Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ripjakt i Klimpjäll/Stekenjokk

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det står på länstyrelsens hemsida, kolla där så är det klart vad som gäller.

Publicerat
Såna här kommentarer förädlar ingen tråd.  >:(

Tyckte det såg ut som en fråga och ingen kommentar?

Publicerat

Märkligt att det verkar vara "fult" om någon har en vilja att göra rätt?? Man svär över Poliser och jaktbevakare? Varför?

Dom har ett jobb att utföra på uppdrag av staten eftersom man har gjort en bedömning att det behövs.

Är det då Polis och jaktbevakare som är "packet"?

Nåja...

Det här gäller i alla fall i Västerbotten vad gäller transport av vapen på snöskoter!

Saxat från Länsstyrelsens hemsida.

http://www.ac.lst.se/jakt/ovrigjakt

Transport av vapen på terrängfordon

Vapen får normalt sett inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng, men det finns vissa undantag.

Generell dispens

För transport av kul- och kombinationsvapen i klass 3 och 4 samt hagelvapen på snöskoter har Länsstyrelsen fattat beslut om en generell dispens. Ett av villkoren i dispensen är att avståndet från farbar bilväg till jaktområdet är minst 5 kilometer.

En fil med vilka villkor som gäller hittar du i högra spalten.

Enskild dispens

För transport av kulvapen i klass 1 och 2 på snöskoter krävs enskild dispens från Länsstyrelsen. Även i de enskilda dispenserna krävs att avståndet mellan farbar bilväg och jaktområdet är minst 5 kilometer.

Länsstyrelsen kan även i speciella fall lämna tillstånd till att transportera vapen på terrängfordon på barmark.

Undantag

Förbudet mot transport av vapen på motordrivna terrängfordon i terrängen gäller inte bevakningspersonal, militär personal och polis under tjänsteutövning.

Förbudet gäller inte heller för hämtning av fälld björn, älg och hjort till lämpligast belägna bilväg.

Observera! Vid körning på enskild väg krävs inga tillstånd för att transportera vapen eftersom körningen inte sker i terräng. Du får köra snöskoter på snötäckt enskild väg, t.ex. skogsbilväg, om vägens ägare inte har förbjudit det.

Publicerat

Men va bra, nu är alla funderingar solklara :)

Lustigt att det är såna bestämmelser för skoter. Det är ju löjligt att man inte får byta jaktområde under dagen...menmen personligen skiter jag i det ( om man får skriva så här?) Kanske nån kommer och sliter mig i örat nu :)

Publicerat

När vi ändå stulet tråden för skoterdiskusioner kan ja väl lia bra va med  :-

VARFÖR går de inte o finna någonstans va som gäller i Jämtland.

Om dé nu e så SJÄLVKLART skoterförbud, som naturbevakarna säger, o de int ens e  lönt o söka dispens enl länsstyrelsens ombud, VARFÖR går de då inte finna i text på länsstyrelsens hemsida? (åtm inte ja)

Borde man inte tydligt o klart deklarera detta på jaktsidan?

De e ju i samband med ripjakt vi ska nyttja skoter så de räknas väl bara som en halvkapning?  :o ::) ???

Publicerat

Att det inte står något beror säkert på att det inte är tillåtet,skulle bli mycket text om man var tvungen att skriva om allt som inte är tillåtet.

Själv är jag väldigt kluven i denna fråga visst är det trevligt att komma till avlägsna marker med hjälp av skoter,men när jag tänker lite längre inser jag att det inte längre är svårtillgängliga marker när vilken tjockis som helst kommer dit med skotern ???

Så jag önskade nog ändå att skoter var förbjuden för då skulle man kunna uppleva riktig vildmark om man bara ids skida långt skulle man få vara ensam där.

Publicerat
  • Författare

Dagens sanning, tål att funderas på...

Publicerat

Jag som har en trasig nacke o daglig värk tycker nog att skoter borde kunna användas.

Äger dock ingen då ja fortf. petar i mig piller för att "KUNNA" skida nån mil.Frågan e bara hur länge man klarar av detta innan kroppen tagit för mkt stryk.

Dock kan ja ALDRIG komma till just de där avlägsna markerna pga av nacken (=ingen tung packning) o skoterförbud.

