Publicerat Februari 3, 200818 yr Tillhör du dom som aldrig tar rätt på en trofé? För att definera trofé måste en klar sklillnad dras mellan exempelvis ett rådjurs skinn och en rävs skinn. På rådjuret är hornen trofén medans köttet är det etiska att ta rätt på. Flår du inte en räv kan vissa människor anse att att man handlar oetiskt medans om bockens horn och päls lämnas åt kråkorna är det OK pga av att köttet anses ätligt. ??? Jag har alla typer av människor omkring mig. Vi har jakten som ett gemensamt intresse men underanledningen kan var skiftande. Jag har skjutit rätt många bockar och tagit reda på alla horn. 90% finns monterade då räven stal 2 års avskjutning som förvarades ien kasse på trappen för 4-5 år sedan. Ofta är man en utstuderad ensamvarg eller också en extremt social person. Har lagt märke till att det också speglar folks kategoriseringar. Kan känna tillhörighet men de flesta kategorier kanske bortsett från de rena varmint jägarna, vars omhändertagande på sin höjd brukar bestå av en dunk bensin för att bli av med måltavlan efter det perfekta 250 meters skottet. Dock intresserar mig långhållsskytte mer och mer. :- Ett väl bemästrat skott på långt håll ger mig en större personlig kick än ett på 15 meter då svårighetsgraden dramtiskt stegras med det långa. Vi lägger inga etiska värderingar i långhållsskyttets vara eller inte vara denna gång då det ofta ger fel fokus till varför man lossar skott på långa håll. Har hund varför det dominerar min jakt under Okt-Februari, aldrig kan man känna mer stolthet än den en god jakt med din bästa jaktkompis kan ge dig. Älskar viltkött och ser alltid till att fylla min frys till bredden. Dessutom skjuter jag hellre en bock än ett smaldjur då det skänker mig en trofé och ett minne på väggen. Har människor i min nära omgivning som fnyser åt mina trofeer då dessa menar att trofé jägare inte är av rätta virket. Att sedan min avskjutning oftast är del av en strategi som bygger på god individkännedom spelar liksom ingen roll för dom. Natur människor är 95% av alla jägare men är det verkligen drivern hos lika många? Likaså hoppas jag att alla har en lika stor driver i etik och moral som jag själv. Men etik och moral kan ju inte vara en anledning till jakt. Ger er två alternativ att spegla eran inriktning. Jag skulle kunna ticka i flera boxar men då blir det inte en riktig prioriterings övning. Vänligen motivera gärna er inriktning utan att moralisera över andras. MVH
Publicerat Februari 3, 200818 yr Hunden i fokus för mig i 1:a hand. Det innebär att jag älskar att gå i naturen med jycken med bössan på axeln om det skulle bli läge för skott. Mitt andraval blev naturen! Jag tvekade där emellan den sociala biten vilken är mycket viktig. Kött och trofe kommer ju liksom med på köpet av ett skjutet vilt. Jag går däremot inte ut i skogen för att få kött eller en trofé, det blir en bonus........... Trvlig tråd MKJ //Roggman66
Publicerat Februari 3, 200818 yr Genom att jag icke kan ha hund pga allergi i familjen går det alternativet bort, även om jag tycker att en rådjursjakt med en duktig drivande hund slår det mesta. Älskar viltkött samtidigt som jag med stolthet har mina trofeér uppsatta på väggen. Kanske är man en kombinerad trofé/köttjägare.
