Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kulor till 308 w.

Featured Replies

Publicerat

Både jag och Vesslan är nyblivna stolta ägare till varsin 308 w men olika märken. Jag har köpt en Sako Finnlight och Vesslan en Remington 700. Sedan har Frugan en Sako Hunter 308 också som ska ha skott.

Vilka kulor ska man ha?

Kan vi använda samma?

Vi tänkte försöka handladda tillsammans, hos Dard (fast det vet han ej än). 

Publicerat

Vad har ni tänkt jaga för vilt med kulan?

Om ni kan använda samma kula beror på om ni tänkt använda tyngre kulor tex 200 - 220 grain. Då har räffelstigningen stor betydelse.

Publicerat
  • Författare

Det blir nog lite allround, hjort, gris, älg och rådjur.

Ursäkta en okunning men vad är en "räffelstigning"?

Publicerat

Hur många varv kulan snurrar i pipan per tum eller något sådant.

Satsa på någon bra, lätt, kula i hyfsad hastighet. Jag kör Nosler Accubond 150 grain, ska nog testa 165 grain nu men det är mest på kul. På så sätt kan du få en förhållandevis flack kulbana och ändå bra effekt i hårdskjutet vilt typ gris.. Nosler Partition är annars ett säkert kort..

Kolla i denna tråd, har en tråd ang kulval här någonstans där det skrivits en del vettigt.

Annars kan du köra tråkalternativet som fungerar i alla lägen dvs Norma Oryx 180 grain. Skjuter väldigt bra i min bössa men ack så tråkigt..

Mvh!

Publicerat

Jag fick bra bilder med Sako S Hammerhead 180gr fabriksladdade i min Remington LTR. Tror att den finns som laddkomponent.

/Må

Publicerat

150 grains Barnes TSX! Behöver jag säga mer......  ;) ;D ;D

/K9

Publicerat
Det blir nog lite allround, hjort, gris, älg och rådjur.

Ursäkta en okunning men vad är en "räffelstigning"?

Till de vilt du räknar upp fungerar de flesta premiumkulor i vikten 165 grain.

T.ex. Barnes TSX, Nosler Accubond, Hornady Interbond, Swift A-Frame.

Något som jag kommer att ladda upp till min 308 win är 150 grains Lapua Mega. Billig kula (ca 360 kr för 100 st) som har fått bra kritik från alla jag pratat med. Jag kommer använda kulan från räv till älg, hade jag däremot haft gris och hjort på marken så hade jag satsat på Lapua Mega i vikten 185 grain.

Räffelstigningen i en pipa är hur lång sträcka (i tum) det tar för en kula att snurra ett varv.

T.ex. Räffelstigningen 1-10" betyder att kulan måste färdas 10 tum för att den ska snurra ett varv.

Generellt kan man säga att ju brantare räffelstigning en pipa har, ju tyngre kulor kan man skjuta med den.

Skjuter du en för tung kula i förhållande med räffelstigningen så kommer inte kulan att hinna stabilisera, kulan kommer då att börja tumla när den lämnar pipan. Hastigheten är också en faktor när man pratar om en kula kommer att stabiliseras eller inte.

Publicerat
  • Författare

Ok,  ??? ??? ??? hur vet man vilken stigning bössan har?

Står det någonstans?

Man ska inte fråga, blir mer förbryllade av svaren.  :'( :'( :'(

Publicerat
Ok,  ??? ??? ??? hur vet man vilken stigning bössan har?

Står det någonstans?

Jag gick in på Sakos hemsida och hittade att Sako 75 Finnlight i kal. 308 win har en räffelstigning på 1-11". Med den stigningen skulle jag säga att du kan skjuta de flesta kulor upp mot 200 grain.

Publicerat

Jag har jagat de viltarter du pratar om med 308 win ganska länge, även om svinen och hjortarna står för en mycket större andel av det fällda viltet idag jämfört med vad de gjorde för tio år sedan.

jag började för drygt 20 år sedan med att använda 185 grains Mega, sedan var det 180 grains partition som gällde, därefter lanserade Norma sin 180 grains Oryx och då körde jag med den ett par år, efter det gick jag över till 165 grains kulor för den renodlade älgjakten.

Parallellt med de lite tyngre kulorna har jag sedan början också använt lite lättare kulor för att få en bättre kulbana men också för att de var lämpliga för den renodlade pürsch- och vakjakten. Dessa kulor var från början 150 grains BT och Mega men för ungefär 10 år sedan började jag använda Barnes X. Trots det utmärkta resultat som jag fick med dessa kulor var jag så fullmatad med gamla tokerier om att "det skall vara tunga kulor till högvilt" och annat nonsens att det tog mig ytterliager några år innan jag insåg den enkla sanningen. Allt du vill ha kan du få av en 150 grains kula, när detta stod klart för mig körde jag ett tag med två olika laddningar, dels en lite hårdare kula från Barnes och en lite mjukare bondad kula från Swift eller Nosler. När jag så småningom skjutit en del vilt med en 150 grains TSX så insåg jag att det inte behödes någon annan laddning.

Jag har numera skjutit en hel del älg, gris, hjort och rådjur och är såpass nöjd att alla mina andra favoritbössor antingen lämnat skåpet ellr står där och samlar damm. För svensk allroundjakt har jag funnit att en 150 grains TSX i kaliber 308 med ett Vo på 880 m/s är svårslaget. Andra kombinationer kan vara lika bra men jag har inte funnit någon annan kombination som är bättre( i vart fall inte till min jakt)!

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Hej.

Tack, ska bli intressant att prova.

När jag ska hämta bössan hos mbbohman  ;) ;) så fick jag med några skott, Interbound (?), med röda plastspetsar. Ska kolla vad det är för vikt och sort.

