Publicerat Mars 12, 200620 yr Fabriksladdad Norma 180 grs Oryx till all jakt......varför krångla till det. :Vildhog 180g oryx är att krångla till det ;D, finns mkt bättre kulor som är mer pålitliga och konsekventa i sin expansion...Just Oryx 180är känd som en kula som inte klarar av nå större motstånd. Finns en hel del bilder på oryx skjutna ur 3006 som är funna i vilt och ser förjä**iga ut.
Publicerat Mars 12, 200620 yr 180g oryx är att krångla till det ;D, finns mkt bättre kulor som är mer pålitliga och konsekventa i sin expansion...Just Oryx 180är känd som en kula som inte klarar av nå större motstånd. Finns en hel del bilder på oryx skjutna ur 3006 som är funna i vilt och ser förjä**iga ut. Jag baserar mitt ställningstagande till ORYX på praktiska erfarenheter......den kulan är enligt min mening optimal till det vilt jag jagar....Rådjur, älg, kron, och vildsvin. Jämn och fin expantion och håller alltid ihop....hemma är vi 4st som skjuter med ORYX i kalibrarna 6,5x55 ,308W, 30-06, och 9,3x62, och vi skjuter tillsammans ca 140 djur om året med den kulan....än så länge är vi tillfullo nöjda med vad den presterar. Att jag skrev mitt inlägg här och skrev som jag gjorde var rent provokativt för att få igång diskutionen. Jag respekterar alla som har ett intresse i olika kalibrar, kulor, laddningar, hastigheter osv...men jag vill ändå påstå att det finns en viss hysteri kring detta med kalibrar och kulor. Jag har den stora förmånen att ibland jaga med några storjägare och yrkesjägare, detta och rent praktiska erfarenheter har gett mig perspektiv på detta kring kalibrar, kulor och vad man egentligen behöver. Vänligen Vildhog
Publicerat Mars 12, 200620 yr Vildhog: Ja provokativa inlägg e bra ;D ja väntade mig en kontring från dej efter ja skrivit mitt.. kan du inte fota av några kulor om du har hemma??
Publicerat Mars 12, 200620 yr Jag respekterar alla som har ett intresse i olika kalibrar, kulor, laddningar, hastigheter osv...men jag vill ändå påstå att det finns en viss hysteri kring detta med kalibrar och kulor. Amen. Är det någon som har koll på hur många mulisar KH Lundin fällde med .30-06 och den så bespottade Silverblixtkulan? Visst är det finemang att folk vill ha bra saker, men när folk börjar på allvar tala om bondade lyxkulor för småvilt så blir jag förvirrad. I min värld är det jättefarligt för ett rådjur att få en helt vanlig konsumkula i bröstregionen oavsett kaliber. När jag tänker efter gäller det nog också för andra viltslag också. När man sedan tittar på ballistik ser man att flackskjutarkalibrarna minsann har kulbanor som levererar kulan nästan 7-8 cm ovanför "konsumkalibrarna" på 300 meter ;D Nope, jag håller med Vildhog där.
Publicerat Mars 12, 200620 yr 180g oryx är att krångla till det ;D, finns mkt bättre kulor som är mer pålitliga och konsekventa i sin expansion...Just Oryx 180är känd som en kula som inte klarar av nå större motstånd. Finns en hel del bilder på oryx skjutna ur 3006 som är funna i vilt och ser förjä**iga ut. Jag har inte kunnat bärga mer än 2 Oryx 180gr ur de fyra älgar jag beskjutit med den kulan (övriga: genomskott) men den ena har restvikt 176,9 gr och den andra har restvikt 175gr. Jag ser inte riktigt behovet av panik ;D ???
