Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktåret !!

Featured Replies

Publicerat
Man fick inte skjuta fågel på Gotland när jag var där i alla fall....hade så varit fallet så skulle nog siffrorna ang.skyttestatistiken sett lite bättre ut....

Kaniner suger !!!!!! :(

Kan inte för mitt liv begripa varför du far till ön i en tid då ankorna inte är lovliga..

Kaniner suger inte alls, man måste bara vara snabb nog  ;D

Mvh!

• Svar 70
  • Visningar 7,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag har haft ett bra år.

3 älgar

3 rådjur

1 räv

1 tjäder

1 orre

1 grävling

Nu inväntar jag med spänning nästa fullmåne då man ska ut och tuta i rävlockspipan igen.

Sen är det ju inte länge kvar tills det är dags att offra sig för några underbara vårkvällar vid bäverån igen...

/Mvh Jonas

Publicerat
Lite flickigt det där med hageljakt egentligen, har för kort hår helt enkelt  8) Gotland var ren självbevarelsedrift efter allt snack om sprit, trånga sovsäckar och glidmedel....fasaner har jag väl inte sagt nej till ::)

Det var din förlust, du hade nog fått utlösning utan glidmedel om du hängt med ut i månskenet  ;D men som sagt, du ska nog få tacka nej till några svängar i vår med  ;D ;D

Mvh!

Publicerat

3 rådjur

2 dovkalvar

1 spetshjort

1 älg

1 vildsvin

1 fasan

plus en del bomskott.  >:( >:( >:(

Nu blir det Rosersberg tillsammans med Dard och Ulmenkott under våren.  ;D ;D ;D

Publicerat
Nu inväntar jag med spänning nästa fullmåne då man ska ut och tuta i rävlockspipan igen.

/Mvh Jonas

Varför vänta till fullmåne? Ska du locka kan du väl göra det i princip när som helst?

Mvh!

Publicerat
Varför vänta till fullmåne? Ska du locka kan du väl göra det i princip när som helst?

Mvh!

Ja, men det är mysigt med fullmåne.  8)

Det är lättare att kontrollera kantzoner osv. Var ut en sväng igår och bara kikade, och mitt på ängarna går det bra att se en räv även utan måne, men 30 meter från skogskanterna är det bäckmörkt...

/Mvh Jonas

Publicerat

Tar inte jaktåret slut sista juni ??? ;D Än så länge har man chans efter allt elände som man har fått genomlida. :D

Får väl göra ett försök i samband m. bäverjakten och man får väl åka ut och spana på hjort framöver också. ;D

Publicerat

Inte räknat efter men:

Ngr Tjädrar

Ngr Orrar

Ngr Ripor

Ngr Järpar

Ngr Gäss

En Morkulla

En Ringduva

En Kråka

En Hare

En Grävling

Allt skjutet med hagel förutom ngr topporrar!

O säkert nå mer oknytt ja inte kommer på just nu.

Bidde ingen bäver i fjol då ja har en fanatisk bäverjägare på marken :( o rävarna tänkte jag ge på pälsen nu när toppjakten e slut.

Publicerat

Rätt skapligt har det väl gått i år ändå. I alla fall på älgfronten. Sen fick jag min första närkontakt med gris härom dagen. Ca: 30 meter,annars har man ju sett gris på avstånd. Stövartiken löper just nu,men jag hoppas kunna få några  fina jakter till innan säsongen är över

4 älgar

2 rådjur

5 harar

2 mårdar (fälla)

1 räv      (fälla)

1grävling (fälla)

Micke

Publicerat

Mitt jaktår har varit bra, inte så mycke fällt vilt, men har nu en unghund som jagar bra och det var målet. :)

Dock ser det ut så här ungefär.....

½ älgtjur (14 tagg) var redan påskjuten.

1 råbock

7 räv

ca 40 gråfågel

ca 30 ripa

ca 30 änder

Nära att få skjuta en björn, en stor skoveltjur på lock och några rådjur till.

Nu är det bara räv och kråka som gäller för resten av denna säsong

Publicerat
Nära att få skjuta en björn, en stor skoveltjur på lock och några rådjur till.