Publicerat

Henrik:

Vad är din personliga åsikt om 150 grains Lapua Mega i kal. 308 win?

Publicerat
När jag ska hämta bössan hos mbbohman  ;) ;) så fick jag med några skott, Interbound (?), med röda plastspetsar. Ska kolla vad det är för vikt och sort.

Var det den som klickade? http://jaktsnack.se/index.php?topic=8689.msg170313#msg170313

:o :o ;D

/Må

Publicerat

Sajmon, jag sköt dem i en 308:a som jag hade innan jag skaffade r-93:an och den skaffade jag -97 så alla synpunkter skall tas med brasklappen att kulan kan ha ändrats många gånger sedan dess.

Det var också innan vildsvinen hade gjort sitt intåg i stor skala så kulan användes i huvudsak till rådjur , tre älgar (två kalvar och en kviga)samt till två dovvilt (hind och kalv). Jag var tvungen att gå tillbaka till min jaktdagbok för att fräscha upp minnet så det är därför jag vet exakt.

Kulan sköt bra i min bössa och trots 870-880 m/s i Vo höll den ihop ganska bra(baserat på de rimliga skottskadorna och en återfunnen kula i kvigan som hade en restvikt på 80%). Precisionen var också riktigt bra men b.c är ju såklart ingen höjdare.

Har du någon speciell fundering?

Henrik

Publicerat
Har du någon speciell fundering?

Jag var bara mest nyfiken på din subjektiva åsikt om kulan.

Sen jag skaffade min Remington Titanium så har jag funderat på Lapua Mega som allround kula. Vapnet kommer att användas när jag går med hund och vid ev. älgpass.

Vapnet i sig är inget precisions vapen, så skotthållen kommer inte bli spec. långa. Jag tror jag kommer att hålla mig under 150 meter.

Men jag sneglar då och då på nya TTSX i vikten 150 grain, men priset på Lapua Mega gör att det drar i snåltarmen ;)

Publicerat

Sajmon,

innan alla kulor skulle vara bondade eller av helkoppar så sköts det en väldig massa älg med 185 grains Mega i 308 win i min bekantskapskrets. Ut till 150m eller lite till är det utan tvekan en kombination som funkar klockrent, älgarna har ju inte precis blivit mer skotttåliga de senaste 10 åren ;D ;D

MVH

Henrik

Publicerat
  • Författare

Nej, det var ammunition till min 30 - 06. Handladdad Hornaby RN 225 grain, tror jag. Jag har provskjutit några fler av dom och de har funkat alldeles utmärkt. Det måste ha varit en dålig tändhatt. Vi gjorde 100 skott och 90 av dom är skjutna och 1 funkade inte. Märkligt.

Publicerat
Både jag och Vesslan är nyblivna stolta ägare till varsin 308 w men olika märken. Jag har köpt en Sako Finnlight och Vesslan en Remington 700. Sedan har Frugan en Sako Hunter 308 också som ska ha skott.

Vilka kulor ska man ha?

Kan vi använda samma?

Vi tänkte försöka handladda tillsammans, hos Dard (fast det vet han ej än).   

Till min 8 mm  och även min Husqvarna 1900 anv. jag Swift A-frame och Barnes TSX kulor och dom går bra med bägge fabrikaten. Skillnaden vid inskjutning av dessa kulor är marginell så jag slipper justera kikarsiktet.

Till 308:an anv. jag. 168 gr TSX och 165 gr. Swift A-frame.  :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Jaså det har blivit en ny bössa Örjan, Sako är ju ett bra val! Har du några bilder ? Och vad blev det för kikare på ?

Publicerat
  • Författare
Jaså det har blivit en ny bössa Örjan, Sako är ju ett bra val! Har du några bilder ? Och vad blev det för kikare på ?

Jag tror att den finns på www.snyggast.se :lol:;)

Jag kommer nog sätta på snabbfästen med en Meopta Artemis 3-12x56, belyst samt en Aimpoint 9000L.

Du får se den till hösten.

Ny hund, hörde jag?

Publicerat
Jag tror att den finns på www.snyggast.se :rolleyes::lol:

Jag kommer nog sätta på snabbfästen med en Meopta Artemis 3-12x56, belyst samt en Aimpoint 9000L.

Du får se den till hösten.

Ny hund, hörde jag?

JA ettt litet svart yrväder har jag skaffat, få se vad det blir av den, en blandning jaktlabb och Kopov. hoppas det blir bra :mellow:

Publicerat
  • Författare
JA ettt litet svart yrväder har jag skaffat, få se vad det blir av den, en blandning jaktlabb och Kopov. hoppas det blir bra :rolleyes:

Fan vad kul.

Har du pensionerat basseten?

Publicerat
Fan vad kul.

Har du pensionerat basseten?

Nä för fan , han e bara 4 år. Han ska jaga i höst , skiter i att släppa honom i Tindered bara, lite för lurigt med E22 an tycker jag.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Jag har en fundering kring kulor till min Finnlight.

Jag har idag Interbound 150 gr som jag använder, funderar på att ha dom till bockjakten i augusti samt vårjakten.

Jag har också köpt Accubound 180 gr som jag tänkte ha till drevjakt på älg, rådjur, hjort och gris.

Men jag har ca 100 kulor Hornady RN 200 gr som jag köpte till min 30 - 06 och jag funderar på att ladda dom för att använda till vakjakt på gris. Gillade den kulan grymt mycket till min 30 - 06.

Är den för tung alt för stor för 308 w?

Publicerat
Är den för tung alt för stor för 308 w?

Det bör gå med din bössa. Den har räffelstigning 1-11". Men det kan vara på gränsen.