Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dovre Extrem GTX

Featured Replies

Publicerat
Tror min nästa känga blir någon av Lundhags modeller, de ska ju vara så galet bra enligt alla typ.. Fick möjlighet att köpa dem billigt här nyligen men har ffa ett gäng kängor som fungerar så det får anstå.

Faktiskt börjat använda gummistövlar mer och mer även under klövviltsjakten, skumma att gå med på halt underlag men iövrigt så fungerar det faktiskt över förväntan!

Mvh!

..och jag har börjat använda mina Grubs (?), gummistövel med nåt neoprenaktigt skaft när jag går som hundförare. Funkar faktiskt bra än sålänge. Jag upplever dem som lättare och varmare men mer välventilerad än känga men med sämre stöd för foten o vristen. Går man inte mer än nån mil om dagen funkar de.

• 2 weeks later...
Publicerat
tror de blir ett par chevalier ultimate, dom förra höll i 7år och med lite luiqvid suol eller va fan de nu heter :D höll dom ett tag till.. men de blir till nästa säsong

Mina ultimate gav upp 6 år gamla. Körde konstgjord andning i 1 år med liquisole jag med :P:( Nu har jag ett par Huntly, Inte lika sköna men hållbarheten verkar bra.

Publicerat
..och jag har börjat använda mina Grubs (?), gummistövel med nåt neoprenaktigt skaft när jag går som hundförare. Funkar faktiskt bra än sålänge. Jag upplever dem som lättare och varmare men mer välventilerad än känga men med sämre stöd för foten o vristen. Går man inte mer än nån mil om dagen funkar de.

Lurar på de här Le Cameu (?) stövlarna med kalvskinnsfoder, de ska tydligen vara bra som fan.. Vid minusgrader känns dock kängorna som ett bättre alternativ tror jag..

Mvh!

Publicerat
Lurar på de här Le Cameu (?) stövlarna med kalvskinnsfoder, de ska tydligen vara bra som fan.. Vid minusgrader känns dock kängorna som ett bättre alternativ tror jag..

Mvh!

Sånna här kanske? (Blocketannons)

Nya helt oanvända Le Chameau stövlar i storlek 43 säljes för 2300:- (Ord Butik pris 3300:-).

Mob nr 0736808727

• 2 weeks later...
Publicerat
Ingen här på forumet som går med Meindl????????

Använder denna modell, har haft de i ett antal år och använder de ca 180dagar/år. Dock så börjar det bli läge att köpa ett par nya... Sedan kör jag med jörnkängan vintertid när det är toppjakt. En helt underbar känga det också. Sedan är ett par bra stövlar alltid trevliga att ha också.

Publicerat

håller som bäst på att gå in mina nya Meindl Dovre Extreme. De sitter ju som slalompjäxor i början... hoppas de "lättar" upp lite

Publicerat
håller som bäst på att gå in mina nya Meindl Dovre Extreme. De sitter ju som slalompjäxor i början... hoppas de "lättar" upp lite

Du vet att de inte är gjorda för att ha på sig på krogrundan...? :rolleyes:

Publicerat

Går alldeles utmärkt på krogen vill jag lova

Om inte annat så är det en bra isbrytare vid konfrontationer med det täckta könet :angry:

Publicerat
Går alldeles utmärkt på krogen vill jag lova

Om inte annat så är det en bra isbrytare vid konfrontationer med det täckta könet :blink:

Hahahahaha... "Nu kanske du undrar varrför jag har dom här på fötterna. Det är bara för att ha en isbrytare så att jag till slut skall få sätta på dig" eller vad?

Kanske känns som afterski trots att man står på krogen i Stockholm...:angry:

Publicerat

Mvh!

Har alltid gått i kängor men nu under den blöta tiden på året när -ja jag vet inte vilken känga i ordningen som gått hål på och började läcka.

hade ingen möjlighet att snabbt få fram ett par kängor av min levrantör så då tvingades jag använd mina Le Cameu Hatar att gå i gummistövlar. Känns som man ska bryta foten vilken sekund som helst.

Fick då tippset att köpa ett par muck boots.

Hellt kanon nära kängkänsala att gå i och underbart varma och kostar en tredjedel av ett par kängor.

Kvalitén kan jag inte säga ett skvatt om men håller dom en sesång så är dom lika bra som ett par meindl

OBS! Köpte vinter modellen är nästan i varmaste laget om det inte är flera minusgrader.

