Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

borderterrier

Featured Replies

Publicerat

Tyresö?????? Mina hemtrakter, där jag bor  :o Vad gör du där?

Närå, det var bara ditt ordval jag hakade upp mig på.

Självklart ska vi vara rädda om hundarna, de kan förolyckas ovan jord liksom under jord.

Sen finns det ju som sagt gryt där ingen pejli i världen kan rädda din jycke, ej heller få tag på den.

Jag tror nog det finns tillfällen när även du släpper/har släppt utan pejl.

Jag har av nöden varit tvungen att köra utan i år.

Hör av dig om du ska ha fika senare!  ;D

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

ska nog inte pröva hunden utan grytpejl, om han nu skulle gå direkt in i grytet så är det nog bra om det sitter en pejl på honom! tack för svaren! är nybörjare på sånt hör, vad kostar o vilket märke tycker ni bäst om?? ska givetvis testa hunden med en lånad pejl om han över huvudtaget törs ner i gryten nån gång, går det bra så får man ju skaffa en själv. Han verkar i alla fall vara intreserad av rådjur, var ute igår på kvällen o kissade med hundarna när jag fick se 3 rådjur utanför, hundarna fick direkt vitring o ville efter, terriern stog på bakbenen med sträckt kopel o skulle bara efter dem, gick en bit i spåret o han var helt tokig! synd att det inte är jakt på dem nå mer,hade varit kul att se om han skäller när han får kontakt med djuren. igår var han tyst när han var kopplad i alla fall.

Publicerat

nu har du inte riktigt fårstått de här krille,det var på räv,grävling å mårdhund du ska träna in hunden å inte rådjur ;D ;D

Publicerat

ari har så rätt ;) rådjur är hädan,men till gryt pejlar finns det väl 3 bra alt. deben terrier finder mk3 som även kallas disco pejlen,orange sak som funkar ner till 6 meter,vilket kan anses som en väldigt duglig pejl,kostar runt 1600kr i dag..sedan finns det en värre verison av samma märke men som heter long range och är 1000sek dyrare men går desto djupare och under lättar en del men slippa slösa tejp,så har jag beställt nu,sedan finns en lavin sond som ska vara väldigt exat på djup som 40meter,men tror nog du kommer klara dig väldigt bra med först nämnda ;)

Publicerat
  • Författare
ari har så rätt ;) rådjur är hädan,men till gryt pejlar finns det väl 3 bra alt. deben terrier finder mk3 som även kallas disco pejlen,orange sak som funkar ner till 6 meter,vilket kan anses som en väldigt duglig pejl,kostar runt 1600kr i dag..sedan finns det en värre verison av samma märke men som heter long range och är 1000sek dyrare men går desto djupare och under lättar en del men slippa slösa tejp,så har jag beställt nu,sedan finns en lavin sond som ska vara väldigt exat på djup som 40meter,men tror nog du kommer klara dig väldigt bra med först nämnda ;)
Ok tack för tipset, och dom finns att köpa eller beställa på nån jaktaffär eller?
Publicerat
  • Författare
nu har du inte riktigt fårstått de här krille,det var på räv,grävling å mårdhund du ska träna in hunden å inte rådjur ;D ;D
Han har ju ingen aning hur djuren ser ut, han är som mig, jagar det som kommer fram! ska nog testa i räv gryt på söndag om jag får låna pejlen av  en som kompisen känner, och fungerar de så ska jag skaffa egen pejl.

post-770-1204135747_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Den mindre av dom skäller på all vilt, skällde på gris tidigare i höstas,

Publicerat
  • Författare
http://www.blocket.se/vi/13615786.htm?ca=9_s

Är dom här någonting att satsa på?

Publicerat

jepp,men innan du beställer så kolla att det är TERRIER finder och inte FERRET finder du köper ;) ferret=iller och betyder litet halsband på svenska

Publicerat
  • Författare

ok tack!

