Publicerat Mars 12, 200818 yr Hej, Jag har gått och fått någon .375 nojja eftersom jag hittade en ny Sako 75 i dena kalibern för ett kanonpris. (vapenhandlare) Men jag har ju en rel. ny 9,3 men som jag skulle kunna byta in med obetydlig mellanskillnad. Vad har .375 för egentliga fördelar?
Publicerat Mars 12, 200818 yr Hej,Jag har gått och fått någon .375 nojja eftersom jag hittade en ny Sako 75 i dena kalibern för ett kanonpris. (vapenhandlare) Men jag har ju en rel. ny 9,3 men som jag skulle kunna byta in med obetydlig mellanskillnad. Vad har .375 för egentliga fördelar? Fördelarna är att det ger gamla gubbar avundsjuka då de inte törs skjuta med en sån kaliber för löständerna flyger ur, därför sitter de hemma på kammaren och hittar på sagor om den ofantligt grova kalibern som en gång i tiden gjorde göta kanal och det efter att ha passerat tre björnar och två älgar. Skämt å sido det är en minimal skillnad om du nu inte ska åka till afrika och jaga big five då är gränsen för klass 1 375H&H, men i övriga världen spelar det ingen större roll, det enda som grämer mig är att thropy bonded inte finns till 9,3, fördelen för 9,3 är kortare pipa och övnings ammo och det väger tungt.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Är väl inte rätt man att svara kanske, jag har väldigt liten erfarenhet av niotre. Det som gjorde att jag skaffade en "Queen of africa" var att det står inte en i var mans garderob, jag handladdar, "gubbarna" är rädda för den samt att visionen och drömmen att jaga allt får leva kvar . Men seriöst, testskjut 375:an och bestäm dig därefter, min 375:a sa till mig när jag dragit i spaken, -Se, nu fick du iväg nåt coolt!! Och det var för mig inte helt oviktigt. De praktiska skillnaderna är nog så små som ner till en knapp centimeter hylsa/krut . Bor du i närheten av Värnamo så är du välkommen att testa min. Väljer du fel så kan du alltid välja om. Mvh Hog
Publicerat Mars 12, 200818 yr Jag måste instämma i föregående talare att nog känns det lite häftigare att dra i väg kanske världens mest beryktade patron, och föregångaren till allt vad Magnum heter, än en 9,3x62. En stor fördel mellan .375 och 9,3 är att du får en kulbana som en 30-06 och det är intet att förglömma. Älgen märker nog ingen skillnad på håll under 100m, det tror jag inte. Jag vet att du är på väg in i handladdningens underbara värld, och då kommer du att märka det ofantligt stora kulurval som finns till .375 H&H Priset för en handladdat jakt-patron är för mig lite drygt 8:-Kr. Samma pris som jag betalar per skott till min .222R vilken jag inte handladdar, då jag skjuter få skott med den (kombi), så priset skall inte avskräcka någon från att köpa .375 H&H. 375 H&H Mag anser jag gott kan försvara sin plats i våra svenska älgmarker - och kulbanan gör den utmärkt till pyrschbössa - för det är bättre att skaffa en bössa och slita på här hemma, som är kapabel att uträtta arbete även utomlands om tillfälle ges, än att Då först skaffa sig en grövre bössa, skjuta 10 skott och packa ned härligheten i resväskan. Man vet inte alls vad man vill göra i framtiden, även om man idag är säker på att man aldrig vill/kan, så är man i alla fall beredd. En .375 med repetermekanism blir lång, ja. Men det finns alternativ till det också. Min .375 H&H är den kortaste bössan jag har. Det är verkligen inte alla som vill ha en enskottare, men "enskottare" betyder inte att man bara kan skjuta ett skott, som vissa tror, utan att omladdningen tar lite längre tid. Min Ruger hänger med till älgbanan i april när den öppnar, för det klarar den alldeles utmärkt.