Jump to content

Injagning av älghundar,fråge, tips och råd-tråden

Recommended Posts

Är precis ny på de här med ställande hundar. Har skaffat mig en jämthund som är snart 4månader. Hon är väldigt frammåt och tuff av sig. Endel vänner som har tex. gråhundar och laikor har sagt olika till mig så därför frågar jag här:

Kan jag släppa hunden i skogen och träna inkallning vid denna ålder (4månader) eller bör jag vänta?

Är ute flera gånger om dagen och går i koppel i skogen och hon är väldigt intresserad.

• Replies 119
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• Jämta

8

• Jigbrant

6

• Urban

6

• Kias Husse

6

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Mina tankar om Jämthundar Jämthunden är en utpräglad älghund, som i skogen söker upp älgen och med sitt skall och kroppsarbete håller älgen kvar på platsen tills jägaren kan komma inom skotthåll. Jäm

Hur reagerar han när han får jaga mycket, är han likadan dagen efter ett sånt här race?

Men han värkar ju alltid hitta något, värre med hundar som springer vind för våg!   När det är som värst så tänk på alla som har stövelputsare

• 3 months later...
Hej!

Jag har en jämte som är 8,5 månad (Härkilas Dacco I), Sigge som han kallas ställer älg varje gång jag är i skogen med honom, har gjort så i ca en månad.

Är i skogen minst en gång i veckan och släpper. Han kommer när jag kallar på honom även om han är efter något vilt han är givetvis andfådd men lugn när han kommer, men hemma vid så är det lite si och så med att komma.

Han bryr sig inte om andra hundar när han är i skogen (är precis som han tänker ge fa… i mig jag jobbar) och dom vill busa.

Har kunnat skuta älg för honom vid ett flertal tillfällen men inte velat.

Började träna spår med honom när han var ca 12 veckor med spår till maten osv. i dag är han kanon på blodspår jätte fokuserad på uppgiften.

Nu till mina funderingar.

Skall jag skuta för honom?

Är det ok att släppa och inte skuta kan han tröttna på att skälla vilt?

Ser det bra ut för övrigt är det ett ämne mon tro?

När är det läge att släppa i gris hägn?

Tacksam för synpunkter

Patrik B

1:Ja du ska skjuta..han skäller ju regelbundet..

2:ja han kan tröttna..

3:Har inte kollat stam på han..men med den jakten vid 8,5 mån,driver du med oss?eller skryter du? ;)

4:släpp i hägn när han är Svensk Jakt Champion.

• 1 month later...
karelsk blandning

det jag kommer tänka på med nästa hund jag tar är att vara mycket i skogen och inte släppa på spår och spåra med den före den har lärt sig att det är på vinden men ska hitta älgarna.

jag tycker inte att man ska låta hunden stå och tom skälla i onödan om man kan och har läge att skjuta.

• 5 months later...
Här kan man fråga om injagning av de olika älghundarna eller skriva hur man själv gått/går tillväga med sin älghund!

Jag hoppas ni alla som har några funderingar skriver i denna tråd och att de med erfarenhet gärna delar med sig av sina tips och råd.

Det finns nog lika många nybörjare på detta, som "gamla rävar", så jag hoppas på att detta blir en givande tråd att följa  ;)

Har en Jämt tik som blir 1 år 6 oktober. Har varit ute jätte mycket med henne i skogen nästan hela hennes liv.

Tränat mkt spår i början och hon va jätteduktig, men nu går jag bara med henne lös i skogen. Gått med henne också där jag sett att älg sprungit nyss bara för att se om hon följer efter eller bara struntar i det. Mitt problem är 1. Hon är väldigt intresserad av älg men

vill inte göra några sök. 2. Hon får tag i ett spår men följer kanske bara MAX 100 meter för att sedan vänta in mig innan hon fortsätter. 3. Hon slutar spåra efter bara ett par hundra meter och börja fjanta runt istället.

Vad gör jag för fel och vad kan jag göra annorlunda?

har hört mycket om att man bara ska sätta sig ner i skogen och vänta tills hunden blir "Less" och börjar göra större sök.

Men funkar det?

Eller är det bara så att min tik inte är mogen än?.

Tänkte prova nu när det blir spårsnö att släppa hon på nått spår för att sedan följa det och med lite tur så kanske vi

kommer ikapp och hon får älgkontakt, är det en bra eller dålig idé?

Behöver hjälp.

//bekymrad Jägare. :huh:

Kias Husse
Har en Jämt tik som blir 1 år 6 oktober. Har varit ute jätte mycket med henne i skogen nästan hela hennes liv.

