Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför kan inte folk rapportera rovdjur i Uppland!!??

Featured Replies

Publicerat

Jag och flera med mig har fått mail i dagarna från Lst där dom skriver att det är märkligt att vi i Norduppland gnäller över så mycket lodjur vi har men det är ytterst sällan någon som rapporterar spår.

Jag tycker att det är förbannat korkat att ej rapportera in ett spår då det bara ökar chansen till att få skjuta flera djur. Enligt uppgift som jag fått har familjegrupperna minskat de senaste året och jag tvivlar starkt på att Nvv vill öka kvoten då det ser ut som det minskar med lodjur på pappret!

Var ihärdiga och ring Lst så fort ett spår syns, desto mer vi tjatar desto fortare får vi flera familjegrupper och därmed en utökad jakt!

En bekant spårade hona och unge på sista snön som var och en spårare från Lst kom samma dag och bekräftade spåren och vipps hade vi en grupp till på pappret.

Publicerat

till vem ska amn raportera lodjurspår om man får dyn på ett sånt i snön ??? ???

Publicerat
  • Författare

-Per Blomkvist 070-662 32 72 (norra länsdelen)

-Ulf Sundqvist 073-834 76 37 (nordvästra länsdelen)

-Kenneth Englund 076-826 91 35 (nordöstra länsdelen)

-Conny Söderquist 070-250 05 12 (nordöstra länsdelen)

-Monica Eriksson 070-520 84 97 (östra länsdelen fram till 2007-12-31))

-Johan Månsson 070-239 61 85 (ansvarig hela länet)

-Leif Gustavsson 070-570 91 04 (sydöstra länsdelen)

-Roger Myrberg 070-633 28 56 (centrala länsdelen)

-Roine Schenning 070-251 53 78 (sydvästra länsdelen)

-Lars-Olof Erlewing 070-629 12 34 (sydvästra länsdelen)

Publicerat

om man bor i morgongåva och har mark i vittinge vilken ringer man då ???

Publicerat

Tror du inte skall to fullt ut på detta Mickel. Lst har skött detta skitdåligt och skyller på jägarna för att försvara de låga tilldelningarna. Jag hade Månsson ute två gånger i fjol och dokumenterade lodjursspår utan att få ett officiellt erkännade att vi har lodjur. >:(

Den s.k årliga rovdjursinventeringen har det inte gått ut nån info om alls så här långt. Iofs har vi inte heller någon snö att utföra den på. :-

Publicerat
  • Författare
Tror du inte skall to fullt ut på detta Mickel. Lst har skött detta skitdåligt och skyller på jägarna för att försvara de låga tilldelningarna. Jag hade Månsson ute två gånger i fjol och dokumenterade lodjursspår utan att få ett officiellt erkännade att vi har lodjur. >:(

Den s.k årliga rovdjursinventeringen har det inte gått ut nån info om alls så här långt. Iofs har vi inte heller någon snö att utföra den på. :-

Jag är tämligen övertygad om att det är enkel matematik, flera familjegrupper ökad jakt, färre grupper lika eller i värsta fall minskad jakt. Vi ska ju inte inbilla oss att dom ökar kvoten när ingen rapporterar spår!

Publicerat

Nej, det är uppenbart att jägarens röst är mycket lite värd. Det är tvärtom på älgsidan, skulle vi skjuta alla tilldelade älgar som lst delar ut skulle ingen älgstam finnas. Detta till trots att alla meddelar en älgstam i spillror.

Månssons förtroendekapital hos mig är......noll och inget :(

Publicerat
  • Författare

Visst har du rätt i att Månssons förtroende minskat och därmed har folk helt enkelt struntat i att rapportera in, han har ju gjort sig osams med några stycken under åren.

Däremot finns det några spårare samt någon pers inne på Lst som är raka motsatsen till herr M och som gärna kommer ut och säkrar spår.

Publicerat

Var på kretsmöte för ett tag sen och då fanns det inga observationer på rovdjur  länet enligt uppgift, ändå så hade lst personal spårat varg i Heby, helgen innan :o

Vad mupparna säger och vad katten skiter det värderar jag lika högt, statisktik är en vetensakplig lögn!

Publicerat
  • Författare
statisktik är en vetensakplig lögn!

Likförbannat är det statistiken som väger tungt när det beslutas hur många katter vi får skjuta...

Publicerat

Det är där vi inte är överens Mickel.