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Om vi skall var subjektiva och bara prata fördelar med 375 H&H jämfört med 9.3x62 (och lämna nackdelarna därhän) så är dessa enligt min uppfattning; 1. Större ammunitionsutbud, 375 H&H är en internationellt gångbar kaliber som laddas av de allra flesta ammunitionstillverkare världen runt medan 9.3x62 är en europeisk historia. 2. 375 H&H ger en något flackare kulbana och kan på detta vis möjligen anses vara mer allround. 3. Precis som en del andra konstaterat så kan du med en 375 H&H lagligen jaga allt vilt i världen, vilket du inte kan med en 9.3x62 4. Kulutbudet är avsevärt mycket större till 375 H&H vilket innebär att du som handladdare har lite lättare att skräddarsy den laddning du önskar dig. 5. Givetvis bör rimligen en 375 H&H ge en något större effekt i viltet än vad en 9.3x62 gör (men efter att ha använt bägge kalibrarna har jag svårt att säga att jag upplevt någon större skillnad ) Sedan finns det såklart en del fördelar med 9.3x62 också men de var du väl inte intresserad av? Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 12, 200818 yr Författare Om vi skall var subjektiva och bara prata fördelar med 375 H&H jämfört med 9.3x62 (och lämna nackdelarna därhän) så är dessa enligt min uppfattning;1. Större ammunitionsutbud, 375 H&H är en internationellt gångbar kaliber som laddas av de allra flesta ammunitionstillverkare världen runt medan 9.3x62 är en europeisk historia. 2. 375 H&H ger en något flackare kulbana och kan på detta vis möjligen anses vara mer allround. 3. Precis som en del andra konstaterat så kan du med en 375 H&H lagligen jaga allt vilt i världen, vilket du inte kan med en 9.3x62 4. Kulutbudet är avsevärt mycket större till 375 H&H vilket innebär att du som handladdare har lite lättare att skräddarsy den laddning du önskar dig. 5. Givetvis bör rimligen en 375 H&H ge en något större effekt i viltet än vad en 9.3x62 gör (men efter att ha använt bägge kalibrarna har jag svårt att säga att jag upplevt någon större skillnad ) Sedan finns det såklart en del fördelar med 9.3x62 också men de var du väl inte intresserad av? Vänligen, Henrik Haha, klart vi kan diskutera fördelar också! Priset och tillgången på övningsammunition är väl en sådan.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Om man inte handladdar, ja. Du får nog svårt i att hitta jaktmatch under 10:-kr till 9,3x62. När man lirar i den här ligan, så förutsätter det att man handladdar tycker jag. Man ska skjuta med sin bössa. Jag har haft 9,3x62 i över 20 år, och jag anser det vara en ypperlig kaliber, men ska man jämföra den med .375 H&H så ser jag bara En fördel, och det är en något lugnare rekyl. I övrigt så har jag svårt för att se några direkta fördelar med 9,3 framför .375
Publicerat Mars 12, 200818 yr Helmantel till pappälgen, finns det något sådant i .375? Förutom Barnes Solids som kostar skjortan.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Helmantel till pappälgen, finns det något sådant i .375? Förutom Barnes Solids som kostar skjortan. Till pappälgen får man köra med Honadys RN, för som du säger, helmantel i denna kaliber anses inte som "skitkula" utan som den kula man har allra störst krav på, och det finns Många helmantel till .375H&H Mag. Har man en elektronisk älgbana, så kan man köra med Hornadys FMJRN och då kostar varje patron ca 1:-kr mer. Fortfarande under jaktmatch för 9,3x62.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Har man en elektronisk älgbana, så kan man köra med Hornadys FMJRN Får man verkligen skjuta med rundnos på elektroniska älgar? Jag vet inte - bara undrar. En annan fördel jag kan tänka mig med 9,3x62 är att den laddas med mindre mängd av ett snabbare krut = "tystare" patron. Om det gör nån reell skillnad vet jag ej, men mynningstrycket borde(?) vara lägre.
