Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avståndsmätare

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Jag står i ett vägskäl och vet varken ut eller in. Jag ska köpa en avståndsmätare men vet inte vad jag ska satsa på.

Jaktjornalen har vad jag förstått gjort ett test Konos Range 600 har fått betyget ”prisvärd” jag har inte sett testet och vet inte vad den tävlat mot, vilken mätare vart bäst i test!? Någon som vet?*

Efter lite surfning på olika forum kan jag konstatera att optiken inte verkar vara så bra på Konus och att det blir problem i skymning.

1895 kostar en Konus men vad kostar en mätare som är bra då? Jag vill ha förslag på bra mätare och gärna hur mycket den kostar också så jag själv får göra bedömningen på prisvärd.

Jag hittar inga sjysta tester på engelska heller som kan vägleda mig.

Kanske bättre att köpa en begagnad av annat märke till och med! ?

• 4 weeks later...
Publicerat
Hejsan!

Jag står i ett vägskäl och vet varken ut eller in. Jag ska köpa en avståndsmätare men vet inte vad jag ska satsa på.

Jaktjornalen har vad jag förstått gjort ett test Konos Range 600 har fått betyget ”prisvärd” jag har inte sett testet och vet inte vad den tävlat mot, vilken mätare vart bäst i test!? Någon som vet?*

Efter lite surfning på olika forum kan jag konstatera att optiken inte verkar vara så bra på Konus och att det blir problem i skymning.

1895 kostar en Konus men vad kostar en mätare som är bra då? Jag vill ha förslag på bra mätare och gärna hur mycket den kostar också så jag själv får göra bedömningen på prisvärd.

Jag hittar inga sjysta tester på engelska heller som kan vägleda mig.

Kanske bättre att köpa en begagnad av annat märke till och med! ?

Gå till nån handlare och jämför är mitt råd.

Har precis jämfört en Leupold RX-II mot en Leica CRF 900 och tycker att Leican ger ljusare bild i något större förstoring (7x mot 6x). Alltså bättre. Samtidigt är Leican nästan dubbelt så dyr.

Publicerat
Gå till nån handlare och jämför är mitt råd.

Har precis jämfört en Leupold RX-II mot en Leica CRF 900 och tycker att Leican ger ljusare bild i något större förstoring (7x mot 6x). Alltså bättre. Samtidigt är Leican nästan dubbelt så dyr.

& mäter mycket exaktare !!

mvh. Bert

Publicerat

leicas 900 finns för 5200 kr på torsbo.

Publicerat
& mäter mycket exaktare !!

mvh. Bert

Jag såg ingen skillnad i exaktheten i mätningen.

Publicerat

tja du kan köpa mina laser mätare till ett bra pris !!    nikon laser 600  + en laser 800s

Publicerat

Vad e ett bra pris?  ???

Publicerat

Leica

Bland det dyraste, men bland de bästa....man får vad man betalar för, så är det bara.

En CRF 1200 kostar runt 7000:-....den är "top of the line"....är EXTREMT nöjd med min....jag lämnar t.o.m handkikaren hemma vid toppjakten nu efter att jag skaffade en sådan.

Publicerat
Leica

Bland det dyraste, men bland de bästa....man får vad man betalar för, så är det bara.

En CRF 1200 kostar runt 7000:-....den är "top of the line"....är EXTREMT nöjd med min....jag lämnar t.o.m handkikaren hemma vid toppjakten nu efter att jag skaffade en sådan.

vad fick dig att välja 1200 före 900, nyfiken eftersom jag själv velar fram och tillbaka.

Publicerat
vad fick dig att välja 1200 före 900, nyfiken eftersom jag själv velar fram och tillbaka.

tja, välja å välja....1200:an hade dom hemma, så det blev den lixom ;) ;D...

sen hade den fått idel bra recentioner i tester som är gjorda. :)

Publicerat

jag lutar åt 900 själv det är sällan jag mäter över 500 meter.

