Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovre Extrem GTX

Featured Replies

Publicerat

Dags för nya kängor. Mina gamla Chevalier Extreme har gjort sitt efter 6-7år, visst fortfarande sköna att gå i men håller inte tätt nå mer..spruckit lite här å där.

var å snabb provade några Meindl Dovre. tyckte dom kändes sköna,å rejäla. Någon här som använder dom?? Nöjda??

/J

post-1935-1205284202_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare
Dags för nya kängor. Mina gamla Chevalier Extreme har gjort sitt efter 6-7år, visst fortfarande sköna att gå i men håller inte tätt nå mer..spruckit lite här å där.

var å snabb provade några Meindl Dovre. tyckte dom kändes sköna,å rejäla. Någon här som använder dom?? Nöjda??

/J

Ingen här på forumet som går med Meindl????????

Publicerat

Hade ett par meindel men lämnade tillbaka dem efter en dag i skogen.. kan helt klart ha valt fel sockor osv men vid -5 grader och tubsocka på foten så ska man inte frysa speciellt inte då det var torrt iövrigt. Den modell jag hade påminde om den du tittar på men jag kan inte ta gift på att det är samma. Upplevde dem dessutom som rätt tunga, köpte en Viking känga för halva priset och de höll i 13 år i stället för Meindelkängorna.

Tror dock att Meindel är ett bra märke förövrigt..

Mvh!

Publicerat
  • Författare
Hade ett par meindel men lämnade tillbaka dem efter en dag i skogen.. kan helt klart ha valt fel sockor osv men vid -5 grader och tubsocka på foten så ska man inte frysa speciellt inte då det var torrt iövrigt. Den modell jag hade påminde om den du tittar på men jag kan inte ta gift på att det är samma. Upplevde dem dessutom som rätt tunga, köpte en Viking känga för halva priset och de höll i 13 år i stället för Meindelkängorna.

Tror dock att Meindel är ett bra märke förövrigt..

Mvh!

märkligt... haft mina chevalier till ner mot -25gr..inga problem. ah en djungel bland alla sorter..men de e ju som me all utrustning... vilken Viking känga har du?? har kolla lite på åxå..

Mvh! /Johan

Publicerat

Jag kör med Meindl.. Har inget att klaga på dom.. Visserligen bara haft dom drygt 2 år..

Enda nackdelen med dom är att det tar tid att torka dom.. men så är det ju med alla membran kängor..

Hemma/ i Stugan är de ju inga prob me skotorkar å grejer.. värre när man ligger ute ett par nätter.

Å kalla är dom inte heller.. -20 var inga problem.. Fast visst man kanske inte ska sitta helt stilla då.. :blink:

/Linus

Publicerat

Kolla på globetrotter.de för bättre pris. Både jag och brorsan har handlat Meindl därifrån med leveranser under en vecka.

/Må

Publicerat
  • Författare
Jag kör med Meindl... Har inget att klaga på dom...Visserligen bara haft dom drygt 2 år...

Enda nackdelen med dom är att det tar tid att torka dom.. men så är det ju med alla membran kängor..

Hemma/ i Stugan är de ju inga prob me skotorkar å grejer.. värre när man ligger ute ett par nätter.

Å kalla är dom inte heller.. -20 var inga problem.. Fast visst man kanske inte ska sitta helt stilla då.. ;)

/Linus

varit nöjd me mina chevalier men tyckte dom blev lite för mjuka me tiden.. nackdelen me dom å många andra är att dom är snårhala på blöta stenar... ska å låna hem ett par meindl dovre extreme imorgon... tyckte dom va nog så styva.men dom mjuknar nog me tiden..vill testa dom under lite längre..inte bara gå i affären...

fält torkning... tidningspappar som byts ut efter nån timme..ärtor.. hört en del som stoppar i ett värmeljus i kängan... bara man inte stöter till dom...snopet om dom skulle brinna upp..

• 6 months later...
Publicerat

Inhandlade ett par dylika i fredags. INte hunnit testa dem i verkliga livet ännu men efter samtal med flertalet nära vänner kommer jag troligen inte bli missnöjd.

Köpte du några kängor?

Publicerat

Tjena

Haft Meindl i alla tider (nästan). Från att man vandrade i fjällen i glada ungdomsdagar tills jakt nu.

