter med rätt ammo. Ett grässtrå klarar den iallafall lite bättre än .222, samma sak med vindavdrift. Jag litar helt enkelt mer på .243 samtidigt som den gör bättre jobb i rådjuren. En mer ultimat rådjurskaliber finns ej
Publicerat Januari 25, 200818 yr Då pratar jag tillfälligheter som ett grässtrå osv. Vindar som inte varit med i beräkningarna. Sköt ett rådjur t.ex med 222. Exakt 100 meter och kula drog iväg 10 cm pga vinden..Ett grässtrå klarar den iallafall lite bättre än .222, samma sak med vindavdrift. Blåser det så mycket att en .222 flyttar sig 10cm på 100m så lär en .243 kula även bli påverkad,vad man egentligen behöver lära sig för att inte behöva lita på "större marginaler" oavsett kaliber är att kunna beräkna vindavdrift,eller avstå skott om förutsättningarna är osäkra Vad det gäller hinder i kulbanan så är nog alla kalibrar under 7,62 lika dåliga enligt ett flertal tester i jaktpressen. Jag har själv råkar ut för dåliga skott pga hinder i kulbana med olika kalibrar,det är dock inte deras fel ;D Att du är nöjd med .243 är bara att gratulera,det gör dock inte .224 kalibrarna dåliga. Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr vadå 224? Det betyder att kulorna är 0.224 tum vilket alla snabba 22 kalibrar har oavsett om dom heter 22 .222 .223 eller .224 /Micke
Publicerat Januari 25, 200818 yr mr mauser. Jag gillar inte 222 till rådjur av dom orsaker jag sade. Vindavdriften på en 222 är grovt sagt 1 cm per sekundmeter på 100 meter. Den dagen jag sköt var det ca 10-12 sekundmeter..Dagen efter fick jag veta hur känsligt det var! Men ändå hade det satt ett litet "sår" någonstans och jag litade inte längre på bössan. Trots att den sköt 20mm serier i bra väder. Allt mitt tyckande kanske beror på den mardrömsstart jag fick inom kulskytte...En halvauto från remington som ruskade lös kikaren efter 3 skott.. Blev skadskjutna djur samt bommar pga det. Satte säkert djupa spår. Så såfort en bössa inte träffar där jag siktar nu blir jag livrädd att det är fel på grejerna.. fan ja börjar bli berusad nu.
Publicerat Januari 26, 200818 yr Författare Hur mätar man räffelstigning? Och hur vet man att bössan klara tyngre kulor?