Publicerat Mars 24, 201115 yr jo men överlag så vill inte folk att dom ska skjutas. så filmerna och övrig info tog jag bort för jag vill inte bli uthängd som skurk. du personligen har inte sagt något fel åt mig. vad som sägs som jag inte får veta får jag väl bara gissa mig till. det är överklagat ja. men karring har varit och ÄR på semester utan ersättare, så beslutet att dom skulle varit avlivade för 2 veckor sen står fast. så tills det beslutet hanterats så är ägaren skyldig att göra sitt bästa för att få bort dom. även om dom är dräktiga...... vilket är helt åt helvete enligt ALLA utom k s och karring.. paragrafrytteri. beslutet, även om det överklagas så kommer dom högst troligt att gå på sin redan bestämda linje. -> hjortarna ska avlivas. mvh
Publicerat Mars 24, 201115 yr låt hjortarna leva å föröka sig för fan .,,, om ingen jagar dom så överlever dom ju . om x antal år så kanske vi har en jakt bar stam. ingen kan tvinga nån att skjuta bort dom.
Publicerat Mars 24, 201115 yr låt hjortarna leva å föröka sig för fan .,,, om ingen jagar dom så överlever dom ju . om x antal år så kanske vi har en jakt bar stam. ingen kan tvinga nån att skjuta bort dom. Synd bara att det nog behövs ett bättre genunderlag än några få djur... Så det skulle ju gå ifall man planterade in lite fler djur... Sen om det blir aktuellt med en kronstam så kan man ju börja fråga sig ifall rådjur och älgar kommer trängas undan och minska och vart dom sprider sig...osv.osv... Blir väl en fråga om viltförvaltning på landskapsnivå... Så det är nog inte bara så enkelt att låta dessa individer leva och bygga en population på det... Hur är det? Kronhjorten räknas väl inte som inhemsk? dvs. man behöver papperskriga för att få ta in dem... Det är nog lång uppförsbacke både politisk och ekonomisk och arbetsinsats innan vi ens kan börja få en stam... Men visst skulle det vara kul att ha en stam! Kanske det är dags att skaffa lite av det djur som finns på vårat vapen?
Publicerat Mars 24, 201115 yr Synd bara att det nog behövs ett bättre genunderlag än några få djur... Så det skulle ju gå ifall man planterade in lite fler djur... Sen om det blir aktuellt med en kronstam så kan man ju börja fråga sig ifall rådjur och älgar kommer trängas undan och minska och vart dom sprider sig...osv.osv... Blir väl en fråga om viltförvaltning på landskapsnivå... Så det är nog inte bara så enkelt att låta dessa individer leva och bygga en population på det... Hur är det? Kronhjorten räknas väl inte som inhemsk? dvs. man behöver papperskriga för att få ta in dem... Det är nog lång uppförsbacke både politisk och ekonomisk och arbetsinsats innan vi ens kan börja få en stam... Men visst skulle det vara kul att ha en stam! Kanske det är dags att skaffa lite av det djur som finns på vårat vapen? det er sikkert jeg som ikke har fått med meg alt, men har ikke Åland kronhjort i utgangspunktet? hvor kommer da denne lille stammen ifra? er ikke Åland et öyrike? og siste sp.mål hvis kronhjort ikke er en del av Ålansk fauna. hva er da historien bak vapensköldet??? hilsen en uvitende "norrbagge"
Publicerat Mars 24, 201115 yr det er sikkert jeg som ikke har fått med meg alt, men har ikke Åland kronhjort i utgangspunktet? hvor kommer da denne lille stammen ifra? er ikke Åland et öyrike? og siste sp.mål hvis kronhjort ikke er en del av Ålansk fauna. hva er da historien bak vapensköldet??? hilsen en uvitende "norrbagge" Nej Åland har inte Kronhjort just nu... Dessa som finns nu är 1 Hjort och 2 (3?) Hindar som rymmt ur ett hägn.. Så inget på "naturlig" väg... Åland är ett örike det stämmer... Vill minnas att historien bakom vapenskölden är pga någon kung som tog hit Kronhjortar, men dessa har sedan försvunnit sedan länge tillbaka, säkerligen pga av jakt... Rådjuren planterades väl också in av någon kung tror jag... Samma med ekorre... Och efterssom detta endast är sådant som jag tycker mig komma ihåg från någon lektion i samhälla så tänker jag inte svära på att detta är sanningen...
