Publicerat Mars 18, 200818 yr http://www.tidningen.aland.net/article.con...934&iPage=1 http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=31904
Publicerat Mars 18, 200818 yr http://www.tidningen.aland.net/article.con...934&iPage=1http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=31904 Vad trevligt för Er! Ett nytt villebråd att jaga.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Hur är det med vildsvin i Finland? De kan ha simmat men då borde de ha synits på andra öar. Vet ej var Tjudön ligger i Ålands skärgård. Det verkar hart omöjligt att de har kommit simmandes från Sverige. Tipset är väl 4wd.
Publicerat Mars 18, 200818 yr Författare Tjudö ligger mittpå åland i öst/väst riktning men på norra delen av Åland. Hur dom kommit dit vetetusan, jag är på jobb på sjön iaf.... Många är ju lite delad i vad man tycker, vissa är glada och andra kommer väl ti svära satan i dom om dom förstör någe. Jag är försiktigt positiv. Tycker om mer vilt att jaga på sikt. Rymde lite hjortar ifjol. Men ingen verkar veta hur mycket och vilka sorter. Vet att 3st är skjutna och att den ena säkert är kron. Men det lär ha varit dov med rymlingarna också men det är speckulationer. Det som är synd är dom fredlösa året om.
Publicerat Mars 18, 200818 yr ha. du hann före hoppas dom ökar!!! Det gör de säkert om någon inte har en väldigt kåt skjutfinger.
Publicerat Mars 19, 200818 yr Vad trevligt för Er! Ett nytt villebråd att jaga. så tenka man bara i 1. tid - det blir kanske en katastroph - om ni har en stam från 100 viltsvin och jaga inte, da blir det efter 5 år = 8.000 stort grattis från meg - vill ni har min tel.Nr.? snart börja riktig jakt med mycket job in natt! Storgalt
Publicerat Mars 19, 200818 yr jag vill ha Dovhjorten och vildsvinen in hit. Rådjuren är lite sisådär om dom är så viktiga längre då(har redan min guldbock). Dov och gris in! Varför? Jag har väldigt bra dovhjortsjakt och hyffsad grisjakt,dock kommer alltid bockjakten i augusti vara nr1. På min dovhjortsmark har rådjuren i stort sett blivit helt bortträngda,kan lova att man saknar dom då! /Micke
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Kul att bläddra i gamla trådar... Denna är ju lite aktuell igen nu när det är ett gäng kronhjortar på rymmen...
Publicerat Mars 21, 201115 yr Varför? Jag har väldigt bra dovhjortsjakt och hyffsad grisjakt,dock kommer alltid bockjakten i augusti vara nr1. På min dovhjortsmark har rådjuren i stort sett blivit helt bortträngda,kan lova att man saknar dom då! /Micke Om det ändå var dovhjortarna som skrämde bort dom hemma
Publicerat Mars 21, 201115 yr Tss... jag blev lite rädd där ett tag... missade detta när det var aktuellt så jag trodde det var aktuellt nu... Eller ja, rädd och rädd... Är väl i allmänhet rädd för främmande arter som kommer och stökar runt (mårdhund o mink är väl skräckexemplen)... Och visst är väl rådjuren också insatta i något skede... såatt ja... rädd och rädd... skeptisk får man väl vara... försiktigt positiv hade Tolle skrivit förut... det vågar jag väl kanske vara med på... Men hur gick det med detta tillslut? Och eftersom jag inte är dåligt insatt över vad som händer på holmen just nu... hur har det gått med Kronhjortarna?
Publicerat Mars 21, 201115 yr Författare Vildsvinen visade sig int va tillräckligt vilda...dom föstes in en hage och avlivades... Kronhjortarnas status vet jag int så mycket om, annat att minst en är skjuten. Tyvärr enligt mig så jagas dom fortfarande, men som nån skrev om vildsvinen tänker vissa jägare väldigt kortsiktigt...
Publicerat Mars 24, 201115 yr jo. nödvändigt när man får oförtjänt skit. det blir ingen stam av 1 hjort å 4 hindar. det ligger inte i mitt intresse att jaga dom egentligen. jag har bara hjälpt till. det är veterinärerna och politikerna som ska ha skit för detta. inte jag! både johnny och jag å ALla andra vill helst låta dom leva. men dom MÅSTE bort. skulle det vara vitsvans skulle jag inte göra detta. men att vi har 4 hjortar nu som springer omkring ger inget till åland. mvh
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Här ha väl int skit kastas? Tycker det är bra att folk har (olika) åsikter om saker och ting. Men det gäller att stå för det man skriver/säger också.
Publicerat Mars 24, 201115 yr Posted 18 Mar 2008, 17:01 det är ju det folk har... bara för att få vara först att skjuta vildsvin på ön typ. eller att stolt gå till tidningen "jag sköt grisarna häähää" typ.. snacka om kortsiktigt men så är sanningen. Jag ställde mig frågande till hur man kan kläcka det där uttalandet ena gången, men sen stå där först i kön för att få skjuta kronhjortarna. Det är inte att kasta skit. Jag själv skulle aldrig "ställa upp" på att skjuta dom, oavsett om de inte skulle bidra till en kronhjortsstam eller inte. Men har man olika åsikter så blir man tystad genom raderade inlägg och att gamla historier modifieras efteråt för att göra det lätt för sig.
