Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Uppsving för kaliber 6,5x55

Featured Replies

Publicerat

Lite kul att läsa att man har större efterfrågan av klenare kalibrar i norra sverige än södra... ;D

Och jag som trott att där fanns en massa bamseälgar och björnar, men det var väl bara skryt, det klart...Nä, vill ni jaga något stort och spännande så kom söderut och kolla in våra grisar, det är tuffa djur det! Äter era nallar till frukost....När en kulting på 15kg dyker upp på passet, så vill man allt ha något grövre än 6,5...

;D :D ;D

Publicerat

Skillnaden kanske är att här uppe kan man placera ett skott.... ;)

Publicerat

6,5x55 är en mycket fin kaliber mycket allsidig . men visst när man sitter på björnpass så känns det bättre med något grövre.

Publicerat
Lite kul att läsa att man har större efterfrågan av klenare kalibrar i norra sverige än södra... ;D

Och jag som trott att där fanns en massa bamseälgar och björnar, men det var väl bara skryt, det klart...Nä, vill ni jaga något stort och spännande så kom söderut och kolla in våra grisar, det är tuffa djur det! Äter era nallar till frukost....När en kulting på 15kg dyker upp på passet, så vill man allt ha något grövre än 6,5...

;D :D ;D

;D ;D.....Våra björnar här i norr har an avföring på 15 kg.......det du!! Och det är av rädslan när den hör smällen av en välriktad 6,5 kula...... ;D ;D
Publicerat

Jo visst är det så.  ;) ;D ;D ;D

Publicerat
Skillnaden kanske är att här uppe kan man placera ett skott.... ;)

......och de fyra följande ;D

/Micke

Publicerat

;D ;D ;D

Publicerat

Ja, det är tveklöst komiskt att mina jägarbröder här i södern får panik och springer och köper express-studsare när det nalkas gris i markerna, medan de nordligare grabbarna sitter med 6,5 i björnskogen...  :D

Skulle jag få välja mellan att följa en skadkjuten 150kr björn, eller en 300kg tung nasse, skulle jag springa efter grisuslingen alla gånger.... ;D Visst kan de skada en, men det Är faktiskt en...gris.

Publicerat

Man kan ju undra om det är dessa otroligt omdömesgilla jägare som med sina välplacerade 6.5 kulor lämnade skadeskjutna björnar under var och varannan gran under höstens björnjakt. ??? ???  ;D ;D

Så lyckat var resultatet att man nu diskuterar att björnpasset skall vara obligatoriskt.

MVH

Henrik

Publicerat
Man kan ju undra om det är dessa otroligt omdömesgilla jägare som med sina välplacerade 6.5 kulor lämnade skadeskjutna björnar under var och varannan gran under höstens björnjakt. ??? ???  ;D ;D

Så lyckat var resultatet att man nu diskuterar att björnpasset skall vara obligatoriskt.

MVH

Henrik

jag tror att det var sörlänningar med sina magnumbössor som stod för skadeskjutningarna :), sitter man med en liten oryx i loppet väntar man om man är rädd om sitt skinn tills man får ett perfekt läge.

Publicerat
Man kan ju undra om det är dessa otroligt omdömesgilla jägare som med sina välplacerade 6.5 kulor lämnade skadeskjutna björnar under var och varannan gran under höstens björnjakt. ??? ???   ;D ;D

;)

• 2 weeks later...
Publicerat

6,5x55 är den bästa allround kaliber som finns! Med rätt kula en väl fungerande älg och björn bössa med lämplig kula en väldigt bra småvilt bössa med finns väl ingen annan kaliber som är i närheten så mångsidig vad jag vet.