Officiella siffror från LSt säger 80-100 lodjur i Uppsala län (lågt räknat), vilket är mer än målet som jag förstår. Med en föringringstakt på 1,3 (återigen lågt räknat) är en avskjutning på 30 djur vad som krävs för att inte tillväxt skall ske.

Jägareförbunden/Riksjägarna gjorde därför ansökan på 28...och vi vet alla hur det gick. Månsson kan ju skylla på jägarna som skall göra jobbet åt honom och sedan NVV som tar beslutet. Men alla vet att den som rekomenderade NVV hade redan tagit bort hälften av djuren. Vilken lojalitet skall man känna till dessa män och kvinnor då dom formligen skiter i vad jägarna rapporterar ???

LST har överlevt sig själva, att lokal rovdjursförvaltning skulle bli ett steg framåt i LSTs regi är bullshit. Trodde jag med flera i min krets att det skulle ge oss något skulle vi gärna lägga söndagarna på att spåra lo i lera. Just nu är det bara ett stort moment 22 och den ansvarige måste bort från posten då han helt saknar den breda skarans förtroende. Han har valt sida, precis som Alhem. Skillnaden är att Alhem törs stå för det oavsett vem han debatterar med.

Publicerat
  • Författare

Visst har Månsson bantat ned ansökningen rejält men jag påstår ändå att vi måste stöta på Lst med påringningar när vi ser ett kattspår, dom har lön för att åka och spåra och då ska dom banne mig få göra det!!

Och skiter dom verkligen i vad vi rapporterar? Där skiljer sig våra erfarenheter Mkj då de spår som bekanta ringt ut Lst på fått familjegrupp konstaterad direkt.  ???

Om det stämmer som dom nu säger att det minskat med familjegrupper pga att vi jägare helt sonika struntar att ringa anser jag att det är åt fanders.

För övrigt ska nyanställde Björn Eek på Lst vara Månssons motsvarighet vad gäller rovdjur enligt rykte och det kan ju vara på tiden..

Publicerat

Är det bara jag som tänker på det faktum att vi inte haft någon snö iår direkt? Svårt att säkra spår då det legat snö här i max en månad av vintern..

Vi hade iaf hona med två ungar som legat två dygn på ett av våra hyggen förra vintern och vi fick ut en spårsäkrare.. Han förmådde inte hitta in och utspår från området och därför fick vi inte de tre djuren reggade. Hygget var direkt NEDLUSAT med kattspår, honan hade legat på en sten i mitten medan ungarna farit runt på hygget och jagat..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Är det bara jag som tänker på det faktum att vi inte haft någon snö iår direkt? Svårt att säkra spår då det legat snö här i max en månad av vintern..

Vi hade iaf hona med två ungar som legat två dygn på ett av våra hyggen förra vintern och vi fick ut en spårsäkrare.. Han förmådde inte hitta in och utspår från området och därför fick vi inte de tre djuren reggade. Hygget var direkt NEDLUSAT med kattspår, honan hade legat på en sten i mitten medan ungarna farit runt på hygget och jagat..

Mvh!

Det gäller inte bara iår utan även tidigare år.

Jag får en känsla att ni måste ha råkat ut för värsta päronen till spårare eller så har vi här uppe haft en jäkla tur.

Publicerat

Finns en möjlighet till.. Spårarna kan ju alltid rapportera, sen är det en annan sak om deras fynd accepteras..

Mvh!

Publicerat

Ja,.. det är ju lite svårt att rapportera spår när man inte har spårsnö  ;) det är inte alltid lätt att vara helt säker på att det man ser verkligen är Lo osv.

Vi var ute på harjakt i onsdags och fann resterna av ett rådjur som vi tyckte såg ut att vara rivet av Lo,.. men vi kunde ej säga det säkert. Är lite svårt att rapportera då... även om man är säker på at det finns så mkt mer Lo än vad som är registrerat. Ett Lo blev ju påkört på den marken i vintras så,.. Visst finns de.

• 2 weeks later...
Publicerat

Mickel har helt rätt, och det är som de flesta väl redan förstått inte till Månsson man bör ringa. Hur kan någon inbilla sig att vi inte får större tilldelningar genom att rapportera in spår och grupper, vilket ger mer korrekta bedömningar??? NV utgår ALLTID från minimisiffran när man sätter tilldelningen, dvs vet man att det finns 13-18 familjegrupper fattar man beslut baserat på 13. Med fler spårrapporteringar kan man få en mer korrekt siffra, vilket alltid ger ett resultat i den riktning vi vill.

