Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avståndsmätare

Featured Replies

Publicerat

Orkar inte leta skillnaden längre,har mailat TOZ och frågat vad

som skiljer 900:an från 1200:an förutom maxavståndet de mäter.

/M.

Publicerat
som sagt man kan kalla det vad man vill men tull eller skatt läggs på före momsen och dom procenten är på köpesumman plus frakt och kortavgifter, och där börjar det bli riktigt konstigt för varför ska man betala avgift på frakt och kortavgift(om man nu har det).

men så är det och på den summan betalar du moms..

Personligen skulle jag nog bett en jurist granska ärendet.

Verkar ju som ngn stoppar i egen ficka!!!  :o

Va de inte Hippshot som jobba på tullverket?

Han kanske kan mygla förbi ett paket åt oss isf  :o ::) *ASG*  ;D ;D ;D ;D

Får köpa din Nikon billigt för jag ser ju ändå aldrig nå tjädrar i topp ;)

Funkar kanske till mina bävrar :)

Publicerat

ja va bjuder du för den ?  den finns här under annonsen säljes

Publicerat
Personligen skulle jag nog bett en jurist granska ärendet.

Verkar ju som ngn stoppar i egen ficka!!!  :o

Va de inte Hippshot som jobba på tullverket?

Han kanske kan mygla förbi ett paket åt oss isf  :o ::) *ASG*  ;D ;D ;D ;D

Får köpa din Nikon billigt för jag ser ju ändå aldrig nå tjädrar i topp ;)

Funkar kanske till mina bävrar :)

det är inte bara jag som får betala tyvärr men så länge man köper amerikanskt blir det billigare men tyskt det ska man köpa inom eu tyvärr har jag ingen bra site i europa men om man ska ha bra pris så är det där.

jag saxar in vad andra har skrivit.

Jag pratade med kolvmakaren igår, han skall ta hem bilder på C2 ämnen från Boberg som jag skall få titta på och sedan välja ut ett ämne. Kikaren har kommit från the optic zone. Med tull och moms på hela rasket (varför betalar vi tull och moms på frakt egentligen) så landade priset på 4442 kr hemma. Det ger ett "dollarpris" på 9,47 kr. Hur som helst så har jag tjänat cirka 25% på att importera istället för att köpa över disk.

Ett första test av kikaren verkar mycket lovande. Kikaren känns oerhört robust, rejälare än Meoptan som jag har på 30-06an. Optiken ser bra ut med hög kantskärpa och klara färger.

en till

När jag köpte min tub så var frakten från TOZ ca 40 dollar, dvs det som drogs direkt från TOZ. Tillkommer sedan avgifterna i Sverige.

Jag beställde prylar för 440 dollar. För det drogs det 3200:- direkt från mitt kort. När jag hämtade ut paketet i Sverige fick jag betala ytterligare 1050:- för moms, tull mm vilket gör att du kan räkna på att betala ca 10:-/dollar totalt. Det blir ändå billigt.

Framför allt var det hela mycket enklare än vad jag hade trott.

men det där med hippen låter inte som en dum ide, ingen som har någon hållhake på karln. :)

Publicerat

Mycket riktigt ,fick svar av TOZ idag och det var endast

räckvidden som skiljer.

/M.

Publicerat

obs obs skillnaden mellan leica 900 0ch 1200 så är det laser tekniken , 1200 klarar att fixa att mäta mkt bättre när det är disigt ,småreng eller lättdimma eller motljus

stark solljus mm .

Publicerat

ops skrev på fel tråd tror jag !

Publicerat
obs obs skillnaden mellan leica 900 0ch 1200 så är det laser tekniken , 1200 klarar att fixa att mäta mkt bättre när det är disigt ,småreng eller lättdimma eller motljus

stark solljus mm .

det var detta jag hade aningar om, nu vet jag att det är en 1200 jag behöver.

Publicerat

Har varit in på Tullverkets sida o läst igenom reglementen.

Tyvärr kan jag bara bekräfta att de e både tull o moms på samtliga avgifter som gäller. Dock ingen extraskatt som nämndes.

Men hur tusan man ska kunna få fram tullvärdet har ja inte kommit på!

Tydligen nå siffror man ska få fram.

NÅN som vet så man kan räkna utt ett riktigt pris?

Publicerat

stark solljus mm .

Det stämmer nog bra för min LRF 900 behöver inte mycket dimma eller snö för att sluta mäta :'(

Publicerat

stark solljus mm .

Tusen tack för den infon.

/M.

Publicerat
Har varit in på Tullverkets sida o läst igenom reglementen.

Tyvärr kan jag bara bekräfta att de e både tull o moms på samtliga avgifter som gäller. Dock ingen extraskatt som nämndes.

Men hur tusan man ska kunna få fram tullvärdet har ja inte kommit på!

Tydligen nå siffror man ska få fram.

NÅN som vet så man kan räkna utt ett riktigt pris?

det är jag som skriver skatt för att man ska hålla isär procentsatsen från avgiften som tullen lägger på

det är inte mycket men kaka på kaka blir stor kaka.

du kan som sagt räkna 10 kr per dollar då är du hemma.

Publicerat
det är jag som skriver skatt för att man ska hålla isär procentsatsen från avgiften som tullen lägger på

det är inte mycket men kaka på kaka blir stor kaka.

du kan som sagt räkna 10 kr per dollar då är du hemma.

Så du menar att om man känner någon som kan lägga det i ett privat paket så slipper man tullen?

Eller är det så att för att slippa tullen ska kompisen ta med sig det i sin resepackning?

Eller slipper man inte tullen ändå?  :)

Publicerat
Så du menar att om man känner någon som kan lägga det i ett privat paket så slipper man tullen?

Eller är det så att för att slippa tullen ska kompisen ta med sig det i sin resepackning?

Eller slipper man inte tullen ändå?  :)

det finns nog ingen hundra procentig regel som jag vet om för att slippa tullen om man inte har det i resväskan, men det händer att paket slinker igenom.

jag har "åkt dit" på privat paket men jag säger inte att alla gör det, långt ifrån.

men om man gör det lätt för sig så räknar man med 10kr per dollar och så får man se det som en bonus om det går igenom.

Publicerat
det finns nog ingen hundra procentig regel som jag vet om för att slippa tullen om man inte har det i resväskan, men det händer att paket slinker igenom.

jag har "åkt dit" på privat paket men jag säger inte att alla gör det, långt ifrån.

men om man gör det lätt för sig så räknar man med 10kr per dollar och så får man se det som en bonus om det går igenom.

OK, tack för infon! :)

IDG kör en serie artiklar om att handla utomlands nu på http://m3.idg.se/2.1022/1.148191 kanske finns lite matnyttigt där också.

• 2 months later...
Publicerat

Hej,

Ska hämta ut min Leica 900 från theopticzone på posten idag. Vet ännu inte vad slutpriset blir. Återkommer med det. Snabbt gick det i alla fall, beställde i onsdags och i går fanns den hos posten hemmavid.

Varför jag valde theopticzone var för att de hade motljusskydd till mina zeiss hemma och är med i paketet.

mvh

Björn

• 3 weeks later...
Publicerat

Vad blev priset?

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag skickar grejor hela tiden till Sverige till mina polare och dom behöver aldrig betala någon tull eller skatt.

Jag skickar det som privat peron till en annan privat person och jag ser till att alla etiketter är borta och sen markerar jag försändelsen som gåva. No problem. Så ifall ni känner nån som bor i usa beställ grejerna till den personen och sen går han till posten. funkar varje gång.