Publicerat Februari 24, 200818 yr Fick tips av en kompis om en 3 år gammal b.terrier hane, ringde dom o hon berättade att hon hade haft den som sälskapshund o nu hade hon blivit för gammal och fått svårt att gå ut med hunden, så sonen hade hjälpt henne men tyckte att det blev för mycket så att hon valde att sätta bort den! åkte o tittade på den o hade med min springelspaniel o släppte dem tillsammans o det var inga broblem, så nu har jag två hundar hemma, Nu en vecka senare är det lungt ännu! hoppas på att det går att lära honom att jaga, han verkar vara väldigt intreserad i skogen!
Publicerat Februari 24, 200818 yr Grattis och lycka till! Det är ju bra att dom går bra ihop hemma också.
Publicerat Februari 24, 200818 yr Ja du krille,det är bara du tränar bordern hårt så vi kan jaga med den till hösten när du kommer.Prata me first clas här på sidan så fixar han ett gryt där du kan träna ;D ;D
Publicerat Februari 24, 200818 yr Författare ja det skulle vara kul att testa! man skulle borda ha sån tur som vi hade med rävarna i höstas, satt o väntade på oss på ängarna!! ska höra med en kompis här i krokarna var han brukar träna hundarna,
Publicerat Februari 24, 200818 yr Fin ras det där Men varför pejlen på? Lite sent för löshundsjakten : //Roggman66
Publicerat Februari 24, 200818 yr Författare Härstamning på den ??????????kommer från köping någonstans, hämtade den från örebro
Publicerat Februari 24, 200818 yr Författare Fin ras det där Men varför pejlen på? Lite sent för löshundsjakten ://Roggman66 hade bara haft den i två dagar när vi var o jagade räv med stövare, då fick han vara ute lite, ville vara säker på att jag får tag på honom om han hade dragit, men de var ju inga bekymmer med att kalla in honom
Publicerat Februari 25, 200818 yr Hej. Jag fick överta en border tik som aldrig varit och jagat. När jag varit elva gånger i Karlstad och försökt få henne intresserad av grävlingen i progrytet och hon bara tittade bort och låtsades som ingenting, men så elfte gången fick hon ett litet bett av grävlingen och då tände hon. Ett år så sköt jag 57 grävlingar i gryt för den tiken och senare så tog också ett 1a pris i provgrytet. Så skam den som ger sig ;D
Publicerat Februari 25, 200818 yr Författare Grattis!!kul att man till slut lyckas med hunden! Man ska aldrig ge upp med att träna den! Hoppas min oxå kommer igång, ska se om jag kommer iväg till något konstgryt o pröva, ska man tänka på något innan man släpper ner den i grytet? Har inte varit med någongång på sånt! Funkar din i rävgryt med?
Publicerat Februari 25, 200818 yr Du ska se att din border kommer att funka.............. ;D I grytet vet de vad de ska göra, det liksom finns i generna. Provgryt i all ära, men det har i alla fall min jycke klarat sig utan. Hon har i stort sett konsekvent vägrat gå in, men funkar bra i naturgryt. //Roggman66
Publicerat Februari 25, 200818 yr Författare Hoppas det! synd att det inte är jakt på grävling nu! måste vänta ända till hösten, vet av ett rävgryt på marken, kanske ska åka o se om hunden är intreserad att gå in! har ju inte nån grytpejl så jag vet ju inte om man vågar släppa in honom om han vill, vad tror ni?
Publicerat Februari 25, 200818 yr Själv har jag kört hela säsongen utan pejl, men å andra sidan så bryter hon och kommer när jag kallar 8) . Pejl har du egentligen bara nytta av när du ska göra nedslag och gräva. Så prova du hunden på helst inspårad eller injagad räv, om du går på måfå och testar gryt så ska du framför allt INTE tvinga eller uppmuntra jycken att gå in om han inte visar intresse, då är grytet troligtvis tomt. Det är väl det jag är gladast för med min jycke, ärligheten........Hon går aldrig in i tomma gryt och skulle hon gå in så är det bara för att kolla, men går då inte in en andra gång. Skallar gör hon bara vid kontakt och då vet man vart grytdjuret är nånstans ;D //Roggman66
Publicerat Februari 25, 200818 yr Författare ok! ska se om det blir nån rävjakt med stövare till helgen så ska jag samtidigt titta till grytet!
