Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Gissa träffen...och utgången av eftersöket.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja J-klar!

Svårt med bilder men

1 blod på snö.. kan vara lungträff men jag tror jag lurar mig på färgen på grund av snön.

chansar på misslyckat e-sök o vart träffen är vet vi isåfall inte... ::)

2 knepigt som fasen men skulle kunna vara benflis men tycker det har lite fel färg, ser nästan ut som en bit av en atär? när jag förstorar bilden så ser jag ytterligare en bit till höger som ser ut som en pytteliten bit lever.

Jag tokchansar på leverträff och dött djur  ;D

3.an är vom= lyckat e-sök.

Senare bilder "SPLAFF" ser oxå ut som maginnehåll. du har inga luktbilder ??? ::)

Rådjuret som kolliderat med träet är garanterat ordentligt träffat.

Dylika bevis är alltid trevligt o hitta.

Ett som springer på träd o annat efter skott är ofta dödligt träffade.

Du är inte helt tappad bakom en vagn du NS ;) Bara vg dock ;D

• Svar 75
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
intressant hippshott! Det där fick en att fundera till lite.. hmhmhm.. Kanske ska dra mig ur denna diskussion då jag inte verkar ha nån koll :S ;)

;D ;D ;D

Vem har sagt att jag har koll??? Ju säkrare man uttrycker sig, desto mer hoppar MKJs mage då han läser ens utsagor. Förmodar att han precis innan trillade av stolen och nu ligger intrasslad i en massa sladdar under bordet och garvar  :'(

Högg till med detta då det var mycket blod som jag uppfattade som mörkt. En lungträff genererar oftast inte så mycket blod och en hög kroppsträff gör att blodet fastnar i pälsen om något öht kommer ut. Alltså tror jag på en skinksmäll alt högt i ett framben i första läget. Andra så syns ju rörben tror jag och då gissar jag på kulsmäll i framben. MKJ är en sopa på att bedöma avstånd så jag tror han klämpt på en bock på runt 250 meter och kommit lågt... insåg precis att det inte håller, en bock på 250 m .243 är en död bock och det skottet klarar min dotter på ett och ett halvt år att ta med den kalibern.. hmmm.. knepgit!

Det sista.. tyckte mej se ngr ljusa prickar i blodet och tror att det är lungblod helt enkelt..

schaman.. inser du nu att jag har goda grunder för mina påståenden och att du och alla andra amatörer bör hålla sig väck 8) ??? ;D

Mvh!

Publicerat

Tycker 1:an ser ut som de flesta av mina griseftersök brukar se ut.

Och då brukar det vara låga träffar, i muskler eller konturträff i bröstet. Och hur ett sådant eftersök lyckas beror ju helt på vad för hundmaterial man har.

Behöver jag tillägga att jag brukar klara ut mina. ;D

Publicerat

Vilka svåra blider du ger oss att avläsa.

Bild nr 1

Får jag till en träff i konturen. dvs en muskelträff högt eller lågt är lite knepigt att fastslå, men ska jag gissa så sitter den högt då det sprider på båda sidor om spårlöpan.

Ett svårt jobb väntar dig om ni nu kommer ifatt dvs, kan gå väldigt långt innan första stoppet.

1-2km

Bild nr 2

En bit revben som tyder på en iaf hyffsad träff i kroppen, okej här ligger vad som ser ut som en bit lever men det kan även vara en ren vävnadsbit i regionen vid träffen.

50-150m sen ligger det dött.

Bild nr 3

Ett "keppskott" det formligen öser maginnehåll ur skotthålet men kan även komma ur munnen i slutskedet. död inom 100-200m.

Splaff bör vara ett god träff i aortan eller centralt i lung/hjärt regionen, det formligen öser ur näsa/mun den är tvärdöd inom 50m

Publicerat
Du är inte helt tappad bakom en vagn du NS ;) Bara vg dock ;D

Hmm...Spånar vidare sådär rakt ut i luften... inte för att jag gärna vill ha mvg men va faan. ::)

Hittade atär o ådror nu i höstas och "Köttbitar" liknande den på bild 2.. då var hjärtat helt bortskjutet på det rådjuret.