Publicerat

;D ;D O ja tycker allt som e billigt e "bra skit"  ;D ;D

Men nog borde man kunna tjäna en slant på att beställa från "OVER THERE"??

Publicerat

Som sagt, visst har Leican bättre bild men för mig så gör det höga priset att det räcker med Leupolden då jag ändå kikarspanar med kikarsiktet.

Publicerat
;D ;D O ja tycker allt som e billigt e "bra skit"  ;D ;D

Men nog borde man kunna tjäna en slant på att beställa från "OVER THERE"??

eftersom dom tillverkas i tyskland är det inte så bra priser i usa som man tror.

http://theopticzone.com/detail.aspx?ID=4664

om jag köper nytt i usa förlorar jag några hundra mot om jag köper på torsbo.

om man ska köpa billigt i usa måste skiten vara tillverkat i usa som tex ziess conquest eller att man har någon som tar det i resväskan.

Publicerat

Ok. Hade för mig att ngn gjorde en uträkning på en Leica med tull o allt o kom fram till en slutsumma på 2600:-

Har för mig att de var på denna sida!

Själv kommer ja fram till 4392(inkl,moms) med dagens kurs på dollarn, om ja kollar the optikzines pris, + frakt.

Hursom fortf. ett par tusen billigare, så hur räknar ni?

Publicerat

i usa kostar en 900 runt 550 dollar.

dom fyra gångerna jag köpte saker från usa förra året slutade summan på ca 10 kr per dollar dollarna låg

lite olika men runt tian blev det.

har du räknat med tull, skatt och momsen på den skattade summan.

torsbo tar 5195

EDIT glömde visakortsavgift på 2 %

Publicerat

Jag har köpt därifrån men inte till de priserna.

tull=moms=skatt!! dvs samma sak!!

De du betalar e fast pris 550dollar , frakt ca 2-300+ moms som ja tror e 25%.

Sen beror de på värdet affären uppger vid försändelse ;)

Fick min gps grisbilligt för att de skrev fel värde!

Men ring o kolla med tullen för säkerhetens skull!

Publicerat

Nån som har en kommentar angående CRF 900 vs 1200? Känns ytterst tveksamt för egen del att de sista 300 metrarna är värda en tusing extra.

Publicerat
Jag har köpt därifrån men inte till de priserna.

tull=moms=skatt!! dvs samma sak!!

De du betalar e fast pris 550dollar , frakt ca 2-300+ moms som ja tror e 25%.

Sen beror de på värdet affären uppger vid försändelse ;)

Fick min gps grisbilligt för att de skrev fel värde!

Men ring o kolla med tullen för säkerhetens skull!

jag har redan haft pratstunder med tullen då jag försökt att komma undan kostnader förut,

tull skatt och moms är inte samma sak.

har väl sedan 2002 haft ett tjugotal frakter minst från usa.

en hel del motocross delar också och till och med en hel hoj.

visst har jag klarat mig bra några gånger men det blir svårare.

sista avstånds mätaren jag köpte där skickades till en kompis i new york som skickade den till mig privat och skrev att det var en gåva , kontentan av det blev 10 spänn per dollar ändå efter en jävla massa tjafs.

men om du hittar en ny crf som jag får hem för två tusen under torsbos pris på 5195 kr så blir jag dig evigt tacksam för då köper jag den i morgon.

om man köper av en privat person går att klara sig jag har varit med om båda, men från butik är det svårt och med det nya idiotiska export tillståndet tar det en jäkla tid också.

har du något bra ställe på lut med bra priser så vore jag tacksam.

edit jag kanske ska förklara vad jag menar med tull , skatt , och moms.

tull kostnaden är för mig tullens avgift, skatt är kostnaden på 3-5% som läggs på köpesumman,

moms 25% är det som läggs på efter varan är skattad.

Publicerat
Nån som har en kommentar angående CRF 900 vs 1200? Känns ytterst tveksamt för egen del att de sista 300 metrarna är värda en tusing extra.

känner samma sak själv.

fredde piteå, hur långt avstånd kan du ta på en fågel i topp med din 1200.