Tränat mkt spår i början och hon va jätteduktig, men nu går jag bara med henne lös i skogen. Gått med henne också där jag sett att älg sprungit nyss bara för att se om hon följer efter eller bara struntar i det. Mitt problem är 1. Hon är väldigt intresserad av älg men

vill inte göra några sök. 2. Hon får tag i ett spår men följer kanske bara MAX 100 meter för att sedan vänta in mig innan hon fortsätter. 3. Hon slutar spåra efter bara ett par hundra meter och börja fjanta runt istället.

har hört mycket om att man bara ska sätta sig ner i skogen och vänta tills hunden blir "Less" och börjar göra större sök.

Men funkar det?

Tänkte prova nu när det blir spårsnö att släppa hon på nått spår för att sedan följa det och med lite tur så kanske vi

Behöver hjälp.

//bekymrad Jägare. :lol:

Som jag svarat flera gånger tidigare på liknande frågor.....

Känner hunden sig säker på att alltid hitta tillbaks till dig?

Går hunden ifrån dig i skogen ska du inte gå och hämta den, utan hon ska söka rätt på dig.

När hon är säker på att bakspåra sig själv och hitta dig, kan man ta nästa steg.

Kan hon inte bakspåra sig själv lär hon inte kunna spåra något annat heller......

Det kan bero på noskvalster eller att hon inte har lärt sig att bakspåra.

Om den biten funkar....

Så kanske hon inte är riktigt mogen än. Eller så är hon osäker på vad hon ska göra i skogen. Var tydlig med att du är JÄTTEGLAD om hon intresserar sig för älg.

Fortsätt att gå mycket i skogen. Följ själv älgspår även om hon inte är intresserad. Sen kan du alltid hoppas att du går på en älg. Om hon inte tar efter då, så kan du ropa på hunden och små springa efter älgen och visa att du är väldigt intresserad/uppspelt av älgen.

"Stubb sittning" kan fungera på unga hundar som är framåt och nyfikna men hårt fixerad vid sin förare. En lite mer osäker hund kommer att lägga sig i närheten och vänta till föraren gör något.

En hund som är säker på att hitta sin förare och vet vad det förväntas av vad hunden ska göra i skogen, kommer att få större sök i takt med att självförtroendet/vilt intresset stiger. Tycker hunden även att älg är det roligaste som finns kan risken bli att den kan söka/springa efter älg hur länge/långt som helst. Så det är bra att ha en bra kontakt med hunden och att vardagslydnaden funkar bra. För hund och förare ska fungera som ett team.

Hunden ska veta vad du vill att den ska göra, och du ska kunna se på hunden om den har uppfattat dig rätt.

Jag belönar bara min hund om den kommer in på signal. När den kommer in självmant så brukar jag bara visa att jag noterat att hunden är tillbaks. Belönar man hunden när den själv söker upp föraren så finns risken att den uppfattar det som att du vill att hunden är nära dig.

Detta är sättet jag jobbar med min valp. (nu 9mån) Jag tycker att jag får längre sök för varje dag i skogen. Just nu håller hon sig på ca 60-80m från mig med ett antal sök ut på 100-200m. Lite oftare och längre vid varje släpp. Hon gör riktiga försök att få stopp på de älgar vi hittar.(Tom strax före jakten något som går säga att det var ett kort stånd på 1-2 min med efterföljande gångstånd i ca 1 min innan det gick lös)

Hon förföljer mellan 300-800m, lite kan det bero på hur pass fort älgen sticker. Drar den iväg i hög fart och hon känner att hon tappar kontakten är det iof bra att hon släpper. Då kan vi fortsätta med att söka upp nya älgar på den egna marken, istället för att hon sticker till nästa kommun eller län för att följa efter en älg som hon inte får "fast".......

Hundar är individer! Det som funkar på en, funkar inte alltid på en annan.......

• 4 weeks later...
miss_winchester

Hej vilken bra tråd.

Jag har en fråga min hund e fem år nu han söker så där lagomt är borta i 10-20 minuter men hittar han en älg blir han alldeles för ivrig och det slutar oftast i sken och så håller han efter flera timmar som till slut slutar med ståndskall men då är han långt utanför området redan. Hur ska jag få han att lugna ner sig? Är det bara att fortsätta jaga och släppa han på älgspår för till slut måste han ju fatta. Har fått höra av mina kloka jaktkamrater att jag inte ska släppa han i skogen för då blir han bara värre men det låter inte riktigt logiskt, jag tror ju att mer hunden får vara i skogen desto klokare blir han ju

karelsk blandning

har en som varit likadan och när det blivit skjutet några på fast stånd och han blev äldre så är det en ganska duktig hund mycket tid i skogen och försöka skjuta nån åt han.

släppa han när han är rätt trätt brukar vara rätt bra då brukar dom inte vara lika heta.