Publicerat

Knepigt.. Bor i stövlarna under andjakterna och har vant mej vid dem, har någon lätt sommar modell på stöveln.. så under den blöta säsongen så funkar de faktiskt helt ok.

Sen de här mucbootsen.. toklätta och varma men de "känns" stora och klumpiga på något sätt. Tror de är fullkomligt geniala till grisvak och sånt men när man ska knalla mycket så ..nja..

Mvh!

Publicerat
Knepigt.. Bor i stövlarna under andjakterna och har vant mej vid dem, har någon lätt sommar modell på stöveln.. så under den blöta säsongen så funkar de faktiskt helt ok.

Sen de här mucbootsen.. toklätta och varma men de "känns" stora och klumpiga på något sätt. Tror de är fullkomligt geniala till grisvak och sånt men när man ska knalla mycket så ..nja..

Mvh!

Köp ett par o prova, de kostar ju ingen förmögenhet. Jag gillar mina mer o mer men det är inget att köra bil med.

Publicerat

På tal om köra bil.. försökte köra bil med ett par chevalierkängor som jag köpte på en mässa bara för att jag fick dem billigt (600 pix).. Helvete va knepigt, kängorna är på tok för stora! Livsfarligt!

Väntar nog med mucboots, känns inte som någon "villhapryl" ännu..

Mvh!

• 2 months later...
Publicerat
Jag har haft 5 par Dovre inklusive Extreme. Hållbarheten är ända problemet, annars är de bäst! Ungefär 2 år håller de för mig sen går det hål i Gore-Tex membranet och de blir oanvändbara. Till i år köpte jag Arxus Major. Dessa funkar inte alls bra då de ventilar för dåligt. Är det 20 grader varmt så blir foten lika blöt som om jag haft gummistövlar. Nu när temperaturen klivit under nollan så funkar de utmärkt. Men det blir ett par nya Dovre nästa år.

för de som inte vet hur ett gore-tex membran fungerar

¨kan jag säga att lite förenklat måste det vara kallare utanför kängan än inne i den pga svetten är som ånga och trycks/sugs ut av temperatur skillnaden , men i gengäld är membranet tillräckligt tätt för att stoppa vätan i dropform från utsidan

därav kan ett par Gore-tex kängor kännas våta om de stått i hallen över natten efter att man varit ute en hel dag

membranet slutar alltså att fungera då temperaturen i kängan är kallare eller har samma temp som yttertempen då kan man få fenomenet att fötterna blir blöta och gore-texen "reverserar" sin effekt

Härkila var hos mig härromdagen och vi fick lite utbildning i -gore-tex materialets uppbyggnad och funktion

Publicerat

Hej nu har jag slutat dreggla över dovre extreme...köpte dom idag...15% rabatt + presentkort på 350 slutade på 2450 kr ur egen ficka,,sen vart jag inte mindre glad av att komma tillbax till affären 1 timme senare då dom höjt ursprungspriset med ytterligare 300 kr haha så jag anser att jag gjort en väldans bra affär fick även med en burk meindl sportvax a 95 kr på köpet=)

känns verkligen som at jag kommer bära hem mer vilt nu;)

Publicerat
Hej nu har jag slutat dreggla över dovre extreme...köpte dom idag...15% rabatt + presentkort på 350 slutade på 2450 kr ur egen ficka,,sen vart jag inte mindre glad av att komma tillbax till affären 1 timme senare då dom höjt ursprungspriset med ytterligare 300 kr haha så jag anser att jag gjort en väldans bra affär fick även med en burk meindl sportvax a 95 kr på köpet=)

känns verkligen som at jag kommer bära hem mer vilt nu;)

Givetvis är det den som har dyrast = bäst grejjer som skjuter mest B)B)

Det är iallafall min mening och den tror jag blint på :excl::D

Publicerat

Har ett par Mindl kängor och hållbarheten är det inget fel på, har haft dem i 10 år och fortfarande som nya. Tyvärr är de både kalla och hårda. så jag prövar nog ett annat märke nästa gång..

Publicerat

Prova Alpina Trapper! Har haft dom i 3 år nu och dom är kanon, inte alls lika hårda som Meindl men ändå stabila och mycket sköna :D Inte lika dyra heller, 1795:- tror ja dom går på.