Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gissa träffen...och utgången av eftersöket.

Featured Replies

Publicerat

Case 1 ???

• Svar 75
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Vild gissning, men lung träff?

Publicerat
  • Författare

Denna gång rådjur ???

Publicerat
  • Författare

Och så en älg ???

Alla med tre rätt vinner en trasig spårsele ;D

Publicerat
  • Författare
Vild gissning, men lung träff?

Är det lunga verkligen ???

Publicerat
Är det lunga verkligen ???

Som sagt vild gissning.

Är ju skit svårt att se på bilderna, antar att du sitter med facit ;D.

Case 2.

Ser ut att vara en ben bit på bilden??? I så fall ben träff

Case 3

Ser ju ut att inehålla matrester i blodet. Så mag/vom smäll?

Men som sagt detta är vilda gissningar.

Resultat.

Case 1 död inom 250m

Case 2 aldrig funnen.

Case 3 ett j-vla långt och svårt eftersök.

Positiva Nils som gissar ;).

Publicerat

Jadu... ;)

Inte lätt med bilder alla gånger..

1 Ser ju på bild rätt bra ut, ljust blod känns ju tryggt, men det är inte mycket. Väldigt splittrat också, så jag skulle gissa på en ganska låg träff, kanske precis under hjärtat. Den här hittade du rätt smidigt.

2 Är det vad jag tror, en rund fin benbit? så fick du problem. Benträff. En sådan skadeskjutning gick jag på i 8 timmar en gång. Önskar att jag haft en stor, skarp eftersökshund...

3 Blä...Ser inte om det finns riktigt mörkt blod där i smeten också, så att levern fått lite, men du har i alla fall fått göra skäl för dig. Det här är inget drömscenariol...

Publicerat

Första bilden kan faktiskt vara det värsta eftersöket.

Om jägaren har försökt ett huvudskott på grisen, så kan det vara riktigt illa. Vid träff i huvudet så blir det också väldigt ljust blod, och hittade du benbitar, eller tänder i snön också, så dj----r....

Publicerat

Håller med Kolja i dom två första bilderna.. Däremot ser jag inte så mycket på tredje bilden så den låter jag passera okommenterad. Ser ut som en sönderstampad lever dock..

Publicerat

sprättar det sådär mycket vid en skallträff är ju frågan?

Publicerat
Första bilden kan faktiskt vara det värsta eftersöket.

Om jägaren har försökt ett huvudskott på grisen, så kan det vara riktigt illa. Vid träff i huvudet så blir det också väldigt ljust blod, och hittade du benbitar, eller tänder i snön också, så dj----r....

Är ingen expert men då tycker jag det borde finnas fragda/slem mer bubblor än det är.

Publicerat
  • Författare

Jodå, jag sitter på facit. 2 av 3 djur hittades men spåna vidare ni, väldigt underhållande och flera tankar har varit mycket kloka ;D

Publicerat

Ja, det är ju gissa man får göra...det är svårt med bilderna, men faktum är att det är mer än en gång man stått och tittat på liknande spår, och lekt detektiv och dragit fina slutsatser, bara för att upptäcka att det inte alls var vad man trodde, så det är inte Så olikt verkligheten ändå...

Kul tidsfördiv, är det i alla fall.

Och så kan ju alla ha kul åt hur fel man har... ;D

Älgen tror jag absolut att man fann.

Rådjuret borde en erfaren kille som MKJ hittat. Han gör nog inte det misstaget jag gjorde...

Så då återstår grisen. Min lilla erfarenhet av vildsvin, men väldigt stora erfarenhet av tamsvin, är att de blöder mycket, i alla fall när man använt en anständig kaliber. Hade det inte varit snö vid detta tillfället, så hade vi nog inte sett något blod alls på bilderna.

Nja....jag undrar nog om du inte gick bet på grisen, MKJ... ;)

Publicerat

Men bild 3 har ju en del ljust blod också om man tittar efter noga va? eller är det omogna lingon som ligger där av en ren slump? :P

Jag tror att nummer två ej blev återfunnet. Trots att det KAN ha varit en bra träff lite lågt genom bogarna eller så..

Publicerat
  • Författare

Nä jag är ingen världsmästare på eftersök, men skjuter (på) ganska mycket vilt årligen varför jag har både orsakat egna och såväl deltagit på andras eftersök en del.  :)

Typsikt kommer dumma eftersök efter en rad framgångsrika skott....kammen växer tyvärr lite för snabbt med framgång ibland:-[

Publicerat
  • Författare

2 lite lättare utom tävlan, lägg märke till att färgen inte alltid vägleder direkt  :)

Publicerat

hjort eller rådjur?  ??? Andra bilden ser ju ut som att flyktsträckan = obefintlig. Medans Bild nummer 1 gav ett hyffsat spår in i skogen 100 meter ;)

Publicerat
  • Författare

Nu står det ju i bildtexten vad det är för djur men om du kikar på marken är det vitsippor på bägge bilderna vilket torde betyda vår. Gris och råbock är de ända vi får jaga på våren. Bägge dessa djur hade hittats av en blind ;D

Publicerat

Bilden på trädet som rådjuret kanat mot var ju imponerande...Snacka om träff..  ;)

Publicerat
Bilden på trädet som rådjuret kanat mot var ju imponerande...Snacka om träff..  ;)

Nå lite va :P SPLAFF!

Publicerat

1. Muskelträff, inte en susning om vart. Knepigt eftersök! Kan vara det djur som sumpades.

2. Benträff framben möjligen, taget av hund.

3. Lungträff. Anträffad död.

Mvh!

Publicerat

intressant hippshott! Det där fick en att fundera till lite.. hmhmhm.. Kanske ska dra mig ur denna diskussion då jag inte verkar ha nån koll :S ;)

Publicerat
  • Författare
1. Muskelträff, inte en susning om vart. Knepigt eftersök! Kan vara det djur som sumpades.

2. Benträff framben möjligen, taget av hund.

Mvh!

He-he... 8)

Publicerat

Ja J-klar!

Svårt med bilder men

1 blod på snö.. kan vara lungträff men jag tror jag lurar mig på färgen på grund av snön.

chansar på misslyckat e-sök o vart träffen är vet vi isåfall inte... ::)

2 knepigt som fasen men skulle kunna vara benflis men tycker det har lite fel färg, ser nästan ut som en bit av en atär? när jag förstorar bilden så ser jag ytterligare en bit till höger som ser ut som en pytteliten bit lever.

Jag tokchansar på leverträff och dött djur  ;D

3.an är vom= lyckat e-sök.

Senare bilder "SPLAFF" ser oxå ut som maginnehåll. du har inga luktbilder ??? ::)

Rådjuret som kolliderat med träet är garanterat ordentligt träffat.

Dylika bevis är alltid trevligt o hitta.

Ett som springer på träd o annat efter skott är ofta dödligt träffade.

Publicerat

Mvh!

Ja du gode hipshot, när jag kikar närmare på bilden så kan du ha helt rätt på 3:an det jag tror är bär är nog luftbubblor. F-n vad du ställde till det nu ;). Hela arbetsdan kommer att gå till det här ;D.