• 2 weeks later...
Kias Husse
Hej vilken bra tråd.

Jag har en fråga min hund e fem år nu han söker så där lagomt är borta i 10-20 minuter men hittar han en älg blir han alldeles för ivrig och det slutar oftast i sken och så håller han efter flera timmar som till slut slutar med ståndskall men då är han långt utanför området redan. Hur ska jag få han att lugna ner sig? Är det bara att fortsätta jaga och släppa han på älgspår för till slut måste han ju fatta. Har fått höra av mina kloka jaktkamrater att jag inte ska släppa han i skogen för då blir han bara värre men det låter inte riktigt logiskt, jag tror ju att mer hunden får vara i skogen desto klokare blir han ju

Tyvär så är min erfarenhet att en "het" hund förblir het om inget otrevligt händer. Typ att den får stryk av en älg el dyl. Alt att hunden blir gammal och med ålderns rätt inte orkar gå på lika hårt.

Dock finns ett botemedel som brukar funka, men husse/matte brukar inte gilla det....

Cykla några mil med hunden innan den släpps på skogen. Då blir den lite lugnare vid älgmöten.

• 3 weeks later...

Men funkar det?

Behöver hjälp.

//bekymrad Jägare. B)

Det funkar att sätta sig eller som jag lägga mig och lyssna på en mp3 bok :P Nu har jag fått en hund som har kanonsök,men erkänner att det ibland kändes tröstlöst.

Ingemar Löfqvist

Hörde när jag skaffat hund att man skulle sätta sig och tjursitta men det fungerar inte riktigt så.. Fortsätt vara i skogen ofta och se alltid till att du har en pigg hund när ni ska ut.... Alltså jaga inte fler än en dag i stöten och gå korta såter bara och smyg som en indian ett tu tre så har du en älghund B) Är tiken ett och ett halvt år bara så förvänta dig inget det kommer......

• 3 months later...
bjorn_b_84@hotmail.com

Frågan passar kanske egentligen inte här men tyckte det kändes onödigt att starta nytt ämne.

Full pott på löshundsprov i Sverige är 100 poäng(om jag inte är helt ute och cyklar), och det är relativt sällan man ser prov på säg mellan 93-96 poäng när man läser jyckedata(tro mig jag har suttit alldeles för många timmar på jyckedata). Däremot när man läser poäng från Norska och Finska jaktprov tycker jag mig ofta se poäng över 95. Är det ett annorlunda poängsystem som gör att man kan plocka fler poäng i dom länderna eller har jag bara helt fel i min ovetenskapliga amatör analys?

Extra fråga: Vilket är det högsta poäng som delats ut på ett jaktprov i Sverige?

• 4 months later...

Men funkar det?

Behöver hjälp.

//bekymrad Jägare. :huh:

Hur gick utvecklingen med tiken?

• 1 month later...
jocke med kniven

Hej igen alla hund älkare,, :)

nu har det gått ett tag sen jag skrev här,, och ni som årkar läsa det jag har skrivit tidigare vet om mina "problem"

i fjol sköts det två älgar för hon, men inte på stånd. jag tror att hon va lite het, när hon hittade ett spår va det max fart till älgen och sen några skall och då drog det iväg i sken,men hon hakade på och jag/hon hade "tur" att älgen föll efter en stund,(jag fick skjuta en kviga)

Och nu har ju årets jakt börjat,, :) :)

jag gick med att annat lag mån och tis (mitt lag börjar på fre) på mån blev det inte nå, men på tis så hittade hon älg (är ganska säker på ko och kalv) jag tror inte hon va lika het när hon kom fram till älgen, men då började ett nytt problem,

När hon kom fram till älgen så blev det bara några skall (men älgen stog kvar :) ) men det blev inte mer en bara några skall sen kom hon till mig sprang till baks till älgen och så gorde hon många gånger, efter en stund så flyttade sig älgen/älgarna. när hon "hittade" dom igen blev det några skall och sen lika dant som tidigare. (då blev jag och min "gajd" säker på att det va älg ett rådjur eller en hare hade ju inte ståt kvar) jag försökte peppa hon att gå till baks till älgen för att börja skälla,hon gick tillbaks till älgen men inget skall,,sen försökte jag smyga mig runt för att komma närmare för att forsätta päppa hon,, det går lös hon hakar på en bra bit men släpper sen,, (hon börjar bli mycket trött nu) vi bryter för fika, sen går vi till baks där vi trodde hon släppte,, max 15 min senare hittar hon älgen igen, blir några skall sen tyst men hon är kvar runt dom, sen drar kon hon släpper efter en kort sträcka till baks till kalven, men hon är tyst, det går låss, och hunden släpper efter en liten bit.

