Publicerat Februari 5, 200818 yr Är det nån som har varit i dom här trakterna och jagat ripa förr? Ska dit i slutet på jakten då min far har köpt en fjällanläggning där, skulle vara kul att få tips om några heta ställen så man inte är helt ute och cyklar?
Publicerat Februari 5, 200818 yr Författare Jo men har redan snackat med Jon-Bertil Lam, han skulle visa mej den i sommar...
Publicerat Februari 5, 200818 yr hade du fått tag på blind hade du fått lite storlek på grejorna,men gör som du vill din envisa finnepinne
Publicerat Februari 5, 200818 yr Författare Snackade med Stum också men där vart det inte mycket sagt ;D ;D ;D ASG
Publicerat Februari 5, 200818 yr Är det nån som har varit i dom här trakterna och jagat ripa förr?Ska dit i slutet på jakten då min far har köpt en fjällanläggning där, skulle vara kul att få tips om några heta ställen så man inte är helt ute och cyklar? Vilken anläggning då? Bor i Saxnäs själv.
Publicerat Februari 6, 200818 yr Författare Vilken anläggning då? Bor i Saxnäs själv.Fjällanläggning kanske var fel utryck, han är en av dom som tagit över fjällhotellet i Klimpfjäll. Har du jagat ripa i dom trakterna? Ska dit 9:e mars och vara där till den 15:e, ripjakt för hela slanten.
Publicerat Februari 6, 200818 yr Fjällanläggning kanske var fel utryck, han är en av dom som tagit över fjällhotellet i Klimpfjäll. Har du jagat ripa i dom trakterna? Ska dit 9:e mars och vara där till den 15:e, ripjakt för hela slanten. Ok. Näe jag jagar mer neröver mot Saxnäs själv.
Publicerat Februari 7, 200818 yr Är det nån som har varit i dom här trakterna och jagat ripa förr?Ska dit i slutet på jakten då min far har köpt en fjällanläggning där, skulle vara kul att få tips om några heta ställen så man inte är helt ute och cyklar? Jag är själv från Klimpfjäll men kommer inte att avslöja guldställena Du kan nästan fara på vilket fjäll somhelst, ripor finns det lite överallt i mer eller mindre mängd. Inne i byn brukar det vara bra och inte så många som jagar ;D Ett tips, lämna snödräkten hemma! Som jag ser det finns det ingen anledning att använda den under ripjakt...bara om man vill gömma sig för andra människor Hoppas du hittar nån ripa och att vädret blir bra.
Publicerat Februari 7, 200818 yr Författare Ok, du kan behålla dina guldställen, får försöka hitta egna då, fåse om det är mycket folk får man dra sig en bit längre bort kanske, inge roligt om man måste trängas. Brukar det vara mycket jägare där?? Har jagat ripa förut vid ett flertal tillfällen, iförd röd jacka har det gått lika bra som med snödräkten ;D
Publicerat Februari 7, 200818 yr Ok, du kan behålla dina guldställen, får försöka hitta egna då, fåse om det är mycket folk får man dra sig en bit längre bort kanske, inge roligt om man måste trängas. Brukar det vara mycket jägare där?? Har jagat ripa förut vid ett flertal tillfällen, iförd röd jacka har det gått lika bra som med snödräkten ;D Det brukar sällan vara mkt folk ute på vintern, jag har sällan sett till nån. Ja du ser, snödräkten är onödig och oftast är det bättre utan
Publicerat Februari 7, 200818 yr antti har förflutet i tornedalen så han jagar i träningsoverall å trämackor
Publicerat Februari 7, 200818 yr Författare Det brukar sällan vara mkt folk ute på vintern, jag har sällan sett till nån. Ja du ser, snödräkten är onödig och oftast är det bättre utan Se där det låter ju bra, hur är det med skoter, kan den komma till användning ?antti har förflutet i tornedalen så han jagar i träningsoverall å trämackor Loafers Eric loafers...
Publicerat Februari 7, 200818 yr Se där det låter ju bra, hur är det med skoter, kan den komma till användning ? Skoter är bra om du inte vill åka skidor och jaga dig genom björkskogen upp till kalfjället. För att använda skoter och frakta bössan i kälken " måste" du ha ett särskilt tillstånd från länsstyrelsen,men det kanske du visste?
