Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

308Win kulvikter m.m.?

Featured Replies

Publicerat

Att jag inte är ensam om att använda kalibern är jag medveten om ;) Så med tanke på antalet användare vore det kul att få en överblick om vilken kulvikt just du föredrar till patronen?

Själv använder jag 165gr och 180gr för tillfället men funderar starkt på något i 150gr...

Nå, vilken kula, vilken vikt och vilken hastighet använder du till den lille?

• Svar 56
  • Visningar 14,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Med tanke på att den använda kulvikten är dels pipstignings- som ändamålsberoende, skulle jag vilja införa en dimension till i frågeställningen. Nämligen, varför använder du just den aktuella kulvikten ?

Publicerat

150gr Sierra GK för div jakt och 180gr Oryx för högvilt är det som min matas med, som FMJ är det 123gr Lapua trainer som flyger.

Publicerat

Oryx, Hornady IB till jakt. Oryxen 180 grain till grisen, Hornadyn till drevjakterna där det kan bli lite vad som helst. Lek och övning så skjuter jag Hirtenbergers bulkkula.

Mvh!

Publicerat

Tja!! 

Till Övning på älgbanan och jaktstig och diverse varmint jakt använder jag Lapuas 6.5 grams stanskant kula

och 29 grains N-110 = 880 m/s

Till större vilt är det Barnes 150 grains TSX som gäller , 49 grains N-540 = 925 m/s  8)

Till Tjäder / Orre tror jag nog att det blir 167 grains  Lapua Scenar ( fick inte 155:an att gå ) ,

har ingen laddning till den men det blir nog ca 43 grains N-540 och mag tändhatt ,

eller så blir det Lapuas 123 grains FMJ och 50 grains N-540 = ca 950 m/s

Tikka Master ss med  26´´ L-W SS  pipa 1-12 i stigning 

Publicerat

Sierra 180 grs RN med 770 m/s. Den går så bra i bössan att jag inte brytt mig om att fixa med andra laddningar.

Pete

Publicerat

Fler o fler går över till 150grs när premiumkulor i den vikten blir vanligare, TSX är nog det bästa alternativet?!

Nosler Partition Gold Moly Free i 150grs duger allt fint med tror jag, gillar man moly kulor skall CT FailSafe 150grs vara en bra dräpare om man får tro jänkarna!

Ett wild-card är nya Nosler Accubond i 150grs....

Annars är 165grs i Nosler Partition & Trophy Bonded fina klassiker för .308Win och större vilt.

Publicerat

Hej,

Skjuter man Barnes kulor i .308 så finns det ingen anledning att gå över 150gr. den funkar till allt som é skjutbart i sverige.. behövs det värre grejor så skall man överväga grövre kaliber  ;) ::)

Publicerat
  • Författare

Själv har jag beställt lite 308 kulor som jag tänkte testa bla barnes 150gr XLC.

Någon som har testat den...? Kanske rent av sitter någon på data till den...

Publicerat
Själv har jag beställt lite 308 kulor som jag tänkte testa bla barnes 150gr XLC.

Någon som har testat den...? Kanske rent av sitter någon på data till den...

I min Tikka ORGINALPIPA ( 22 tum rostfri ) så laddade jag förut med 50 grains N-540 med en Vo på 910 m/s

eller 49grains N-150 =890m/s

eller 47.5 grains N-140 = 875 m/s

Detta är MAX i den pipan , I den NYA L-W pipan skulle det vara  ganska HETA laddningar  :o ::)

Men efter att jag upptäckte att molly belagda kulor behövde en inskjutning och en utskjutnings fas ifall man ville byta kulsort vid tex övning eller annan jagtform , så håller jag mig nu endast till ICKE belagda kulor AV PRINCIP ;)  även fast jag vet att inte XLC är = molly , men en princip är ju till för att hållas , eller hur var det ......?

• 3 months later...
Publicerat

Hej!

Jag har jagat rätt så mycket med 308:an, till fågel använder jag lapuas 8:a grammare med den får jag väldigt fina träffbilder även på 200m. Med scenar fick jag några fågelsprängningar och det är ju inte bra. Till älgen har jag för tillfället hornady interbond 165 grain den funkar bra med fina träffbilder, jag anser att till våra svenska älgar så behövs det inte några dyra kulor dom faller med det mesta, jag har provat vulcan, ballistic tip och hammerhead. Till nästa höst ska jag testa interlock väldigt billiga kulor som verkar vara bra.

Publicerat

Bara för att vara annorlunda då... 200 gr. Oryx laddad till 724 m/s; går 4cm högt på 100m och 13 cm lågt på 200m. Beter sig lugnt och fint, även om djuren möjligen tecknar ngt sämre än med lättare kulor i högre hastigheter.

