Publicerat Februari 21, 200818 yr Har inte direkt märkt av nåt uppsving eller nån vildsint budgivning på min 6,5:a..... ;D http://jaktsnack.se/index.php?topic=10354.0 /Må
Publicerat Februari 21, 200818 yr Det hjälper inte hur många guldmärken man än skjuter på älgbanan med sin eller klubbens 6,5x55 om det inte är det vapnet som sitter i nävarna under älgjakten.Det är inte helt ovanligt att folk har en 6,5 för övningsskytte och bockjakt/toppjakt men något helt annat till älgjakt,pga rekyl och ammunitionskostnad så övas det med 6,5:an,detta gör inte per automatik duktiga banskyttar till duktiga jaktskyttar. Skulle vilja påstå att de grovsingskyttarna du hänvisar till är betydligt bättre i skogen trots sina sämre serier, än de ivrigt tränande 6,5-skyttarna när skogens konung kommer och skall beskjutas med ett ganska obekant vapen. Inte helt ovanligt. /Micke Håller absolut inte med om att dessa macho magnum skyttar är bättre i skogen än duktiga sportskyttar! Oavsett vilka gevär folk tränar med så är det väl rätt självklart att en duktig skytt som tränat x antal tusen skott är bättre skyttar även i älgskogen. Därimot tenderar många duktiga skyttar att skjuta i alla möjliga lägen och den klientelen ställer ofta till med en heldel skadeskjutningar där en ovan skytt inte skjutit men då är det omdömet som brustit. Det jag menar är hur många mägdtränar med sin grovsing ? PS: Jag är inte sportskytt själv och har dessutom slutat med älgjakt då jag tycker älgjakten är lika spännande som att sitta och titta på tå naglarna växa ;D
Publicerat Februari 22, 200818 yr Håller absolut inte med om att dessa macho magnum skyttar är bättre i skogen än duktiga sportskyttar! Oavsett vilka gevär folk tränar med så är det väl rätt självklart att en duktig skytt som tränat x antal tusen skott är bättre skyttar även i älgskogen.Det jag menar är hur många mägdtränar med sin grovsing ? Vi har helt klart olika uppfattning. En 6,5x55 skytt som skjuter 1000 skott om året på bana och dessutom jagar allt med denna hanterar säkert de flesta situationer i skogen. En 6,5x55 skytt som skjuter 1000 skott om året på bana men jagar med något betydligt grövre som det lossats kanske 10 skott mot papptavla med, är inte lika väl tränad att hantera samma situationer. Trycke,balans,rekylupptagning påverkar mer än vad alla 6,5skott på bana gör. Jag har hört alla ursäkter under många år bla att orsaken till bukskottet var den långsamma ammunitionen då skytten var van vid en snabbare ammo på bana. likaså att orsaken till bommen framför djuret orsakades av den väldigt snabba ammunitionen då han var van att öva med en långsammare. Övar man inte med det vapen man jagar med så är det övning för stunden och inte för framtida situationer. En sak håller jag absolut inte med dig om och det är att man måste vara macho för att skjuta magnum. Men om du absolut tycker det så kan jag hävda att man är kärring om man bara pallar att skjuta 6,5x55 ;D /Micke
Publicerat Februari 22, 200818 yr Tur man inte äger någon 6,5a då slipper jag vara kärring ;D Ähhh macho var väl lika allvarligt menat som din kärring kommentar
Publicerat Februari 22, 200818 yr Tur man inte äger någon 6,5a då slipper jag vara kärring ;DÄhhh macho var väl lika allvarligt menat som din kärring kommentar :-* /Micke
Publicerat Februari 22, 200818 yr har sett och pratat med massor med gubbar som skjuter med 6,5 or och har stora problem med att träffa älgen men det gör inget säger dom för i skogen då går det bättre > och dom skjuter som krattor i regel och klagar på att ammon har blivit så dyr så man har ju inte råd att öva samme
Publicerat Februari 22, 200818 yr Och därmed använder man klass1 vapnet mot klass3 vilt ;D/Micke En 6,5a med helmantel är ju trotts allt bara klass 3 så det är väl därför dom använder den till klass 3 vilt
Publicerat Februari 22, 200818 yr När jag började jaga med kula sköt jag nästan allt mitt vilt med 7*57R i en kombi. Köpte senare en 222a till rådjur och det under. 8*57 an ärvde jag och den har mig varit trogen. Så.. ;D Alla mina kompisar som hade 6,5 , retade jag jämt ;D i dag är 222an borta (vilket jag ångrar) och har ersatts av en 6,5a Så nu i dag är det jag som har 6,5 de andra har 308 , 30.06 , 9,3*62 som allround ! Så på senare år måste jag säga förlåt till dem , 6,5an är en underbar kaliber ! Mr Mauser har bara inte insett det än ;D Han har sett på för mycket Amerikansk film och druckit för mycket Bud ! Mvh..