Publicerat Februari 7, 200818 yr Författare Joo, det visste jag, tänkte bara om det var att åka från bilväg och jaga sig fram, då behöver man ju inte skoter. Men jag tycker det är skönt att komma lite avsides om det går, och då är ju skoter att föredra.
Publicerat Februari 7, 200818 yr Ni verkar ha missuppfattat vissa saker angånde ripjakt o skoter! Vid transport av vapen med snöskoter gäller följande: Endast vapen klass 3 och 4 får medföras. Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i pulka, kälke eller liknande. Vital del skall vara åtskild från vapnet. Transport får ske endast om avståndet från det ställe där transporten börjar till det ställe där jakten avses inledas överstiger 5 km närmsta väg. En förflyttning per dag tillåts. Snöskoterns motor skall ha varit avstängd i minst 10 minuter innan jakten får påbörjas. Jakt får inte ske närmare än 500 meter från skoterns uppställningsplats dygnet då skotern nyttjats. Skoter får ej användas för att söka efter vilt. Visa hänsyn till renskötseln! Detta gäller i alla fall i Norrbotten/ Lennart
Publicerat Februari 7, 200818 yr Författare Jo är påläst i ämnet, kanske inte ser ut så när vi skriver men självklart följs regler och bestämmelser under jakt, allt annat är förkastligt.
Publicerat Februari 7, 200818 yr För att använda skoter och frakta bössan i kälken " måste" du ha ett särskilt tillstånd från länsstyrelsen,men det kanske du visste? Vad e detta? Gäller inte samma som i Norrbotten? Kan du hänvisa till bestämmelsen?
Publicerat Februari 7, 200818 yr Ni verkar ha missuppfattat vissa saker angånde ripjakt o skoter!Vid transport av vapen med snöskoter gäller följande: Endast vapen klass 3 och 4 får medföras. Vapnet skall under transporten vara väl nedpackat i pulka, kälke eller liknande. Vital del skall vara åtskild från vapnet. Transport får ske endast om avståndet från det ställe där transporten börjar till det ställe där jakten avses inledas överstiger 5 km närmsta väg. En förflyttning per dag tillåts. Snöskoterns motor skall ha varit avstängd i minst 10 minuter innan jakten får påbörjas. Jakt får inte ske närmare än 500 meter från skoterns uppställningsplats dygnet då skotern nyttjats. Skoter får ej användas för att söka efter vilt. Visa hänsyn till renskötseln! Detta gäller i alla fall i Norrbotten/ Lennart oj oj oj gammal polis?
Publicerat Februari 7, 200818 yr Nä inte gammal polis, men gammal militär! Men mitt svar berodde på att dom skrev tidigare att man måste ha något speciellt tillstånd från Länsstyrelsen, vilket jag anser vara fel! Om dom inte tänker jaga ripa med klass ett vapen?
Publicerat Februari 8, 200818 yr Såna här kommentarer förädlar ingen tråd. > ?? Det var ingen förädling heller utan en fråga.. Tyckte de bara lät kul att nån kunde regelboken utantill
Publicerat Februari 9, 200818 yr Olika länsstyrelser har olika regler. Norrbotten har generel dispens för alla jägare att transportera klass 3-4 vapen med skotern. Västerbotten tror jag också har så. Jämtland har det inte utan där måste varje jägare söka enskilt. Jagar man ripa i Mars månad bör man inte befinna sig i Jämtland där jakten tar slut sista februari. Har varit uppe i Klimpfjäll området på skotertur ett par år i rad. Minns att jag vid ett tillfälle såg ett par vitklädda ripjägare. Vart i området jag var då minns jag inte. Mycket norrmän, poliser och naturbevakare var det i området. Ända gången jag fått blåst alokholtest när jag färdats med skoter var mellan Saxnäs och Klimpfjäll.
Publicerat Februari 9, 200818 yr Författare Dispensen gäller i västerbotten också. Ok, ska inte köra så mycket skoter så jag slipper nog poliser och dyligt pack
Publicerat Februari 9, 200818 yr Nä inte gammal polis, men gammal militär!Men mitt svar berodde på att dom skrev tidigare att man måste ha något speciellt tillstånd från Länsstyrelsen, vilket jag anser vara fel! Om dom inte tänker jaga ripa med klass ett vapen? För att transportera vapen på skoter måste man ha tillstånd från länsstyrelsen, oavsett vapenklass. Tillståndet gäller i tre år. Är det inte så? Det har jag fått för mig iallafall. Klass 1 vapen är inte tillåten för ripjakt i Ac-län.