Publicerat
  • Författare

Då har man testat b.terriern för första gången vid ett jordgryt, 7-8 olika hål på en radie på 10meter. mycket rävspår vid hålen, hunden ville inte gå in först men efter 5-10 minuter då gick han till o med in i fyra av dom hålen o i ett hål morrade han till en gång, han var inne ungefär 1/2 minut i dem. riktigt kul att han visade intresse, sen ringde jag en kompis o vi åkte till en annan mark o titade till 2 ställen var rävarna brukar vela gå under när de är jagade av stövare, men det var så svårt att komma åt för det var så mycket sten där, men därimot så stötte han upp två harar som han skällde på, ropade in han på grund av att vi hade grytpejlen o att det går en väg i närheten.

Publicerat

Kul!  ;D Ibland så tar hunden lite turer runt gryten, för att tillslut bestämma sig för att gå in.

Tålamod..så ska du se att ni får napp nån gång. Var inte heller orolig om hunden inte går in, eftersom det kan ju vara tomt.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Nej vi stog bara o väntade vid grytet o lät honom själv gå runt o titta lite, jag vart förvånad när han går in redan första gången, till helgen blir det nya försök, de ser ju lovande ut.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
Nej vi stog bara o väntade vid grytet o lät honom själv gå runt o titta lite, jag vart förvånad när han går in redan första gången, till helgen blir det nya försök, de ser ju lovande ut.

Jaha då har man testat hunden en gång till vid ett stengryt! Släppte lös hunden o han gick å nosade lite vid två ingångar och verkade helt ointreserad vad det såg ut. stog på stenarna ovanför och småpratade lite med kompisen som var med när hunden går ner i ett utav hållen och det dröjer inte länge innan det är fullt ös nere under mig. tar fram pejlen o då märker jag att hunden är precis under mig men ganska djupt nere, då tänker man till o ifrågasätter sig själv vad man ska göra om inte hunden kommer ut igen, vi väntar fem minuter och det är fult ös hela tiden, sen blir det tyst och hunden kommer upp genom samma hål som han gick ner. Kopplade honom och sen stog vi där en stund. tänkte om det kommer ut nå men vi hade ju pratat för mycket innan så vi gick därifrån. Så nu ska man köpa en egen pejl till han. 3 gånger har jag testat honom på gryt. tycker det har gått ganska bra. Hoppades på spår snö så att man är säker på att det är räv i grytet. men det verkar ju inte komma. och nu är det inte många dar kvar av rävjakten här.

Publicerat

Du skulle nog inte brytit så snabbt! Efter en stunds väntan kunde ni släppt på en gång till, när ha sen bryter igen så ha kvar en passkytt i åtminstånde 20 minuter blickstill........Räven brukar komma när hunden är tyst eller ute.....

Lycka till!

"Min" sista räv i söndags kom ut sekunder efter jag visslat ut hunden!

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

Vet ju inte hur hårt han går på när han blir uppjagad nere i grytet! hade varit bra att testa i ett konstgryt så ser man ju hur han jobbar, eller tror ni dom är försiktiga i början. Ska åka till dalarna imorgon o jaga räv med stövare. då ska b.t få följa. vi vet av två gryt som vi ska titta närmare på imorgon. mer info efter jakten kommer.

Publicerat

Min jycke vägrar eller i alla fall vägrade gå in i konstgrytet. Hon hade då redan jagat en hel del i naturgryt och hade en del rävar på sitt samvete.

Man hör nog ganska tydligt om hunden går på för hårt, då låter det verkligen som ett slagsmål.

//Roggman66

Publicerat
  • Författare

idag var vi ute och jagade lite! vi släppte stövaren på morgonen men den hittade ingen räv. var till ett gryt o tittade men de verkade vara övergivet den här vintern, var inget intresant för b.t där. så det vart som det flesta andra dagar. ingenting me andra ord=)

Publicerat
  • Författare
Min jycke vägrar eller i alla fall vägrade gå in i konstgrytet. Hon hade då redan jagat en hel del i naturgryt och hade en del rävar på sitt samvete.

Man hör nog ganska tydligt om hunden går på för hårt, då låter det verkligen som ett slagsmål.

//Roggman66

Kul o pröva i alla fall, huvud saken att den fungerar i riktiga gryt så spelar det ingen roll om den inte går in i konstgryten. ja han lär väl sig med tiden hur hårt han kan gå på!