Publicerat Mars 24, 201115 yr Nej Åland har inte Kronhjort just nu... Dessa som finns nu är 1 Hjort och 2 (3?) Hindar som rymmt ur ett hägn.. Så inget på "naturlig" väg... Åland är ett örike det stämmer... Vill minnas att historien bakom vapenskölden är pga någon kung som tog hit Kronhjortar, men dessa har sedan försvunnit sedan länge tillbaka, säkerligen pga av jakt... Rådjuren planterades väl också in av någon kung tror jag... Samma med ekorre... Och efterssom detta endast är sådant som jag tycker mig komma ihåg från någon lektion i samhälla så tänker jag inte svära på att detta är sanningen... aha... da forstår jeg. takker og bukker. i hägn. for kjöttproduksjon? betyr ikke det i så fall at hjorten rett å slett er kjöttfè. da er det vel i og for seg riktig å skyte dem. eller hente dem inn igjenn. er det ikke? det hadde vel värt noe annorlunda om de var satt ut for å bygge en stamme, men som det ble sagt tidligere; man trenger ganske mye fler dyr enn 4 for et slikt prosjekt...
Publicerat Mars 25, 201115 yr aha... da forstår jeg. takker og bukker. i hägn. for kjöttproduksjon? betyr ikke det i så fall at hjorten rett å slett er kjöttfè. da er det vel i og for seg riktig å skyte dem. eller hente dem inn igjenn. er det ikke? det hadde vel värt noe annorlunda om de var satt ut for å bygge en stamme, men som det ble sagt tidligere; man trenger ganske mye fler dyr enn 4 for et slikt prosjekt... stämmer
Publicerat Mars 25, 201115 yr Författare Att kronhjorten är på vårt landskapsvapen är någe folk tvistar om. En del säger att den svenska kungen förväxla Åland och Öland med varandra då det skulle bestämmas. Öland fick säl och vi kron. Vad som är sant sen vet inte jag... Kronhjortsrymmlingarna var 1 hanhjort och 4 hindar(dräktiga eller int?). Den finska vitsvanshjorststammen grundar sig från början från 1 hanhjort och 3hindar. Rådjurets har funnit på Åland länge. Men dom dog ut på 1600-talet för att planteras in igen 1957. Jakten börja 1973.
Publicerat Mars 25, 201115 yr Vad trevligt för Er! Ett nytt villebråd att jaga. http://www.hiddensee-forum.de/wildschwein-schwimmt-von-ruegen-nach-hiddensee-t1306.html http://www.landlive.de/boards/thread/30924/page/1/ och dette Bild här: http://www.nyan.ax/nyheter/index.pbs?news_id=31904 zitat: – Det är helt klart avtryck av svin, säger Bengt Granberg som har vildsvin i inhägnad i Eckerö. det er alt, men inte en avtryck från viltsvin
Publicerat April 5, 201115 yr hur har det gått med hjortarna, e dom skjutna eller blir det en eventuell stam
Publicerat April 5, 201115 yr det blir ingen stam så länge det springer omkring en massa skjut kåta glopar å skjuter ihjäl dom...