Publicerat Februari 25, 200818 yr ok! ska se om det blir nån rävjakt med stövare till helgen så ska jag samtidigt titta till grytet! Det är bara träna så hunden vet vad den ska göra till hösten när du kommer upp...... ;D eller du jagar ju bara älg när du är här Har ca 15-20 gryt vi kan testa i....
Publicerat Februari 26, 200818 yr Själv har jag kört hela säsongen utan pejl, men å andra sidan så bryter hon och kommer när jag kallar 8) .Pejl har du egentligen bara nytta av när du ska göra nedslag och gräva. Så prova du hunden på helst inspårad eller injagad räv, om du går på måfå och testar gryt så ska du framför allt INTE tvinga eller uppmuntra jycken att gå in om han inte visar intresse, då är grytet troligtvis tomt. Det är väl det jag är gladast för med min jycke, ärligheten........Hon går aldrig in i tomma gryt och skulle hon gå in så är det bara för att kolla, men går då inte in en andra gång. Skallar gör hon bara vid kontakt och då vet man vart grytdjuret är nånstans ;D //Roggman66 Huj! Har nog grytpejl också för hundens säkerhet. Skulle aldrig släppa en hund utan sändare medvetet under jorden. Även dom enklaste gryt kan vara sådana att en sten eller jord faller på hunden så att den inte kan varken röra sig eller ge ljud ifrån sig. En pejl e' relativt billigt jämfört med valppriset.
Publicerat Februari 26, 200818 yr Efter att ha fått gräva upp en av de bästa terrierna vi i vårt rävgäng jagat med på 4.5m djup när grytet rasade över både hund o räv så är man djupt tacksam att man åtminstone fick upp sin döda jaktkamrat ur grytet i alla fall. Att släppa en grythund utan pejl tyder på djup okunskap om vilka faror som drabbar en grythund. I det grytet som Ariel gick åt har vi skjutit ca 10 rävar genom åren, men just vid det här tillfället så rasade sanden ner ..... Så läs och lär av Hectors inlägg...
Publicerat Februari 26, 200818 yr Författare Det är bara träna så hunden vet vad den ska göra till hösten när du kommer upp...... ;D eller du jagar ju bara älg när du är här Har ca 15-20 gryt vi kan testa i.... man får ju ändå inte skjuta någon älg nå mer så nog ska vi testa gryten om han bara vet vad en räv är till hösten,
Publicerat Februari 26, 200818 yr Att släppa en grythund utan pejl tyder på djup okunskap om vilka faror som drabbar en grythund. Ojdå Ursäkta då min okunskap o du kunskapbringare........... För det första har jag aldrig vad jag kan minna mig släpt min jycke i sandgryt utan där jag till 95% jagar med hunden är det till absolut största delen klippor, fyttblock och berg. OM Hunden då förolyckas eller går fast så kan du ju förklara för mig hur hunden skulle vara hjälpt av en pejl. Hmm Spränga då! Fast då skulle det inte vara mycket kvar av vare sig hund eller pejl. Vad jag sa och menade var att jag normalt sett har pejl, men i år/ halva säsongen så har jag kört utan eftersom den är trasig. Har du grunda gryt med bra hörbarhet så skulle inte jag missa ett gryttillfälle i alla fall pga av att jag inte har pejl. //Roggman66
Publicerat Februari 26, 200818 yr Ojdå Ursäkta då min okunskap o du kunskapbringare........... För det första har jag aldrig vad jag kan minna mig släpt min jycke i sandgryt utan där jag till 95% jagar med hunden är det till absolut största delen klippor, fyttblock och berg. OM Hunden då förolyckas eller går fast så kan du ju förklara för mig hur hunden skulle vara hjälpt av en pejl.Hmm Spränga då! Fast då skulle det inte vara mycket kvar av vare sig hund eller pejl. Vad jag sa och menade var att jag normalt sett har pejl, men i år/ halva säsongen så har jag kört utan eftersom den är trasig. Har du grunda gryt med bra hörbarhet så skulle inte jag missa ett gryttillfälle i alla fall pga av att jag inte har pejl. //Roggman66 Inte visste jag hurdana gryt du har, men du gav ju egentligen råd åt en (kanske nybörjare) som frågade ifall han vågar släppa i gryt utan pejl. Och sen finns det ju andra som läser att det e' ok att släppa utan pejl ???. Man ska alltid tänka efter hur man säger, för någon kan tro att det passar alla vad någon erfaren säger.