I dagsläget är det i myndigheternas och politikernas ögon inte meningen att vi skall ha nolltillväxt i Uppland; här skall det produceras ett överskott som vandrar söderut. Därför fattar man de beslut man gör. Detta kan man ha synpunkter på, men tjänstemännen är faktiskt inte fullt så korkade som somliga låter påskina... NV har ett uppdrag från riksdag och regering att förvalta lodjursstammen på ett visst sätt, och i dagsläget är lst bara NV:s förlänga arm när det gäller rovdjursförvaltningen.

Publicerat

Outdoorsman?

Ledsen om det kommer som en ett svarhanterligt påstående att våra obesrvationer betyder i princip ingenting för tilldelningen i området i nuläget.

Har själv inventerat lodjur i 11 år fram tills i år. Jag var bland dom som först fick igenom ett erkännade av familjegrupp mig vetligen i komunen, detta skedde först efter 7 års rapporter av pargående lodjur och kanske 50 fotograferade rådjurslik med spår efter både små och stora katter. :rolleyes:

Du har redan svarat på frågan varför vi inte får någon korrelation mellan iaktagelser och tilldelning, det beror på den nationella tillväxtplanen som NVV tillsammans med länstyrelsen är satta att förvalta. Lodjuren skall helt riktigt frodas i ett område där förutsättningar finns för att sedan naturligt spridas söderut när födan tryter. Förutsättningar i det här fallet är bytesdjur, i första hand rådjur. Lodjursdensiteten är högre i Uppsala län än stora delar av dalarna men skillnaden ligger i att här finns fortfarande bytesdjur som föder en ökad tillväxt av lodjur, säkert i 2-3 år till innan vi når en nivå som Tierp/Älvkarleby där följdaktligen en något större avskjutning tillåts, men då är det också för sent.

Vi lever i en rättstat påstås det. Men när det gäller rovdjursförvaltning lokalt är det så nära stadsfinansierad koruption som det går. Jag har träffat personen Månsson många gånger, flera ggr årligen sedan han tillträdde. Inledningsvis trodde jag faktiskt på hans bedyrande att han jobbade för oss och att våra lördag-söndag verkligen var viktiga för den lokala förvaltningen. 11 år senare vet jag att så är inte fallet.

Nu kallas vi lata, obstinata och gnälliga när vi inte längre vill spåra lodjur i lera på helgerna. Viker man också ut sig i media och kallar jägarkåren för Åsa-Nisse jägare som tar varje chans att tjuvskjuta ett lodjur förtjänar man inte heller mycket sympati. Säkert finns folk av andra kalibrar på LST, men med hirarkin ändrar inte deras personlighet på mycket. Din formering av uttrycket "korkade tjänstemän" stämmer inte. Det är vi som är korkade som inte förstår att dom spelar över huvudet på oss.

Har dessutom mycket god information från fikaborden hos länstyrelsen, så detta är inget fantasifoster. Man kan kalla det ett klassiskt moment 22, men vår hjälp får dom klara sig utan. Kalla det den lille mannens rätt till protest.

• 2 months later...
Publicerat

Ett litet tips är att läsa Jakt och jägares artikel om faran att ge för mycket rovdjursmakt till Länstyrelsen.

Den oberoende utredningen gjord av en kvinna (Cinque?) visar på ett omfattande mygel och i många fall beslut tagna helt utan basering på vad som rapporteras av rovdjusspårarna.

Detta visar iofs bara på vad jag redan visste, men ibland är det smärtsamt att ha rätt. :P Länstyrelsen blir aldrig ett objektivt instrument för rovdjursförvaltning så länge man inte tar beslut utefter fakta.

Tyvärr har jag ingen bättre lösning, LRF? :P , Jägarförbunden?, knappast speciellt objektiva heller.

Återstår gör någon ny organisation uppsatt av naturvårdsverket som varit på tal, men hur hindra fundamentalister i ledande positioner att får mycket utrymme i en sådan organisation?

Publicerat
Det är där vi inte är överens Mickel.

Officiella siffror från LSt säger 80-100 lodjur i Uppsala län (lågt räknat), vilket är mer än målet som jag förstår. Med en föringringstakt på 1,3 (återigen lågt räknat) är en avskjutning på 30 djur vad som krävs för att inte tillväxt skall ske.