Kanske den lilla biten som ligger till höger på andra bilden är en bit av hjärtat inte levern.

Isåfall är det en klockren hjärtträff, å då är det ju givetvis stendött djur...

Men jag har ju redan gett ett svar så dehär räknas inte magister MKJ  ;D

Publicerat
  • Författare
Vilka svåra blider du ger oss att avläsa.

Bild nr 1

Får jag till en träff i konturen. dvs en muskelträff högt eller lågt är lite knepigt att fastslå, men ska jag gissa så sitter den högt då det sprider på båda sidor om spårlöpan.

Ett svårt jobb väntar dig om ni nu kommer ifatt dvs, kan gå väldigt långt innan första stoppet.

1-2km

Bild nr 2

En bit revben som tyder på en iaf hyffsad träff i kroppen, okej här ligger vad som ser ut som en bit lever men det kan även vara en ren vävnadsbit i regionen vid träffen.

50-150m sen ligger det dött.

Bild nr 3

Ett "keppskott" det formligen öser maginnehåll ur skotthålet men kan även komma ur munnen i slutskedet. död inom 100-200m.

Splaff bör vara ett god träff i aortan eller centralt i lung/hjärt regionen, det formligen öser ur näsa/mun den är tvärdöd inom 50m

Mmmmmmmm, det tar sig sa mordbrännarn ;)

Fortsätt med gissningarna, bilder är skitsvårt men några konstateringar så här långt är förbluffande nära sanningen, grymt imponerad. Väntar på gorm att yttra sig innan jag avslöjar några sanningar. :)

Publicerat

Ogillar dessa trådar.. när man har svarat så vill man ha facit pronto!

MKJ.. bra tråd, bara att låta den hållas..förutsatt att du pmar facit till mej  ;D

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hmm...Spånar vidare sådär rakt ut i luften... inte för att jag gärna vill ha mvg men va faan. ::)

Hittade atär o ådror nu i höstas och "Köttbitar" liknande den på bild 2.. då var hjärtat helt bortskjutet på det rådjuret.

Kanske den lilla biten som ligger till höger på andra bilden är en bit av hjärtat inte levern.

Isåfall är det en klockren hjärtträff, å då är det ju givetvis stendött djur...

Men jag har ju redan gett ett svar så dehär räknas inte magister MKJ  ;D

Ha-ha, det är du som är magistern, jag är bara brådpubertal ordningsvakt i trådarna. Men erkänn att det är lite kul och utmanande? Kul också att alla har en så prestigelös inställning...och det är svårt. 2-3 av er hade klippt detta klockrent på platserna.

Tänkte eventuellt köra vidare med flera platser som en liten följetång. har du/ni bilder på liknade case så skall jag vara den första att förnedra mig ;D Men vi ger detta nåt dygn till innan jag skall avslöja allt..skytt (nåja) avstånd, kaliber, hundar och förståss resultat och bilder på djuren.

Publicerat

Fusk!

Gorm lär ju ha snokat reda på åtminstonde något av dem  >:( >:(

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Fusk!

Gorm lär ju ha snokat reda på åtminstonde något av dem  >:( >:(

Mvh!

Nix, inga av dessa, dock har hans ohängda kamrater härjat i nåt spår ;D

Publicerat
Men erkänn att det är lite kul och utmanande?

Jepp!

Skulle alldrig klara hålla mig från sådana här grejer. De e skitkul!

Men det jobbiga är att jag inte får nått annat gjort i eftermiddag än att lägga djupa veck i pannan...

O den som e så j-kla rynkig redan..