Dock finns inget ljud som stör o irriterar mig mer än just skotrars ljud under en underbar jaktdag.

Så visst e man väl kluven!

Går ju flyga me om de inte varit så jäkla dyrt bara!

Ang klimpfjäll skulle ja gärna ta emot lite tipps på hyffsade marker me "lite folk"!

Ta de gärna via PM.

Publicerat

Jag tillhör dom som använder skotern ofta då jag jagar. Är också lite kluven till det men det ger såna otroliga fördelar så jag kan inte låta bli helt enkelt! Korta vinterdagar når man platser dit ingen annan far och det är mycket värt.

Läste just en bok om renskötsel och jakt innan skoterns intåg och det är så man skäms över sin slöhet och bristande fysik i jämförelse med dessa stålmän som verkligen levde på naturens villkor. Men nu är man väl så funtad att när det finns hjälpmedel så tar man till dom. Skule nog vara jävligt nyttigt att låta bli ibland dock.

Publicerat

OT: Jakob vilken bok läste du?

Själv läste jag alldeles nyss Yngve Ryds bok "Ren och Varg". Mycket bra bok som kan rekommenderas till den som är intresserad av jakt och renskötsel i äldre tider.

Hör även till de kluvnas skara när det gäller skotern. Man vill använda den själv men vill helst inte se någon annan på skoter ute i jaktmarkerna :-

Tycker för övrigt att helikoptern borde förbjudas när det gäller jaktturismen. Jakt ska vara slitsamt så man vet att man gjort rätt för sig.

Publicerat
OT: Jakob vilken bok läste du?

Själv läste jag alldeles nyss Yngve Ryds bok "Ren och Varg". Mycket bra bok som kan rekommenderas till den som är intresserad av jakt och renskötsel i äldre tider.

Hör även till de kluvnas skara när det gäller skotern. Man vill använda den själv men vill helst inte se någon annan på skoter ute i jaktmarkerna :-

Tycker för övrigt att helikoptern borde förbjudas när det gäller jaktturismen. Jakt ska vara slitsamt så man vet att man gjort rätt för sig.

Yngve Ryd? Det är han som boken om eld och boken om snö va? Otroligt intressanta böcker!

Läste "Mitt liv som renskötare" av Apmut Ivar Kuoljok nyss. Intressant bok det också. Men favoriten av alla böcker i den genren för mig är boken om Klomma. Storviltsjägaren från Vindelfjällen, för övrigt förfader till min gamla lärare Håkan Jonsson (Klomma).

Publicerat
Yngve Ryd? Det är han som boken om eld och boken om snö va? Otroligt intressanta böcker!

Läste "Mitt liv som renskötare" av Apmut Ivar Kuoljok nyss. Intressant bok det också. Men favoriten av alla böcker i den genren för mig är boken om Klomma. Storviltsjägaren från Vindelfjällen, för övrigt förfader till min gamla lärare Håkan Jonsson (Klomma).

Japp Snö och Eld har han skrivit också. Jägarliv i Jokkmoks fjällvärld är också riktigt bra. Men Yngve Ryds bästa bok är "Timmerhästens bok". Han har väldigt bra berättarstil när han skriver.

"Mitt liv som renskötare" tror jag att jag bläddrat i som hastigast och den såg lovande ut, men inte hunnit läst den än.

Publicerat
  • Författare

Ni får ta och skapa en litteratur-tråd tror jag bestämt ;)

Publicerat

he he vi sitter i samma båt Jimbola :P Piller för att orka jaga, rätt slut va!!

Publicerat

Visst får man endast använda skoter efter igensnöade skogsvägar när man har klass 1-2 vapen med sig??

Tänker främst på toppjakten då mina hemmarker har allt igensnöat jämt!! :o

Publicerat

inte konstigt att norska jägare är vassare på skjuta när våra svenska fågeljägare går å funderar om en bra bok mitt under jakten :D:o

Publicerat

Visst är det så att det kan upplevas diskrimerande för dem som inte är 100% fysiskt friska att förbjuda skotern. Vad många inte förstår är att allt blir förstört om man tillåter skotern då kan alla nå dessa avlägsna platser och då finns ingen mystik kvar där längre. Jag är innerligt glad att det är förbud i flesta reservaten och nationalparker så där finns friden och lugnet för den som vill uppleva detta ;D