varför gör hon så här???

sen på tis kväll talar jag om hur det gick för några i mitt jaktlag, fick med en gång till svar du ska börja gå med hon i koppel,, (oopps vad jag blev döv just då) svarade inte enns på de,,

M.V.H Jocke,,

• 3 weeks later...

Ny på forumet. Jag har en jämte som nu är 6 mån. Jag kör taktiken att smyga som en indian genom skogen som ngn tidigare i tråden sa. Det funkar hyfsat, hunden gör små sökrunder på lite mer än hundra meter och är borta ca 2 min per sök. Under de smö sökturerna står jag still och låter hunden bakspåra tillbaka till mig.

Ville höra med er kloka jägare. När ska man börja öva på att lägga spår med blod och klöv? Är det hög tid att göra det nu ellercska jag vänta?

En annan är att jag tänkt mig använda hunden på gris och älg. Ska jag först jaga in hunden på älg eller ska man börja släppa hunden i grishägn?

Tacksam för alla förslag.

Ville höra med er kloka jägare. När ska man börja öva på att lägga spår med blod och klöv? Är det hög tid att göra det nu ellercska jag vänta?

Det brukar jag börja med när de är 3-4 månader, så det är bara att köra på. Tänk bara på att spren ska vara korta och lätta i början för att sedan utökas i längd och svårighetsgrad.

Kias Husse

Ny på forumet. Jag har en jämte som nu är 6 mån. Jag kör taktiken att smyga som en indian genom skogen som ngn tidigare i tråden sa. Det funkar hyfsat, hunden gör små sökrunder på lite mer än hundra meter och är borta ca 2 min per sök. Under de smö sökturerna står jag still och låter hunden bakspåra tillbaka till mig.

En annan är att jag tänkt mig använda hunden på gris och älg. Ska jag först jaga in hunden på älg eller ska man börja släppa hunden i grishägn?

Tacksam för alla förslag.

Som Jämta sa, blodspår kan du börja riktigt tidigt med.

Älg eller gris, ja vilket är förstahandsviltet? Ska du jaga mest gris så sikta på det och hoppas att det finns intresse för älg senare. Är älg intressantast, lägg krutet där.

Få hundar blir lika duktiga på två olika vilt. Hunden kan bli duktig på ett viltslag och funka rätt ok på det andra.

Det finns undantag, det dyker alltid upp några hundar varje år som jagar två vilt riktigt bra. Men oftast får man vara glad om hunden blir ok på ett viltslag.

Ja då får det bli att lägga ett kort litet spår i dagarna. Ja det är lite klurigt att välja första vilt. Gris säsongen är längre och det är ganska lätt att hitta marker där bönder är trötta på grisar. Men älgjakt är åndå älgjakt, finns inget bättre.

När lägger spår drar ni bara en älgklöv efter er och skvätter blod utmed spåret?

Kör ni med spårlina eller släpper ni hunden i början av spåret?

• 3 months later...

Jag lärde min jämte att spåra före jag släppte han på älg. Det för att jag helt enkelt vill ha en hund jag kan lita på vid eftersök. Min åsikt är att en hund som klarar spåra klarar av att söka i vind också. Svårare kan det bli om hunden först lär sig att söka i vind.

När du ska börja spåra tycker jag det är lämpligt att ha rätt utrustning till en början. Om du väljer sele eller spårhalsband är en smaksak men jag kör med sele och en 15m lång orange plastad spårlina. Anledning till att ha rätt utrustning från början är att lära hunden att: När spårutrustningen är på spårar vi och INGET annat. Även nu när min är 3,5 år så har vi spårat en bit och ska avbryta, plockar jag ALLTID bort spårgrejerna före vi förflyttar oss. Jag går inte en meter med han i selen utan att han ska spåra.

Börja sedan med enkla spår. Dvs ett kort (100-150m) rakt spår i medgörlig terräng. Börja spåret med att sparka upp en grop typ vid en vägkant och spill rikligt med blod i gropen, för att simulera en trafikolycka ungefär. Dra sedan en skånk i ett snöra bakom dig samtidigt som du droppar en droppe blod varannan meter till önskad längd, knyt fast skånken i ett träd. Låt ligga minst 3 timmar innan du ska gå spåret.

