Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny bössa?

Featured Replies

Publicerat
Hur mätar man räffelstigning? Och hur vet man att bössan klara tyngre kulor?

Du behöver oftast inte mäta räffelstigningen, det brukar stå i vapnets bruksanvisning eller i produktinformationen.

Ang. hur tunga kulor man kan skjuta med den aktuella räffelstigningen så brukar vissa kultillverkare ange rekommenderad räffelstigning för en speciell kulvikt.

Publicerat

För egen del har jag egentligen inte upplevt att den praktiska skillnaden mellan .224 och .243 kalibrarna är så stor att det är något att orda om. Om 222 rem får en vindavdrift på 10 cm på 100m så ligger en 243 win under samma förhållande på 7-8 cm, dessutom måste jag säga att under de snart 25 år jag jagat rådjur är det väldigt få som jag skjutit när det blåst 10-12 m/s (om ens något).

Tidigare var det lite lurigt att hitta bra rådjurskulor i .224, i vart fall om de skulle klara en bogsmäll också men numera finns det gott om lite hårdare kulor, som t ex nosler partition, tsx, rhino och tbbc. Samtidigt har det hela tiden funnits en del klart användbara blyspetskulor till de olika .224 kalibrarna, för egen del har jag varit ganska nöjd med Sierras 55 grains Gameking (finns fabriksladdad i bl a 223 rem från federal) som jag under ett par år använde i 222 rem.

De kalibrar i klassen som jag har använt på tillräckligt många rådjur för att ha en uppfattning om är:

222 rem

Jag använde för ett antal år sedan en liten Sako hunter i 222 rem till en del rådjur och upplevde det som en väldigt lämplig kombination. Dock så är det väldigt viktigt att man funderar ordentligt över kulval om man skall jaga rådjur med en 222 rem, jag har en god vän som under ett par år envisades med att skjuta 50 grains BT i sin 222 rem. Till de rävar han huvudsakligen använde bössan till funkade det klockrent men när han försökte skjuta rådjur med samma kombination så gick det inte särskilt bra, flera besvärliga eftersök blev resultatet :- I dag när det finns ett bra urval av lämpliga kulor i vikterna 50-55 grains så tycker jag inte att man behöver tveka över 222:ans duglighet på rådjur. Tyvärr finns de flesta av dessa kulor bara tillgängliga för handladdare varför jag kanske hade valt något annat om jag var hänvisad till fabriksammunition.

5.6x52R

I mitt tycke har detta varit den rådjurspatron som varit mest "lagom" av de som jag använt, det är bland annat mina erfarenheter av 5.6x52R som gjorde att jag valde en 6x45 när jag skulle skapa den i mitt tycke optimala rådjursbössan. Här finns det inte särskilt många olika kulor att välja men de som finns är vanliga hederliga blyspetskulor som är gjorda för att prestera optimalt i just 5.6x52R. Normas fabriksladdning är egentligen allt man behöver i denna kaliber men själv laddade jag 71 grains kulorna till 860 m/s med utmärkt resultat. Jag sålde den drilling som jag jag då använde till en kamrat för 12-13 år sedan och han har skjutit många rådjur med den laddningen och är så nöjd att han helst använder drillingen även under bockjakten.

22-250

Jag har exprimenterat med två ölika 22-250 bössor men egentligen aldrig hittat "rätt" när det gäller 22-250 som rådjursmedicin. Visst faller bockarna men jag tycker att det ganska ofta blir ett alltför sönderskjutet resultat för att passa min smak. Idag skulle jag i o f s mycket väl kunna tänka mig en 22-250 igen men då med en tillräckligt snabb räffelstigning för att kuna skjuta 75 grains kulor vilket mig veterligen bara Savage har som fabriksoption. Till 22-250 finns det bra afbriksammunition med vettiga kulor som är framtagna för de amerikanska vitsvanshjortarna.

6x45

Det senaste tillskottet är min lilla vixen i 6x45 som jag under säsongen haft turen att få använda till 13 rådjur (varav 7 var avskjutning och 6 på jakt). Kulan jag har använt har varit en 85 grains Sierra i 875 m/s och resultatet har varit till full belåtenhet med korta flyktsträckor (inget rådjur har sprungit mer än 20m) och ganska liten köttförstöring. Eftersom detta alternativ över huvudtaget inte finns att få som fabriksladdad ammunition är det inget alternativ för dig Streif men jag ville ändå nämna det ;)

243 win

När det gäller 243 win är jag inte riktigt objektiv eftersom jag ogillar denna konstruktion. Min erfarenhet har varit att den är riktigt kinkig att få att skjuta bra, den låter som en klass 1 och den sliter pipor värre en 22-250. Det finns i o f s gott om fabriksladdade alternativ i 243 win men det kommer du att behöva om du skall kunna hitta något som skjuter hyfsat. För rådjur anser jag att den är "overkill" om man nu kan resonera i dessa termer. Jag tycker helt enkelt att den är för nära klass 1 och våran svenska 6.5x55 för att kännas riktigt motiverad. Nu vet jag att det finns flera entusiastiska användare av denna kaliber så kanske är det bättre att lyssna på dem ;)

I dagsläget hade utan tvekan min rekommendation blivit en liten 223 rem om du köper nytt alternativt en 222 rem om du jagar begagnat.

När det sedan gäller frågan om räffelstigningen mäts denna enklast med hjälp av läskstång och några draglappar. Om du applicerar en eller två draglappar på läskändan så att då får en tight passning så kommer du att märka att läskstången roterar när du drar den genom pipan. Markera då på läskstången hur långt du får dra den innan den snurrat ett varv, det är din räffelstigning. Gör om samma sak minst tre gånger för att vara säker på att du får samma resultat. Om räffelstigningen är 1/14" så skall läskstången följdaktligen gå 35 cm innan den har gjort ett varv.

När det sedan gäller att räkna ut vilken räffelstigning man behöver så använder man oftast Grennhills formel eller också kollar man med kultillverkaren vilken räffelstigning de rekommenderar. Eftersom jag snart skall logga ut så gör jag det enkelt för mig och hänvisar direkt till Wikipedia för bakgrundinformation 8)

http://en.wikipedia.org/wiki/Rifling#Twist_rate

Hoppas att du fick någon matnyttig information.

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Tack för intressant läsning. :)

• 1 month later...
Publicerat

det låter som att jag härmas och tar en 222:a.i sf kanske rent av en kombi.

222 duger uppenbarligen till rådjur och allt ner till ripa. jag behöver nog inte förklara varför jag vill ha ett hagel bredvid =)