Jag blev lite fundersam över denna magnum hysteri som började för 5-10år sedan satt några år som markör på älgbanan och kan lugnt säga att storleken på hålen i tavlan även påverkade skyttarna negativt. Visst fanns det ett fåtal som sköt bra även med grovsigarna men betydligt sämre var snittet och sedan tycker dem flesta att skotten är för dyra att övningsskjuta med dessa magnum bössor så man skjuter inte speciellt många övningsskott per år. Inte tror jag det är någon större fördel med grovkalibrigt om man skjuter sämre äts den större effekten upp rätt snabbt ;)

PS: skulle man bara få äga en kulbössa valde jag 6,5x55 7dagar i veckan

Publicerat
PS: skulle man bara få äga en kulbössa valde jag 6,5x55 7dagar i veckan

AMEN

Nu har jag inte skjutit så många älgar, men ingen har tagit speciellt många steg efter skottet.

Känns inte som jag behöver någon magnumkaliber för den jakt jag bedriver, länge leve 6,5 an  :)

Publicerat

Och jag äger ingen 6,5x55 :-[

Publicerat
AMEN

Nu har jag inte skjutit så många älgar, men ingen har tagit speciellt många steg efter skottet.

Känns inte som jag behöver någon magnumkaliber för den jakt jag bedriver, länge leve 6,5 an  :)

Hallelulja ;D
Publicerat

Kan intresset bero på att man jagar mer toppfågel i norra sverige?  ::)

Publicerat
Kan intresset bero på att man jagar mer toppfågel i norra sverige?  ::)

Och därmed använder man klass1 vapnet mot klass3 vilt ;D

/Micke

Publicerat

Jag skall skjuta en grizzly med min ärtbössa i höst

Publicerat
Jag blev lite fundersam över denna magnum hysteri som började för 5-10år sedan satt några år som markör på älgbanan och kan lugnt säga att storleken på hålen i tavlan även påverkade skyttarna negativt. Visst fanns det ett fåtal som sköt bra även med grovsigarna men betydligt sämre var snittet och sedan tycker dem flesta att skotten är för dyra att övningsskjuta med dessa magnum bössor så man skjuter inte speciellt många övningsskott per år. Inte tror jag det är någon större fördel med grovkalibrigt om man skjuter sämre äts den större effekten upp rätt snabbt ;)

Det hjälper inte hur många guldmärken man än skjuter på älgbanan med sin eller klubbens 6,5x55 om det inte är det vapnet som sitter i nävarna under älgjakten.

Det är inte helt ovanligt att folk har en 6,5 för övningsskytte och bockjakt/toppjakt men något helt annat till älgjakt,pga rekyl och ammunitionskostnad så övas det med 6,5:an,detta gör inte per automatik duktiga  banskyttar till duktiga jaktskyttar.

Skulle vilja påstå att de grovsingskyttarna du hänvisar till är betydligt bättre i skogen trots sina sämre serier, än de ivrigt tränande 6,5-skyttarna när skogens konung kommer och skall beskjutas med ett ganska obekant vapen.

Inte helt ovanligt.

/Micke

Publicerat

Klokt som vanligt när det gäller han Mauser. Om man inte tränar med samma vapen man jagar med är faktiskt träningen ganska bortkastad.

Publicerat

jag tränar ganska mycket med min 9,3x62 och visst känns det konstigt ibland för det finns ju en 6,5 i garderoben som jag skjuter bättre med.

dock så räcker mina resultat med 9,3an för jakt och en sauer STR är inte riktigt optimal på älgjakten.

Publicerat
Och därmed använder man klass1 vapnet mot klass3 vilt ;D

/Micke

Ni som jagar toppfågel... e inte 6,5:an en rätt vanlig kaliber för detta?

Publicerat

Jo, Känner flera som jagar toppfågel med 6,5an. Jag brukar också göra det. 6,5an eller 308an. 8) ;D

Publicerat
Ni som jagar toppfågel... e inte 6,5:an en rätt vanlig kaliber för detta?

det är om du frågar mig den finaste toppkalibern förutom 6mmbr eller kanske den nya 6xc.