Publicerat Augusti 24, 200520 yr Men Hylsan.. har du inte fått kläm på att det är Zoega som gäller för Hipshot??? Hur som, Classic får duga. Såg att jag skulle ut till dina trakter i nästa vecka.. ska se om jag kan styra ihop ngt där. Plingar dej innan dess.. Ang jycken så tror jag att en lydig terrier gör att du vågar släppa jycken då du bara har en halvtimme kvar att jaga innan du måste vara hemma och klivit ur skinnbrallorna.. Mvh!
Publicerat Augusti 24, 200520 yr ""TJT driver hare (den rör ju på sig) Hare är som alltid med drivande hundar bra för injagningen Dessutom måste en TJT klara ett hardrev för att gå ok på jaktprov (delmoment)""" Bara delmoment i fältanlagsprovet....
Publicerat September 3, 200520 yr Ni alla som har erfarenhet av tjt så vet säkert om alla har apportering (and mm. i vatten) i blodet, har jag hört. Har tänkt att skaffe en tjt så fort kiddsen blivigt lite äldre. Jagar främst sjöfågel, men försöker hålla efter predatorer så gott jag kan, mest mårdhund och mink. Så med anndra ord så också en grythund, så om ni har förslag på en hund som passar mina behov så är jag tacksam ???
Publicerat September 4, 200520 yr Är det främst grytjakt så är mitt tips självklart foxterrier.Välj ur en intressant kombination så blir det säkert bra....Vet inte riktigt hur de är till apportering i vatten, har iofs en bekant som hade en fox för några år sedan som var mkt duktig på att apportera...är dock tveksam till att min skulle göra det....men å andra sidan har jag aldrig provat...
Publicerat September 4, 200520 yr En tjt blir aldrig någon apportör typ labbe eller retriver, det tror jag inte iaf....min skulle nog hämta en and om den föll på öppet vatten, men det endast för att få in den till land så att hon kan döda lite till...hämta från grunt vatten eller land gör inte, inte än iaf...men vi jobbar på det
Publicerat Oktober 17, 200520 yr winchester! En jackrussel terrier är vad du behöver... utsökt grythund ,utsökt apportör o utsökt familjehund!!!
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Aporterar dina jack russel i vatten också eller bara på land? Jagar dina hundar mink också eller bara mårdund och räv.
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Aporterar dina jack russel i vatten också eller bara på land? Jagar dina hundar mink också eller bara mårdund och räv.Ja hon aporterar i vatten,hon älskar vatten!Min tik är nu 6 år och jag har tagit ur gryt nästan 300 djur med henne.Hon jagar i princip allt som rör sig så jag har nog tagit ganska många minkar med henne och slipper hon till så är minken död!Hon tror att allt som är ute i sjön skall aporteras även levande fåglar så hon simmar onödigt långt ut ibland för att försöka fånga levande fåglar.Även när jag är ute på sjön och fiskar så hoppar hon i... om hon ser någon fisk som finns i bragderna.Hon har i sommar haft sin första valpkull(4st) så jag har nu lämnat en ny tikvalp(3mån)som jag hoppas lika mycket på.Finns en bild av henne på jaktsidan(grythundar).
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Tack för upplysningen Foxkiller!! :DSkulle järna ta en hund (jack el.tjt) med detsamma om jag fick bestämma... Men i en snar framtid så skall jag nog ha frugan övertald. Tack också Alfie & Kettukiller för era svar.
Publicerat Oktober 17, 200520 yr Tack för upplysningen Foxkiller!! :DSkulle järna ta en hund (jack el.tjt) med detsamma om jag fick bestämma... Men i en snar framtid så skall jag nog ha frugan övertald. Tack också Alfie & Kettukiller för era svar. Ser att du har samma problem som några andra jägare hade som varit till oss .Dom kom till oss med sina fruar så dom fick se min tik,sen var det inga broblem längre att övertala frun.Har senare hört att dom blivit fruns hundar. :D
Publicerat Oktober 18, 200520 yr Måste prova det. Kanske det skulle hjälpa, men det får väl bli om ett år el. två :(