Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är det fult att vara trofé jägare?

Featured Replies

Publicerat

Här fick man tänka till - kul!

Köttet tas alltid reda på och nån trofé har jag sparat men drivet och spänningen med jakten är för mig skyttet. Tycker det är enorm skillnad att gå i skogen med bara kamera eller med gevär. Svårt att förklara.

1. Skyttet

2. Naturen

Publicerat

Försökte mej på något liknande men det vart snart omöjligt, först tänkte jag klövviltsjakt och rankade samt omformulerade.. sen började jag tänka fågeljakt och då vart det helt annat.. ger upp  :'(

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Jag glömde urvalsjakten i min egen prioritering :-[

Den kommer naturligtvis högt upp även på min. Svårare på älg här nere men är alltid en varm förespråkare av restriktioner som gagnar en viltstams kvalité i älgskötselområdet. Inte alltid kvantité då jag är engagerad i såväl jord som skogsbruk och finner en del oundvilkliga kollisioner av täta viltstammar och grön avkastning. Tänker i första hand på svinen som kostar en och annan slåtterbalk och sjuk ko varje år. På 90-talet var det rådjuren som gjorde all tallplantering omöjlig.

MVH

Publicerat

Otäck tråd...MKJ tvingar oss till eftertanke...  ;)

Alla som känner mig, skulle ropa "Hunden" om jag frågade dem vad jag skulle valt, men det gjorde jag inte.

Jag hade jagat även om det var förbjudet att jaga med hund.

Urvalsjakt var det första jag var säker på att kryssa i...men det gjorde jag inte.

Jag skulle jagat även om jag inte fick välja själv vad jag skulle jagat för något.

När man granskar sig själv in i själen, så är det inte alltid det ser så vackert ut, det man ser...

Hade jag inte fått vare sig kött eller troféer....ja....då hade jag inte jagat mer. Då kunde djuren fått gå ifred för BäckaBengtson.

Jag slår inte ihjäl djur bara för att göra det i "glada vänners lag", det finns andra gruppaktiviteter man kan syssla med i så fall. Inte heller skulle jag släppa hunden efter vilt enkom för att motionera den, och naturen kan man njuta av på så många andra sätt om man inte har för avsikt att ta med sig något hem från den.

Fast det ser inte ädelt och "fint" ut när jag tvingas skala av alla fina argument så här...men jag jagar för Kött, och Troféer.... Att det sen är mycket trevligare att göra det med en bra hund och några goda vänner en strålande vinterdag, är en helt annan sak.

..men det är ju jag, det....

Publicerat

Hunden e självklart mitt första val!... och kommer troligen bli så för resten av mitt liv!... sedan e naturen nr 2.... att sedan kunna ha en möjlighet att få skjuta är enligt min mening bara en bonus!.. som de andra ger!...

MVh Mamre!..

Publicerat

Fult med trofejakt ? Nog bara i Sverige den diskussionen förekommer. Har man skjutit fler än 2 harar på en jakt har man slaktat enl. många . Trofejakt rätt bedriven är en utmärkt form av beskattning av viltbeståndet.Man skjuter vuxna mogna handjur som gjort sitt. Ser absolut inget fel i detta. Att kalla en pinnabock eller cykelstyre för trofejakt är nästintill skrattretande. Det är bara jakt eller avskjutning.

Publicerat

För mig e' jakt med hunden absoluta numro UNO. Blev egentligen utan älghund till hösten som var, så det blev första hösten på över 20 år som jag inte sköt någon älg. Det kändes inte alls konstigt egentligen, dessutom var jag ganska lite på älgjakt iom att jag inte e' intresserad av klappjakt på älg eller att sitta på pass dagarna långa.

Det sociala e' väl nummer 2. på listan, vilket man kan uppleva specielt under grytjakterna.

3. Naturen, när man kommer ut på havet eller jagar vid fjällena etc.

4. Skyttet, njuter att passa klövvilt på trånga pass med kula. Skulle aldrig vilja skjuta tex en björn eller vildsvin på åtel/vakjakt. Helst skall det hända med hjälp av hundar.

5. Köttet, smakligt bonus

6. Arragemanget

7. Trofe'rna kunde inte intressera mig mindre. Har inte ett enda horn, skinn eller uppstoppad djur hemma. Har låtit bli att tex skjuta en 17 taggare älgtjur som stod på 30 m, raportera till passkyttarna att vara beredda och min goda jaktkompis fick skjuta den, vilket jag kunde glädjas av. Slapp eländet med att fixa trofe'n ;). Ytterst få har fattat varför jag lät bli, men tjuren var ett stänkdjur som ingen hund jobba med och min hund höll på med en annan älg. Har haft som princip att stänkdjuren e' för passkyttarna och själv skjuter jag helst för hunden på ståndsskall eller gångskall.

Men har inte egentligen något emot att endel jägare är såkallade trofe'jägare.