Jägareförbunden/Riksjägarna gjorde därför ansökan på 28...och vi vet alla hur det gick. Månsson kan ju skylla på jägarna som skall göra jobbet åt honom och sedan NVV som tar beslutet. Men alla vet att den som rekomenderade NVV hade redan tagit bort hälften av djuren. Vilken lojalitet skall man känna till dessa män och kvinnor då dom formligen skiter i vad jägarna rapporterar ???

LST har överlevt sig själva, att lokal rovdjursförvaltning skulle bli ett steg framåt i LSTs regi är bullshit. Trodde jag med flera i min krets att det skulle ge oss något skulle vi gärna lägga söndagarna på att spåra lo i lera. Just nu är det bara ett stort moment 22 och den ansvarige måste bort från posten då han helt saknar den breda skarans förtroende. Han har valt sida, precis som Alhem. Skillnaden är att Alhem törs stå för det oavsett vem han debatterar med.

Håller helt klart med om att den "lokala rovdjursförvaltningen skule bli ett steg framåt" bara är rent skitsnack!!! :D

Här i norduppland där jag håller till har det varit grymt svårt att få ut "spårarna" överhuvudtaget, och dem har nästan krävt garantier av oss jägare att det verkligen är kattspår vi rapporterat och inget annat??? Senaste säsongen gav föga hjälp med den dåliga snötillgång vi hade, men katter har det inte varit någon brist på. Vid älgjakten såg mitt lag 5 st lokatter på fyra dagar och det är ju en utveckling av lobeståndet som klart oroar en annan som gillar småvilt jakten!!!! Dem 80-100 lodjur totalt i Uppsala län tror jag är otroligt underskattat, och jag vågar sticka ut hakan och säga att den siffran nog stämmer med antalet djur vi har här i norduppland.

Så länge NVV:s officiella siffror inte stämmer med verkligheten kommer inte heller avskjutningen att påverka den växande lostammen nämnvärt.

Mvh grävUppland............. :D

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Lyfter en gammal tråd.

Att det lönar sig att rapportera fick vi bevis för igår. När vi jagade första såten hittade ena hundföraren kattspår som tydde på ett större och ett mindre djur troligen hona med unge gått igenom såten. Vi ringde Per Blomkvist på Länsstyrelsen och han var ej sen att komma. Han ringde upp oss på eftermiddagen när vi höll på att slakta min kalv och han meddelade då att han konstaterat en familjegrupp.

Tittar man på deras hemsida är det 10 familjegrupper konstaterade i Januari vilket knappast lär minska tilldelningen för oss. Det om något är väl bevis för att vi ska rapportera spår!

Publicerat

Vad bra! Här har vi nu under en tid med snö kunnat se fler Lospår och ett till Lo blev påkört ute på 55:an för inte så länge sen... Jag är osäker på om folk här verkligen rapporterar spår mm men ska kolla upp det här och försöka stöta på folket om att göra det.

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag tycker att dom som vill ha varg&lo kan spåra själva,

då kommer det snart att gå ännu mer över styr.

Jag menar, får dom inte hjälp, får dom problem.

Jag var på ett möte för ett tag sen där en gammal rutinerad jägare sa,

dom förväntar sig att jägarkåren ska ställa upp och jaga vargen

men det är ingen som frågat oss, vi har varit nertryckta länge och varför skulle vi ställa upp

på detta. Och jag håller med

Publicerat

Jag har under 2 års tid opserverat att jag har haft katt/ katter på min mark, nu i november när första snön kom, o jag hade skjutit en gris som jag tog ur,

hade under samma natt varit en större o en mindre katt, Hon o sin unge då, o jag ringde länstyrelsen, men dom hade ej tid att komma ut, en måndag handlade detta om. Nehe.

O jag har på en annan markbit som jag är med o jagar på, även där fått se en större katt, jag tror att de va en stor hane.

O detta är då söder om stockholm, Haninge.

Är det någon som vet hur många katter det kan röra sej om i stokholms trakterna.

Publicerat
  • Författare

Om ni ska ringa ut spårare så ring ej till Lst utan direkt till de spårare som har ansvar för området det rör sig om. Vi har märkt en klar skillnad att ringa till berörd spårare istället för som förut ringa till huvudkontoret och sen ska dom vidarebefodra uppdraget.

Telefonnummer till spårare står bla på Jägareförbundet Uppsala läns hemsida och jag skulle tro att kretsarna söderöver har liknande lista ute?