Publicerat Juli 25, 200520 yr Tjenixen Efter det jag tog bort gammeldrevern nyligen är jag lite nyfiken på att skaffa en terrier vid sidan av drevertiken. Jag har dålig koll på stamtavlor och bra jaktliga linjer inom rasen och behöver lite hjälp på traven. Detta är önskvärt... * Jack Russel (tror jag) * Slåthårig * Hane med mindre hjärna än hjärta * Högställd * Jakt ovan mark eller tänker jag fel :...är en ljummen TJT bättre än en JackRussel med bra jakt i för jakt ovan mark på klövvilt? Risken när man är van med mycke jakt ala drever är väl kanske att man ruttnar på en ljummen kortdrivande terrrier, eller? Som sagt, jag behöver lite råd! /Vänligen
Publicerat Juli 25, 200520 yr Ovan mark är nog TJT det du söker.....du får den hund du förkänar som det heter, gör du ditt vad gäller dressyr och kontakt träning så har du en jaktkompis för livet. Övriga terriers kan jaga med skall ovan jord, men lika ofta inte, TJT är avlad för det ändamålet.
Publicerat Juli 25, 200520 yr Ovan mark är nog TJT det du söker.....du får den hund du förkänar som det heter, gör du ditt vad gäller dressyr och kontakt träning så har du en jaktkompis för livet. Övriga terriers kan jaga med skall ovan jord, men lika ofta inte, TJT är avlad för det ändamålet. Alfie har helt rätt, tycker också du skall välja TJT ifall du skall ha en hund för ovanjordjakt i terrierklassen. En bild från förra säsongen, 1:sta såten, resultat 2 st rådjurskid med TJT, 2:a såten, en älgstjur som hittades efter ett kortare eftersök,tysken var med från början till slut, 3 :dje såten, en 4 taggad vitsvanhjortbock, såg denna bock på 200 m, gick under vinden med tysken och släppte hunden... Personligen tycker jag det är kul när man kan ha en mångsidig jakt, TJT:en passar mig och våra jaktsätt ypperligt... Kunde inte önska mig mera utav hundens egenskaper... Men det gäller att ha bra kontakt och lydnad, ngt som jag skall bättra på nästa gång man tar en valp...
Publicerat Juli 25, 200520 yr Hadde drever tidigare = mycket vänta lite jakt Har TJT nu lite vänta mycket jakt Glöm andra terrier raser än TJT om du skall jaga med skall ovan jord
Publicerat Juli 25, 200520 yr Hadde drever tidigare = mycket vänta lite jaktHar TJT nu lite vänta mycket jakt Glöm andra terrier raser än TJT om du skall jaga med skall ovan jord Jaja... så länge han inte hittar ett gryt ja.... då är det mycke väntan och ingen jakt....
Publicerat Juli 26, 200520 yr Men Hylsan då Har du tänkt igenom detta? ??? Om du inte ska ha en drever till, så skaffa en riktig hund.( en sån med svanskringla)
Publicerat Juli 26, 200520 yr Jaja... så länge han inte hittar ett gryt ja.... då är det mycke väntan och ingen jakt.... Det beror nog på om hunden är gryttränad det har inte hunden testat grytjakt så är det inte alls säkert att den har intresse för att krypa ner, men å andra sidan, det är ju det som är TJT'ns adelsmärke, drev ovan jord, grytjakt, eftersök och apportering...den är som en Leatherman kniv, ett allround verktyg, inte bäst, men den är med jämnt.
Publicerat Juli 26, 200520 yr den är som en Leatherman kniv, ett allround verktyg, inte bäst, men den är med jämnt. Och vid fel änvändning blir det fula sår.