Det där kan man ju inte räkna. Det är ju fusk.  ;) ;) ;)

Det vore en rolig tråd. Vad kunde jag har skjutit om jag hade haft tur?

Publicerat
Lite flickigt det där med hageljakt egentligen, har för kort hår helt enkelt  8) Gotland var ren självbevarelsedrift efter allt snack om sprit, trånga sovsäckar och glidmedel....fasaner har jag väl inte sagt nej till ::)

;D ;D Vet inte riktigt hur du resonerar ang. håret. Men jag kan tänka mig att ju mindre hår desto mer Man är man. Kan faktiskt stämma, iom att jag är rakad och Hippen långhårig, och Hippen är alltid min bitch på våra resor.

Sen har jag för mig att trånga sovsäckar och glidmedel var på din + sida medans hagelskyttet och singel Malt whisky var på - sidan som tyvärr vägde mer... ;)

Publicerat
;D ;D Vet inte riktigt hur du resonerar ang. håret. Men jag kan tänka mig att ju mindre hår desto mer Man är man. Kan faktiskt stämma, iom att jag är rakad och Hippen långhårig, och Hippen är alltid min bitch på våra resor.

Vill i sammanhanget framhålla att Matte "kan tänka sig" att det förhåller sig på så sätt dvs han spekulerar! Riktiga män klär sig i skinnbrallor och bryr sig iövrigt inte om såna petitesser som hårlängd och annat. Såna detaljer brukar kvinnfolket hålla reda på  ;D ;D ;D Vilket jag tycker framgår med önskvärd tydlighet här ovan!

8)

Mvh!

Publicerat

Lyckats fälla

2 älgar

3 dov

2 grisar

10 grävlingar (alla på stånd för gråhunden)

Sen har det blivit ett antal gäss också.

Om vi ska prata om hundarna så kan vi väll börja med min lilla gråhundstik. Hon började året med en storvalpkull(10st)som hon va kannonducktig med,hon skötte allt från födseln till att dom små liven blev hämtade av sina nya familjer ja själklart så gav vi dom ju fast föda o mycket gull men tiken va hellt underbar.När valparna började lämna familjen så kom ju Vaja o jag på att det va jätte kul o jaga grävling så medans dom små låg o sov hemma så va husse o hund ute o jagade grävling om nätterna, självklart så tog jag det lungt med henne men ser man den glädjen i en hund som jag såg på Vaja dom där fina sommarkvällarna så tar man sina chanser.Sen framåt augusti så va det ju dags o släppa lite på älg o det gick ju som vanligt bra med ståndskall nästan varenda gång vi va i skogen. Jakt säsongen på älg började väll bra med ett släpp första veckan o då skjöt jag en älg ko för henne.Efter det så har det blivit 1 älg till skjuten för henne men kunde ha varit fler men beroende på den här förbannade älg politiken överalt så får men inte skjuta. Den ricktiga jakten med Vaja började väll igentligen när jag blev bjuden till Stockholm på gris jakt det va då jag fick se vilken ducktig hund jag igentligen har, det blev skjutet 2 grisar för vaja den dan o sen har det bara rullat på med grisjakten som nu är hennes klara favvorit. Det blev 8 grisar skjutna för henne nu denna första gris säsong vilket jag är jätte nöjd med. Så det ska bli jätte kul nu o se till näsa säsong om hon fortsätter lika bra som hon sluta.

Wachtel tiken jag har är nu 5 och är en ricktigt ducktig hund hon jagar allt o det skuts mycket för henne så där finns det inte mycket o klaga på heller. Humlan som hon heter har varit med på ett par grävlingar hon också men det slutade i att hon skulle slåss med en stor sugga vilket resulterade i en kluven nos  ;D. Humlan kommer nog bli mor här i vår hoppas jag

Sen har vi lilla saga som är en Grå/wachtel korsning som jag sparde efter Vaja. Hon är bara 8-9 månader men jagar redan älg/gris och dov inga längre stunder men hon är ändå iväg mellan 1-10 minuter med skall så husse är jätte nöjd. Jag satsar på nästa säsong med henne