Publicerat Februari 3, 200818 yr mina val är i 1 hand hunden i fokus ;D och andra hand vart det prima trofe jägare juvekäj att man bor hemma och farhan jagar och är kött jägare ;D
Publicerat Februari 3, 200818 yr La lätt in hunden samt det sociala i focus... För mej betyder trofen lite..jag behöver inte ens tala om vad jag skjutit...gillar att vara lite hemlig ;D Hundens arbete är det mesta tror jag,även om inte skott avlossats så kan en jaktdag vara perfekt!!! Tillika kan en dag med många skott vara en dålig jaktdag även eller om hunden gjort ett dåligt jobb.... Asså...har inte hunden gjort ett bra jobb så är dagen sur..oavsett fällda vilt !!! Den sociala biten är minst lika viktig..det heter att jakten förbrödrar..det är en devis jag vill leva efter.. Rik som fattig,vi har ETT gemensamt..vi älskar att jaga. Tyvärr i detta så bildas det rikemansklubbar här o var..att likställa med golfens värld kanske ??? Fan jag vet inte men åker man runt o jagar så pass mycket som jag gör så känner man igen det direkt!!!! Gör personligen själv skillnad mellan "jägare o skyttar"
Publicerat Februari 3, 200818 yr Olika jakter , olika svar. ??? Jagar jag med "jaktlaget" då är det mest älg / hjort jakt = Köttet i fokus + gemenskapen ute i det fria. På "mina marker" jagar jag allt från kaja-älg. Fokus ligger väl på att förvalta viltet som jag tror är det gynsammaste just för djuren på min mark. 60 % Rovviltsjakt 20 % Urvalsskytte och då med inriktning på troffedjur eller djur som jag bedömer inte ska få gå vidare pg av tex ålder/skada. 20 % Hundakt då med min tax , hon skulle behöva jagas mer. (att fälla vilt är inte primärt)
Publicerat Februari 3, 200818 yr Hunden i fokus för mig i 1:a hand. Det innebär att jag älskar att gå i naturen med jycken med bössan på axeln om det skulle bli läge för skott.Mitt andraval blev naturen! Jag tvekade där emellan den sociala biten vilken är mycket viktig. Kött och trofe kommer ju liksom med på köpet av ett skjutet vilt. Jag går däremot inte ut i skogen för att få kött eller en trofé, det blir en bonus........... Trvlig tråd MKJ //Roggman66 Nu får jag vara sådär jävla tråkig och citera igen, men Roggmannen hade redan skrivit mina tankar!!! / Jansson
Publicerat Februari 3, 200818 yr Författare Olika jakter , olika svar. ??? Jagar jag med "jaktlaget" då är det mest älg / hjort jakt = Köttet i fokus + gemenskapen ute i det fria. På "mina marker" jagar jag allt från kaja-älg. Fokus ligger väl på att förvalta viltet som jag tror är det gynsammaste just för djuren på min mark. 60 % Rovviltsjakt 20 % Urvalsskytte och då med inriktning på troffedjur eller djur som jag bedömer inte ska få gå vidare pg av tex ålder/skada. 20 % Hundakt då med min tax , hon skulle behöva jagas mer. (att fälla vilt är inte primärt) Kan bara tala för mig själv här egentligen vakjägaren, men mina "drivers" får mig att prioritera vissa jaktarrangemang före andra. Skulle din vara hunden i fokus så skulle kanske taxen få mer tid till nackdel för nåt annat. ??? MVH
Publicerat Februari 3, 200818 yr Just det... Som fällfångare så förundras jag ofta av okunskapen av att flå o tana en räv.... Precis som minkar eller mårdar... De flesta vet hur man sågar ett rådjurshorn,men få vet hur man flår o tanar ett mårdskinn,taget i egen fälla !!!!! Rätt ynkligt faktist!! Detta om något är en trofe..........
Publicerat Februari 3, 200818 yr Kan bara tala för mig själv här egentligen vakjägaren, men mina "drivers" får mig att prioritera vissa jaktarrangemang före andra. Skulle din vara hunden i fokus så skulle kanske taxen få mer tid till nackdel för nåt annat. ???MVH Ja jobbar på det. Tror det blir bättre nu när jag fått mer tid.!
