Publicerat Mars 23, 200818 yr Nu förstår du varför alla försöker härma denna underbara kaliber, tanken på att prova 300H&H som 30 kaliber kan ge mersmak, tur att 308win är så trevlig och har samma kulbana beroende på laddning förstås. Det grämer mig än idag lite grann att jag inte passade på att köpa ut en grövre kaliber typ 375 från Husqvarna med ett bra sikte på medans jag jobbade där. Dom hade både Sako och Brno vet jag. Man kunde köpa en demobössa för 2500-3000 kr på 80-talet samt att man hade 20 % på sikten, ammo, kläder m. m. Man lär sig så länge man lever.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Jag har en Brno 602 i kaliber .375 H&H, den köpte jag ny 1991 och har förbättrat den med plastbäddning, infilning av tryck samt ombyggnad av kolven (till rak klassisk). Den har varit och är väldigt funktionell och har faktiskt aldrig krånglat och jag gillar den väldigt mycket. Så till kalibern, den klassiska. Det är också en trevlig skapelse, men jag skulle i sanningens namn inte tveka på att ha en 9,3x62 heller. Det enda problemet med 9,3:an är enligt min mening att det finns alldeles för många lätta studsare i kalibern och att de därför kan kännas mer otrevliga än de egentligen är. Jag har äntligen lärt mig att slappna av i axeln när jag skjuter med 375:an, i åratal spände jag mig och fick mycket stryk på köpet. Nu kan jag skjuta obehindrat med bössan och det gläder mig mycket. Så vill du ha en smidigare bössa, välj 9,3:an, vill du ha lite extra tyngd och lite extra (om än försumbar) kraft - välj 375:an.
Publicerat Maj 13, 200818 yr Författare Ser att det blev ett köp... Hur har det gått sedan? Tjenare! Jo tack, det har gått mycket bra! Har hunnit skjuta ca 40 skott sedan bytet och jag blir bara nöjdare och nöjdare. Nu har farbor hunnit ladda upp lite 300 gr Nosler P. och jag väntar nu bara på att få skjuta första grisen med bössan. har varit en hel del på G nu i nysådden men jag har inte riktigt fått läget än. Tydligen har min snälla farbror laddat upp 235 gr Barnes TSX får långhåll så de ska bli spännande att prova dessa! /Henrik