Publicerat Mars 12, 200818 yr Det finns minst 22 elektroniska banor, och de kan ju ha olika bestämmelser. Rekommendationen från tillverkaren är att "trubbnosiga halvmantelkulor inte bör användas". Spetsiga helmantelkulor till .375 H&H Mag har jag aldrig sett, så skulle de krångla med det, så blir det svårt. Då får man allt masa sig iväg till en hederlig pappälgbana.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Författare Det finns minst 22 elektroniska banor, och de kan ju ha olika bestämmelser. Rekommendationen från tillverkaren är att "trubbnosiga halvmantelkulor inte bör användas".Spetsiga helmantelkulor till .375 H&H Mag har jag aldrig sett, så skulle de krångla med det, så blir det svårt. Då får man allt masa sig iväg till en hederlig pappälgbana. Så om jag tolkar dig rätt så skulle du i min situation byta till .375 med hänsyn till att priset på ammunition inte blir mkt högre. Om man är man för rekylen förstås. Dock har jag skjutit med .375 och inte upplevt någon större skillnad mot 9,3.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Hej, skall vi jämföra priser skall man väl inte jämföra äplen med päron? Vad jag menar är att det blir ju konstigt att jämföra kostnaden för fabriksladdad ammunition i 9.3x62 med kostnaden för handladdad ammunition i 375 H&H. Om vi börjar med att jämföra pris på fabriksladdat så ser vi att den billigaste ammunition för 9.3x62 ligger på knappt 11 kr/skott medan kostnaden för 375 H&H hamnar på 21 kr/skott. Om vi sedan tittar på handladdningsidan så kan du precis som BB säger ladda din 375 H&H för ungefär 8 kr/skott, för 9.3x62 kommer du ned till 7 kr/smäll vilket är en försumbar skillnad (som de flesta andra skillnaderna mellan dessa båda kalibrar). MEN, i det räkneexemplet finns ingen kostnad för hylsor med! Att köpa nya hylsor är faktiskt lite billigare i 375 H&H men det beror på att remington tillverkar hylsor i denna kaliber vilket de inte gör i 9.3x62. Skall du köpa hylsor av samma kvalitet i bägge kalibrarna så blir de väsentligt mycket dyrare i 375 H&H, men som sagt det går att köpa rem hylsor för 6.50 medan Normas 9.3x62 hylsor kostar 7.50. Att det är enklare att hitta 9.3x62 hylsor på skjutbanan förstår vem om helst så det behöver jag inte kommentera. Problemet med hylsor till 375 H&H blir istället att de har en väsentligt lägre livslängd en vad hylsor till 9.3x62 har, det har att göra med den ökade sträckningen som det inebär att hylsorna bottnar på bältet istället för på hylsbröstet. Om jag skall vara snäll mot 375 H&H och räkna med att remington hylsorna klarar 5 omladdningar så tillkommer det bara 1 kr per skott för hylskostnaden, när det gäller 9.3x62 så tillkommer det max 50 öre per skott. Den ekonomiska slutsatsen blir att 375 H&H kostar 21 kr/skott för köpeammunition och 9 kr/skott för handladdat medan 9.3x62 kostar 11 kr/ skott för köpeammunition (Jaktmatch) och 7.50 kr/ skott för handladdat. I övrigt anser jag att till 375:ans fördel talar de faktorer jag tog upp tidigare men för 9.3x62 talar; 1. Något billigare ammunition 2. Större magasinskapacitet, det är vanligt med 5 skotts 9.3x62 medan 375 H&H som regel får plats med 3 skott i magasinet. Visst finns det undantag men faktum kvarstår att med samma storlek på boxen går det i fler 9.3x62 än vad det gör 375 H&H. Nu har jag personligen aldrig tömt ett magasin under jakt men det känns ändå som en fördel (kanske främst på älgbanan där det är smidigt med i vart fall 4 skott i magasinet. 