Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Varför kan inte folk rapportera rovdjur i Uppland!!??

Featured Replies

Publicerat

Den lokala förvaltningen av rovdjur är så bruten den kan bli. Det gjordes inventeringar, Mickel, för några år sedan då jag jagade i dina trakter. Man tog bort inventerade spår på eget bevåg eftersom man tyckte att de var så många, det kunde nog inte stämma... -_- Hur jäkla svårt hade det varit att kontrollera dessa? Vi hade, när det till slut blev lodjursjakt, mer lodjursspår än rådjursspår på marken.

Så tyvärr, jag förstår att folk ger fan i detta. När ett får bjuds på middag av vargen bör fåret fundera på vad som kommer att serveras. Jag är inte så sugen själv att arbeta för någon som kommer att missbruka mina insatser. Om någon ber om att jag skall leverera tid och svett för att inventera så bör de nog vara brerdda att acceptera resultatet.

Det mest komiska är att med den extrema försiktighetsprincip man kör kommer alltså lodjursstammen att variera beroende på om de orkar komma ut och kolla spåren eller inte. En tjänsteman som INTE kollar 10 spår har således reducerat den svenska lodjursstammen mer än den den som skjuter ett lodjur utan tillstånd och det tycker jag borde bestraffas strängt ;)

Publicerat

Men varför vill Lst vara med o inventera, de verkar ju inte ha nå intresse. eller är det bara djurväns muppar, ursäkta ordet,

som sitter me o bestämmer. man kanske ska fundera på att sluta jaga rådjur, som knappt nu ens existera´r, ialla fall hos oss.

Vist räven tar den me. men jag anser att vi har mer katter än vad vi själva vet.

Jag anser ändå att rovdjuren fanns här innen allt, o jag tycker att dom ska ändå finnas, men till en nivå som vi alla kan komma fram till.

O de som jag kan påverka från våran sida, är ju räven, än så länge.

Och att varje o björnen finns, ja de har vi både sett o läst om.

Nu får de snart börja hända någe. innan det blir att visa tar saken i egna händer.

Publicerat

Jag skrev i den här tråden för snart ett år sedan, långt innan jag ombads representera SJF här på Jaktsnack. Eftersom tråden inte ligger i vår area, så skriver jag detta som "privat" forummedlem även nu. Jag delar till 100% Mickels åsikt här; vi har allt att vinna på att rapportera. Även jag har hört en hel del historier om hur det gått till tidigare i Uppsala, men jag upplever att jag har en mycket god kontakt med spårarna och att de absolut anstränger sig.

Om de historier jag hört är tillnärmelsevis nära sanningen, så har jag förståelse för att somliga är rejält irriterade och djupt skeptiska. Jag tror mig dock veta att det fungerar hyfsat idag, och att det finns en ambition hos dem som arbetar med frågan att det skall bli ännu bättre. Jag är dessutom väldigt tveksam till vilken nytta man har av att hänga ut en specifik tjänsteman med namn här, lika lite som vi väl brukar hänga ut andra? Vi vinner inte direkt förtroende hos andra handläggare, genom att hänga ut deras kollegor... och det blir inte lättare att lösa de eventuella knutar som finns heller.

Jägarkåren har allt att vinna på att lyfta fram vår potentiella roll som rikstäckande "Early Warning System" mot invasiva arter, rikstäckande inventeringsresurs och rikstäckande eftersöksorganisation. Därmed visar vi samhället vilken roll vi är beredda att ta, och vilken betydelse vi har. Det gynnar oss garanterat i längden!