Publicerat Februari 26, 200818 yr Det är klart att det ofta är en fördel MED pejl och det då för hundens säkerhet, jag har saknat den ett par gånger. Jag föredrar att ha pejl på min hund men att vara utan får mig inte att avstå. Nu var det också så att han kanske vill prova hunden och då inte hinner/kan få tag på en pejl. Ska han då avstå? Givetvis får man välja sina gryt och försöka känna av de innan släpp i alla fall om framför allt hunden är oerfaren. Ursäkta då om jag inte var så glasklar i min formulering, det har förhoppningsvis rättats till nu! MVH //Roggman66
Publicerat Februari 26, 200818 yr var det inte tack vare den här lavin sonden några i finland fick upp en terrier från 7 meter?? så jag har redan nu börjat skramla till en sån pejl.även om den aldrig kommer behövas pepper peppar ta i träd, så är jag nu så nöjd med hunden att det är han verkligen värd även om det kostar så lite som 5000kr för var på det säkra att jag kan hitta han när olyckan är framme,
Publicerat Februari 26, 200818 yr var det inte tack vare den här lavin sonden några i finland fick upp en terrier från 7 meter?? så jag har redan nu börjat skramla till en sån pejl.även om den aldrig kommer behövas pepper peppar ta i träd, så är jag nu så nöjd med hunden att det är han verkligen värd även om det kostar så lite som 5000kr för var på det säkra att jag kan hitta han när olyckan är framme, De va 9 meter!! Det e' glasklart nu Roggman66 . Händer/har hänt mig också att man ger råd/säger saker som e' ok för dom flesta, men kan vara riskabelt för andra. Har engång upplevt i en mycket liten sandlya med en ingång, att sanden börja rasa från taket bakom hunden när jag kikade efter hur den trivs inne. Skulle bara pröva lite första gången med min nu 13 åriga TJT tik och den var utan pejl och jag hade inte ens en spade. Han få lite panik, men kunde gräva med händerna endel av sanden och hunden själv hjälpte till från andra hållet. Var egentligen inte så dramatiskt, men visar hur det händer när man minst anar. Får jag nånsin en lika bra grythund till så kan jag kalla mig "very lucky man" .
Publicerat Februari 26, 200818 yr Jupp! Min jycke har också gått in i ett santgryt, då under icke jakt utan bara på promenad. Jag såg också sanden regna efter hunden, men kunde vissla ut henne innan hon hunnit halvannan meter in. Nu släpper jag inte in i sandgryt, varken med eller utan pejl i alla fall inte torra sådana. Sen är det ju så att vissa gryt kan skifta beskaffenhet inne i grytet, från strn,jord för att sedan bli ett sandgryt. Veta kan man inte alltid,än mindre i nya gryt. //Roggman66
Publicerat Februari 27, 200818 yr Tjena Roggman Sitter på Tyresö och läser ditt inlägg, jag vill bara att ni andra inte ska behöva stå med tårar i ögonen och få ut en död hund för att ni inte har haft en grytpejl när ni släppte hunden i ett gryt.. Det finns inga rävar eller grävlingar eller mårdhundar som är värda det... Det är inte min mening att mästra någon utan jag försöker bara dela med mig av mina erfarenheter...