Publicerat Mars 12, 200620 yr Vildhog: Ja provokativa inlägg e bra ;D ja väntade mig en kontring från dej efter ja skrivit mitt.. kan du inte fota av några kulor om du har hemma?? Jag ska gå ner till slakteriet nån kväll i veckan och kolla vad vi har ligger där....vi brukar lägga dom kulor vi hittar i en burk. Återkommer
Publicerat Mars 12, 200620 yr Jag har inte kunnat bärga mer än 2 Oryx 180gr ur de fyra älgar jag beskjutit med den kulan (övriga: genomskott) men den ena har restvikt 176,9 gr och den andra har restvikt 175gr. Jag ser inte riktigt behovet av panik ;D ??? Nä ingen panik....såvitt jag kan se är det väldigt bra restvikter på ORYX....vi väger iof inte våra kulor men erfarenheter från "gamla" kulor säger mig att ORYX är mkt bra. Har för övrigt hört mycket positiv kritik om RHINO kulan....ska enligt uppgift vara samma teknik som ORYX dvs bondad. Den ska ju numera finnas att köpa färdigladdad i de vanligaste kalibrarna....vore kul att veta vad 20 smäll kostar kontra 20 smäll ORYX.....nån som vet ??? Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr En 20 ask Rhino kostar nog minst en femhundring, om inte mer. Men Oryxen är väl inte direkt billig den heller. Handladdning är det enda raka om man ska skjuta mycket jaktkulor. Vad gäller 11,6 grams kulor till .308 så föredrar jag personligen den gamla Nosler Partition. Dels skjuter den oftast tätt och dessutom har den kulan bra ballistik. Normas laddning med 11,6 gram Nosler håller dessutom utlovad hastighet i min bössa och det är sannerligen inte vanligt när det gäller fabriksskott. Men visst är Oryx en fin kula, speciellt för stort vilt på korta håll. Jag har laddat 10,1 gram Oryx till min 6,5X55 och den slår TÄTT! Enda nackdelen är den låga ballistiska koefficienten, vilket givetvis sällan har någon betydelse för jakt. mvh Danne
Publicerat Mars 13, 200620 yr ....RHINO kulan....ska enligt uppgift vara samma teknik som ORYX dvs bondad.Vildhog Visst Rhino är bondad som Oryx men det som ger Rhino överlägsen fördel mot Oryx är att den säkerställer längden på kulkroppen efter expansion genom att vara till hälften solid bas hälften bondat bly på samma sätt som Trophy bonded bear claw. Där med kan den aldrig haverera pga expansion förlångt ner på kulkroppen och bli kallad "bollen" ;D ;D. Jag betvivlar att vi kommer klara oss ifrån ett blyförbud annars hade jag lätt kunnat tänka mig Rhino till 9,3an och 06an... Barnes X, TSX och XLC rockar dock ;D
Publicerat Mars 13, 200620 yr Handladdning är det enda raka om man ska skjuta mycket jaktkulor.mvh Danne Ja det är som du säger....bra för ekonomin att ladda själv. Mitt problem är bara det att jag inte hinner. Eftersom jag har ganska många jaktdagar per år (127 dagar, 2005-2006) så måste jag prioritera annat när jag inte jagar, familj, hus osv. Men visst jag köper 4-5 askar Oryx om året 5x480kr=2400kr så utrustningen är ju snart betald....men som sagt jag jagar hellre ;D än sitter och laddar. Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr Jag betvivlar att vi kommer klara oss ifrån ett blyförbud annars hade jag lätt kunnat tänka mig Rhino till 9,3an och 06an... Barnes X, TSX och XLC rockar dock ;D Angående blyförbud är jag inte speciellt orolig.....tror inte det blir nåt med det : Men Rhino verkar helt klart intressant! Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr ....men som sagt jag jagar hellre ;D än sitter och laddar.Vildhog Inte behöver man skämmas för det, även jag jagar hellre än sitter och laddar ;D /Micke
Publicerat Mars 13, 200620 yr Inte behöver man skämmas för det, även jag jagar hellre än sitter och laddar ;D/Micke Skönt att höra att man inte är ensam om att inte ladda själv ;D Men jag tror samtidigt att det kan vara ganska kul att handladda....och det verkar vara många som gör det, det märker man framförallt här på forumet....det blir antagligen som en hobby i hobbyn så att säga. Är man sedan också aktiv skytt på bana så krävs det nog handladdning för att få ekonomi i skyttet och för att få fram optimal precition. Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr Vildhog - bara så du vet så är blyförbudet fatta för länge sedan. Det gäller från 2008. Det enda som hänt är att Sossarna tillsatt en utredning som efter valet skall redovisa sina förslag om att eventullt omröva det. Vad tror du händerefter valet om sossarna sitter kvar - just det, inget, dvs blyförbudet står fast. Men om du röstar på det andra blocket så blir det ändring!
Publicerat Mars 13, 200620 yr Vildhog - bara så du vet så är blyförbudet fatta för länge sedan. Det gäller från 2008. Det enda som hänt är att Sossarna tillsatt en utredning som efter valet skall redovisa sina förslag om att eventullt omröva det. Vad tror du händerefter valet om sossarna sitter kvar - just det, inget, dvs blyförbudet står fast. Men om du röstar på det andra blocket så blir det ändring! Jo jag vet att det är så :'( Så.....det gäller att rösta rätt ;D ;D ;D Men vi får se hur det går med blyförbudet ändå....finns ju inget riktigt bra alternativ till bly i kulammo om man ska se till djurens bästa.....men det är väl skit samma hur snabbt djuren dör och om dom plågas lite, bara vi inte skräpar ner i naturen, eller ??? Med sunt förnuft kommer man långt, men sunt förnuft är ju inget som våra politiker är kända för att använda Så vi får väl se. Vi får väl börja använd guld istället.... : Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr ....finns ju inget riktigt bra alternativ till bly i kulammo om man ska se till djurens bästa..... Har du missat att det finns kopparkulor som i princip är fullt likvärdiga med blykulor (och i många fall är ett bättre val) ? Vilken kula skulle du välja? http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?t=29138&highlight= tråden i sin helhel med testmaterial mm. Mr Fiberclass: du som e lite insatt (tror jag) finns det inte redan att beslut inom EU att det ska bli blyförbud?