Låter väl som att jag är värsta skoter motståndaren nu fast det är jag inte äger visserligen ingen själv men tolkade glatt bakom Jakobs i vinter för visst ger den enorma fördelar ;)

Fast förbjöd man skotern helt för jakt skulle många toppslakter upphöra då man inte orkar bära så mycket fågel och sedan vore det underbart att planera lång turer på skidor då man kunde vara ganska säker att hitta ojagade marker för som det nu är så hatar jag att hitta skoterspår som slingrar runt alla heta ställen när man skidat långt för att nå dit själv

Publicerat

Grunden för Terrängfordon  och vapen hitar man i Jaktförordningen

Saxat ur...

22 § Skjutvapen får inte medföras vid färd med motordrivet fordon i terräng. Förvaras ett skjutvapen i ett motordrivet fortskaffningsmedel får det inte finnas ammunition i vapnets patronläge eller magasin.

Det är alltså inte tillåtet att medföra vapen på motordrivet fortskaffningsmedel i terräng.

I AC och BD har Länsstyrelserna beviljat en generell dispens för kulvapen i klass 3-4 samt hagelvapen. Att det inte står något om vad som gäller angående detta på andra läns hemsidor beror helt enkelt på att det inte är tillåtet där!

Vill man ändå transportera vapen på terrängfordon så får man helt enkelt söka en dispens hos Länsstyrelsen i det län där man tänkt jaga.

Visst får man endast använda skoter efter igensnöade skogsvägar när man har klass 1-2 vapen med sig??

Tänker främst på toppjakten då mina hemmarker har allt igensnöat jämt!!

Vid körning på enskild väg krävs inga tillstånd för att transportera vapen eftersom körningen inte sker i terräng. Du får köra snöskoter på snötäckt enskild väg, t.ex. skogsbilväg, om vägens ägare inte har förbjudit det.

Publicerat

ok! tack jabbe!

har inte vågat göra det då man är osäker på lagen kring detta,Jag föredrar att ta skidorna direkt ut i skogen,men vissa av mina jaktmarker ligger långt ut efter skogsvägar..Så nästa år blir det att ta sig till ett par heta ställen..

• 1 month later...
Publicerat

Kokko, antar att din pappa är Jussi? Jobbar lite åt honom i liften ibland..

Publicerat
Visst är det så att det kan upplevas diskrimerande för dem som inte är 100% fysiskt friska att förbjuda skotern. Vad många inte förstår är att allt blir förstört om man tillåter skotern då kan alla nå dessa avlägsna platser och då finns ingen mystik kvar där längre. Jag är innerligt glad att det är förbud i flesta reservaten och nationalparker så där finns friden och lugnet för den som vill uppleva detta ;D

Låter väl som att jag är värsta skoter motståndaren nu fast det är jag inte äger visserligen ingen själv men tolkade glatt bakom Jakobs i vinter för visst ger den enorma fördelar :unsure:

Fast förbjöd man skotern helt för jakt skulle många toppslakter upphöra då man inte orkar bära så mycket fågel och sedan vore det underbart att planera lång turer på skidor då man kunde vara ganska säker att hitta ojagade marker för som det nu är så hatar jag att hitta skoterspår som slingrar runt alla heta ställen när man skidat långt för att nå dit själv

bra talat.

Publicerat
Vid körning på enskild väg krävs inga tillstånd för att transportera vapen eftersom körningen inte sker i terräng. Du får köra snöskoter på snötäckt enskild väg, t.ex. skogsbilväg, om vägens ägare inte har förbjudit det.

Rätt drygt då man får olika svar från gång till gång!

Ringde polisen och kollade ovanstående för nåt år sen och fick till svar att snötäckt väg var att räkna som terräng.

Ringde samma polistation nån månad senare och fick svaret att det var OK att köra på snötäckt väg....!!

Det är bara hoppas på att OM man nu blir anmäld...att det är rätt person som utreder frågan då..hehe!

Nåja...sorry till ytterligare diskussion utöver originalfrågan.

Publicerat

Klimpfjäll???

Låter som klimmtatjacka i Pistvakt! B)

Men trevligt.

/H

Publicerat
Klimpfjäll???

Låter som klimmtatjacka i Pistvakt! :lol:

Men trevligt.

/H

I klimpfjäll är det trevligt

Publicerat