Publicerat

Låter ju skumt som faen. Tullen ska ta ut en momsavgift som e detsamma som skatt så ja vet inte vem o var du handlat.

Jag kan vara totalt ute o cykla men då ja köpte tillkom enbart moms!

Men som sagt så var de "ett" köp. Nr 2 var utan moms :) Dvs inga tillägg.

Publicerat
känner samma sak själv.

fredde piteå, hur långt avstånd kan du ta på en fågel i topp med din 1200.

sådär lagomt typiskt när man skaffat en bättre avståndsmätare så hittade jag ingen fågel i topp :-...murphys lag du vet....men en gissning: 500-600m+...en gissning som sagt.

Men man mäter på björkar på 500m++ (tror jag mätt en björk på över 700m)....har mätt en myrtall 1087m....

den är otroligt lätt att anväda faktisk...med leupolden jag hade var jag tvungen att mäta mitt i trädet fågeln satt ....men med Leican kan jag mäta på trädtoppen/fågeln direkt....skriver trädtoppen eftersom jag endast har kunnat mäta på sådana än ;)

vet inte om det duger till svar :-....men jag är verkligen imponerad av mätaren, värd varenda krona i mina ögon iaf, den har hittils aldrig svikit att ge ett avstånd.

Hoppas på att kunna ge dig ett bättre svar nästa höst när skogsfågeljakten drar igång ;)

Publicerat
Låter ju skumt som faen. Tullen ska ta ut en momsavgift som e detsamma som skatt så ja vet inte vem o var du handlat.

Jag kan vara totalt ute o cykla men då ja köpte tillkom enbart moms!

Men som sagt så var de "ett" köp. Nr 2 var utan moms :) Dvs inga tillägg.

som sagt man kan kalla det vad man vill men tull eller skatt läggs på före momsen och dom procenten är på köpesumman plus frakt och kortavgifter, och där börjar det bli riktigt konstigt för varför ska man betala avgift på frakt och kortavgift(om man nu har det).

men så är det och på den summan betalar du moms..

jag minns dom glada dagarna då man gick ihop ibland över tio man köpte crossdelar och kläder för tiotusentals kronor och sålde till andra åkare för att finansiera sina egna saker, inga avgifter alls bara att tacka och ta emot.

nu får inte många firmor ens sälja utomlands längre för att deras återförsäljare har börjat se vilka summor dom förlorar.

tex om jag skadar mig på banan i huvudet med en hjälm från usa gäller inga försäkringar, tumskruvarna finns överallt.

Publicerat
sådär lagomt typiskt när man skaffat en bättre avståndsmätare så hittade jag ingen fågel i topp :-...murphys lag du vet....men en gissning: 500-600m+...en gissning som sagt.

Men man mäter på björkar på 500m++ (tror jag mätt en björk på över 700m)....har mätt en myrtall 1087m....

den är otroligt lätt att anväda faktisk...med leupolden jag hade var jag tvungen att mäta mitt i trädet fågeln satt ....men med Leican kan jag mäta på trädtoppen/fågeln direkt....skriver trädtoppen eftersom jag endast har kunnat mäta på sådana än ;)

vet inte om det duger till svar :-....men jag är verkligen imponerad av mätaren, värd varenda krona i mina ögon iaf, den har hittils aldrig svikit att ge ett avstånd.

Hoppas på att kunna ge dig ett bättre svar nästa höst när skogsfågeljakten drar igång ;)

det låter som din leupold är kompativ med min nikon.

en sak är därimot säker och det är att jaktprylar klatrar hos mig får sitta på avbytarbänken.

nikon mätaren ska ut och en leica ska in.

gillar att dom fokuserar på en ända sak, att mäta avstånd.

jag måste nog tusan luska lite mer. vill inte köpa en 900 och sedan inse att det var 1200 man skulle ha.