3. Formfaktorn, de allra flesta 375 H&H bössor är både tunga och ibland otympliga medan 9.3x62 oftast är vad man kan kalla "standardstorlek". Undantag finns även här som t ex BB's Ruger no1 men det var ju inte en sådan bössa du var intresserad av utan en Sako. 4. Eftersom 375 H&H kräver en större magasinslängd än den "standardlängd" som t ex 9.3x62 klarar sig med är det inte så många bössor som kamrats i 375 genom åren. Det finns helt enkelt färre bössor att välja mellan i handlarnas begagnathyllor. 5. 9.3x62 passar också lite bättre i korta pipor än vad 375 H&H gör, både beroende på att det är mindre krut som skall förbrännas och att den trivs med lite snabbare krut. Sammantaget kan man säga att skillnaderna mellan patronerna är ganska små på alla fronter och att det mest är tycke och smak som får avgöra i slutändan. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 13, 200818 yr Min avsikt var att 1 Påpeka att jag anser att man ska handladda en kaliber som .375 för att ha råd att skjuta med den, och då kostar en patron för mig 8,58Kr med Remingtonhylsa beräknad till 5 laddningar, Remington tändhatt 9½M, VihtaVouri N150 75gr och en Hornady 270gr RN. 2 Att visa att med handladdad ammunition så blir det inte dyrare än "tillgången på övningsammunition" som nämndes som en stor fördel för 9,3x62 Jag försökte inte missleda pojken, Henrik... Sen hur jag skulle göra, MrSkovel...ja, till viss del har jag ju redan gjort det! Men. Jag bytte bort en gammal pjäs, som dessutom visade sig ha ett allvarligt fel. Du nämner i en annan tråd att du tycker om din 9,3'a. Det var Det jag gjorde! Jag köpte ett vapen jag tyckte - väldigt mycket - om! Jag hade länge gått och tittat på enskottare av olika slag. Det var en Ruger No1 jag köpte. Att den då blev både väldigt säker med fallblock-system och även kort trots en så krafig kaliber som .375 H&H Mag gjorde valet lätt. 375 H&H Mag andas kraft, äventyr och "jaktkultur" för mig, och är ruskigt rolig att skjuta med. Dock, hade inte Torsbo haft Rugern i .375 H&H Mag så hade jag valt en annan kaliber till Rugern, istället för ett annat vapen i .375 H&H Mag. Nu blev det extremt lyckat, och jag är tacksam över att det blev den kombination det blev. Man ska känna för grejerna. Då blir både skyttet och jakten roligare!
Publicerat Mars 13, 200818 yr Får man verkligen skjuta med rundnos på elektroniska älgar? Jag vet inte - bara undrar. Jag har skjutit på Järlövs jaktskyttebana med rundnos helmantel med godkännande från Kalle (både före och efter), dock inte med en sådan fjollkaliber som näms här utan med en .470 NE Dubbelstudsare. Klarade silver på första försöket. Klart att skadan på duken blev lite större än med vanlig fmj men ite utan att det skulle gå bra att skjuta igen.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Jag har skjutit på Järlövs jaktskyttebana med rundnos helmantel med godkännande från Kalle (både före och efter), dock inte med en sådan fjollkaliber som näms här utan med en .470 NE Dubbelstudsare. Klarade silver på första försöket.