Publicerat

Hej,

efter att ha använt 165 grainskulor under några år har jag gått över till 150 grainskulor under de senaste åren.

Jag skjuter oftast 150 grains Barnes TSX men under bockjakten använder jag 150 grains scirocco. TSX:en ger som regel genomskott bortsett från de allra mest ofördelaktiga skottvinklarna, och dessa blir bara aktuella under eftersök (i varje fall för mig).

Men för "vanlig" jakt som passkytt tycker jag inte att en TSX 150 grainare i närmare 900m/s lämnar så mycket i övrigt att önska.

Men jag kan i och för sig även rekommendera 180 grains oryxen i just 308win där den enligt mina erfarenheter håller ihop bra, men i farter en bit över 800 m/s har jag sett märkliga fenomen med denna kula...

MVH

Henrik

Publicerat

Jag använder för närvarande fäljande:

180gr Oryx till älgjakten, Vo ca 800 m/s.

150gr HDY InterBond till mindre vilt, rådjur t.ex. Vo ca 820 m/s.

110gr Partizan FMJ till övning och toppfågel, Vo ca 850 m/s.

Det bästa är att dessa 3 laddningar samskjuter kalasbra i min Tikka.

Inget skruvande på kikaren vid amm.byte alltså.  8)

Jag har en ask Woodleigh som ligger och väntar på testladdning. Men den får vänta till framåt våren....

// gAsToN

Publicerat

Citerar:

Jag använder för närvarande fäljande:

180gr Oryx till älgjakten, Vo ca 800 m/s.

150gr HDY InterBond till mindre vilt, rådjur t.ex. Vo ca 820 m/s.

110gr Partizan FMJ till övning och toppfågel, Vo ca 850 m/s.

Det bästa är att dessa 3 laddningar samskjuter kalasbra i min Tikka.

Betr. träffbilden i dina 3 olika laddningar.

Jag tycker att det mesta man stoppar i en 308W funkar bra.

All Normas jaktammo ligger inom nån cm på 100m.

Har nån ett riktigt bra ladd-recept på 308W för banan ,d.v.s.  billigt, bra & snällt.

lite off:

Har nån dessutom ett bra laddrecept för min 338WM för samma ändamål så tackar jag speciellt.

Själv stoppar jag mina patroner i en R93.

Stefan

Publicerat
Betr. träffbilden i dina 3 olika laddningar.

Jag tycker att det mesta man stoppar i en 308W funkar bra.

All Normas jaktammo ligger inom nån cm på 100m.

Med "samskjuter bra" menar jag att laddningarna går hål i hål på 100 m.  ;)

Och övningsladdningen är både billig och snäll.

Jag kör med 29gr VV110 till 110gr Partizankulan.

// gAsToN

Publicerat

Slowfox..

Hirtenbergs FMJ 45 grain Vv N150 krut skjuter runt 20 mm i min Finnlight.

Funderar på att tänka om lite och använda enbart en kula för jakten.. Antingen Accubonden eller Interbonden i 150 alt 165 och så mycket fart som möjligt. Provsköt nuvarande halvmesiga laddning på 220 meter och vart smått deprimerad när jag såg hur mycket kulan sjunkit..

Tror det får bli till nästa säsong, denna säsong så har jag redan laddat upp det som behövs.

Mvh!

• 1 month later...
Publicerat

;D tjenna ! använd en premium kula på 150grains så kan inget gå fel!!!, snacka med våran vän boris han kan snart allt om alla kulor i 308w

mvh jimbo!

"skjut de kan ta bättre än va du tror"

Publicerat
  • Författare

Så det säger du, har han fått mängdrabatt hos midway....?

150gr Accubond samt TSX locka, fasen jag och farsan har snart fyllt hobbyrummet...

Publicerat

Hej Kindbo,

att du och farsan börjar fylla hobbyrummet till bristningsgränsen är bara ett tecken på att ni har förstått det här med hobby rätt.

Själva syften med att skaffa sig en hobby är att den skall kosta pengar!

Om alla surt förvarvade penningar går till amorteringar på huset, elräkningar och dagisavgifter mister livet en stor del av sin charm men genom att se till att det alltid finns intressanta jakt- och vapenprojekt som gräver hål i plånboken försäkrar du dig om ett ett rikt och sunt liv både nu och i framtiden. Av denna enkla anledning anser jag att alla typer av jakt- och vapenprojekt skulle vara avdragsgilla som friskvård, tyvärr är detta synsätt något som jag trots upprepade försök inte fått den lokala skattemyndigheten att acceptera.