Publicerat Juli 26, 200520 yr Det beror nog på om hunden är gryttränad det har inte hunden testat grytjakt så är det inte alls säkert att den har intresse för att krypa ner, men å andra sidan, det är ju det som är TJT'ns adelsmärke, drev ovan jord, grytjakt, eftersök och apportering...den är som en Leatherman kniv, ett allround verktyg, inte bäst, men den är med jämnt. Jag har inte haft problem "ännu" med att få tysken att hållas ovanjord, han väljer nog alltid klövvilt före grytvilt.. Fast han går även bra att jaga med i gryt... En tysk är väldigt benägen att söka upp husse efter ett avslutat drev på klövvilt, min hund kommer oftast studsande som en gummiboll tillbaks efter att ha tappat djuren... Men det kräver ju lite arbete med hunden, inte var det så lätt i början, men man lär sig knepen med att jaga med TJT
Publicerat Juli 26, 200520 yr Författare Ja haa ja...verkar som jagf skall glömma JackRussel om jag läser och tolkar herrskapet rätt : Hmm, är det då någon som kan prata varmt om någon uppfödare ??? >Musköt ;D...skyller på värmen och att jag skall para tiken så småningom! /Vänligen
Publicerat Juli 26, 200520 yr Du skall även kolla in Hivlingens, de har bra hundar... Äger själv en tysk från Axiom-kenneln här i Finland... Axiom i Finland och Hivlingens i Sverige har lite av samma blod i sina hundar... kan rekommendera
Publicerat Augusti 12, 200520 yr jag hade köpt en tjt om jag skulle ha en terrier helt klart...mycket jakt utan hjärna
Publicerat Augusti 12, 200520 yr jag hade köpt en tjt om jag skulle ha en terrier helt klart...mycket jakt utan hjärna en tjt har nog hjärna med när man jagar...
Publicerat Augusti 12, 200520 yr Ibland händer det att hjärnan inte riktigt hänger med när motorn går för högvarv om man säger så
Publicerat Augusti 12, 200520 yr Ibland händer det att hjärnan inte riktigt hänger med när motorn går för högvarv om man säger så när den hänger som en sur raggsock i munnen på en galt är där inte mycket hjärna och det ser inte trevligt ut...
Publicerat Augusti 13, 200520 yr en tjt har nog hjärna med när man jagar... Möjligt...men nog tusan är den ganska liten å obetydlig på många...förmodligen bortkopplad oxå..i många fall. Sen finns de ju lyxmodeller som faktiskt både jagar och har en hjärna som fungerar oxå...såna är trevliga....
Publicerat Augusti 13, 200520 yr En fråga till. Frågar man inget får man inget veta. Ni säger att TJT är en bra allroundhund som även driver ovan jord med skall. Räv, grävling, rådjur, skogsfågel mm funkar den på. Men är det någon som har en TJT som även driver hare eller är den för långsam för det?
Publicerat Augusti 24, 200520 yr TJT driver hare (den rör ju på sig) Hare är som alltid med drivande hundar bra för injagningen Dessutom måste en TJT klara ett hardrev för att gå ok på jaktprov (delmoment)
Publicerat Augusti 24, 200520 yr Författare Tackar tackar mina vänner, nu återstår bara lite undersökande efter lämplig avkomma samt bestämma när.... /Vänligen
Publicerat Augusti 24, 200520 yr Tror du är helt rätt ute nu Hylsan, TJT förefaller vara en kanonjycke givet att du får stil på den. Motsatsen är ett rent helvete utan tvekan.. Kompisens jycke har klippkort på div djursjukhus landet runt pga grytbataljer med grävling och den går aldrig att ha tillsammans med andra hundar oavsett om det är tik eller hane.. Men enbart den jycken i skogen utan gryt är en fröjd! Konsekvent hundhanterande genom valptiden och unghundstiden så har du precis den jycke du vill ha tror jag! Mvh!
Publicerat Augusti 24, 200520 yr Författare Helt klart HipShot Skall bara kolla på en kompis korsningsvalpar innan ;D ;D....näe skämt å sido, jag vill ha ngt att "gasa på" med där tiken inte funkar! PS Jag har alltid Classickaffe i bryggaren på jobbet DS