Publicerat Februari 23, 200818 yr 6,5an är en underbar kaliber ! Mr Mauser har bara inte insett det än ;D Han har sett på för mycket Amerikansk film och druckit för mycket Bud ! Mvh.. Visst finns det en underbar 6,5:a.....men den heter 6,5x64Br eller 264 Winchester Magnum ;D Skickar iväg 9grams kulor i rätt intressanta hastigheter 8) /Micke
Publicerat Februari 23, 200818 yr Visst finns det en underbar 6,5:a.....men den heter 6,5x64Br eller 264 Winchester Magnum ;DSkickar iväg 9grams kulor i rätt intressanta hastigheter 8) /Micke Eller en 6,5 - 06 eller en hederlig 6,5 :a. Att ni orkar tjabba om den bössan ännu ;D
Publicerat Februari 23, 200818 yr jomen hej allihop. Är det inte så här? är man jäkligt vass på att handha sin superduper-turbo kaliber bössa så har man ju lite mer marginal på sin sida.. Men jag är fullkomligt övertygad om att skjuter man på en björn inom rimligt avstånd med en kula som har rätt egenskaper (hårdhet) i kaliber 6,5-55 å vet var träffområdet är på nallen så funkar den alldeles utmärkt. Problemet som jag ser det är att gemene man/kvinna inte riktigt har pejl på vart träffområdet sitter på björn. Jag har haft två kurser för jägare i min jvk i björneftersök och det är samma sak varje gång, dom flesta tror att träffområdet sitter på samma ställe som älgen men det gör inte riktigt det...Så min slutsats är: det är lättare att skjuta "rätt" med en 6.5:a än tex 375 h&h pga rekyl knall m.m, men som sagt det är aldrig fel med lite magnum MEN då ska man tamef--n kunna använda den utan att prutta ned sig en tiondel innan det smäller. Har sett MÅNGA skyttar dra iväg kulorna ner i backen då det var magnum inskrivet på pipan Men jag kan ha fel... ??? ??? Mvh Klant
Publicerat Februari 23, 200818 yr Jag antar att den kaliber det skjutits flest björnar med i Sverige är 6,5x55? Sen får man väl anta att det även skadeskjutits flest björnar med samma kaliber? Detsamma gäller väl älg gissar jag. Så det här inlägget var egentligen totalt onödigt! ;D
Publicerat Mars 4, 200818 yr Är denna tråd möjligen en variant av den oändliga diskussionen om 6,5X55 vara eller inte vara, förträfflighet och brister ??? Antar att det kan vara intressant med jämförelser, så jag bidrar med följande länk: http://www.reloadersnest.com/article_survey_dec0902.asp Sedan är det upp till samlad klokskap att bryta frågan… ;D
Publicerat Mars 4, 200818 yr Är denna tråd möjligen en variant av den oändliga diskussionen om 6,5X55 vara eller inte vara, förträfflighet och brister ???Antar att det kan vara intressant med jämförelser, så jag bidrar med följande länk: http://www.reloadersnest.com/article_survey_dec0902.asp Sedan är det upp till samlad klokskap att bryta frågan… ;D Vad säger egentligen ett diagram när förutsättningarna varit olika vid varenda skottlossningstillfälle? Tex att 300 Win Mag har överlägset flest antal avlossade skott mot älg men även att 300 Win mag har överlägste kortast flyktsträcka.... Ur detta diagram går det inte att göra ett enda säkert konstaterande. /Micke
Publicerat Mars 4, 200818 yr Jag antar att den kaliber det skjutits flest björnar med i Sverige är 6,5x55? Sen får man väl anta att det även skadeskjutits flest björnar med samma kaliber?Detsamma gäller väl älg gissar jag. Så det här inlägget var egentligen totalt onödigt! ;D Precis ungefär som att en milijon flugor kan inte ha fel. skit är gott! Tycker det är en bra kaliber som gör gott ifrån sig som vilken klass 2 bössa som helst, kankse är lite overkill men jag trivs bättre med min 375:a på björn och älgjakt.
Publicerat Mars 11, 200818 yr Hmmmm. Min tanke var nog att man skulle fundera mera på vilka slutsatser som går att dra av denna statistik oavsett vilken kaliberpreferens man ev. har eller inte har. Möjligen gör man det lite lättvindigt för sig själv när man avfärdar innehållet som omöjligt att dra några slutsatser av. Det finns många möjliga synpunkter man kan lägga på ett material som detta. Men som man noterat i artikeln som detta är saxat ur är det få förunnat att ha en så stor erfarenhet av olika kalibrar att man med någon säkerhet kan dra några slutsatser. Således åter till kärnfrågan.