Därför skall du bara glädja dig åt alla nya och intressanta projekt som du kommer att stöta på. Om du lider brist på dylika projekt kan jag varmt rekommendera dig att börja jaga med dubbelstudsare, allra helst i nån udda gammal brittisk svartkrutspatron 8) 8)

För att återgå till den nu aktuella sakfrågan vill jag återigen slå ett slag för 150 grains premiumkulorna, den senaste säsongen har jag uteslutande använt 150 grains TSX i min 308win och jag har inte funnit något att klaga på.

Därmed inte sagt att det inte finns andra lösningar som skulle funka lika bra. Det är bara att ladda och prova sig fram!

MVH

Henrik

Publicerat

Vill man skjuta precision så är Lapuas laddningar med 155 grains resp. 170 grains matchkulor suveräna. Fasen vad tätt dom slår!

Nästan så att man tappar tron som handladdare.

Ni som skjuter precision med .308: vilken räffelstigning krävs (eller räcker) för 180-200 grains kulor i 770-800m/s? Räcker 1:12?

mvh Danne

• 2 weeks later...
Publicerat

Så pass tunga kulor som du pratar om, är inte riktigt synonymt med precision i 308Win. Kulorna är i regel för långa och börjar inskränta volymen i hylsan med precisiontapp som följd. För det andra fungerar inte 1:12 till de tyngsta heller utan en 1:10 pipa är att rekommendera i så fall. När vi pratar om 308Win och precision är idealet 150 till 175 grain. Kulor i aktuella viktspannet ger en för halsen optimal kulisättning och också krutmängderna blir mer hanterbara....balanserade. 

Publicerat
  • Författare
Hej Kindbo,

att du och farsan börjar fylla hobbyrummet till bristningsgränsen är bara ett tecken på att ni har förstått det här med hobby rätt.

Själva syften med att skaffa sig en hobby är att den skall kosta pengar!

Om alla surt förvarvade penningar går till amorteringar på huset, elräkningar och dagisavgifter mister livet en stor del av sin charm men genom att se till att det alltid finns intressanta jakt- och vapenprojekt som gräver hål i plånboken försäkrar du dig om ett ett rikt och sunt liv både nu och i framtiden. Av denna enkla anledning anser jag att alla typer av jakt- och vapenprojekt skulle vara avdragsgilla som friskvård, tyvärr är detta synsätt något som jag trots upprepade försök inte fått den lokala skattemyndigheten att acceptera.

Därför skall du bara glädja dig åt alla nya och intressanta projekt som du kommer att stöta på. Om du lider brist på dylika projekt kan jag varmt rekommendera dig att börja jaga med dubbelstudsare, allra helst i nån udda gammal brittisk svartkrutspatron 8) 8)

För att återgå till den nu aktuella sakfrågan vill jag återigen slå ett slag för 150 grains premiumkulorna, den senaste säsongen har jag uteslutande använt 150 grains TSX i min 308win och jag har inte funnit något att klaga på.

Därmed inte sagt att det inte finns andra lösningar som skulle funka lika bra. Det är bara att ladda och prova sig fram!

MVH

Henrik

Precis, dör man med för mycket pengar på kontot blir det bara tjafs iallafall. Dessutom är det så förbaskat kul att "göra" ner sig i olika vapen och laddningsprojekt ;)

En hobby förutom jakten är ett måste, ffa under den mörka eftersäsongen...

• 3 weeks later...
Publicerat
Slowfox..

Hirtenbergs FMJ 45 grain Vv N150 krut skjuter runt 20 mm i min Finnlight.

Funderar på att tänka om lite och använda enbart en kula för jakten.. Antingen Accubonden eller Interbonden i 150 alt 165 och så mycket fart som möjligt. Provsköt nuvarande halvmesiga laddning på 220 meter och vart smått deprimerad när jag såg hur mycket kulan sjunkit..

Tror det får bli till nästa säsong, denna säsong så har jag redan laddat upp det som behövs.

Mvh!

Hmm vet inte om jag skrivit det men under hela säsongen, tror jag, så har mitt främre fäste till siktet varit löst och glappat upp och ned ca 3 mm. Tror att detta kan ha påverkat det enorma underslag som jag fick vid test på 200 m.. Nu är skiten fastskruvat rejält (säkert dragit sönder spåren i in6skruven) så nu ska jag testa igen då det blir varmare.. Märkligt dock att det inte spridit värre med tanke på att det satt så pass löst!!!

Mvh!

• 4 weeks later...
Publicerat

Fabriksladdad Norma 180 grs Oryx till all jakt......varför krångla till det. ::)

Vildhog