Mina förra meindl höll väl nästan 10 år och det var nog misskötsel som knäckte de. Lädret torkade och sprack.

Var hos Torsbo efter dessa och provade runt och då satt ett par LeChameu bäst så jag köpte de men de höll inte länge. Försökte sköta de bättre än de gamla men de sprack och tog in vatten. De var dock riktigt sköna att gå i men höll inte två år ens.

Tillbaka till Meindl med andra ord. Dovre Pro tjosan eller vad de hette. De högsta de hade för ett år sedan i alla fall. Jätte nöjd än så länge. Använder de minst 2-3 ggr/vecka under 6 mån om året och det funkar bra. Nu tillhör jag de som väldigt sällan fryser om fötterna så jag kanske inte är världens bästa referens där.

Det jag tycker är viktigt är att de sitter bra på fötterna. Jag åkte som sagt till Torsbo eftersom de har ett brett utbud hemma så man kan knalla runt med ett märke på var fot och verkligen jämföra komforten.

Publicerat

Var ute och knallade i mina igår, satans sköna skulle jag vilja påstå.

En liten undrar dock. Har frågat runt lite om på vilket sätt dessa kängor skall vårdas på bästa sätt och fått olika svar...

Vad säger ni här på forumet? Några tips och råd?

/Calle

Publicerat
Var ute och knallade i mina igår, satans sköna skulle jag vilja påstå.

En liten undrar dock. Har frågat runt lite om på vilket sätt dessa kängor skall vårdas på bästa sätt och fått olika svar...

Vad säger ni här på forumet? Några tips och råd?

/Calle

Kolla med Meindl sverige om vården på kängan, vet att Meindel har ett eget vax som funkar riktigt bra dessutom, har inte märket själv då jag tycker de är för hårda, haft Viking Hunter men de har misshandlats till döds p.g.a just goda råd, annars hade de nog funkat flera år till.

Här är svenska kontakten.

info@sporthaus.se

Publicerat

Man tackar ödmjukast, skall dra iväg ett mail imorgon och kolla läget. Känns som att det kan vara värt att sköta om dem. Framförallt eftersom jag sagt till sambon att de kommer hålla i evigheter...:wub:

Publicerat

Tjabba

Jag försöker göra "rätt" denna gången så jag använder Meindls vax. Detta ska bara göra lädret mjukt men inte fylla igen gore-texen enligt uppgift. Kan ju vara bra att tänka på för alla som har läderkängor med gore-tex. Om man använder vanligt skofett så gör detta lädret mjukt men också vattentätt. Jaha, vilken nytta gör gore-texen då då ? Typ ingen. Enligt uppgift ska även vanligt skofett sätta igen porerna på gore-texen också då det tränger in och genom lädret. Jag vet inte om detta är sant men varför chansa på så dyra kängor?

Om man använder Meindls vax lär de ju inte kunna säga något om man måste reklamera.

Publicerat

Här är svaret jag fick från dem:

"Meindl sportwax + wetproof ( spray ) ett par gånger om året.Vaxet används regelbundet för att hålla lädret i kondition.

Ett par gånger i veckan vid regelbunden användning.Det bästa resultatet får du om du vaxar när du har spolat av och tvättat kängorna så att lädret fortfarande är fuktigt."

Publicerat

Jag har ett par Meidl och de funkar väl bra men de är styva och färgen släpper lätt på dem. Har bara haft dem i 5 år nu men färgen på nosarna är helt borta.

Publicerat
LeChameu bäst så jag köpte de men de höll inte länge. Försökte sköta de bättre än de gamla men de sprack och tog in vatten. De var dock riktigt sköna att gå i men höll inte två år ens.

Har haft två par Meind och ett par Le Chameu,de senare höll också bara i två år för mig och Meindl höll i tre år.

Har nu ledsnat på pris kontra livsläng och köpte för två år sedan Lundhags Ranger vilka jag hoppas håller betydligt längre.

/Micke

Publicerat
Ingen här på forumet som går med Meindl????????

Förlåt! Jag har ett par precis såna, och jag tycker dom är toppen. Helt fantastiska, faktiskt.