Publicerat Mars 13, 200818 yr om man kalibrerar så att den ligger imot hyllsbröstet så har du samma livslängd på hyllsorna samme
Publicerat Mars 13, 200818 yr om man kalibrerar så att den ligger imot hyllsbröstet så har du samma livslängd på hyllsornasamme Detta håller jag med om för de allra flesta hylsor med bälte som t ex 7 mm Rem mag eller 338 win mag men när det gäller 375 H&H så hamnar saken i ett lite annorlunda ljus. 375 H&H var visserligen inte den första hylsan med så kallat magnumbälte men det var den första som fick genomslag. En av anledningarna till att bältet infördes var just för att Holland &Holland inte ansåg att hylsbröstet var tillräckligt kraftigt för att man skulle låta hylsan "headspacea" mot detta. Hylsbröstet är inte bara kort det är dessutom väldigt "flackt" med sina 15 graders lutning vilket gör att det är ganska problematiskt att "headspacea" mot även för oss handladdare. Jag har försökt mig på det tidigare men i vart fall i den då aktuella bössan innebar det problem, det fina med en patron som 375 H&H är ju bland annat den fina matningen. Eftersom jag har en ny 375 H&H "på väg" så kommer jag att få ytterligare möjligheter att prova om det funkar att kalibrera mot hylsbröstet men för närvarande är jag skeptisk Min erfarenhet är att det är bäst att helkalibrera en patron som 375 H&H även om det givetvis är eftersträvansvärt att kalibrera så lite som möjligt, det gäller ju alla hylsor. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 13, 200818 yr Detta är tveklöst intressant. Jag helkalibrerar också nu, så här i början av min handladdnings-karriär, men skall testa lite mer med detta om behovet känns stort. För min del så tycker jag att priset på en patron är rätt ok om den lever över runt 5 pressningar, men det är alltid kul att testa... Finns mer att utforska med min bössa. Jag har t ex 6mm friflykt med en 91mm lång patron, vilket känns ganska mycket även för en så här grov kaliber. Också bara för testandets skull, för jag har en fullt acceptabel precision som läget är nu.
Publicerat Mars 14, 200818 yr God morgon, efter lite diskussioner med ett par rutinerade 375 H&H handladdare igår kväll får jag nog revidera min uppfattning lite grann. Jag skrev tidigare att jag är skeptisk mot att kalibrera 375 H&H hylsor mot hylsbröstet men efter gårdagens samtal tror jag att det fungerar bra! Att kalibrera mot bröstet förlänger utan tvekan livslängden på en 375 hylsa, frågan är bara hur mycket? Även om man kalibrerar sina hylsor för att headspacea mot bröstet gör det flacka bröstet att hylsorna sträcker sig en hel del, denna sträckning innebär i sin tur att de behöver trimmas ganska ofta. Till slut kommer sträckningen givetvis att leda till att hylsorna skall kasseras eftersom de annars riskerar att spricka. Ni som laddar mycket 375 H&H idag, vilken livslängd har ni på era hylsor? För egen del är det snart 10 år sedan jag laddade 375 H&H , på senare år har jag mest hjälpt ett par kompisar med bössor i kalibern och de är inte tillräckligt flitiga skyttar för att jag skall få någon riktig känsla för hur många laddningar en 375 Hylsa tål. Jag skulle dock tro att siffran bör ligga mellan 5-10 ggr men som sagt säker är jag inte. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 14, 200818 yr hej, om någon är intresserad så tror jag att det finns ett verktyg från rcbs som heter X-dies, och detta verktyg är det bästa som hänt under flera år för oss som hanladdar, det gör att hyllsorna inte sträcker utan man trycker tillbaka till rätt längd och man behöver inte trimma hyllsan fler gånger! har testat den i 222rem och efter 25 omladdningar så var längden rätt på hyllsan samme / Tagit väck ett citat som samme ville ha bort/ Hipshot