Hector är mattes Malle alltså belgisk vallhund som har fått gå med på ett par av grävlingarna där han funkar som ren o skär avlivare han o humlan betigäl deras första grävling närHector va 4 månader sen har det bara förtsatt. Honom använder jag bara till e-sök då han tar allt skadat vilt som han kommer i kontaktmed. Annars är det en underbar kille med mycket attityd

Sen hade jag en tyskterrier ett tag men den sköt jag här i höstas för han va dumihuvet

• 1 month later...
Publicerat

Nu är ju jaktåret definitivt slut såå:

9 Råbockar

8 Dovhjortar

3 Vildsvin

2 Rävar

/Micke

Publicerat

2 bock

2 rävar

1 hare

ett gäng ripor, duvor, gäss och änder.

Halvkass säsong.

Mest surt är att jag schabblade bort en straffspark på ko+dubbelkalv... Sen var det nån räv till som borde adderats till listan... Men tripplén på ripa i höstas över min hund efter ett par stendöda dagar i fjällen samt att jycken klippte en påskjuten räv utan att fundera uppväger det mesta.. :lol:

/Må

Publicerat

Hej - ett bra år ;)

1/3 - 1/3 = 31 klövvilt (känns faktiskt lite skrytigt) även om det finns många som säkert är värre.

Dessuton några rävar, grävlingar, bävrar och harar+ lite skräpfågel

Ja det mesta finns faktiskt dokumenterat med bild i dagboken. Ca 125 jaktdagar/tillfällen har det blivit.

Skall försöka skjuta lite mer hagelvilt i år.

Men just nu är jag lite trött på jakt faktiskt, men det går nog över igen. :angry:

MVH

Publicerat

För mig är det faktiskt första året sen jag började jaga då jag inte har skjutit rådjur. Intresset för rådjursjakten har visserligen avtagit markant så jag har lagt tid på annan typ av jakt.

På klövviltsidan har det blivit 1 hjort och 1 vildsvin(mitt första)

Sen är det småvilt för hela slanten:

Harar 8

Kanin 1

Änder ca 30

Gäss 16

Duvor ca 50

Fasaner 14

Räv 2

Grävling 3

Plus ett antal kråkfågel som jag inte har räknat men det är nog ca 30, mest kajor.

Publicerat
Hej - ett bra år :lol:

1/3 - 1/3 = 31 klövvilt (känns faktiskt lite skrytigt) även om det finns många som säkert är värre.

Dessuton några rävar, grävlingar, bävrar och harar+ lite skräpfågel

Ja det mesta finns faktiskt dokumenterat med bild i dagboken. Ca 125 jaktdagar/tillfällen har det blivit.

Skall försöka skjuta lite mer hagelvilt i år.

Men just nu är jag lite trött på jakt faktiskt, men det går nog över igen. :lol:

MVH

31 klövvilt är inte illa, vill du inte specifiera dom sån kan du väl skicka ett PM? glad påsk

Publicerat
31 klövvilt är inte illa, vill du inte specifiera dom sån kan du väl skicka ett PM? glad påsk

Hälften är rådjur (16) varav 11 bockar. 8 (2 galtar, 6 årskultingar) grisar, 3 älgar (tjur + två kalvar) , 3 dov (tre handjur) och 2 kron (2 hondjur), det blir faktiskt 32 :) Kollade, alla vilt utom 2-3 små pjyamas grisar som sköts i spannmålen finns på bild.

Har aldrig skjutit 11 bockar förut trots 20 år som bockjägare. Brukar bli 3-4 stycken normalt. Men jag vet inte varför det rullat på som det gjort, men majbocken gör sitt till + snälla kamrater med bra marker. :) Kunde blivit många fler rådjur men som Wachtelhundsförare är man van att jaga fram dom åt andra primärt. :)

Publicerat

Jaktåret har inte blivit med så mycket vilt som MKJ men injagning av hund och älg glesa marker har jaktdagarna när jag räknat efter legat på ca 100, och viltet då 2 bockar och 2 gäss är vad jag kommer på.