Publicerat
Har haft två par Meind och ett par Le Chameu,de senare höll också bara i två år för mig och Meindl höll i tre år.

Har nu ledsnat på pris kontra livsläng och köpte för två år sedan Lundhags Ranger vilka jag hoppas håller betydligt längre.

/Micke

Håller med dig micke har tröttnat på meindel av samma skäl är en bra och skön känga men håller aldrig mer än ett år för mig har haft 5 par dovre extrem. Nu jobbar jag som hundförare och går mer än normalt men det finns många hobbyjägare som lägger några mil i skogen.

Men värt att tänka på om man går mycket. Går man bara till och från pass så kan jag tänka mig att dom håller länge.

Har kollat runt med lite fjäll guider osv. och oxå fått tipset att köpa lundhags.

MVH Jens

Publicerat

Tjabba

Det här med år som skorna håller är ju lite lurigt. Vi har en skoagent som hyr av oss här på jobbet och han klagar lite över sina reklamationer. Det är ju klart att det beror på hur mycket man använder sina skor/kängor. Jag har sett reklamationer han har där lädret har släppt från sulan och skorna är mindre än ett år. Javisst inte så lång tid men å andra sidan så finns där inte tillstymmelse till mönster kvar på sulan. Man kan ju undra hur mycket de är använda då? Har man slitit ut sulan på mindre än ett år så har de förmodligen använts hela tiden så då kanske de inte ska hålla längre. Jag menar är en bil bara ett år men har gått 20 000 mil, typ som taxi eller polisbil så kanske inte vissa delar på de håller ihop så jäkla bra heller.

En grej att tänka på för er som jagar mer eller mindre yrkesmässigt att ett års slitage är inte det samma för alla.

Publicerat

Har haft Meindl Dovre Extreme i tre år nu, och är mycket nöjd med hur dessa är att gå i, smidighet, värme etc....

Min enda klagan är att dessa tre år har inneburit tre (3) par Meindl Dovre Extreme, då inget par har hållit mer än ett år innan de börjat läcka vatten, detta trots noggrann skötsel.

Nu jagar, fiskar och vandrar jag MYCKET i skogen, men trots allt säger Meindl att dessa ska vara anpassade till ett extremt användande.

Nåväl, i brist på bättre alternativ och det faktum att jag faktiskt fått nya i reklamation (med c:a 2 månaders leveranstid) så fortsätter jag med Meindl.

Publicerat

Har ett par meindl sedan två månader tillbaka de är kalla och har nog börjat läka in jag går ganska mycket, hade ett par chevalier tidigare de var varmare och höll iallafall i tre år forsatte att använde de in totalt 6år höll på att falla i sär, men man är ju snål.

Men meindl kängorna är sköna att gå i annars

/ svedje

• 2 weeks later...
Publicerat

Har ett par Dovre Xtreme som jag använt ca 1 år nöjd.. än så länge..

Lite "pjäxkänsla" det första men nu känns de mkt. bra.

Hade ett par Viking som havererade efter 1-1,5 år, dock sköttes rekl. mkt. snabbt och bra.. :D

Publicerat

Jag har haft 5 par Dovre inklusive Extreme. Hållbarheten är ända problemet, annars är de bäst! Ungefär 2 år håller de för mig sen går det hål i Gore-Tex membranet och de blir oanvändbara. Till i år köpte jag Arxus Major. Dessa funkar inte alls bra då de ventilar för dåligt. Är det 20 grader varmt så blir foten lika blöt som om jag haft gummistövlar. Nu när temperaturen klivit under nollan så funkar de utmärkt. Men det blir ett par nya Dovre nästa år.

Publicerat

Tror min nästa känga blir någon av Lundhags modeller, de ska ju vara så galet bra enligt alla typ.. Fick möjlighet att köpa dem billigt här nyligen men har ffa ett gäng kängor som fungerar så det får anstå.

Faktiskt börjat använda gummistövlar mer och mer även under klövviltsjakten, skumma att gå med på halt underlag men iövrigt så fungerar det faktiskt över förväntan!

Mvh!

Publicerat
  • Författare

tror de blir ett par chevalier ultimate, dom förra höll i 7år och med lite luiqvid suol eller va fan de nu heter :D höll dom ett tag till.. men de blir till nästa säsong