Publicerat Mars 13, 200620 yr Men om du röstar på det andra blocket så blir det ändring! Det är så att en gammal sosse och innan dess komunist som jag, funderar på att byta sida men det känns tungt :- Om det nu blir blyförbud bör man redan nu tänka på att byta kaliber! Funderar mellan 308 och 9.3x62 ???
Publicerat Mars 13, 200620 yr Det är så att en gammal sosse och innan dess komunist som jag, funderar på att byta sida men det känns tungt :- Om det nu blir blyförbud bör man redan nu tänka på att byta kaliber! Funderar mellan 308 och 9.3x62 ??? Byta ;D Och vad det beträffar kalibern så tycker jag du ska ta i så fall mer i överkant än underkant om blyförbudet träder in! alltså 9,3 Med sunt förnuft kommer man långt, men sunt förnuft är ju inget som våra politiker är kända för att använda Ja du det vore ju synd att påstå att dom andvänder sunt förnufft, Dom högre > :- MVH/Jocke
Publicerat Mars 13, 200620 yr Har du missat att det finns kopparkulor som i princip är fullt likvärdiga med blykulor (och i många fall är ett bättre val) ? Jag ska ärligt erkänna att jag är dåligt insatt i detta med alternativen till bly...... :-[jävligt dumt att uttala sig då :-[ Efter att ha sett den bilden så finns det ju några bra alternativ....helt klart Vildhog
Publicerat Mars 13, 200620 yr något som jag har fått för mig är att de blyfria kulorna ofta är hårdare, alltså expanderar mycket sämre vid lägre hastigheter, ner mot 700, kanske 5-600. Stämmer detta är är jag helt fel ute. Kalibrar med raka hylsor måste isf få det kämpigt
Publicerat Mars 13, 200620 yr Vildhog: ;D skön kille du som kan erkänna sina begränsningar Cardic: Bara som exempel att visa hur effekten kan vara vid hastigheter under 700m/s. Jag laddar mina XFB till 753m/s, längsta håll jag skjutit älg på med dom är 150m och då med träff i överarmsben, revben, organ osv. Kulorna uppförde sig optimalt, nästan ingen köttförstöring, effekten var utomordentlig, utgångssidan i revbenen hade hål som var 5cm i diameter och genomslag. Älgen tog tio vingliga steg. V150m är 650m/s. Jag delar dina funderingar om grova, långa raka hylsor.
Publicerat Mars 13, 200620 yr något som jag har fått för mig är att de blyfria kulorna ofta är hårdare, alltså expanderar mycket sämre vid lägre hastigheter, ner mot 700, kanske 5-600. Stämmer detta är är jag helt fel ute. Kalibrar med raka hylsor måste isf få det kämpigt Vad jag har hört så har 9,3*62 bättre effekt än 9,3*74 till dubbelstudsarn.
Publicerat Mars 13, 200620 yr Har du missat att det finns kopparkulor som i princip är fullt likvärdiga med blykulor (och i många fall är ett bättre val) ?Vilken kula skulle du välja? Jag ska inte gå i clinch om det här men att jämföra konventionella blyspetsar mot homogena kopparkulor haltar lite i mina ögon (okej en är bondad) Gör samma test med Swift A-frame,Trophy Bonded,Blaser CDP och Rhino så blir nog inte skillnaden lika stor. Om vi vänder på steken så undrar jag vad jag ska använda mig av efter det eventuella blyförbudet går igenom då jag har ett stort behov av kulor som helst: Inte ger någon restvikt överhuvudtaget. Inte ger rikochetter. Ger inga eller få fragmenterade genomskott. Alltså har jag ett behov av tunnmantlade blöta varmintkulor. Kopparkulorna är bra ingen tvekan om det,men dom är inte bra till allt. /Micke
Publicerat Mars 14, 200620 yr Kopparkulorna är bra ingen tvekan om det,men dom är inte bra till allt. Du har så rätt så micke har man specialbehov (som jag förstår du har me tanke på typ av jobb) blir det kinkigt. TBBC är en "fantastisk" kula, den har mecke testat i 7mm och ser alltid ut som i "broshyren", Rhino är ju snarlik i konstruktionen så den uppför sig nog lika konsekvent. Nu tycker ja att vi ger upp trådkapningen som jag började : och låter den åter gå till 308wim mm.
Publicerat Mars 14, 200620 yr Det jag tycker är den största fördelen med "premiumkulor" är att man gå ned i kulvikt och ändå få bra verkan på "klass 1" vilt. I .308 betyder det alltså att man med fördel kan använda t.ex 9,7 grams kulor till allt vilt och höja farten rejält. Vill man använda tyngre kulor på 11-13 gram och farter under 800 m/s så tycker jag att det funkar precis lika bra med en gammal hederlig blyspets som t.ex Lapua Mega eller Hornady. Den absoluta majoriteten i den svenska jägarkåren är INTE handladdare och vad ska alla skjuta med efter 1/1 -08? Om det förbannade blyförbudet går igenom så kommer det att behövas betydligt mer fabriksladdade alternativ som inte kostar satan. Annars kommer nog många, många att lägga jakten på hyllan. Men det är väl det dom vill, våra folkvalda. /Danne