Publicerat Februari 3, 200818 yr Hade behövt 3 alternativ! Hund, natur och kött. Med kött menas då inte att jag äter allt utan också säljer. Jag har frysen full med älgkött, det äter jag. Fågel som är det jag jagar mest äter jag mer sällan tyvärr. Hunden är ju hela höstens mening egentligen. Annars hade jag inte jagat på hösten, hunden betyder ju allt då. Natur får man ju utan att vara ute med bössa också men det blir liksom inte samma sak. Det betyder mycket för mig att få gå i vilda marker utan en massa hyggen och planteringar. Att ta tillvara på trofeér verkar betyda mycket för en del. Jag tror nästan det är genetiskt! Det ligger i en del jägare att spara en trofe´från varenda djur. Jag har full förståelse för det men är inte det minsta intresserad av sådant själv, min första älg var en hyfsad tjur som jag sågade hornen av och använde som slöjdmaterial. Har också förståelse men inte någon som helst respekt för RENA trofe´jägare som åker världen runt och betalar och avrättar djur enbart för att inneha en trofe´samling.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Wow MKJ, snygg tråd! Hade så gärna sett tre möjliga val, bockade i skyttet samt hunden men hade gärna bockat i köttet med men givet två val så fick det bli de två nämnda. Köttet får jag per automatik och mycket annat med tex upplevelsen.. Men hunden är ju viktig som f-n! Den är under klövviltsjakten förutsättningen för att öht komma till skott för mej som inte har några marker att smyga eller vaka på. Sen måste jag faktiskt säga att jag tycker det är kul att skjuta! Just spänningen när man står där och ser att det kommer att bli ett läge, lyftet, göra allt så rätt man bara kan, och därefter skjuta och lyckas (för det mesta). Jagar ju väldigt mycket fågel och jag måste säga att vart jag tvungen att välja bort något så skulle kulvapnen åka till fördel för hagelbössan.. Mvh!
Publicerat Februari 3, 200818 yr Får nog håll med hippen här. I mitt fall är det hagelskyttet som är nummer 1. Jag valde urvalsjakt eftersom jag under rådjursjakten ch kråkjakten själv väljer vd jag ska skjuta . Sen tog jag naturupplevelse för hela min jakt är en naturupplevelse
Publicerat Februari 3, 200818 yr Intressant tråd! För egen del kryssade jag i primärt köttjägare och urvalsjakt i focus,dock sved det att inte kunna kryssa i trofejägare. Liksom dig MKJ så fyller jag min frys till bredden då viltkött står på menyn varje vecka året runt,trofeer är lite svårare att smälta så dom fick stå tillbaks denna gång Jag tar däremot inte tillvara på alla trofeer,spetshjortar och spetsbockar-gafflar sågar jag av hornen på och ger till hundarna som tuggben. Sextaggare och skovlar åker upp på väggen. /Micke
Publicerat Februari 3, 200818 yr Enkelt för en annan givetvis hunden. Blir ju fortfarande tårögd när mina hundar gör en bra prestation. mvh
Publicerat Februari 3, 200818 yr Författare Så här långt är det ingen som kryssat i arrangemanget i fokus. Men denna menar jag glädjen att anorna en riktigt bra jakt. Det kan vara allt från att bjuda en god vän på duvjakt till att anordna en klövviltjakt med 20 skyttar och 6-7 hundar. Det är en otroligt härlig känsla när allt klaffar, som jaktledare kan jag verkligen värdesätta denna faktor. MVH
Publicerat Februari 3, 200818 yr Huja !!! Det var svårare än jag trodde först ??? ??? ??? Det sociala blev klar snabbt men sen. Fick bli hunden fast min inte är något vidare bra. För när hon väl går fint i skogen är ju husse lyckligast i värden ;D Men visst natur missade jag för det. Och det är ju inte fel att få en köttbit med hem( frugan blir på bättre humör) Visst blir det en trofé så åker den upp på väggen.