Publicerat April 5, 201115 yr haha.. vafan.. egentligen skulle dom ju aldrig ha kommit ut i det vilda ändå. samt att av 5 hjortar blir det ingen stam. hur dom än kalvar så blir det inavel i generation 2. hur etiskt är det? vill vi inte ha en frisk stam? ska det finnas kronhjort på åland så är det aaningens mycket papperskrig och beslutstagande innan det kan bli av. satsa på vitsvansen istället. den är det fritt fram att plantera in. o det har ju skrikits o gapats hit å dit om dessa hjortar.. så lägg den energin på vitsvansplantering istället och lägg ner snacket om kronhjortarna. det finns en ägare till dom djuren samt ett ansvar som följer med det. vad som händer med hjortarna har ingen nåt med att göra utom han. det är inte ålands djur. vitsvans går dessutom ihop bättre med älg och rådjur. mvh
Publicerat April 5, 201115 yr Författare haha... Intressant detta att det skulle bil sådan hemska inavels problem. Hägn ägaren hade väl troligtvis tänkt att skapa en stam i hägnet med dom individerna(plus dom 2 som redan fanns där)? Och jag misstänker att hindarna var parade före dom landsteg på Åland med hjortar som varken dom eller hanhjorten är släkt med. Låt säga att dom skulle fått 1,5 kalvar per hind, då skulle vi varit uppe i 11st individer i höst. Klart är att det är ägarens ansvar och hans hjortar! Men att han överklagade avlivningsbeslutet visar ju på att han ville ha ett annat beslut och under tiden kunde man låtit bli att jaga dom... Det är MIN åsikt
Publicerat April 5, 201115 yr men det finns så många på den här sidan som TROR att dom vet så mycket. tolle du har ju rätt i det du säger om den finska vitsvanshjort stammen hur många det var från början..
Publicerat April 5, 201115 yr haha... Intressant detta att det skulle bil sådan hemska inavels problem. Hägn ägaren hade väl troligtvis tänkt att skapa en stam i hägnet med dom individerna(plus dom 2 som redan fanns där)? Och jag misstänker att hindarna var parade före dom landsteg på Åland med hjortar som varken dom eller hanhjorten är släkt med. Låt säga att dom skulle fått 1,5 kalvar per hind, då skulle vi varit uppe i 11st individer i höst. Klart är att det är ägarens ansvar och hans hjortar! Men att han överklagade avlivningsbeslutet visar ju på att han ville ha ett annat beslut och under tiden kunde man låtit bli att jaga dom... Det är MIN åsikt Såja. Nu vid ett tangentbord efter att ha dammat av datorn. Vill även inflika till Nille först; Jag TROR att jag VET mer än DIG om detta iallafall. Sen vad du TYCKER om det är en helt annan sak. Att det du skrev i ditt sista inlägg var riktat mot mig var inte så svårt att förstå. Nog om det. Inget ont agg. Åsikter får man ju ha om det mesta, även om varandra. Som ordentligt(förhoppningsvis även tydligt) svar på det Tolle skrev: *Dom får (som sagt) väldigt sällan tvillingar. *Det var en del av en flock dom tog hit. Så förmodligen var/är dom systrar/kusiner etc. Det skulle importeras flera än dessa. Inte så smidigt att ta in 20 st samtidigt. Dyrt, det ska besiktas(funkade ju inte ens på 5 st ), transporten är ganska krävande osv. *Ägaren har själv varit med och jagat dom trots att han överklagat beslutet. Att det överklagats har ingen betydelse. Hjortarna måste bort. Det har dock gjorts en del framsteg som har gjort att vi avbrutit jakten.. Så ja, det finns hjortar kvar. Dock har inga beslut tagits ännu. Men vi avvaktar tills svar kommer. Som tur är, så försvinner ju snön mer o mer nu. mvh
Publicerat April 6, 201115 yr Stam och stam... för att citera Linkis när han kommenterade inavlade vargar i morgonsoffan på TV4 i början av året... "de har inte puckelrygg och spelar banjo precis" Visst skulle man säkerligen kunna få en stam med X antal individer ja... Men en stam med någon slags hållbart genetiskt underlag som är duglig för en långsiktig stam? njea... (vet inget hur det ligger till med vitsvansarna genetiskt) Och inte vet jag exakt hur mycket man blandar sig i när man sköter djur i hägn... men nog känner jag mig rätt säker på att man vill ha bra genetik där också, och det är relativt lättkontrollerat i ett hägn... (genom att ta ut individer och införa nya) Visst är jag för en stam absolut! men då bör det förvaltas ordentligt och införas mera genetiskt material både från början och i efterhand... Angående kalvar, tro och veta... Lite googla så hittar man riktgivande svar... Kronhjort Hinden är dräktig i nästan 8 månader och föder i princip aldrig mer än 1 kalv (andelen tvillingfödslar är mindre än en procent). Födseln sker i maj till juni. Vanligtvis blir hindarna två år innan de reproducerar sig första gången och det förekommer dessutom att hindar inte reproducerar sig alls vissa år. Allt detta gör att arten har en långsam tillväxthastighet.