Publicerat Mars 24, 201115 yr jag står för det jag säger. men vildsvinen och en del annat har tagits upp på min facebook. helt onödigt. därav editeringen. o både du och E J har ju kritiserat jägarna som jagat hjortarna. felriktat agg enligt mig. få veterinären och ministern att ändra sitt beslut istället så avlyser vi jakten direkt! ingen nöjesjakt direkt.. domhär hjortarna har redan kostat mig mycket pengar(v8 magnum tur o retur till byn kostar ca 20€) så jag gör det enbart för att hjälpa ägaren att inte hamna djupare i skiten. både han o jag är väldigt besvikna på att dom ska skjutas. hoppas det är ett svar tydligt nog att vi nog tycker rätt så lika i slutändan. mvh
Publicerat Mars 24, 201115 yr Om ingen ställer upp och skjuter så dör dom inte. Så enkelt är det ju. Sen har ja aldrig påstått att politiker eller veterinärer skulle vara skuldfria heller. Jag tycker att ingen borde ställt upp på att jaga dom, det tycker inte du uppenbarligen. 2 olika åsikter, båda med lika stor rätt att ventileras. Lägger man sen till på det upp bilder på tomhylsor och uttalade hjortjaktsbilder så är det väl ingen överaskning ifall någon skriver en kommentar eller två?
Publicerat Mars 24, 201115 yr Posted 18 Mar 2008, 17:01 det är ju det folk har... bara för att få vara först att skjuta vildsvin på ön typ. eller att stolt gå till tidningen "jag sköt grisarna häähää" typ.. snacka om kortsiktigt men så är sanningen. Jag ställde mig frågande till hur man kan kläcka det där uttalandet ena gången, men sen stå där först i kön för att få skjuta kronhjortarna. Det är inte att kasta skit. Jag själv skulle aldrig "ställa upp" på att skjuta dom, oavsett om de inte skulle bidra till en kronhjortsstam eller inte. Men har man olika åsikter så blir man tystad genom raderade inlägg och att gamla historier modifieras efteråt för att göra det lätt för sig. vem har gått till tidningen? inte jag. du är lite onödig nu tycker jag. om jag lägger upp en bild på mig o bössa med deerhuntin som rubrik så får jag göra det. som tur är så är bilden bara tillgänglig för vänner... det var första dagarna jag tyckte det var lite häftigt med jaktbara hjortar i byn. men ju mer jag satte mig in i det så tog jag tillbaka all info jag lagt ut samt tycker det är mest tragiskt. inget att varken skryta över eller vara stolt över. och eftersom att jag är den som tycker mest illa om detta så förtjänar jag inte ens ett litet påhopp. speciellt inte av personer som inte har ett dugg koll på omständigheterna. (älskar att argumentera via android...så ber om usäkt för stavfel och formuleringsgenvägar) mvh
Publicerat Mars 24, 201115 yr Om ingen ställer upp och skjuter så dör dom inte. Så enkelt är det ju. Sen har ja aldrig påstått att politiker eller veterinärer skulle vara skuldfria heller. Jag tycker att ingen borde ställt upp på att jaga dom, det tycker inte du uppenbarligen. 2 olika åsikter, båda med lika stor rätt att ventileras. Lägger man sen till på det upp bilder på tomhylsor och uttalade hjortjaktsbilder så är det väl ingen överaskning ifall någon skriver en kommentar eller två? tomhylsorna var två st som jag lade upp för att det var övertryck i dom. hjortjaktsbilden är en kommande profilbild så därför lade jag upp den. mvh..
Publicerat Mars 24, 201115 yr vem har gått till tidningen? inte jag. du är lite onödig nu tycker jag. om jag lägger upp en bild på mig o bössa med deerhuntin som rubrik så får jag göra det. som tur är så är bilden bara tillgänglig för vänner... det var första dagarna jag tyckte det var lite häftigt med jaktbara hjortar i byn. men ju mer jag satte mig in i det så tog jag tillbaka all info jag lagt ut samt tycker det är mest tragiskt. inget att varken skryta över eller vara stolt över. och eftersom att jag är den som tycker mest illa om detta så förtjänar jag inte ens ett litet påhopp. speciellt inte av personer som inte har ett dugg koll på omständigheterna. (älskar att argumentera via android...så ber om usäkt för stavfel och formuleringsgenvägar) mvh Du må tycka hur illa som helst om det. Men de är du som jagar dom och inte jag. Så simpelt är det faktiskt. Det är inte direkt så att de skulle vara straffbart att avstå. Och vad bilderna beträffar så spelar de ju ingen roll då oliktänkade sållas bort direkt. Ja lägger ner detta nu då det inte leder någonvart. Vissa väljer att jaga dom, många andra inte.
Publicerat Mars 24, 201115 yr Författare Hmmm... Har jag kasta kritiserat dig på din FB sida? Det jag skrev och det står jag för ännu, var/är; att det var Kronhjort på filmen och int Vitsvanshjort och att jag tycker att det är onödigt att dom skall skjutas. Dels för att hindarna kan vara dräktiga och dels för att jag gärna ser att det blir en stam på Åland i framtiden. Nu har ju hägnägaren överklagat beslutet om att dom skall avlivas eller har jag hört fel?