Publicerat Februari 3, 200818 yr För mig är jakten Natur, Hund och Avkoppling. Är lite kluven när det gäller troféer. Har alltid haft en dröm att få skjuta älgoxen med 20+ tagg, eller guldbocken. Men jag skulle aldrig ha något av dessa horn på väggen i finrummet. Kanske är det just känslan att få nedlägga ett ståtligt djur som lockar mig och inte trofén på djuret. Knepigt det här.... Älgjakten är den enda jakten som betyder någon när det gäller kött. Under fågeljakten är det hunden som är i fokus. Under rävjakten är det viltvården. Men oavsett vad jag jagar är det ändå naturupplevelsen som är den gemensamma nämnaren när det gäller jakten för mig.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Jag skulle kunna kryssa för alla, men valde urval och naturen. Jag jagar bara älg och där gillar jag att kunna välja djuret som skall fällas. Är det ett djur som jag beslutar för att spara så kan jag lockprata med det. Det ger en helsikes kick, när älgen svarar och visar att nervositeten släpper. Gick en hel dag för några år sedan med en kviga i närheten. Som svarade varje gång jag lockade till. Räv kan jag vaka, bara för viltvårdens skull, tar dock reda på svansen. Naturen i sig under en jakt ger mig lugnet i kroppen, och det behövs ibland.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Om det är fult att vara trofé jägare..NEJ! Det tycker jag absolut inte. Jag anser att det finns 2 sorters trofé jägare dom som erkänner det & dom som inte... Med det menar jag tex. ko, kalv samt stortjur ute på ett öppet hygge alla älgar är lovliga att skjuta, vilken älg skulle ni skjuta.?? Själv så blev valet enkelt... Men jag kryssade i frågan: Hunden samt Urvalsjakten Urvalsjakten pga.. Bockjakt ( är som ett gift ) Hunden pga.. Fågeljakten med ståendehund
Publicerat Februari 3, 200818 yr Jag har en uppstoppad Ormvråk och vinterripa i vardagsrummet men anser mig inte som trofè jägare för de. Naturen e alltid nr1 men att man hyllar de vilda o vill behålla minnen av de tycker ja inte är fel. Att medvetet gå ut för att enbart knalla på en trofè rimmar dåligt i mina öron. "TYP" de Danska damerna som var på tv.
Publicerat Februari 3, 200818 yr Verkar som jag är den enda som kryssat i "arrangemanget i fokus".. Lite flummigt kanske men en bra jaktdag består av så många olika parametrar: trevligt umgänge, god vilttillgång, bra skytte, bra hundarbete etc. Mvh!
Publicerat Februari 4, 200818 yr Jag svarade "bara" Naturen i fokus. Äta det man skjuter är något jag förespråkar, jag kommer sätta låta sätta upp en fin tjädertupp den dagen jag skjuter en, jaga med hund är kul, skjuta är kul, det sociala att sitta vid brasan och ta det lugnt är skönt. Men, allt detta är enligt mig förgäves om natur upplevelsen inte håller måttet. kanske För mig personligen finns nog inget mer nedbrytande för jaktlusten än att planteringar, hyggen, diken osv.. Att åka runt i "riktiga" orörda marker är mer värt för mig än det är för vissa andra. Jag skjuter genomsnittligen 1/toppfågel per sesong, och nog är jag ute minst 10-15 svängar på skidorna varje vinter, under samma period skjuter en toppfågeljägare i AC-län rätt många fler fåglar. Men är jag avundsjuk? Nä, efter att ha sett hur tråkiga de flestas marker ser ut.. Men, alla vi uppskattar olika saker, och jag har full respekt för hur olika folk tänker.
Publicerat Februari 4, 200818 yr Författare Dags att avslöja vad skrev själv - nämligen naturen och hunden i fokus dvs inte speciellt motsägelsefullt då man som hundförare sällan får chans att skjuta speciellt stora trofeér. Men prioriterar jag vidare så ser det anorlunda ut och mer hårda värden kommer in. För 10 år sedan var jag mer utpräglad trofé jägare men man förändras som människa med tiden...på gott och ont. Men det speglar nog också bredden på mitt intresse. Skulle jag göra en prioritering på alla 7 skulle det se ut som följer. 1. Naturen i fokus inkl. rekreationen det innebär 2. Hunden i fokus 3. Trofé 4. Skottet 5. Arrangemanget 6. Sociala 7. Köttet Då jag lever ett rätt socialt liv ändå med jobb och så är inte det drivern även om jag tycker det är trevligt att träffa riktiga människor. Kött är en bonus som följer min typ av jakt. Jag ger bort/säljer minst 2/3 av det köttet jag skjuter själv/har tillgång till men jagar öht inte för ekonomisk vinning då jag har låga arrenden och skaplig vilttillgång. Vi käkar i min familj på årsbasis en älgkalv, 2 rådjur, 1-2 årsgrisar och en halv hjort, resten är bra julklappar bara. MVH
Publicerat Februari 4, 200818 yr Vi tar alltid rätt på skinn/skallar, men jagar inte primärt för trofeérnas skull. Här är hunden och urvalsjakten i focus. Det går inte att skjuta vad som helst om man vill ha en bra jakt i framtiden. Skulle dock gärna också fått med kött, då vi tar tillvara på allt kött, utom från predatorerna.