Publicerat Mars 14, 200818 yr 2. Större magasinskapacitet, det är vanligt med 5 skotts 9.3x62 medan 375 H&H som regel får plats med 3 skott i magasinet. Visst finns det undantag men faktum kvarstår att med samma storlek på boxen går det i fler 9.3x62 än vad det gör 375 H&H. Nu har jag personligen aldrig tömt ett magasin under jakt men det känns ändå som en fördel (kanske främst på älgbanan där det är smidigt med i vart fall 4 skott i magasinet.3. Formfaktorn, de allra flesta 375 H&H bössor är både tunga och ibland otympliga medan 9.3x62 oftast är vad man kan kalla "standardstorlek". Undantag finns även här som t ex BB's Ruger no1 men det var ju inte en sådan bössa du var intresserad av utan en Sako. 4. Eftersom 375 H&H kräver en större magasinslängd än den "standardlängd" som t ex 9.3x62 klarar sig med är det inte så många bössor som kamrats i 375 genom åren. Det finns helt enkelt färre bössor att välja mellan i handlarnas begagnathyllor. 2. Min BRNO håller 5+1 bulor. Har förvisso aldrig behövt mer än 1, hittills. Om jag inte missminner mig så håller Sako 3+1 patronas, precis som du säger. 3. Formfaktorn?? Vad som är tungt beror nog mest på vad man har i armarna . Det är ett gäng dalmasar som fortfarande har som helgnöje att prata om "den tokige sörlänningen" sm kånkade omkring på sin 375:a med sytråd som vapenrem under en veckas björnjakt....."å trot åmm nie vil, han komer tebak eij år mä". Givetvis vet jag vad du menar, men så j***a tungt är det inte. 4. Nu är det ju så att killen lyckats hitta en bössa i begagnathyllan, så hur många fler som står där borde vara tämligen ointressant. Gud förbjude att så många gjort sig av med sina 375:or att de är vanligare än nietreorna, i begagnathyllorna. Alla som jagar vilt, större än räv, med något som är mindre än 9.4 mm i diameter borde bötfällas.........skojar bara. Det är en j*****t trevlig kaliber, dödar det som behöver dö, rekylen är snäll (lite tung tycker en del men inte så "rapp" som exempelvis 300 winmag, vilket i mitt tycke gör den mycket "snällare". Nu ska jag suga vidare på min whiskey, ha en trevlig kväll, ni också!!
Publicerat Mars 17, 200818 yr Författare Jag måste instämma i föregående talare att nog känns det lite häftigare att dra i väg kanske världens mest beryktade patron, och föregångaren till allt vad Magnum heter, än en 9,3x62.En stor fördel mellan .375 och 9,3 är att du får en kulbana som en 30-06 och det är intet att förglömma. Älgen märker nog ingen skillnad på håll under 100m, det tror jag inte. Jag vet att du är på väg in i handladdningens underbara värld, och då kommer du att märka det ofantligt stora kulurval som finns till .375 H&H Priset för en handladdat jakt-patron är för mig lite drygt 8:-Kr. Samma pris som jag betalar per skott till min .222R vilken jag inte handladdar, då jag skjuter få skott med den (kombi), så priset skall inte avskräcka någon från att köpa .375 H&H. 375 H&H Mag anser jag gott kan försvara sin plats i våra svenska älgmarker - och kulbanan gör den utmärkt till pyrschbössa - för det är bättre att skaffa en bössa och slita på här hemma, som är kapabel att uträtta arbete även utomlands om tillfälle ges, än att Då först skaffa sig en grövre bössa, skjuta 10 skott och packa ned härligheten i resväskan. Man vet inte alls vad man vill göra i framtiden, även om man idag är säker på att man aldrig vill/kan, så är man i alla fall beredd. En .375 med repetermekanism blir lång, ja. Men det finns alternativ till det också. Min .375 H&H är den kortaste bössan jag har. Det är verkligen inte alla som vill ha en enskottare, men "enskottare" betyder inte att man bara kan skjuta ett skott, som vissa tror, utan att omladdningen tar lite längre tid. Min Ruger hänger med till älgbanan i april när den öppnar, för det klarar den alldeles utmärkt. På torsdag ska den prövas. Då visar det sig om jag kan spela i samma liga som Ni andra på forumet. Jag återkommer med en uppdatering.
Publicerat Mars 23, 200818 yr Författare På torsdag ska den prövas. Då visar det sig om jag kan spela i samma liga som Ni andra på forumet. Jag återkommer med en uppdatering. .375 H&H Magnum...vilken skönhet att skjuta med. Jag blev helt såld. Jag förstår din entusiasm BäckaBengtson! /Henke
Publicerat Mars 23, 200818 yr .375 H&H Magnum...vilken skönhet att skjuta med. Jag blev helt såld. Jag förstår din entusiasm BäckaBengtson!/Henke Nu förstår du varför alla försöker härma denna underbara kaliber, tanken på att prova 300H&H som 30 kaliber kan ge mersmak, tur att 308win är så trevlig och har samma kulbana beroende på laddning förstås.