Publicerat April 6, 201115 yr Kollade lite kvickt upp Vitsvansarna... Robsoft inlägg Det här med en viss viltstams genetiska bas är ju ren hebreiska för de flesta av oss. Hur bred är den, hur bedöms den, och hur kommer denna att påverka stammens utveckling, inavel, osv...Alltså, man får väl förlita sig på expertisen, som säger än det ena, än det andra... Jag hittade en intressant artikel om den finska stammen av vitsvanshjort som fick mig att undra lite. Finland är det enda landet i europa som har en jaktbar stam av vitsvans. Stammen är frisk och kry, den växer stabilt och de finska hjortarna är storvuxna och har fina troféer för sin ras ( Odocoileus Virginianus ). Avskjutningen är nu över 20.000 djur/år, huvudsakligen i SV delen av landet. Finlands Jägarförbund fick 1934 motta en gåva av amerikafinländare i Minnesota. Gåvan bestod några vitsvanshjortar. Man sände iväg 3 bockar och 4 hindar. Några dog på båtfärden, en skadades sedan i hägnet och måste avlivas. Kvar fanns: - 1 bock - 3 hindar 1937 togs initiativ om en ny inplantering, men troligtvis blev det aldrig av, eller så kom inga djur fram levande. 1948 var stammen ca 100 individer. Man tog då in ytterligare 3 bockar och 3 hindar, men av dessa dog 2 bockar i hägnet. Ut släpptes alltså: - 1 bock - 3 hindar Sen under åren 1966 - 1974 gjordes utplanteringar med totalt 99 djur till. Hur pass spridd genetik dessa hade, och i hur många omgångar utplanteringarna gjordes framgår inte av artikeln. Men så speciellt bred bas kan ju inte vår livskraftiga men totalt isolerade vitsvansstam ha :roll: Något SLU grejs Dagens första inbjudna föredragshållare var Mikael Wikström, mångsysslare inomviltförvaltning i Finland. Mikael berättade hur emigrerade finländare i Minnesota sommaren 1934 noggrant valde ut sju vitsvanskalvar och skickade dem hem som en gåva till fosterlandet. Av dessa överlevde en hjortkalv och fyra hindar, som tillväxte och reproducerade sig i hägn i Vesilax i sydvästra Finland. År 1938 gjordes de första utsättningarna av sex individer från hägnet Vesilax och 1949 släpptes ytterligare en vildfångad hjortkalv och tre hindar från Minnesota ut i samma område. År 1948 (innan andra introduktionstillfället) uppgick den vilda stammen till 90‐100 djur, med en fördubbling åtta år senare (ca 200 djur år 1956). När licensjakt på vitsvanshjort inleddes 1960, uppgick den vilda vinterstammen till ca 1000 individer. Idag beräknas vinterstammen bestå av ca 40 000 djur, och drygt 20 000 djur fälls årligen.
Publicerat April 6, 201115 yr (Y) förresten har jag en fälla som e din tror jag? ditt hemmabygge hade mårdhundarna slaktat.. vet ej varför då den inte varit igång. men hål var det i den.
Publicerat April 10, 201115 yr (Y) förresten har jag en fälla som e din tror jag? ditt hemmabygge hade mårdhundarna slaktat.. vet ej varför då den inte varit igång. men hål var det i den. Stämmer stämmer... Kan väl höras något när jag är hemma för sommaren så kan jag ta den... Jag har lånat den och kanske det börjar bli dags att lämna tillbaka ... Hemmabygget tänkte jag uppgradera i sommar med fetare galler... Vet att det blev hål i den jo.. enda orsaken jag kan kläcka är att det luktade nomnom på insidan eftersom det legat slaktrester där tidigare (fick ingen fångst då heller )...