Gå med hunden i medvind i vanligt koppel fram till gropen och låt den markera. Visa tydligt intresse för gropen och platsa hunden en bit bakom.

Efter det är det bara att fästa spårutrustningen och gå, sakta. Låt inte hunden ivra iväg som en galning utan försök håll nere tempot det har man igen sen när det blir svårare terräng och svårare spår.

När hunden nu förhoppningsvis har klarat spåret galant så överös med beröm och om hunden vill låt den bära "bytet" till bilen. Ta sedan av hunden det och ge nått annat istället som belöning.

Efterhand som den blir säkrare och säkrare så förlänger man spåret upp till nån km, med andra svårigheter som vägar, bloduppehåll, vinklar, bäckar osv.

När man känner sig säker är det ganska trevligt att åka ut nån sommarkväll å leta reda på en älg utmed någon väg, för att sen spåra den.

Kanske lite väl mycket ordbajsande men försökte beskriva som jag gör iallafall. Det finns säkert dom som gör på annat sätt men det här har då fungerat för mig :)

Lycka Till!

Hur gick utvecklingen med tiken?

Hej Hej.

Hösten är över och ja, jag vet inte vad jag ska tycka igentligen.

Sakta men säkert så har hon väl blivit lite bättre.

Hon har skällt bra med älg, skjutit nån kalv på stånd och så.

Men fortfarande som om att hon tror att hon har större chans att hitta älg

om hon håller sig nära mig. Om jag sätter mig och ska vänta så sitter hon bara med mig.

Hon är bra ivrig på älg om hon väl känner något i näsan men annars ganska närgången.

Far ibland upp till 2-3 hundra meter en stund.

Så vette tusan hur det ska gå hösten 2012..

• 4 weeks later...

Måste man ha egen jaktmark för att jaga in en Jämte eller finns det jaktlag som kan tänka sig att ta med ett hundekipage enbart för injagning INNAN jakten drar igång? Tänkte på tiden inan man skjuter för hunden.

Måste man ha egen jaktmark för att jaga in en Jämte eller finns det jaktlag som kan tänka sig att ta med ett hundekipage enbart för injagning INNAN jakten drar igång? Tänkte på tiden inan man skjuter för hunden.

Nä man måste inte det om man vet att det är okej för markägaren/jaktlaget. Kan vara svårt att få avända sig av hundträning med jaktlag under jakt om du nu inte ligger bra till i laget. Oftast är det ju så att alla i jaktlag som redan har en hund är så förbenat griniga om allt som har med andra hundar att göra att det oftast är omöjligt, om man nu inte är släkt/barn till någon hundförare. Komma in ny med hund i något lag är allt annat än lätt. Man ska fan va gla om man ens får gå vid sidan av jakten för att ens träna. Dröjer nog några år innan den yngre generationen kommer in lagen ordentligt så att det blir lite mer ömsesidigt och givmilt tänkande i diverse jaktlag.

Nä man måste inte det om man vet att det är okej för markägaren/jaktlaget. Kan vara svårt att få avända sig av hundträning med jaktlag under jakt om du nu inte ligger bra till i laget. Oftast är det ju så att alla i jaktlag som redan har en hund är så förbenat griniga om allt som har med andra hundar att göra att det oftast är omöjligt, om man nu inte är släkt/barn till någon hundförare. Komma in ny med hund i något lag är allt annat än lätt. Man ska fan va gla om man ens får gå vid sidan av jakten för att ens träna. Dröjer nog några år innan den yngre generationen kommer in lagen ordentligt så att det blir lite mer ömsesidigt och givmilt tänkande i diverse jaktlag.

Tråkigt att det är en sådan inställning hundfolk emellan. Jag är van vid bruks/tjänst och där man OFTAST hjälper varandra och har hund som det stora intresset, det kanske är annat tänk när jakten är större en själva hundarbetet?

äh ut å släpp hunden i skogen å jaga in hunden ;) folk har väl inte med å göra va du gör i skogen då du är ute å "rastar jycken" om det inte är någon jakt.

Jagar på två marker, ena marken dräller det av älg och den andra är det hyggligt med älg. Om man jagar in på marken där det dräller av älg är det då så att man får en trångsökt hund eller är det myt? Den marken ligger på en ö och mina egna marker är bara på 600 ha så en trångsökt jycke hade kanske inte vart helt fel.