Publicerat

Dags för mig att försöka.... 8)

1. Skott i muskler vid nacke på grisen, rent köttsår - leder till det misslyckade eftersöket

stänker ordentlig i början på båda sidor om löpan, avtar efter ca 200 - 300 meter, gissar det upphörde innan den spårats en km. Klarar följa med övriga grisar i gruppen...

2. Är nog inne på samma linje som björnhunden, tror det är revben och en bit lever (lite långt bak alltså) bör ha funnits inom 300 -400 m....

3. Vomen sprängd, tror även kulan varit inne i lever eller möjligen större artär (pga av färgen), bör ni ha funnit, absolut om ställande hund funnits tillgänglig

Ja...det var mina "fifty cent"  ;)

Publicerat

Oj oj oj, borde man ens chansa på ett svar , mitt e-sök är inget att skryta med klarat oss bra ifrån det. ( jakt i lugna former)

#1 . Är det skottplatsen ? Ser konstigt ut , men skott på djur i rörelse hög träff i lungan/lungorna , dött efter 50-70m.

Hmm , kasspår i snön , hög träff under ryggen kanske snudd på tagg utskott.  Hund kommer i kapp i sårlega. (skjuts)

#2 . Underbens träff , halt djur (troligtviss kid som följer geten) aldrig ikapp kommet.!

#3 . Snett skott , möjligen i revben och lunga ut i magen eller tvärt om .!? E-sök 200-300m död/döende.

Skitsvårt när man inte ser gångstill och blod efter / bortom där dina kort är tagna.

Ska bli kul och se vad svaret är !!!

Publicerat
;D ;D ;D

Vem har sagt att jag har koll??? Ju säkrare man uttrycker sig, desto mer hoppar MKJs mage då han läser ens utsagor. Förmodar att han precis innan trillade av stolen och nu ligger intrasslad i en massa sladdar under bordet och garvar  :'(

Högg till med detta då det var mycket blod som jag uppfattade som mörkt. En lungträff genererar oftast inte så mycket blod och en hög kroppsträff gör att blodet fastnar i pälsen om något öht kommer ut. Alltså tror jag på en skinksmäll alt högt i ett framben i första läget. Andra så syns ju rörben tror jag och då gissar jag på kulsmäll i framben. MKJ är en sopa på att bedöma avstånd så jag tror han klämpt på en bock på runt 250 meter och kommit lågt... insåg precis att det inte håller, en bock på 250 m .243 är en död bock och det skottet klarar min dotter på ett och ett halvt år att ta med den kalibern.. hmmm.. knepgit!

Det sista.. tyckte mej se ngr ljusa prickar i blodet och tror att det är lungblod helt enkelt..

schaman.. inser du nu att jag har goda grunder för mina påståenden och att du och alla andra amatörer bör hålla sig väck 8) ??? ;D

Mvh!

;D ;D Lovar att du är mer erfaren på eftersök än mig iallafall samt att kolla upp blodspår. Har aldrig varit tvungen till det ordentligt ännu. På gott och ont....... ;( Men det du sade lät vettigt. Så även NS bedömning.. Grunnade dock inte på det sååå mycket att jag förstorade bilderna för att leta luftbubblor :D

Publicerat

Det enda jag "kan" är om det luktar skadad lunga eller om det är grönt illaluktande på marken. "ljust" blod eller "mörkt" har jag tyvärr ingen koll på. :(

Publicerat
  • Författare

OK, dags att börja med avslöjandena då alla som vill (vågar  ::) ) gissa nog gjort det nu. Detta första svineftersöket är ett av dom mer underliga jag varit med om och tog med det just eftersom vi talat om det förr i nån av NS trådar.

Skytten (en kompis till mig) ger sig upp till åteln och finner att grisarna redan är ute och att ingen chans finns att ta sig till kojan utan att röja sig. Det är rätt skumt men snön lyser upp och han tar skottet på en årsgris på ca 130 meter med 9,3x62 och grisen slår i kull ett vrål för att sedan kasta sig upp för att återigen slå ihop sprattlandes. Till skyttens förvåning reser sig dock grisen och sticker, andra skottet missas.