Publicerat
  • Författare

Vad som är en trofé och inte är nog rätt subjektivt. Egentligen är en trofé i ordets rätt bemärkelse ett avskjutningsdjur med stor krona. Men även här hänger det horn som inte är mycket att skryta över. Jag kallar dom nog minnen i stället för trofeér. Kan utan att glutta bakom skölden säga var dom är skjutna och hur det gick till. I de flesta fall också vilket år och detta trots teflonminne ;D

Kalla det hyllning till det fällda viltet, majorteten sitter på mitt hemmakontor där inte så många ser dom således litet skrytvärde. :)

Publicerat

Ujujuj! Svårt det här. Hade velat ha möjligheten att klicka på "upplevelsen". Det närmaste var "naturen", så det fick det bli. På sätt o vis är varje fällt vilt för mig en trofé. Ett minne av jakten och upplevelsen som jag skulle vilja spara för evigt. I början av min jaktkarriär sparade jag alltid något minne av ett fällt vilt. Kunde vara tomhylsan, horn, stjärtfjädrar o liknande. Morrhåren från min första hare sparades i den gamla papphylsan från vithavuroi i många år. Jag är stolt och glad åt alla mina troféer och hornen hänger i hallen till beskådan. Eftersom jag kom igång sent i livet med jakten, så känner jag att jag har en del att "jaga igen" och jag vill prova så många jaktformer som möjligt och att jaga så många viltarter jag har möjlighet till. På senare år har även upplevelsen av att jaga tillsammans med mina söner gett stor glädje. När jag ser deras intresse och kunskap växa för var gång i skogen, så värmer det ett faderhjärta.

Kort och gott. Jag älskar jakten i alla dess former

Mvh/ Håkan

Publicerat

Urvalsjakten och skyttet kryssades i för min del....

Urvalsjakten för att: ...ett exempel: jag jagar endast tuppar när jag jagar skogshöns, oavsett om det är aug-sep-okt jakt....jag undviker att skjuta hondjur när jag jagar klövvilt....osv etc...

Skyttet för att: Jag eftersträvar ALLTID ett perfekt skott...är noggrann med inskjutningar och tränar ofta skyttet för att det ska "lira" när det verkligen gäller, dvs jakten...alla skott mot ett levande vilt ska vara perfektion (visst alla klantar till det nån gång)...sen är trots allt skottet det som avslutar jakten, det som man strävar efter...iaf det jag strävar efter när det gäller min jakt...

Sen skulle jag gärna vilja kryssa i fler alternativ ;)...men nu fick man ju inte det ;)

Publicerat

Jaga med hund helt klart, ryser när jag tänker tillbaka på alla bra drev och stånd, det är det absolut roligaste.......

sen va fan, skulle ju vara kul att få skjuta en trofe nån gång.......( har tagit många liv av daga men ej några trofeer)

Bra tråd värt att fundera på

Publicerat

Enligt MKJ.s prioritering blir min som följer:

1:Urvalsjakt

2:Köttet

3:Trofe

4:skyttet

5:arrangemang

6:Natur

7:Sociala

8:Hunden

Urvalsjakt är den röda tråden genom all min jakt,utan den blir de tre följande ganska ointressanta.

/Micke

Publicerat

Eftersom jag gjorde lite fort och fel  :D kryssade bara i en och skickade min röst, så apar jag efter och gör en prio på listan. ;)

1:Hunden

2:Natur

3:Arrangemang

4:Köttet

5:Urvalsjakt

6:Skyttet

7:Trofén

8:Sociala

Hur tänker jag nu då? Hunden har absolut fokus, det är det som får mig att vara ute så mycket, skulle inte klara lika många dagar med att sitta och titta, saknar vad jag brukar kalla passlim., går många dagar själv i skogen och det är naturen som är underbar, sen får jag väl lappsjuka och ordnar gemensamma jakter för laget, ringer och mailar, hundar hit och dit, ordning på allt från eftersökshundar till fikatider och passlinjer, köttet är en bonus och ett välkommet sånt, sen funderar jag själv varför urvalsjakten hamnade så högt egentligen, jag skjuter ju allt som rör sig ;D, nä det gör jag inte hyvlade av några gamla jägare i laget relativt tidigt i min karrriär då de sprang väldigt mycket ensamma killingar på marken, jag tänker på vad jag skjuter för något.

Skyttet kommer långt ner, men det har en stor plats, jag vill veta vart skottet sitter när jag är ute med kanonen, en trofé är inte fel, memn jag tar nog bara reda på de som är lite bättre eller speciella och så har vi det sociala, det hamnade konstigt nog längst ner, jag tar gärna en ljugarstund framför elden eller i kojan, men i jakten så var de andra viktigare, nu är det inte något långt spann mellan första och sista alternativet, utan mer en fråga om prioritering

Publicerat

Har nu suttit och läst inlägg och resultat från denna omröstning.

Och det slår mig att det sociala kommer lite "långt" ner?

Varför sitter vi här och häckar då  ;D ;D ;D

Jag måste säga att det var för lite med 2 svar bara men en kul omröstning.

Publicerat
Varför sitter vi här och häckar då  ;D ;D ;D

För att man är jakt galen och har läst alla sina jakt tidningar 99 ggr...!!!!!    ;D ;D

Mvh..