Härifrån finns inget facit, blodflödet är inledningsvis kraftigt och fladdrigt (se bild) för att senare avta snabbt. Efter 300 meter går grisen ihop med sin flock och manuellspårningen ges upp och hund inkallas. Rätt lite snö i planteringarna men blod på grenar vilket talar för hög träff. Vi spårar gruppen av grisar med en Bayerare/Wachtel ca 500 meter innan gråhunden släpps som tar upp omedelbart. Vid det här laget har djuren rört ca 1 km från skottplatsen och ingen av djuren verkar hindrad i rörelserna. Inget mer blod finns att finna förutom lite stänk när ekipaget går över en snöig väg...men vi tolkar det som blod som suttit i manen.

Vi får ett chans till avslut, ca 2,5 km från skottplatsen, men kan inte skilja den påskjutna grisen från de övriga i gruppen i ficklampsskenet så vi avbryter då vi var långt inne på grannarnas mark.

Bilderna är tagna ca 12 timmar efter skott varför blodet flytit ut och ser ljusare ut i snön. Vi hittar kulans islag i en låg regel som den gått rätt igenom och skytten inte sett på det avståndet. Kulan vinklade förmodligen och gick för högt. Beteendet är nog rätt skolbokstypiskt för en taggträff högt i ryggen med massor av mörkt blod initialt och ett par volter innan den återfår kontroll över kroppen. Långa nackhår hittades också. Finns anledning att tro att denna gris kan ha klarat detta utan men om inte inflamationer tillstött. :-

Jakt är inte alltid vackert men vi gjorde vad som enligt lag förväntades av oss. Konstruerade om ställningen till automaten efter detta skott.

Publicerat

Hann inte med första då... men provar resten. Tvåan ser ut som en bit revben tycker jag... om det inte finns mer på skottplatsen än detta känns det inte bra... chansar in en låg träff framför mellangärdet, som trots allt leder till att du hittar djuret inom 250m.

Trean tror jag är en sned träff som tagit lever och vom. Ligger inom 200-300 om inge stört djuret.

Bra övning, även om det är svårt med bilder förstås. Tack!

F.

Publicerat

Ja alltså en bild per djur är verkligen skitsvårt.. Väl på plats så har man ju lite mer radie att kolla upp för att dra slutsatser :)

Publicerat

Vafan!

Så där mycket blod var det inte när jag sköt över ryggraden på förra grisen.. Inte heller där finns något facit dessvärre, fann blod där grisen låg efter skott samt lång nackhår, men så fort grisen reste sig och drog så upphörde blodflödet. Det märkliga är att jag har en hyfsat blöt bondad kula så det borde ha varit ett jättehål tycker jag men icke..

Förbryllande..

Mvh!

Publicerat

Ja ibland kan man ju undra :P

Publicerat
Dags för mig att försöka.... 8)

1. Skott i muskler vid nacke på grisen, rent köttsår - leder till det misslyckade eftersöket

stänker ordentlig i början på båda sidor om löpan, avtar efter ca 200 - 300 meter, gissar det upphörde innan den spårats en km. Klarar följa med övriga grisar i gruppen...

Har varit med om detta, därför tror jag att det kan vara fallet. Precis så som du beskrev blev det. Blodet stänkte mycket i början (man/ragg sprätte i väg) avtar efter ett par hundra meter för att helt upphöra. Grisen klarade att gå med övriga vilket tillslut ledde till att det inte gick att vara säker på att rätt gris följdes.

träffar man i nackmuskler ganska nära huvudet bör anslaget göra grisen "groggy".

Publicerat
  • Författare

Nästa bild på rådjurseftersöket var en kuggis, som vissa genomskådade ;D Den lilla köttbiten bredvid är faktiskt inget annat en lungvävnad alt kött således ej lever men det var svårt att se.

Det som visas är mycket riktigt inte ett rörben utan ett revben. Bilden var beskärd och hade jag visat hela hade det varit lätt. Detta var från en bock jag sköt för 2 år sedan och 308an satt precis där den skulle. Kuriosa var att bocken blev brons på 108 poäng och att jag försökt på den vid ett flertal tillfällen förut. Dock hade den nog blivit större om inte kurre klåfinger skjutit den :P

Flyktsträcka ca 80 meter trots allt, ingen spårhund behövdes. :)

Publicerat
  • Författare
Har varit med om detta, därför tror jag att det kan vara fallet. Precis så som du beskrev blev det. Blodet stänkte mycket i början (man/ragg sprätte i väg) avtar efter ett par hundra meter för att helt upphöra. Grisen klarade att gå med övriga vilket tillslut ledde till att det inte gick att vara säker på att rätt gris följdes.

träffar man i nackmuskler ganska nära huvudet bör anslaget göra grisen "groggy".

Ja trixigt till tusen, din gissning var så ruskigt nära sanningen som man kunde komma. Lundholms gråhund ställde dom sedan så tror nästan du sitter på inside info :-* ;)

Publicerat
  • Författare

Vi kör vidare med älgeftersöket. Detta var ett riktigt eftersök och jag var skyldig till det :-[ Även här måste jag förvånas över er iaktagelseförmåga från ett dåligt och lite mörkt kort :o

Bilden visar skottplats eller två meter efter densamma. Upprinnelsen var löshundsjakt med gråhund för 4 år sedan i Uppland. Jag är vägvisare åt hundföraren och efter upptag och fast stånd ställer jag av mig själv i en skogskappa mellan skog och en inäga där djuren brukar vilja ut om dom går bakåt. Hundföraren rapporterar ko+kalv som vid ansmygning går loss och trixar sig mellan förhållspassarna ur såten. Jag var i princip beredd på att bryta när det knakar och en klyktjur kommer lunkandes i gammelskogen på tjurars vis bakåt.

Ca 50 meter framför mig stannar han täckt av några undertryckta granar och vädrar. 9,3an ligger uppe och jag väntar på kastet som kommer och jag känner direkt att det där gick inte riktigt bra.  :( Trots halvauto får jag bara arslet i kikaren och inget andra skott kommer.

Gråhunden åter efter ca en halv timme och bilden visar vad vi hittade på skottplatsen, en blandning av vom och lever...men en strimma hopp av lite ljusare blod också.

Vi ställde om och la spårsele på hunden och gick på efter 45min ca, första 100 metrarna fann vi vom och sedan var det som det upphörde helt. Älgen hade rört sig i en båge ner mot skyttarna men varsnat och gått tillbaka vilket tydde på att den hade sinnena kvar, inte heller hade den gått i lega. Var det skada i lungorna var den inte stor :-

Såten såg ut som en tårtbit och vi hade gått om skyttar nere på en av vägarna och vi släppte hunden igen som tog upp bara kanppt 100 meter framför oss och vi sköt samtidigt när älgen kom bakåt. Denna gång la han i P läge för gott då ett av skotten tog sticket (mitt tror jag ;D)

Mitt första skott hade touchat en av lungspetsarna och också levern hade en skråma men blödningen hade inte orsakat kvävning. ??? Behöver jag berätta vem som fick ta ur soppan ::) Fantastiskt skönt att få avsluta sina egna tabbar emellertid. Ostörd hade nog älgen lagt sig av denna leverpärla men möjligt att vi var för heta att gå på men vi trodde nog inte att älgen skulle orka som den ändå gjorde, total sträcka var nog nästan en kilometer. Men två poäng till erfarenheten det inbringade :)

Publicerat

jaja..då blev det inte  så illa.... ;) utan att man vågar gissa igen, om tillfälle ges... ;D

Tack för detta, MKJ!